ارتباط آلودگی هوای دوران بارداری و افزایش ریسک چاقی نوزاد

تحقیقات جدید نشان می دهد زنان در معرض سطح بالاتری از آلودگی هوا در دوران بارداری، نوزادانی دارند که در ماه های اول پس از تولد به سرعت غیرمعمول رشد می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال اکسپرس، جدیدترین یافته‌های مطالعه محققان دانشگاه کلورادو نشان می‌دهد که کیفیت بد هوا تا حدی در اپیدمی چاقی نقش دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود زنان بارداری که سیگار می کشند یا به طور مزمن در معرض آلودگی هوا قرار دارند، دارای نوزادانی با وزن کمتر هستند. در نتیجه در سال اول زندگی، به طور غیرمعمولی سریع وزن می‌گیرند. افزایش سریع وزن در اوایل عمر با دیابت، بیماری‌های قلبی و مشکلات وزن در کودکی و نوجوانی ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید:

ارتباط مصرف کافئین در بارداری با وزن نوزاد

«ویلیام پترسون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این دوره، چه دوره بارداری یا اندکی پس از تولد، دریچه مهمی برای رشد است و قرار گرفتن در معرض شرایط نامطلوب می‌تواند نوزاد را برای داشتن یک سری مشکلات در سنین بالاتر برنامه ریزی کند.»

برای بررسی دقیق‌تر تأثیر آلاینده‌های خاص بر روی روند رشد کودک، محققان ۱۲۳ جفت مادر و نوزاد را مورد مطالعه قرار دادند.

به گفته پترسون، «ما دریافتیم که قرار گرفتن بیشتر در معرض آلودگی هوای محیطی قبل از زایمان با تغییر بیشتر وزن و چاقی، یا چربی بدن در شش ماه اول زندگی همراه است.»

محققان بر این باورند که این آلاینده‌ها می‌توانند ریه‌ها را ملتهب کرده و به نوبه خود باعث التهاب سیستمیک اندام‌ها شوند و بر فرآیندهای متابولیکی مانند حساسیت به انسولین تأثیر بگذارند که می‌تواند رشد جنین را تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین نشان داده شده است که آلاینده‌ها بر بیان ژن در نوزادان تأثیر می‌گذارند که به طور بالقوه تأثیرات مادام العمر داشته و به نسل‌های بعد هم منتقل می‌شود.

محققان توصیه می‌کنند زنان باردار با بستن پنجره‌ها در روزهای با میزان بالا اُزن و ورزش نکردن در خارج از منزل در موقع آلودگی هوا، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند تا کمتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس