تاسیسات اتمی اسرائیل

قطر از رژیم صهیونیستی خواسته ضمن اجازه بازرسی آژانس بین‌المللی اتمی از تاسیسات اتمی خود، به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی در غرب آسیا بپیوندد.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد دولت قطر گفت که تمام تاسیسات اتمی رژیم صهیونیستی باید برای بازرسی در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

به نوشته وبگاه «دوحه نیوز» «سلطان بن سلمین آل منصوری» سفیر قطر در اتریش و نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، رژیم اسرائیل از پیوستن به پیمان خاورمیانه  عاری از سلاح اتمی به عنوان بخشی از قطعنامه‌های بین‌المللی برای ایجاد ثبات امتناع می‌ورزد. این بدان معناست که اسرائیل تحت بازرسی و خطراتی نیست که توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد مورد تحریم قرار گیرد.

این مقام ارشد قطری گفت که دوحه از رژیم اسرائیل می‌خواهد تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و تاسیسات و راکتورهای اتمی خود را بر روی بازرسان باز کند.

وزارت امور خارجه قطر نیز اعلام کرد که از جامعه بین‌المللی و نهادهای مربوطه خواسته تا از خاورمیانه بدون سلاح‌های اتمی  حمایت کرده و اقدامات قانونی را برای دستیابی به این هدف و بر اساس قانون انجام دهند.

توانایی‌های اتمی رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۶۰  هنگامی که برای اولین بار بهره‌برداری از «راکتور اتمی دیمونا» را در صحرای «نقب» آغاز کرد، موضوع اصلی ارزیابی اطلاعاتی بوده است. اگرچه این رژیم هنوز از پذیرش تولید سلاح اتمی در تأسیسات خود امتناع ورزیده و یا میزان موجودی خود را فاش نمی‌کند، اما «مردخای وانونو» کارشناس سابق اتمی این رژیم تصاویر کلاهک اتمی اسرائیل را در اواسط دهه هشتاد میلادی در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در سال ۲۰۰۳ تخمین زده شد که رژیم صهیونیستی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلاهک اتمی داشته باشد. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تاکنون این رقم دو برابر شده باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس