عکس سینمایی

با پیشنهاد شورای صنفی نمایش و برای بازگشت رونق به سینماها، قرار است به فیلم‌های جدیدی که روی پرده می‌روند، وام بلاعوض ۲ میلیارد تومانی تعلق گیرد. اما این فیلم‌ها را چه کسی تعیین می‌کند؟!

به گزارش مشرق، طبق شنیده‌ها قرار است به زودی فیلم‌هایی برای بازگشت رونق به سینماهای کشور روی پرده بروند و برای مجاب‌کردن تهیه‌کنندگان آن‌ها به اکران، به هر فیلم از سوی سازمان سینمایی وام بلاعوض ۲ میلیارد تومانی تعلق گیرد!

این پیشنهاد نخستین بار از سوی محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران مطرح شد و خواستار حمایت مالی از فیلم‌های دینامیت(مسعود اطیابی)، چپ راست (حامد محمدی)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان)، انفرادی (مسعود اطیابی) و عروسی مردم (مجید توکلی) شد.

این موضوع اعتراض برخی فیلمسازان را در پی داشته است و معتقدند پول‌پاشی سازمان سینمایی بر اساس ضوابط نیست، چرا که مالکیت اکثر فیلم‌های یادشده در دست یک عده خاص است.

اما پیشنهاد جایگزین چیست؟

اخیراً (۱۱ خرداد) نسخه نهایی طرح حمایت از آثار سینمایی و زنجیره توزیع سینمای ایران از سوی سازمان سینمایی حوزه هنری به رییس سازمان سینمایی ارسال شده است. در این طرح، فیلم‌ها در ۴ دسته قرار می‌گیرند و متناسب با هر دسته، سطح خدمات متفاوتی از نظر جزئیات تبلیغات محیطی، اکران سینمایی، شبکه خانگی، بین‌الملل و … دریافت می‌کنند. یعنی به جای تخصیص یارانه دولتی، سرمایه در گردش برای ضمانت فروش فیلم‌ها تأمین می‌شود. ضمن اینکه فیلم‌ها باید حداقل سه هفته از نمایش مداوم در سینماها برخوردار شوند. این فیلم‌ها پس از کارشناسی و تفاهم مشترک در خرید رایت با سرمایه در گردش گارانتی می‌شوند و بسته به نوع فیلم و طراحی تبلیغاتی آن، اکران آنلاین و پخش بین‌المللی آن نیز انجام می‌گیرد.

از سوی دیگر، شنیده شده است که شورای صنفی نمایش تصمیم دارد نسبت سهم سینماگر و سالن‌دار از اکران را که تا امروز تقریباً مساوی بوده است، به نسبت ۶۰ به ۴۰ تغییر دهد. این در حالی است که در ایام شیوع کرونا، سینمادارها بیش از سینماگران متضرر شدند، چرا که نسخه جایگزین نداشتند اما سینماگران با روی آوردن به شبکه نمایش خانگی، ساخت سریال و اکران‌های آنلاین، توانستند تا حدودی از میزان آسیب‌های کرونایی بکاهند.

باید منتظر ماند و دید سازمان سینمایی با اعطای رانت به معدودی از فیلم‌ها و جریان‌ها موافقت می‌کند؟ یا شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد که به نفع همه سینماگران باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس