کد خبر 1232886
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
واکنش ریاست جمهوری لبنان به انتقادات «نبیه بری» - کراپ‌شده

ریاست‌ جمهوری لبنان با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به انتقادات اخیر رئیس پارلمان این کشور، اینگونه اظهارات را تأسف‌بار توصیف کرد.

به گزارش مشرق، دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای، سخنان اخیر «نبیه‌ بری» رئیس پارلمان این کشور علیه «میشل عون» را تأسف‌آور خواند.

براساس گزارش شبکه «المیادین»، در این بیانیه آمده است: «بسیار تأسف‌آور است که رئیس مجلس بگوید رئیس جمهور حق ندارد وزیری را در دولت داشته باشد. بیانیه بری هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ ساختار، اسلوبی غیرعادی داشت».

دفتر ریاست جمهوری لبنان توضیح داد: «آنچه تعجب ما را برانگیخته این است که بیانیه ریاست جمهوری با واکنش غیرمنتظره بری مواجه شده است. گویی بیانیه نبیه بری می‌خواهد این موضوع را تأیید کند که هدف از هجمه‌هایی که علیه رئیس جمهور صورت می‌گیرد، مختل کردن نقش او در تشکیل قوه مجریه و نظارت بر همکاری آن با قوه مقننه و نیز دور کردن او از انجام وظایفی است که قانون برعهده‌اش گذاشته است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «اینکه بری از بیانیه روز گذشته ریاست جمهوری اینگونه برداشت کرده که رئیس جمهور هیچ طرحی را نمی‌پذیرد و نمی‌خواهد که سعدالحریری نخست‌وزیر باشد، انکار واقعیت است. رئیس جمهور با خواسته مجلس همراه شد و با چشم‌پوشی بر بسیاری از اهانت‌ها که به او و اختیارات او شده بود، الحریری را به عنوان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه تعیین کرد».

ریاست جمهوری لبنان همچنین افزود: «تمام این اقدامات برای تسهیل روند تشکیل دولت جدید انجام شده و رئیس‌جمهور هیچ‌وقت نخواسته تا دو وزیر دیگر را تعیین کند. وی با جدیت برای اجرای طرح فرانسه تلاش کرد و با تلاش‌های بری نیز تعامل داشته است. رئیس جمهور از نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه خواسته تا کابینه‌ای مبتنی بر شراکت و مورد اعتماد نمایندگان مجلس را تشکیل دهد».

در پایان این بیانیه آمده است: «رئیس جمهور که درد و رنج مردم را به خوبی درک می‌کند، می‌خواهد تا دولتی قوی و توانمند برای حل بحران‌های معیشتی و حیاتی که اکنون زندگی لبنانی‌ها را تهدید می‌کند، تشکیل شود».

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان صبح امروز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تعیین نخست‌وزیر در لبنان خارج از اختیارات رئیس جمهور و برآمده از تصمیم قوه مقننه است.

بری گفته بود: رئیس جمهور حقی برای تعیین وزیر ندارد؛ بلکه کسی که برای تشکیل کابینه، رایزنی پارلمانی می‌کند، نخست وزیر مأمور به تشکیل آن است.

وی خطاب به عون اظهار داشت: شما در بیانه خود گفته‌اید که نمی‌خواهید سعد الحریری نخست وزیر باشد؛ تعیین نخست وزیر در حیطه اختیارات شما نیست و پارلمان جواب شما را داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سرباز US ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    1 0
    سیستم مسخره فرانسوی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس