کد خبر 1235450
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸

به گزارش مشرق محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای عراقچی دیروز گفت "بدون تضمین آمریکا، توافقی صورت نمی‌گیرد.  یکی از مباحث ما در مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار اقدام امریکا در ترک برجام است. ما برای بازگشت به برجام، نیازمند تضمین هستیم".

سه هفته دیگر، ششمین سالگرد برجام است. توافقی نامتوازن، و فاقد ضمانت و مکانیسم شکایت معتبر برای ایران. روزگاری که آقای ظریف، صاحب نظران منتقد را دست می انداخت و با اطمینان می گفت "آمریکا از برجام خارج نمی شود"، آقای عراقچی سخنی گفت که تیتر روزنامه شرق شد: "امضای کری تضمین است"!

تب اطمینان به شیطان بزرگ چنان تند بود که وقتی آمریکا آذر 92، توافق موقت ژنو را نقض کرد، مرحوم هاشمی در مصلای کرمان به مردم گفت: "وزیر خارجه امریکا با اعتراف به خلف وعده، قول داده واشنگتن جبران کند. وقتی او به آقای ظریف می گوید خُلف وعده خود را جبران می کنیم و مذاکرات باید ادامه یابد؛ یعنی عزم قدرت های غربی برای گفت و گوهای دوستانه جدی است. تغییر رویکرد غرب، به خاطر هوشیاری مردم در انتخابات است که دنیا را مجبور کرد با ایران در فضای برابر مذاکره کند".

شیدایی چنان بود که در برابر  تحریم های پیاپی دولت اوباما تغافل شد. آقای روحانی حتی 27 دی 95 گفت «برجام، توافق دوجانبه نیست که ترامپ بگوید خوشم می‌آید یا بدم می‌آید».

اما به فاصله یکی دو ساعت، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در دولت اوباما پاسخ داد: "ما برای آینده توافق در دولت بعدی تضمین نداده‌ایم. اوباما بارها گفته که این دولت در خصوص آنچه دولت بعد می‌کند، هیچ تضمینی نداده است. دولت بعدی بر اساس اینکه چه چیزی را در راستای منافع ملی تشخیص می‌دهد، تصمیم مقتضی را در قبال توافق خواهد گرفت"! 


 قلّاب نگیرید، تضمین بگیرید!

حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی و آموزگار او در گفتن "هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد" بود. اما کار که از کار گذشت، شهریور 96 نوشت: "برجام اصلا خیانت نبود، صرفا خریّت بود! امثال ما نیز بی‌غیرتی کردند، وقتی قبل از تصویب برجام، نقدهای شان را علنی نکردند".

روحانی چنان مایه عبرت جهانیان شد که گفت"داستان مضحکی اتفاق افتاده؛... آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا می‌ گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌ اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید".

شش سال از امضای برجام گذشته و وزارت خارجه، این بار به اصرار رهبری، شورای عالی امنیت ملی و مجلس، از آمریکا "تضمین معتبر" مطالبه می کند.

با این وجود، روحانی چند ماه است بدون احترام به عبرت و عقلانیت جمعی، و بدون گرفتن تضمین، ادعا می کند "توافق تمام شده است"!

آنچه آمریکا می خواهد این است که قبل از پایان روحانی، به برجام برگردد و از مکانیسم ماشه آن علیه ایران استفاده کند، بدون این که تحریم های اصلی را لغو کند و تضمین معتبر بدهد.

دولت بایدن شش ماه فرصت داشت و جبران نکرد. حالا هم فقط به آخرین قلاب گرفتن روحانی امید بسته است!
 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    11 0
    لعنت خدا بر سرسلسله خبیثه فریدونیان!
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    6 0
    روحانی وقتی کدخداش خارج شد گفت خدا رو شکر مزاحم رفت بعد الان میزنه تو سر خودش تا همون که بهش میگفت مزاحم برگرده. ساقیت کیه اقای روحانی، خداوکیل چی میزنی؟! :/
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    7 0
    لعنت به این خبیث نسناس فر...ون
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    8 0
    درود بر آقای ایمانی
  • سید IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    11 0
    هدف حسن روحانی از توافق شتابزده با غربی ها و کدخدا در موضوع برجام گذاشتن دست آقای رئیسی در پوست گردو است! مجلس باید هوشیار باشد!!!
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    8 0
    اول رفع کلیه تحریمها و راستی آزمائی بعد انجام تعهدات ، هر چیزی غیر از این خیانت به ایران اسلامی و ملت ایران است . تضمین هم یعنی بعد از انجام تعهدات اگر هر مقام آمریکائی و یا غیر آمریکائی زیر توافق زد باید در دادگاه بین الملل محاکمه و خسارات آن را بپردازد. به حرف نیست باید راهکار مناسب و سپرده گذاری چند صد میلیارد دلاری و مناسب در یک بانک یا چند بانک ایرانی انجام دهند تا در صورت انجام این کار ، توسط دولت ایران قابل مصادره باشد . ضمنا هر روز هم یک نفر یا یک شرکت را توسط هر کشور یا هر سازمانی در لیست سیاه نگنجانند چون این کار باعث نقض توافقنامه خواهد شد و البته سهم ایران در خرید و فروش کالاهای مورد نیازش در بازار جهانی نیز نباید با منع هیچ کشوری روبرو شود. حالا این کارهای ساده به فکر من رسید باید حتما توسط مجلس بیشتر کارشناسی و بررسی و به تیم مذاکره کننده ابلاغ شود.
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    1 0
    روحانی میخاد برجام رو به استخوانی در گلوی رعیسی تبدیل کنه.دارن در زمین آمریکا بازی میکنن تا آخرین ضربات رو هم بر پیکره ایران بزنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس