کد خبر 123280
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲

فرار ارتش رژیم صهیونیستی در 25 ماه می سال 2000 از جنوب لبنان نقطه عطفی در عرصه مبارزاتی این کشور و یکی از مهمترین دستاوردهای مقاومت به رهبری حزب الله به شمار می رود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر روز گذشته بنت جبیل در جنوب لبنان، شاهد مراسم دوازدهمین سالگرد پیروزی بزرگ رزمندگان مقاومت لبنان به رهبری حزب الله بر رژیم اشغالگر قدس بود که با فرار ذلت بار نظامیانش از جنوب لبنان در تاریخ ناکامی های مستمر صهیونیستهای غاصب ثبت شد.

 بنت جبیل همان شهر کوچکی است که جولای 2006 در جریان تجاوزات بی رحمانه ارتش مجهز رژیم صهیونیستی جانانه مقاومت کرد و رزمندگان حزب الله که از نظر تسلیحاتی و تجهیزات دفاعی قابل مقایسه با ارتش مجهز رژیم اسرائیل نبودند، با تکیه بر ایمان و باورهای الهی خود توانستند افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را درهم بشکنند و چندین دستگاه تانک میرکاوا به عنوان نماد اقتدار ارتش این رژیم را در اوج بهت و حیرت صهیونیستها متلاشی کنند.
روز گذشته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با همان جذبه و اقتدار که در حضار و کسانی که سخنانش را می شنوند، شور و اشتیاق ایجاد می کرد و حتی صهیونیستهای غاصب را پای تلویزیونهایشان میخکوب می کند، در سالگرد پیروزی بزرگ بر اشغالگران قدس سخنانش را آغاز کرد.
 
فشارها و  تهدیدها مواضع حزب الله را تغییر نخواهد داد
نصرالله ابتدا به آزادی 11 تبعه لبنانی ربوده شده از سوی گروههای مسلح در سوریه اشاره و تقارن آن با سالگرد پیروزی مقاومت را سبب خوشحالی مردم لبنان دانست.
 
دبیرکل حزب الله لبنان خطاب گروههای مسلح و حامیانش تاکید کرد این گونه اقدامات غیرانسانی هرگز تغییری در مواضع حزب الله در قبال سوریه ایجاد نخواهد کرد.
 
نصرالله، موضع سیاسی حزب الله در قبال سوریه را برخاسته از دیدگاه راهبردی این جنبش و مبتنی بر ارزیابی اوضاع منطقه و چالشها و تهدیدهای پیش رو دانست و تاکید کرد حزب الله بر گفتگوی ملی میان همه طرفها و ضرورت توقف درگیریهای مسلحانه و خشونتها و حل بحران از راه مسالمت آمیز تاکید دارد.
 
مقاومت خنثی کننده طرحهای دشمنان
توانمندی مقاومت در ناکام گذاشتن طرحهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان دومین محور سخنان نصرالله بود، وی البته از کسانی که "نظریه قدرت لبنان در ضعف آن است" را با هدف تضعیف مقاومت مطرح می کنند، انتقاد کرد.
 
نکته قابل توجه نصرالله، سهیم دانستن همه لبنانی ها از همه طیفها و مذاهب در پیروزی بزرگ بر صهیونیستها در سال 2000 بود، او تصریح کرد این عید ملی برای همه ملت لبنان، دولت، ارتش و همه گروههای سیاسی است.
 
به گفته دبیرکل حزب الله، اسرائیل بر این مسئله حساب باز کرده بود که ارتش این رژیم در جنوب باقی خواهد ماند و ساخت شهرکهای صهیونیست نشین را آغاز خواهد کرد، اما تشکیل فوری جنبش مقاومت در برابر اشغالگران، به دشمن این حقیقت را فهماند که سرزمین لبنان هرگز مکان امنی برای اجرای طرحهایش نخواهد بود.
 
کارامدی یک معادله سه گانه
تاکید بر کارامدی معادله سه گانه "ملت، ارتش و مقاومت" برای دفع تهدیدها و تجاوزات احتمالی رژیم صهیونیستی و طمع ورزیهای مستمر این رژیم از دیگر نکات مهمی بود که در سخنان نصرالله مورد توجه قرار گرفت.
 
به گفته وی، نکته مهم در جریان آزادسازی جنوب لبنان این بود که مقاومت بدون هیچ گونه پیش شرط و بدون هرگونه توافق خفت باری و بدون اینکه امتیازی به دشمن بدهد، در اوج کرامت و عزت، جنوب لبنان را از اشغالگران قدس پس گرفت و به مردم لبنان بازگرداند.
 
دفن فتنه در جنوب لبنان به سبب رشادتها و فداکاریهای رزمندگان مقاومت، نکته دیگری بود که نصرالله در سخنانش تاکید کرد.
 
اطمینان بخشی نصرالله به مردم جنوب لبنان
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود همچنین به مردم لبنان به ویژه جنوب اطمینان داد با حفظ و تقویت معادله "ارتش، ملت و مقاومت"، رژیم صهیونیستی جرات دست زدن به ماجراجویی دیگر علیه لبنان را نخواهد داشت.

 نکته جالب در سخنان نصرالله که شاید مهمترین نکته باشد، تاکید وی بر تغییر موازنه وحشت به نفع مقاومت بود، رهبر مقاومت تاکید کرد: اسرائیلی که هر روز به ما حمله می کرد، امروز از این می ترسد که ما به آن حمله کنیم و این امر این رژیم را بر آن داشته است تا دیواری در نزدیک روستای کفرکلا در جنوب لبنان احداث کند.

آخرین میخ بر تابوت اسرائیل بزرگ

" 25 می 2000 آخرین میخ را بر جنازه آنچه به "اسرائیل بزرگ" موسوم بود، وارد کرد" نکته دیگری بود که دبیرکل حزب الله در مراسم دوازدهمین سالگرد پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی بر آن تاکید کرد.

تقدیر از ایران و سوریه و انتقاد از توطئه چینی برخی اعراب

دبیرکل حزب الله لبنان، ایران و سوریه را حامیان اصلی مقاومت دانست و  تاکید کرد تجاوزگریهای اسرائیل به لبنان به سبب توطئه چینی بین المللی و همدستی برخی رژیمهای عربی و کشورهای اسلامی با آنها به استثنای ایران و سوریه صورت گرفته است.

نظر نصرالله درباره سلاح مقاومت

درگیریها و ناآرامیهای اخیر در طرابلس و بیروت و سوء استفاده گروههای غربگرا و وابسته به عربستان سعودی از این حوادث مشکوک و هدفمند برای هجمه به حزب الله و سلاح مقاومت نکته دیگری بود که در سخنان نصرالله به آن اشاره شد.

نصرالله درخواست برخی برای بررسی سلاح مقاومت در یک پرونده واحد موسوم به سلاح غیرقانونی را مغالطه و غیر قابل توجیه دانست، با این حال دبیرکل حزب الله تصریح کرد بررسی تمام سلاحهای موجود در لبنان برای دستیابی به راهبرد دفاعی مشخص برای حمایت از لبنان منعی ندارد.

 مهمترین نکته سخنان نصرالله

"سلاح حزب الله فقط برای حمایت از لبنان در برابر تهدیدها و تجاوزات احتمالی رژیم صهیونیستی به کار گرفته می شود و در داخل هرگز استفاده نمی شود، چرا که تنها مسئول حفظ  امنیت و ثبات در داخل لبنان، فقط دولت لبنان است"، مهمترین نکته سخنان شامگاه جمعه پنجم خرداد نصرالله بود تا بی اساس بودن ادعاهای رهبران جریان 14 مارس علیه حزب الله مبنی بر اینکه سلاحهایش را به سمت لبنانی ها نشانه می گیرد، بیش از پیش اثبات شود.

هشدار درباره پیامدهای اقدامات تحریک آمیز

دبیرکل حزب الله با تقبیح هرگونه حمله و تعدی به دفاتر گروههای سیاسی لبنان و ضرورت حمایت دولت از آنها، درباره پیامدهای بروز تنشهای طایفه ای و مذهبی در لبنان هشدار داد و تاکید کرد در صورت بروز چنین وضعی، اوضاع از کنترل همه خارج خواهد شد و هیچ کس قادر به مهار آن نخواهد بود و همه از این مسئله ضرر خواهند کرد.

لبنان 12 سال پس از فرار اسرائیل

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل بین الملل درباره وضعیت کنونی لبنان و مقاومت پس از گذشت دوازده سال از حماسه رزمندگان مقاومت به رهبری حزب الله در بیرون راندن اشغالگران قدس از جنوب لبنان به مهر گفت : فرار ارتش رژیم صهیونیستی در 25 ماه می  سال 2000 از جنوب لبنان نقطه عطفی در عرصه مبارزاتی این کشور به شمار می رود.

 12 سال پیش در چنین روزی ارتش رژیم صهیونیستی پس از 18 سال اشغال جنوب لبنان تحت فشار مقاومت اسلامی ناچار شد برای نخستین بار در تاریخ جنگهای اعراب و اسرائیل بدون نصب پرچم خود از سرزمین یک کشورعربی فرار کند.

معمولا در طول 64 سال گذشته هر جا رژیم صهیوینستی بخشی از سرزمینهای عربی را اشغال کرده برای همیشه جای پایی از خود باقی گذاشته است.

به گفته هانی زاده، فرار ارتش رژیم صهیونیستی و شکست ارتش مزدورجنوب لبنان به فرماندهی آنتوان لحد، جایگاه حزب الله لبنان را در داخل و منطقه به عنوان یک جنبش مبارز ضد صهیونیستی ارتقا داد.

از آن سال تا کنون حزب الله به عنوان یک جنبش فراگیر ملی و مبارزاتی در عرصه سیاسی وامنیتی لبنان مطرح شد.

با این حال شکست ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان موضوعی نبود که از یاد و خاطر ژنرالهای اسرائیل فراموش شود.

این ژنرالها تلاش کردند تا از رهگذر سازماندهی یک نبرد فراگیر، برای همیشه مقاومت اسلامی لبنان را از عرصه های سیاسی و امنیت این کشور خارج کنند.

جنگ 33 روزه 2006 صرفا در چارچوب این نوع تفکر شکل گرفت، اما مقاومت اسلامی لبنان توانست در مدت 33 روز نبرد سنگین شکست سختی بر پیکره ارتش رژیم صهیونیستی وارد کند.

این شکست نه تنها بر معادلات داخلی لبنان تاثیر گذاشت بلکه معادلات کل منطقه را به سود کشورهای جبهه پایداری تغییر داد.

تا قبل از جنگ 33 روزه 2006  میلادی، آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد خاورمیانه جدیدی بودند که در این خاورمیانه قرار بود کشورهای ضد اسرائیلی و جنبشهای اسلامی جایی نداشته باشند.

اما شکست ارتش اسرائیل در این جنگ، معادلات آمریکا را بر هم زد و اوضاع سیاسی و امنیتی را به سود ملتهای منطقه تغییر داد.

هانی زاده می گوید : حزب الله که تا پیش از جنگ 33 روزه به عنوان یک جنبش مذهبی تلقی می شد، توانست در لبنان و سایر جوامع عربی جایگاه ممتازی کسب کند، اما عربستان که از محبوبیت این جنبش نگران بود، درصدد تخریب این جنبش برآمد.

به گفته وی، تشکیل گروه 14 مارس و انتخاب سعد الحریری رئیس این مجموعه به عنوان نخست وزیر لبنان در چارچوب تلاش عربستان و دشمنان داخلی حزب الله برای نابودی مقاومت اسلامی قرار داشت.

از سال 2009 تا سال 2011 که سعد الحریری، نخست وزیر لبنان بود توطئه های متعددی علیه حزب الله لبنان سازماندهی شد، اما این جنبش با هوشمندی این توطئه ها را با شکست روبرو کرد.

اکنون حزب الله لبنان، 13 سال پس از فرار تاریخی ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب به قدرتی انکارنا پذیر در معادلات سیاسی منطقه و لبنان تبدیل شده است.

این کارشناس می گوید : حزب الله لبنان همواره تلاش داشته تا در مسائل سیاسی داخلی اختلاف انگیز لبنان کمتر دخالت کند، زیرا هدف اصلی این جنبش مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

تشکیل دولت همسو با مقاومت اسلامی به ریاست نجیب میقاتی در حقیقت از ثمرات سیاستهای متعادل و متوازن حزب الله برای تقویت جایگاه داخلی خود تلقی می شود که این سیاست لبنان را از ورود به کشمکش های داخلی دور کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس