آیت الله رئیسی: خودرو از انحصار خارج و برای آن قیمتی عادلانه تعیین خواهد شد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نگرانی‌های مردم در خصوص قیمت خودرو گفت: خودرو باید به نحوی از حالت انحصاری خارج شود تا برای آن قیمت عادلانه تعیین کنیم.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط برنامه‌های استانی در معاونت سیما، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رونق صنعت خودروسازی و واردات خودروهای خارجی گفت: مسأله خودرو از دغدغه‌های مهم مردم است که البته قابل حل است.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو تأکید کرد و افزود: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.

سید ابراهیم رئیسی ادامه داد: الآن یک میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود، اما با زیرساخت‌های موجود می‌توانیم در گام اول این میزان را به یک میلیون و ۶۰۰ دستگاه و در گام دوم به دو میلیون خودرو افزایش دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: جوانان عزیز ما به حق و به‌درستی می‌پرسد چرا در صنایع دفاعی می‌توانیم موشک بسازیم، اما نمی‌توانیم خودرو با کیفیت تولید کنیم؟

رئیسی ادامه داد: علت آن است که فناوری موجود در صنایع دفاعی و نظامی در صنعت خودروسازی سرریز نمی‌شود.

وی تصریح کرد که با سرریز فناوری صنایع موجود به صنعت خودروسازی افزایش کیفیت خودرو داخلی امکانپذیر است و باید این کار انجام شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به بحث قطعه‌سازی در صنعت خودروسازی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی قطعات در داخل تولید می‌شود و برخی نیز از خارج وارد می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی افزود: قطعه‌سازان باید با کار فناورانه تلاش کنند تا قطعات مورد نیاز خودرو در داخل کشور تولید شود.

وی متذکر شد: اگر قطعات خودرو در داخل تولید شود، هم اشتغال افزایش می‌یابد، هم تولید بالا می‌رود و هم استقلال در خودروسازی را در پی دارد که دولت آینده این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

رئیسی افزود: الآن کارخانه‌های خودروسازی می‌گویند ضرر می‌دهیم و این بسیار عجیب است که هم خودروساز ناراضی و هم مشتری دغدغه‌مند است.

وی با تاکید بر لزوم عادلانه شدن زنجیره قیمت‌گذاری خودرو اظهار داشت: اشکال کار دولت این است که با مردم سخن نمی‌گوید و مسائل و حقایق را با آن‌ها در میان نمی‌گذارد.

سید ابراهیم رئیسی ادامه داد: شفاف‌سازی از کارهای مهم دولت است و ما در دولت مردمی حتماً درباره مسائل مهمی، چون قیمت خودرو، بحث سوخت، مباحث مربوط به کشاورزی و تولید و مصرف با مردم سخن خواهیم گفت.

وی خاطر نشان کرد: محرمانگی و شفاف نبودن و بی صداقتی مسئولان مردم را دغدغه‌مند می‌کند، اما اگر مردم ببینند با آن‌ها به درستی و راستی سخن می‌گوییم بسیاری از بی اعتمادی‌ها به اعتماد و ناامیدی‌ها به امید تبدیل می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره واردات خودرو خارجی هم اظهار داشت: اگر کیفیت خودروهای ما به حدی برسد که بتواند با دیگر خودروها رقابت کند، دیگر نگران ورود دو تا خودرو خارجی به کشور نیستیم، چون مردم اصلاً دل از خودرو داخلی برنمی‌دارند.

رئیسی این موضوع را به مسابقات تیم ملی کشورمان تشبیه کرد و افزود: وقتی تیم ملی مجهز و آماده وارد میدان شود با هر تیم قدرتمندی می‌تواند رقابت کند، اما اگر کارها درست پیش نرود، در برابر هر تیمی زمین‌گیر می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید از نظر او سه اولویت و دغدغه مهم مردم کدامند، از معیشت، اشتغال و تولید به عنوان مسائل اصلی روز کشور یاد کرد و گفت بیکاری مشکلات فراوانی ایجاد کرده، اما اگر تولید فعال شود، هم مشکل اشتغال و هم مشکل مسکن و معیشت مردم حل می‌شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    16 1
    اگر ایران بی جهت به امید حرف های عراقچی نمی ایستاد مبنی بر پایان مذاکرات ! و با درخاست ظریف مهلت تمدید نظارت ها رو نمیداد الان اینها این قدر وقیح نبودن ، ظریف با عقل کوچک و ساده اش بارها گول خورده و میخورد عراقچی هم بارها فریب وعده های این ها رو خورده ، لطفا دولت جدید فورا این ها را برکنار کند چون جز شکست مطلق چیزی نداشته و ندارند
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      5 1
      مشکل اصلی خودروسازی ما تعارض منافع بین مدیریت و مالکیت هست. در ضمن از دهه شصت که بهزاد نبوی وزیر صنایع شد ، اصلاحطلبان در صنعت خودرو باندپروری کردن.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      10 1
      به گفته سردار حاجیزاده عزیز عمل کنید. ۱۰ سال گذرنامه مدیران خودروسازی کشور رو ازشون بگیرین تا پیشرفت کنیم و از کره ج هم جلو بیوفتیم. ما از سال ۶۸ رفتیم با فرانسوی ها بستیم تا با کمکشون خودروساز بشیم. بماند که تو این قراردادهم لیبرالها منافع فرانسه رو تضمین کردن نه ایران. نمونش اینکه خودروی از رده خارج پژو ۴۰۵ رو آوردن تولید کردن
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      4 0
      با مافیای واردات قطعه برخورد کنید. با قطعه سازانی هم که سهام خودروسازی رو گرفتن و تعارض منافع ایجاد کردن هم برخورد کنید. به هیچ وجهی هم واردات خودرو رو آزاد نکنید. سرریز فناوری که جناب رئیسی فرمود کاملا تخصصی و درسته. نمونش رادار هیوندای جنسیس هست که توسط ارتش کره ج تولید شده ولی تجاری سازی شده
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      1 0
      قیمت گذاری دستوری مزخرف دولت روحانی که هم خودروساز رو زیانده کرده و هم فروش خودرو رو با قرعه کشی امکان پذیر کرده و هم قطعه سازان رو تعطیل کرده متوقف کنید. ۸ الی ۹ هزار میلیارد تومن بخاطر قیمت گذاری دستوری خودرو در سال ۹۹ رفته تو جیب دلال ها. اگه قیمت ها برسه به حاشیه ی بازار هم دلال ها از بازار بیرون میرن هم قیمت خودرو ۳۰ درصد میاد پایین تر.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      1 0
      اخیرا فیلمایی اومده بیرون که خودرو ها رو تو پارکینگ های سر باز ، به تعداد چند هزار تایی دپو کردن! کار دلال هاست یا خودروساز ها یا زالو های دولت تزویر و امید؟! آقای رئیسی رسیدگی کنن. اگر اون خودرو ها آزاد بشه ، اگه قانون مزخرف سازمان محیط زیست که باعث شده بود هزار خودروی صفر بعلت نداشتن استاندارد سازمان محیط زیست پلاک نشن ، اگه این مشکلات حل بشه بصورت مقطعی آرامش به بازار برمیگرده. اما برای خودروساز شدن باید آستینا رو خودمون بالا بزنیم و تو دانشگاه ها شبانه روز کار کنیم. مثل حوزه موشکی. اشکال ما قرارداد بستن با پژو بود. کره ای ها با ما شروع کردن ولی اصلا به سمت خارجی ها و واردات خط تولید خودرو نرفتن.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      4 0
      سید جان! اگر تنها به یک سیاست کلی نظام ابلاغی مجمع تشخیص عمل کنی ، بخش اعظم مشکلات ما حل میشه. بساط بانکداری خصوصی رو جمع کن. بانک ها طبق این سیاست باید یا ملی و دولتی باشن یا عمومی و سهامی عام. قدرت خلق پول یه قدرت حاکمیتیه و نباید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیره وگرنه بخش خصوصی از این قدرت در راستای منافع خودش بهره میبره. دیدیم وام های چندهزارمیلیاردی که بانکای خصوصی به اطرافیان و شرکتای زیر مجموعه خودشون دادن. دهه شصت در یکی از سالهای میانه جنگ به اندازه نصف بودجه، کسری داشتیم. بانک ها خلق پول کردن و کسری برطرف شد. تورم چند درصد شد اونم وسط جنگ؟! ۱۹ درصد! دولت روحانی نه جنگه نه چیز دیگه تازه ارزش درآمد دولت دهها برابر اونموقعست ، با خلق پول تورم رو به ۵۲ درصد رسوند! چون هیچ نظارتی به بانک ها نبود.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    1 1
    هنوز هم فرد شیرین مغزی مثل عراقچی باور داره که مذاکرات در فاز نهایی هستن و این فاز نهایی ممکنه تا چند سال طول بکشه! با تحریم مطلق ایران !! ولی همچنان این فرد خوشبینه به مذاکرات !
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    22 2
    هر چه سریع تر بایسکی فرد ضعیف و التماس گری مثل ظریف کنار بره با دولت جدید ، چون نتیجه کارهاش مساوی با تحریم و تقریبا پوچ بوده ... تاریخ مصرفش تموم شد بدون کوچک ترین دستاوردی نتیجه سیاست نرمش و حسن نیت نشان دادن رو دیدیم
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    3 1
    آقای رئیسی باید با مافیای ایران خودرو و سایپا سیتروئن بشدت برخورد کنید
  • سروش IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    2 1
    تورو خدا این دوکارخونه ورشکسته استعمارگر و مونتاژ کننده های محصولات بی کیفیت چینی را همه از دم جارو کنید بریزید تو دریا ما اصلا نخواهیم ماشین بی کیفیت تولید کنیم کی رو باید ببینیم بعد از پنجاه سال هدر دادن پول بیت المال و جان هزاران انسان بیگناه
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      1 10
      با روش شما نه تنها چند میلیون کارگر بیکار میشن بلکه ارز که در دوران تحریم بسیار کمیاب و ضروریه صرف واردات غیر ضروری میشه. اگه در خودروسازی ضعیف هستیم چون همینطور مثل شما فکر کردیم. فکر کردیم با همکاری با خارجی ها میشه خودروساز شد درصورتی که هیچ کشوری اینطور خودروساز نشده
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    0 1
    احسنت! بحث رقابت در صنعت هم مثل ورزشه. کودک ۱۰ ساله ی نوپایی رو فرض کنید که میخواهید بوکسورش کنید. آیا از روز اول میفرستیدش داخل رینگ تا با قهرمان جهان رقابت کنه؟! خو اینجوری با ضربه اول به محاق میره! ایرانخودرو با رقابت با بنز مثلا پیشرفت نمیکنه. چون کمپانی های خودروسازی آلمان در سالیان متمادی و حمایت از صنعت خودشون به صرفه ناشی از مقیاس و انباشت سرمایه رسیدن. دقیقا کاری که همه کشورای صنعتی از کره ج تا آمریکا و انگلیس انجام دادن. باید سیاست صنعتی دقیق تدوین کرد و بودجه بهش اختصاص داد و دقیق هم اجراش کرد. آزادسازی واردات نتیجه ای جز قبضه بازار ایرانی توسط تولیدکنندگان خارجی نداره.
  • مصطفی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    4 9
    چه جوری؟تا الان کجا بودی نکنه از کره مریخ اومدی؟
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      7 2
      تا الآن فرمان دست اونایی بوده که معتقد بودن ایرانیان فقط توانایی رقابت در صنعت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی رو دارن. اگر ساختار صنعت خودرو که هم اصلاحطلبا از دهه ۶۰ داخلش باند پروری کردن و هم داخلش تعارض منافع هست درست بشه ، اگه شرکتای خارجی رو مثل دهه ۱۹۳۰ ژاپن بیرون کنیم ، اگه سیاست صنعتی داشته باشیم ، نه تنها تو خودروسازی بلکه در هر صنعتی پیشرفت میکنیم. مزیت اکتسابیه. مزیت ما نفت و معدن و ... نیست. باید کار کنیم و به کشورای در سطح خودمون و ضعیفتر از خودمون صادرات داشته باشیم و از بازار خودمون هم صیانت کنیم تا به صرفه ناشی از مقیاس و انباشت سرمایه برسیم.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    0 2
    منتظر پراید میلیونی تا پایان امسال باشید.
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    5 7
    باز گفتار درمانی.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    3 7
    گام اول و گام دوم یعنی چند سال؟ چرا کلی گویی؟
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    2 1
    خدا کنه دولت رییسی مانند مجلس گرفتار نیرنگ خودروسازان نشود.
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    2 3
    پراید هفت میلیون بشه دور بعد رای میدم به رئیسی
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 1
    برادران انقلابی ام رو از صمیم قلب دوست دارم و عزیز میدارم اما برادر عزیزم دکتر جلیلی رو اصلح و افضل میدانم.#رای من جلیلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس