image.png

وضعیت امروز نقدینگی ماحصل عملکرد کمیته کنترل نقدینگی است و اکنون که کشور در هفته‌های پایانی دولت روحانی به سر می‌برد، زمان آن فرا رسیده است تا پاسخ دهند که چرا سونامی نقدینگی را در کشور رقم زدند؟

سرویس اقتصاد مشرق- پیرو وضعیت نابسامان نقدینگی که همچون سیل ویرانگر، بازارهای مختلف حقیقی و مالی را درمی‌نوردد و وضعیت معیشت مردم و تولید را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیات دولت در ۷ شهریور سال ۱۳۹۷ خواستار تشکیل مجموعه تمام‌وقت فعال برای چاره‌اندیشی و حل معضل نقدینگی شدند. ایشان در آن دیدار، با بیان مؤلفه‌های افراد هیات مذکور، بیان داشتند که لازم است تا مجموعه‌ای شبانه‌روز و متشکل از عناصر جهادی باشند که واقعاً بخواهند کار کنند، شب و روز نشناسند و اهل ابتکار و مانند اینها باشند.

با این حال با گذشت بیش از دو سال و نیم از دستور رهبر معظم انقلاب، وضعیت نقدینگی نه‌تنها بهبودی نیافته، بلکه بر وخامت اوضاع نیز افزوده شده و بیش از دو برابر شده است.

گویی آن‌که فرمان ایشان در تشکیل کمیته نقدینگی، عملاً آن‌طور که باید به پیش نرفته و هیاتی با مختصات مدنظر رهبر معظم انقلاب تشکیل نشده است. این موضوع از نظر ایشان نیز به دور نمانده و در دیدار با هیات دولت مورخ شهریورماه ۱۳۹۹ با یادآوری درخواستشان در سال ۱۳۹۷، بیان داشتند که نمی‌دانند آیا هیات مذکور تشکیل شده است یا نه و اگر تشکیل نشده است، در فرصت زمان باقی‌مانده از عمر دولت نیز می‌توان آن را تشکیل داد و اقدامات لازم را آغاز کرد.

اعضای کمیته کنترل نقدینگی

با وجود آن‌که هیچ اثری از کمیته مذکور در سخنان مقامات بانک مرکزی به چشم نمی‌خورد و نامی از اعضای آن به میان نمی‌آید، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کمیته نقدینگی در بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ توسط عبدالناصر همتی رئیس‌کل وقت بانک مرکزی شکل گرفته است و برخی از اعضای آن جزو بانیان وضع موجود هستند.

 اعضای کمیته به شرح زیر است:

بانیان سونامی تورم و نقدینگی در کشور چه کسانی هستند؟ +عکس

اکثر اعضای گروه مذکور از سال ۱۳۹۷ تاکنون عضو کمیته نقدینگی هستند و مدیریت وضعیت نقدینگی و سیاستگذاری برای آن را بر عهده دارند. همچنین در ابتدای امر نیز دو تن دیگر نیز در کمیته حضور داشتند که اکنون بنا به دلایل مختلف از جمع جدا شده‌اند:

بانیان سونامی تورم و نقدینگی در کشور چه کسانی هستند؟ +عکس

با توجه به نفرات حاضر در کمیته نقدینگی، آشکار است که چرا نقدینگی به وضعیت حاد امروز دچار گشته و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص کنترل، مدیریت و هدایت نقدینگی ترتیب اثر داده نشده است.

بررسی دقیق وضعیت اعضای حاضر در کمیته نقدینگی نشان می‌دهد که افراد مذکور نه‌تنها در عمل هیچ تناسبی با معیارهای رهبر معظم انقلاب در مورد افراد حاضر در کمیته نقدینگی ندارند، بلکه برخی از آنان جزو بانیان وضعیت موجود نقدینگی هستند و در زمره افرادی قرار دارند که با توصیه‌ها و آموزش‌های خود، وضعیت کنونی اسفناک سیستم بانکی را رقم زده‌اند.

بانیان سونامی تورم و نقدینگی در کشور چه کسانی هستند؟ +عکس

نقش پررنگ حامیان تفکر اقتصاد آزاد

ویژگی مشترک اکثریت اعضای مذکور، وابستگی آن‌ها به نحله فکری نیاوران است که بر رهاسازی بازارها و عدم تنظیم‌گری توسط دولت اعتقاد قلبی دارند و در راستای منافع اقلیتی سرمایه‌دار که در شبکه بانکی متمرکز شده‌اند، گام برمی‌دارند.

نکته حائز اهمیت آن است که به زعم مقامات بانک مرکزی و برخی اقتصاددان، اعضای کمیته جزو خبرگان پولی کشور قلمداد می‌شوند. با فرض پذیرش نظر آنان، این گزاره مطرح است که خروجی افراد مذکور برای سیستم بانکی و اقتصادی کشور چه بوده است؟ وضعیت دردناک نقدینگی گویای خروجی آنان است. اکنون جای بسی تعجب است که برخی طرح‌هایی برای اصلاح سیستم بانکی دنبال می‌شود که می‌خواهند مدیریت کلان سیستم بانکی را به هیات عالی متشکل از خبرگان پولی بسپارند. آیا جز این است که همین افرادی که امروز امتحان خود را با عملکرد مخرّب پس داده‌اند، قرار است در هیات مذکور قرار گیرند؟ از هم‌اکنون آشکار است که سرنوشت سیستم بانکی و نقدینگی به کجا ختم خواهد شد.

در پایان لازم است ذکر شود که آن‌چه مشخص است، آن است که وضعیت امروز نقدینگی ماحصل عملکرد کمیته مذکور است و اکنون که کشور در هفته‌های پایانی دولت مدنظر آن‌ها به سر می‌برد، زمان آن فرا رسیده است تا پاسخ دهند که اولاً چرا سونامی نقدینگی را در کشور رقم زدند؟ ثانیاً چرا هیچ‌گاه بیان نکردند که جزو کمیته نقدینگی هستند تا مطالبه‌گری از آن‌ها در رسانه‌ها مطرح باشد؟ ثالثاً چرا با پنهان کردن موقعیت خود در کمیته مذکور، خود را در رسانه‌ها به عنوان منتقد وضع موجود نشان داده و راهکارهایی ارائه می‌دهند که بر وخامت اوضاع می‌افزاید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    13 34
    ولی باور کنید همش تقصیر همتی نیست
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      19 3
      تقصیر رییس بانک مرکزی دولت تدبیر و امید هست
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      11 3
      بله که تقصیر همتی نیست تقصیر تفکر اشرافی گر ولیبرالیه که کم وبیش همتی به دامشون افتاده، خودشون مثل کفتار پیر ضربه رو به مردم زدن واین بنده خدا رو ابزار دست خودشون کردن.
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      18 2
      روحانی و سیف و همتی مقصر اصلی افزایش 9 برابری حجم نقدینگی در 8 سال گذشته هستند.
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      19 1
      همتی ؛ روحانی دیگر است / رای به او فاجعه ای بدتر است
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      5 1
      خخخخخخخ آفرین جوک خوبی بود اگر یه انقلابی مثل رییسی رای نیاره......
    • TR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      4 1
      اگر سران جریان انحرافی(اصلاح طلب) بخاطر مصایب به وجود آمده، همگی اعدام بشن، طرفدارای بی مغزشون هم تا ابد خفه خون میگیرن
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      همش تقصیر اوناییه که میخواستن روحانی و انتخابات مردمی رو بدنام کنن
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    14 0
    اصلاح طلبان کشور رو به فنا دادند و همتی رئیس بانک مرکزی هم نقش به سزای در این کار داشت مردم با رای دادن به رئیسی خائنین رو به زباله دان بیندازید
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 1
      دکتر روحانی ۵ سال رئیس جمهور بود یک ریال تورم نداشتیم
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    14 0
    همشون را باید محاکمه و مجازات کرد. تروریستهای داخلی اقتصادی اینها هستند.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    3 16
    بانیان این سونامی سعید جلیلی و بقیه دوستانش که تمام تلاششان را کردند تا دولت نتواند در اقتصاد و سیاست موفق باشد.
    • رای ما رئیسی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      8 0
      خخخخ اصلاح طلبان مملکت را به فنا دادند و حالا در حال مردم فریبی هستند این دولت کرین کارتی و شخص همتی بودند که مملکت رو به این روز در اوردن حالا با دادن ادرس غلط سعی در مردم فریبی دارند چقدر خیانت چقدر وطن فروشی چقدر پروید شما خجالت بکشید
    • رضا IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      6 0
      برجام که تصمیم نظام بود کرونا هم تقصیر مردم بود که نوروز مسافرت رفتن نقدینگی هم تقصیر جلیلی بود بنزین هم تقصیر رئیسی بود بورس هم تقصیر سهامداران بود پس دولت روحانی چه دولت گل و بلبلی بوده ما خبر نداشتیم ؟ عجب از این همه پررویی نجومی
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      حرف مفت پولی نیست!!!
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      دولت روحانی درک درستی از سیاست خارجی و اقتصاد نداشت به همین دلیل شکست خورد.
  • DE ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 0
    وضعیت امروز نقدینگی ماحصل عملکرد کمیته کنترل نقدینگی است و اکنون که کشور در هفته‌های پایانی دولت روحانی به سر می‌برد، زمان آن فرا رسیده است تا مرزها را ببندید و متخلفین را تا حضور در دادگاه عدل اسلامی ممنوعالخروج کنید..خاوری ها در حال بستن چمدان و ترک ایران هستند....
  • FR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    8 0
    تقصير مهره اولى دولت و ٢ تابعيتى ايرانى اسكاتلندى (بنابراين انگليسى) است به نام (ح ر ) كه دكتراش را هم زوركى گرفته است… روى دكتراش نام اوليه او است (ح ف)
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 0
    وطن فروشانی که این وضع رو به وجود اوردند محاکمه باید شوند در دادگاه
    • خوش چهره IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      ان شاالله
  • رضا IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 2
    سلام مشرق عزیز هدف رسیدن به حقیقت است نه دلخوش کردن خودمان حتی با دروغ حقیقت اینستکه از سال 55 کشور دارای تورم بالایی است بعبارتی بودجه همواره دارای کسری می باشد و ساده تر کشور ما بیش از درآمد خرج می کند و ساده تر ملت و دولت تنبل شده اند و کار نمی کنند البته منظورم میانگین مردم هست و شاید افرادی بسیار پرکار هم باشند دولت آینده باید کسری بودجه را کاهش دهد البته کار بسیار سختی است و نیاز به همت تمامی مردم و دستگاههای حکومتی دارد
  • محمدایوب IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 0
    رییسی امروز رفته بورس. حالا اگه همتی مرده جیگر داره. چیزی همراهش هست. مثل رییسی بره بورس. زنش راهم ببره کمکش کنه. خدایی یک مرد تواین. دولت نیست یک سر بره توبورس روحانی که جای خود داره. تا دوماه دیگه. از روی صندلی توی کاخ نبایدبلند بشه. تا برای اصلاح طلبان ثمره اش به نتیجه برسه. واعظی وربیعی هم آن دوتا را باید نگه دارن. با دهان ها کنند. سرد نشه. حالا اگه ابتکار رابفرستن وارده. همه ناراضی ها را راضی کنه
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    سیستمی که در مدیریت اقتصادی کشور از زمان هاشمی بنیان گذارده شد متاسفانه بعد از وی نیز بدست دولتی از همان نحله ادامه یافته و نهادینه شد.دولت احمدی نژاد هم متاسفانه پوپولیستی بود و ابداً از علوم روز دنیا و متخصصان دانشمند عرصه اقتصاد کاملاً تهی بود و در نتیجه با وجود شعارهای انقلابی و مبارزه با کاخ نشینی و لیبرالیسم اقتصادی چون نیروی کاردان مبارزه با آن را در اختیار نداشت تنها به همین شعارها و بگم بگم ها و لیست های کذایی که هرگز اعلام نشد گذشت.شانس احمدی نژاد درآمد افسانه ای از فروش نفت بود که سوخت نمایش های پوپولیستی او رو فراهم میکرد اونقدر هم باد شد که دو دوره دوم دیگه خودش رو نظرکرده میدونست و عقل کل و جامع. و پس از او که امید میرفت این قطار رو به ریل برگردونه که نکرد گرفتار دولت روحانی شدیم که وزیر صنایع اون نعمت زاده دولت هاشمی بود!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. تنها راه باقیمانده که هیچ آلترناتیوی هم نداره یک جراحی اساسی برای درآوردن این غده بزرگ شده بدخیم از بدن بیمار اقتصاد کشور ست.باید تمام کسانی که از گذشته تا به حال کمترین نقشی در این دولت ها داشته اند همه کنار گذاشته شوند. چه بد شون و چه خوب شون. همه. همه باید برکنار شده بازنشست شوند.تنها خوب هاشون به عنوان مشاور ازشون استفاده بشه اون هم نه پست مشاور بوجود بیارن. هر زمان نیاز بود مشورت بگیرند. اگر این کار انجام شد ملت ایران همه مشکلات حل میشه ولی بتدریج. ولی حل میشه و روز به روز وضعیت کشور بهتر خواهد شد. در غیر این صورت خدا به دادمون برسه
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 1
    ترامپ و تحریم هم هیچی دیگه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس