سوله مدیریت بحران تهران

در حالی که شهر تهران باید در برابر وقوع بحران‌های احتمالی آماده باشد اما سوله‌های بحران پایتخت در اختیار سازمان ورزش است.

به گزارش مشرق، تهران با داشتن جمعیت شناور روزانه ۱۲ میلیون نفر یکی از پایتخت‌های شلوغ خاورمیانه است این شهر با پتانسیل بروز سریع شرایط بحرانی با توجه به مشرف بودن حداقل ۷ رود دره، توان ایجاد سیل‌های ناگهانی را دارد، سیلاب به همان اندازه زلزله می‌تواند برای شهر تهران خطرناک باشد و زنگ خطر را برای تهران به صدا دربیاورد؛ موضوع فرونشست زمین، فروریزش‌های شهری، آلودگی هوا، تراکم جمعیت بالا در شهر، عدم تمهیدات به موقع برای تخلیه شهر و مقابله با حوادث و سوانح، لزوم بازنگری‌های مستمر را در مدیریت پیشرفته کلان‌شهری مانند تهران در مقابله با بحران گوشزد می‌کند بنابراین باید در زمینه مدیریت بحران اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

تهران آماده بحران نیست

متاسفانه در مدیریت شهری پنجم تهران اقدامات موثری در زمینه مقابله با بحران صورت نگرفت، احمد صادقی رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت وگویی در این‌باره اظهار کرد: تهران جزء ۵ کلانشهر بزرگ دنیاست که در معرض تهدید زلزله قرار دارد و متاسفانه رشد سریع و نامتوازن پایتخت به ویژه طی نیم قرن گذشته حاصل بروز بسیاری از مشکلات مدیریت شهری در شرایط کنونی است.

وی افزود: به بیان دیگر اکنون تهران با معضل گستردگی بافت فرسوده و ناپایدار مواجه است و در کنار آن بخش وسیعی از معابر و شریان‌های حیاتی به ویژه در مناطق مرکزی شهر با مشکل کمی عرض و فرسودگی مواجه است.

صادقی افزود: دشت تهران بر اساس مطالعات زمین شناسی در حلقه گسل‌های فعال قرار گرفته است که عمده آن‌ها عبارتند از گسل مشاء با طول حدود ۲۰۰ کیلومتر، گسل شمال تهران ۹۰ کیلومتر و گسل‌های جنوب و شمال ری که حدود ۲۰ کیلومتر طول دارند. البته علاوه بر زلزله در تهران امکان وقوع سیل و طوفان نیز وجود دارد.

رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام هشدار نسبت به دور شدن از خطرات احتمالی تهران گفت: هشدار بسیار جدی این است که در سال جاری موضوع کرونا آنقدر ذهن مردم و مسئولان را درگیر کرده است که از مخاطرات احتمالی شهر تهران دور شدیم و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای شهر تهران باشد، باید دستگاه‌های مربوطه در زمینه پیشگیری اقدامات لازم را انجام دادند

سوله‌های مدیریت بحران در اختیار سازمان ورزش است!

وی گفت: پایگاه‌های پشتیبانی در مدیریت بحران با سه کاربری ویژه، معین و پشتیبانی مدیریت بحران ناحیه به منظور مهیا کردن بستر عملیاتی مناسب برای تحقق اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله در بحران‌های مختلف به ویژه بحران‌های طبیعی بزرگ نظیر زلزله، در مناطق ۲۲گانه شهر تهران آماده بحران‌های احتمالی هستند، اما مسئله اصلی این است که تهران در زمان بحران قفل شده و عملا شهر تهران در زمینه امدادرسانی با مشکل رو به رو می‌شود و امکان امدادرسانی محله به محله وجود ندارد، بنابراین باید سوله‌هایی در محلات ساخته می‌شد که امکانات لازم را داشته باشد.

صادقی بیان کرد: متاسفانه برخی از سوله‌های مقابله با بحران واقع در محلات در اختیار سازمان ورزش است، البته سازمان ورزش شهرداری تهران باید طی یک برنامه سه ساله این سوله‌ها را در اختیار مدیریت بحران قرار می‌داد که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است و عملا این مجموعه‌ها در زمینه مقابله با بحران غیر فعال هستند.‌ی با تأکید بر تخلف سازمان ورزش شهرداری از در اختیار قرار دادن سوله‌ها به سازمان مدیریت بحران ادامه داد: اگر سازمان ورزش شهرداری بیش از این موضوع در اختیار قرار دادن سوله‌ها به مدیریت بحران را به تأخیر بیندازد ممکن است با وقوع یک بحران در پایتخت، امدادرسانی در محلات با مشکل رو به رو شود.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۳۰ درصد این سوله‌ها در راستای ماموریت بحران فعالیت دارد و اگر باقی سوله‌های مدیریت بحران در محلات به کارایی خود بازنگردد ممکن است اتفاقات ناگواری در زمینه بحران‌های احتمالی رخ دهد.

بازپس گیری سوله‌های مدیریت بحران از سازمان ورزش شهرداری تهران

اسماعیل سلیمی معاون آمادگی عملیات و پدافند غیر عامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از سوله‌های مدیریت بحران در اختیار سازمان ورزش شهرداری تهران است؟ اظهار کرد: تا امروز ۵ پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران از سازمان ورزش شهرداری تهران به سازمان مدیریت بحران شهر تهران بازگردانده شده است.

وی افزود: ۴۹ سوله مدیریت بحران در اختیار سازمان ورزش است که طبق دستورالعمل مشخص باید در شرایط بحرانی این سوله‌ها از حالت عادی تغییر وضعیت داده و شرایط بحرانی قرار گرفته است.

معاون آمادگی عملیات و پدافند غیر عامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بیان کرد: ۲۰ سوله مدیریت بحران نیز در اختیار واکسیناسیون قرار گرفته است تا اقدام واکسیناسیون راحت‌تر انجام شود.

سلیمی بیان کرد: متاسفانه در دوره‌های قبل این سالن‌ها در اختیار سازمان ورزش قرار گرفته است و به تدریج قرار است سوله‌های مدیریت بحران در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار بگیرد؛ زیرا باید این سالن‌ها در اختیار سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران جهت تجهیز کردن قرار بگیرد.

باید آماده بحران باشیم

موضوع آمادگی بحران شهر تهران یکی از مباحثی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه باشد، موضوع بسیار مهمی که در صورت عدم توجه می‌تواند برای شهر تهران دردسرهای زیادی را ایجاد کند، حال انتظار می‌رود سازمان مدیریت بحران شهر تهران به دنبال بازپسگیری سوله‌های مدیریت بحران باشد و تهران را برای مقابله با بحران‌های احتمالی آماده کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس