کد خبر 1235220
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۸
اقدامات مهمی که داوطلبان پیش از کنکور باید انجام دهند

یک کارشناس روانشناسی تربیتی گفت: دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری باید در نظر داشته باشند که عملکرد دوازده ساله آن‌ها در این آزمون سنجیده می‌شود.

به گزارش مشرق، کمتر از ده روز تا شروع ماراتن آموزشی کشور باقی مانده است، ازین رو داوطلبان کنکور سراسری حساس‌ترین و مهترین روزهای موثر را پشت سر می‌گذارند. در زمان باقی مانده انجام برنامه ریزی صحیح کمک موثری را در جهت موفقیت این عزیزان رقم خواهد زد.

ازین رو عملکرد آنان می‌تواند برخی نتایج را به نفع یا ضرر آن‌ها تغیر دهد، با توجه به وجود چنین حساسیت‌های نیاز است تا داوطلبان ما آگاهانه پیش روند.

بیشتر بخوانید:

سامانه خوداظهاری ابتلا به کرونا برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ فعال شد

در این رابطه کریم عباسی کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با میزان با توجه به استفاده بهینه از روزهای پیش رو گفت: دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری باید در نظر داشته باشند که خوب یا بد عملکرد دوازده ساله آن‌ها در این آزمون سنجیده می‌شود. ازین رو باید تمام تلاش خود را به کار ببندند تا بتواند از این موقعیت سر بلند بیرون آیند.

مرورکارآمد

عباسی گفت: در این روزها آنچه اهمیت دارد مساله مرور است، آن هم مرور کارآمد. دانش آموزان باید دقت کنند که به سراغ خواندن مطالب جدید و یادگیری آن‌ها نباشند بلکه تلاش کنند مطالب قبلی را که در ذهن دارند با مرور کارآمد تثبیت کنند.

وی در مورد مرور کارآمد گفت: مروری کارآمد است که موجب شود هر زمان که دانش آموز به بررسی مطالب قبلی می‌پردازد نکته جدید از آن کشف کند و متوجه مساله‌ای شود که تا پیش ازاین به آن دقت نکرده بود. در این باب باید تخصصی مرور شود، یعنی اینکه مثلا دانش آموز ابتدا زیست دهم سپس یازدهم و در نهایت زیست دوازدهم را مرور کند، مطالبی از هر یک ازین کتاب‌ها که ممکن است نقطعه ضعف شما باشد با مرو نکات و تست می‌تواند به نقطه قوت شما تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

برگزاری کنکور ۱۴۰۰ اعلام شد

وی در مورد مزیت مرور کارآمد گفت: مرور کارآمد موجب کاهش تردید در پاسخگویی به سوالات می‌شود. دانش آموزانی که دائما مطالب را مرور می‌کند هنگام پاسخگویی و مواجه با تست گزینه‌های مشابه آن‌ها را دچار تردید نمی‌کند و با اعتماد به نفس مناسب به سراغ جواب می‌رود.

عباسی تاکید کرد: دانش آموزان داوطلب کنکور سراسری درهنگام مرور نکات علمی و یاد داشت‌های خود را در اولویت قرار دهید چرا که دانش آموزان گاها در خلاصه و یاد داشت نکات مهم اهم نکات آن قسمت را به صورت خلاصه و زبان خود می‌نویسد و این موضوع سبب می‌شود در امر مرور صرفه جویی شود.

خود را جای طراح سوال بگذارید

این کارشناس روانشناسی تربیتی گفت:در روزهای باقی مانده می‌توان هر روز به مرور یک درس تخصصی در طی سه سال گذشته پرداخت. در طی مرور به شکلی خلاقانه خود را جای طراح آزمون قرار دهید و با خودتان بگوید که اگر جای او بودید به چه شکل سوال طرح می‌کردید. خودتان سازنده و خالق تست باشید. طراحی سوال شما را به تمامی زوایای متن و کتاب مسلط می‌کند.

با تمرکز پیش بروید

وی گفت: آنچه مهم است تمرکز دانش آموزان برای مطالعه و مرور است. وجود دارند دانش آموزانی که زمان زیادی را صرف مطالعه می‌کنند، اما به دلیل عدم تمرکز نمی‌توانند نتیجه لازم را اتخاذ کنند. در این مورد لازم است دانش آموزان برای خود جدولی تهیه کنند و مورادی که موجب عدم تمرکز انان می‌شود را از بیشترین تا کمترین میزان در آن یاد داشت نمایند، پس از آن با بررسی هر یک از موارد راهکارهای خود را برای از میان بردن هر یک بکار بگیرند.

عباسی گفت: برای این کار مواردفوتی و و فوری که مانع تمرکز آنان شده را مد نظر قرار دهند. ازین رو در مرحله اول باید ببیند عامل برهم زننده تمرکز خود را چگونه می‌توانند مدیریت کنند و راهکار پیشنهادی خود را برای کاهش این معضل استفاده کنند و در نهایت اگر توفیق نیافتند به کمک مشاورین و متخصصین این حوزه مشکلات خود را حل نمایند.

تغذیه و استراحت کافی

عباسی با بیان این نکته که برخی داوطلبان در روزهای پایان حجم زیادی از انرژی خود را مصروف خواندن می‌کنند گفت: بین خواندن و استراحت کردن باید تناسب برقرار شود اگر قرار باشد در روزهای پایانی دانش آموزان خود را خسته کنند انرژی لازم را برای روز کنکور نخواهند داشت. ازین رو خواب کافی ۶ تا ۷ ساعت در روز به آن‌ها توصیه می‌شود.

وی اشاره کرد: از طرفی آنچه بسیار اهمیت دارد تغذیه داوطلبان در این روزها است که گاها مشاهده می‌شود که بسیاری از دانش آموزان به جهت فشار روانی که بر خود وارد می‌دارند، کم اشتها می‌شوند که خود این موضوع اثرات سوء جسمانی و روانی در موفقیت آن‌ها خواهد داشت لذا گنجاندن همه گروه‌های مواد غذایی و استفاده از همه ویتامین ها واملاح معدنی لازم و ضروری است.

توکل کنید

این کارشناس روانشناسی تربیتی در پایان با آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری گفت: بر خدا توکل کنید. هر آنچه خدا بخواهد و مشیت او باشد اتفاق می‌افتد. با خود نجوا کنید و خود را به او و خواست و اراده اش بسپارید و بخواهید که آرامش افزون به شما اعطا شود، از حکمت و مشیت الهی غافل نشوید.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس