پروژه بزرگ آمریکا در لبنان/سفارتخانه یا مرکز امنیتیِ کنترل بیروت؟

استراتژیست و تحلیلگر مسائل لبنان با اشاره به آغاز ساخت دومین سفارتخانه منطقه‌ای بزرگ آمریکا در لبنان، گفت: این سفارتخانه بیش از هر چیزی به یک مرکز امنیتی برای کنترل بیروت تبدیل خواهد شد.

به گزارش مشرق، ایالات متحده آمریکا اخیراً ساخت دومین سفارتخانه بزرگ خود در منطقه را کلید زده است. نخستین سفارتخانه بزرگ آمریکا در جهان و منطقه در عراق واقع شده است و اکنون آمریکایی‌ها قصد دارند دومین سفارتخانه بزرگ خود را در شهر بیروت، پایتخت لبنان احداث کنند؛ اقدامی که البته بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی آن را مشکوک قلمداد کرده اند.

طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای پروژه احداث دومین سفارتخانه بزرگ خود در منطقه در نظر گرفته است. این بودجه در واقع دو برابر بودجه اختصاص یافته برای ساخت سفارت ایالات متحده در بغداد محسوب می‌شود که معادل ۶۰۰ میلیون دلار بود. مراحل ساخت و ساز این سفارتخانه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و آنگونه که آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند در سال ۲۰۲۵ به پایان خواهد رسید.

مساحت این سفارتخانه معادل ۱۷۴ هزار متر مربع است که اندکی از مساحت زمین دانشگاه آمریکایی در بیروت که ۲۴۷ هزار متر است کوچک‌تر است. این سفارتخانه در ارتفاع ۲۰۰ متری واقع شده است و مشرف به منطقه بیروت بوده و تقریباً ۶ کیلومتر دورتر از آن است. فاصله این سفارتخانه تا فرودگاه بین‌المللی «لارینکا» در قبرس که مورد استفاده وزارت دفاع ایالات متحده قرار می‌گیرد حدود ۲۹۰ کیلومتر است. در همین ارتباط، گفتگویی با «امین حطیط» استراتژیست و تحلیلگر برجسته لبنانی انجام شده که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

*ایالات متحده آمریکا اخیراً ساخت پروژه عظیمی را در «بیروت» پایتخت لبنان در پیش گرفته است. آمریکایی‌ها قصد دارند دومین سفارتخانه بزرگ خود در منطقه را در بیروت احداث کنند. این درحالی است که در حال حاضر سفارت آنها در بغداد بزرگترین سفارت در سطح منطقه محسوب می‌شود. شما به عنوان تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی چه اطلاعاتی در این زمینه دارید؟

گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص تلاش ایالات متحده آمریکا برای احداث یک سفارتخانه بسیار بزرگ در بیروت کاملاً درست هستند. ایالات متحده آمریکا مساحت وسیعی را برای احداث این سفارتخانه آماده کرده است. درحال حاضر، مقدمات احداث این سفارتخانه به طور کامل انجام شده است و مقامات آمریکایی قصد دارند در این زمینه وارد مراحل پیشرفته‌تری بشوند.

سفارتخانه بزرگ ایالات متحده آمریکا که قرار است در ۶ تا ۸ کیلومتری «بیروت» احداث شود عمدتاً دارای ابعاد و جنبه‌های امنیتی است آنچه که در این زمینه باید بگویم این است که سفارتخانه بزرگ ایالات متحده آمریکا در داخلِ بیروت احداث نخواهد شد. ساخت این سفارتخانه در «جبل لبنان» انجام می‌شود. این منطقه ۶ تا ۸ کیلومتر از بیروت فاصله دارد. بنابراین، واضح است که سفارتخانه ایالات متحده آمریکا در خارج از مرزهای داخلی بیروت صورت می‌پذیرد. اما با این حال، نمی‌توان نزدیکی بسیار زیاد آن به بیروت را نادیده گرفت.

این سفارتخانه قطعاً یکی از سه سفارتخانه بزرگ آمریکا در منطقه خواهد بود. سفارتخانه‌های ایالات متحده آمریکا در عراق و اردن دو سفارتخانه بسیار بزرگ کنونی هستند. علیرغم اینکه مقدمات ساخت این سفارتخانه طی شده است اما ایالات متحده آمریکا تاکنون از اعلام مأموریتی که قرار است در آن انجام شود، خودداری کرده است. به طور کلی، می‌توانم بگویم که سفارتخانه جدید آمریکا در بیروت بیش از هر چیزی دارای ابعاد و جنبه‌های امنیتی است.

*چرا ایالات متحده آمریکا پایتخت لبنان را برای ساخت دومین سفارت بزرگ خود در سطح منطقه برگزیده است؟ آیا آمریکایی‌ها از این رهگذر به دنبال تحقق اهداف امنیتی در لبنان و به ویژه در بیروت هستند؟

این نکته را نباید فراموش کرد که سفارت آمریکا نه تنها در کشور اردن که در دیگر کشورها دارای ابعاد و جنبه‌های امنیتی است. یعنی آمریکایی‌ها به جای اینکه سفارتخانه‌های با ابعاد سیاسی در کشورهای مختلف داشته باشند، عمدتاً از آنها به عنوان مراکز امنیتی بهره برداری می‌کنند. آمریکایی‌ها از سفارتخانه‌های خود به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می‌کنند. آنها گاهی از این سفارتخانه‌ها به عنوان مراکز جاسوسی بهره برداری می‌کنند.

افزون بر این، ایالات متحده آمریکا از سفارتخانه‌های خود به عنوان یک مقر اطلاعاتی نیز بهره برداری می‌کند. در بیروت نیز قطعاً آمریکایی‌ها از سفارت خود به عنوان مکانی برای انجام کارهای اطلاعاتی و جاسوسی بهره برداری خواهند کرد اما اینکه این سفارتخانه به یک پایگاه نظامی در لبنان تبدیل شود یا نه هنوز مشخص نیست.

*گزارش‌هایی منتشر شده اند که نشان می‌دهند، آمریکایی‌ها در عرصه احداث دومین سفارتخانه بزرگ خود در منطقه با رژیم صهیونیستی هماهنگی کامل دارند. ارزیابی شما از این مسأله چیست؟

آمریکایی‌ها در زمینه احداث سفارتخانه خود در بیروت با رژیم صهیونیستی همکاری و هماهنگی امنیتی دارند ایالات متحده آمریکا همواره در عرصه‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی هماهنگ بوده است. شک نکنید که این هماهنگی در زمینه احداث سفارتخانه بزرگ واشنگتن در بیروت نیز وجود داشته و دارد. بدون هیچگونه شک و تردیدی، آمریکایی‌ها تمامی خدماتی را که رژیم صهیونیستی از سفارتخانه بزرگ آنها در بیروت انتظار دارد، به تل آویو ارائه خواهند کرد.

قطعاً سفارت جدید ایالات متحده آمریکا در بیروت به یکی از اماکنی تبدیل خواهد شد که آمریکایی‌ها در آن به رژیم صهیونیستی خدمات امنیتی ارائه می‌دهند. قطعاً این خدمات با هدف ضربه زدن به منافع و مصالح لبنان و حزب الله صورت می‌پذیرد. به نظر می‌رسد که سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان بیش از هرچیزی به یک مرکز امنیتی کنترل بیروت تبدیل شود.

*سوال آخر پیرامون آخرین وضعیت تشکیل دولت جدید لبنان است. همانطور که می‌دانید اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر قریب الوقوع بودن ارائه لیست اعضای دولت جدید لبنان توسط «سعد الحریری» منتشر شده بود اما در نهایت چنین اتفاقی رخ نداد. ارزیابی شما از آخرین تحولات مربوط به تشکیل کابینه چیست و چه افقی را برای آن متصور هستید؟

علیرغم رایزنی‌های فراوان میان طرف‌های مختلف در لبنان، دولت کنونی لبنان هنوز تشکیل نشده است. هیچ تحول جدیدی در عرصه تشکیل دولت جدید لبنان اتفاق نیفتاده است. با وجود اینکه برخی، عوامل داخلی را عامل اصلی عدم تشکیل دولت لبنان قلمداد می‌کنند اما من معتقدم که دخالت‌های خارجی از سوی کشورهای عربی و نیز ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای غربی عامل این مسأله بوده است.

آمریکا و کشورهای غربی به همراه متحدان عربی خود به دنبال ایجاد خلأ سیاسی در لبنان هستند. سعد الحریری نیز به عنوان نخست وزیر مکلف لبنان به طرف‌های خارجی برای پیاده سازی اهداف خود در این کشور کمک می‌کند. کسانی که امروز در مسیر تشکیل کابینه جدید لبنان سنگ اندازی می‌کنند همان کسانی هستند که «حسان دیاب» را وادار به استعفا از پست خود کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس