از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت - کراپ‌شده

مدیرعامل متروی تهران توضیحاتی درباره تعداد مسافران و نرخ بلیت مترو، دلیل اعتراض تعدادی از پرسنل این مجموعه، موضوع دستفروشان و درآمد حاصل از تبلیغات و آمار فوتی‌های کرونا در مترو ارائه داد.

به گزارش مشرق، روزانه تعداد زیادی از شهروندان پایتخت علیرغم شیوع کرونا از مترو برای رفت و آمد و جابجایی به نقاط مختلف تهران استفاده می‌کنند و مسافران ثابت این ناوگان حمل و نقل عمومی هستند ولی حال این روزهای شهر زیرزمینی چندان رو به راه نیست و کرونا گریبان این ناوگان را گرفته است. البته مدیران شهری می‌گویند مساله ورشکستگی برای شرکت بهره برداری مترو صدق نمی کند ولی حمایت دولت از مترو بسیار ضروری است.

در مورد موضوعات مختلف در متروی پایتخت از جمله تعداد مسافران شهر زیرزمینی، درآمد شرکت بهره‌برداری متروی تهران، نرخ بلیت مترو و قیمت تمام شده آن، همچنین اعتراضات اخیر پرسنل مترو، نقص فنی در قطارها، میانگین سن فرسودگی و نیاز به اورهال قطارهای مترو، موضوع دستفروشان، آمار فوتی‌های کرونا در مترو، درآمد حاصل از تبلیغات در بدنه مترو و سرانجام واکسیناسیون راهبران با علی عبدالله‌پور، مدیرعامل جدید شرکت بهره‌برداری متروی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت

مترو در حال حاضر روزانه ۷۰۰ هزار مسافر دارد/ افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی مسافران شهر زیرزمینی

در حال حاضر آمار مسافران مترو چه تعداد است و روزانه میانگین به طور متوسط چند نفر در شهر زیرزمینی پایتخت تردد می‌کنند؟

در حال حاضر روزانه حدود ۷۰۰ هزار نفر از طریق مترو به نقاط مختلف شهر می‌روند و از این ناوگان حمل و نقل عموم یاستفاده می‌کنند که این آمار نسبت به هفته‌های پیش که در پیک چهارم کرونا داشتیم، به تدریج رو به افزایش است و خوشبختانه مسافران در رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی اهتمام دارند و در کمتر از گذشته در واگن‌ها حرف می‌زنند و همین موضوع در پیشگیری از انتقال کرونا می‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید مانند ایستگاه شهرک آزمایش و مدافعان سلامت در خط ۶ و ۷ مترو در این زمینه مؤثر بوده است. 

از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت

ناگفته نماند که قبل از شروع کرونا در مترو روزانه حتی بیش از ۲ میلیون مسافر داشتیم که این میزان هر سال در زمان‌هایی که پیک شیوع کرونا بود به ۳۰۰ هزار نفر در طول روز هم رسید، اما هم‌اکنون بین ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به قبل افزایش یافته، ولی در روزهای تعطیل و یا هفته‌هایی که تعطیلی دارد و شهروندان بیشتر به مسافرت می‌روند و یا دوری و مرخصی می‌گیرند، آمار مسافران هم کمتر می‌شود. همچنین اجرای محدودیت‌های رفت و آمد و تردد مشابه محدودیت‌هایی که در پیک چهارم اعمال شد، در کاهش آمار مسافران اثرگذار بوده است. 

مترو ورشکسته نشده است/ مفهوم ورشکستگی برای خدمات اجتماعی صدق نمی‌کند

گفته می‌شود که شرکت بهره‌برداری مترو به دلیل شرایط کرونا رو به ورشکستگی رفته و با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کند. آیا این موضوع صحت دارد و یا تمهیداتی در جهت پیشگیری از این موضوع اتخاذ شده است؟

ببینید! اینکه گفته می‌شود شرکت بهره‌برداری مترو رو به ورشکستگی است اصطلاح درستی نیست. مترو خدمات اجتماعی ارائه می‌دهد و مفهوم وررشکستگی در مورد آن صدق نمی‌کند. سایر ارگان‌های خدماتی و اجتماعی هم به همین صورت‌اند. به عنوان مثال نمی‌توانیم بگوییم فلان پل یا پارک به دلیل نبود شهروندان و استفاده نکردن آنها ورشکسته شده است. البته ما حساب و کتاب داریم و درآمد حاصل از مترو و هزینه‌ها درنظر گرفته می‌شود و در صورتی که مابه‌التفاوت این درآمد و هزینه زیاد باشد، لازم است که دولت از مترو حمایت کند. این مسئله فقط برای متروی پایتخت نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا مترو سوبسیدی است و دولت‌ها زمانی که شرکت‌ متروی‌شان به مشکل مالی بربخورد، از آن حمایت می‌کنند.

دولت از مترو حمایت نکرد/ فقط ۲۰ میلیارد اوراق سال ۹۹ برای مترو

دولت چقدر در حمایت از شرکت بهره‌برداری متروی تهران اقدامات لازم را انجام داد؟

دولت به مطالبات ما چندان توجه نداشت و تعهدات نسبت به مترو نیز آنطور که باید و شاید محقق نشد. امسال اوراق مشارکت سال ۹۹ که مبلغ آن ۲۰ میلیارد تومان بود، دراختیارمان قرار گرفت و این میزان مربوط به مطالبات سال پیش است. 

از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت

نرخ بلیت ناشی از قیمت‌های تمام شده/ نرخ ها می‌تواند بیشتر افزایش یابد

اعضای شورای شهر و حتی سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بارها اعلام کردند که نرخ بلیط مترو واقعی نیست، نظر شما در این زمینه چگونه است؟ و آیا اینکه گفته می‌شود قرار است دوباره نرخ بلیت افزایش یابد صحت دارد؟

نرخ  بلیت مترو ناشی از قیمت تمام شده آن است. هزینه‌ها تقسیم بر تعداد مسافران باید لحاظ شود که اکنون آنچه دریافت می‌کنیم کمتر از مبلغ مورد نظر است. حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های مربوطه در این حوزه باید توسط شهرداری، ۳۰ درصد توسط مسافر و ۳۰ درصد توسط دولت پرداخت شود. ما در مترو حدود ۵۰۰ میلیون سفر در سال داریم که دولت باید سهم ۳۰ درصدی خود را در این زمینه بپردازد. مترو یک وسیله حمل و نقل عمومی است که باید حمایت از آن توسط دولت و بالادستی‌ها انجام گیرد.

اینکه الان بگویم چه عددی مناسب نرخ بلیت مترو است، کارشناسی‌شده نیست و باید ابعاد مختلف سنجیده شود، ولی در کل نرخ بلیت می‌تواند بیشتر باشد. این موضوع هم در قدرت مسافران است و هم برای حفظ مترو این موضوع لازم است. در بسیاری از کشورها نرخ بلیط مترو را متناسب با استهلاک مترو و یا تجهیزات آن درنظر می‌گیرند. ما در کشور براساس معادله‌ای مبنی بر هزینه‌ها تقسیم بر تعداد مسافران نرخ را درنظر می‌گیریم. البته نرخ پیشنهادی سالانه توسط شورای شهر تصویب می‌شود.

 ۲۵۰۰ میلیارد برای حرکت قطارها

درآمد و هزینه روزانه شرکت بهره‌برداری مترو چقدر است؟

روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در شرکت بهره‌برداری مترو هزینه انجام می‌شود تا حرکت قطارها صورت گیرد و درآمد روزانه هم با توجه به آمار ۷۰۰ هزار نفری مسافران و نرخ بلیط قابل احصاء است،‌ ولی به طورکلی از ۱۰۰ درصد پولی که گذاشته و برداشته می‌شود، ۷۰ درصد مربوط به هزینه‌ها و ۳۰ درصد مربوط به دریافتی‌ها است. 

مطالبه پرسنل را پیگیریم/ در چارچوب اسناد بالادستی عمل می‌کنیم

اخیراً پرسنل مترو تجمع‌هایی را در این شرکت داشته‌اند، علت این تجمع و نارضایتی چیست و چرا به مطالبه آنها پاسخ داده نمی‌شود؟

مطالبه پرسنل مترو بحث برون‌سازمانی نیست. قطعاً این مسئله درون‌سازمانی است. راهبران مترو درخواست‌هایی داشته‌اند که باید بررسی شود و در چارچوب اسناد بالادستی باید عمل کنیم. دستورالعمل منابع انسانی شهرداری در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد و هر کجا لازم است پرداختی انجام دهیم و اگر امکان ندارد، راهکارهای قانونی برای پاسخگویی راداشته باشیم. 

علت تجمع پرسنل مترو/ دیون پرداخت می‌شود

گفته می‌شود که تعداد زیادی از کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو مطالبات مالی زیادی را از شرکت مترو دارند، این مطالبات مالی به چه صورت است. آیا پاداش‌ها پرداخت نشده، یا مشکل از جای دیگر است؟

مشکل در محاسبات انجام گرفته در حقوق پرسنل مترو بوده است که در شرکت بهره‌برداری متوجه این قضیه شدیم و دیون پرداخته می‌شود. این مسئله در فیش همه کارکنان که ۷ تا ۸ هزار نفرند درج شده و این قضیه اشتباه محاسباتی نبوده، بلکه بخشی از پرداخت‌ها براساس اسناد قبلی صورت گرفته است. 

از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت

افزایش نقص فنی را تایید نمی‌کنم

علت نقص فنی در قطارهای مترو که روزهای اخیر افزایش یافته چه بوده است؟

افزایش نقص فنی و اختلال را تأیید نمی‌کنم. یکی دو مورد بود که این قضیه برطرف شد. به طورکلی ممکن است ازدحام مسافر سبب حرکت کند و تند قطارها شود و همه این اختلال‌ها جزئی بوده و مشکل خاصی در کار نبوده است. 

جدیدترین قطارها برای سال ۹۲ و ۹۳ است

میانگین سن فرسودگی قطارهای مترو چقدر است؟

قطارها کیلومتراژ دارندو اگر از میزانی عبور کنند، اورهال آنها صورت می‌گیرد. در حال حاضر ۱۰۷۵ قطار مترو داریم که برخی از آنها فرسوده است تا اورهال شدن آنها انجام گرفته که تعداد آنها ثابت نیست و از آنجایی که اورهال می‌شوند آمارشان تغییر می‌کند، ولی به طورکلی میانگین سن قطارهای مترو از سال ۷۹ است و می‌توان گفت قدیمی‌ترین قطار برای سال ۷۹ و جدیدترین قطارها برای سال ۹۲ و ۹۳ است. 

زمان ورود قطار ملی به مترو تهران 

قطار ملی از چه زمانی وارد چرخه بهره‌برداری می‌شود؟

از زمان این موضوع اطلاع دقیقی ندارم. این قضیه را از علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران سؤال کنید. 

از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت

چالش دستفروشان در مترو/ شهرداری متولی ساماندهی نیست

سالهاست که دستفروشان در متروی تهران حضور دارند و این موضوع سبب گلایه و نارضایتی برخی از شهروندان بوده است، ولی تاکنون شهرداری موفق به ساماندهی آنها نشده است، نظر شما در این زمینه چیست؟ 

اینکه گفته می‌شود شهرداری و یا شرکت بهره‌برداری متروی تهران در مقابله با دستفروشان و ساماندهی آنها موفق عمل نکرده را قبول ندارم، چرا که ما مسئولیت تردد مسافران را برعهده داریم و نوعی مسافرکش انبوه محسوب می‌شویم. در حوزه دستفروشان، ارگان‌های مختلفی دخیل‌اند و باید در حوزه دستفروشان وارد عمل شوند. این مسئله در مترو یک چالش عمده است، چرا که برخی از مسافران از حضور این دستفروشان رضایت دارند و برخی ناراضی از حضور آنها هستند که به طورکلی اگر ما دستفروشان را ببینیم و شاهد فعالیت‌شان باشیم به خارج از سکوها هدایتشان می‌کنیم و یا به آنها اطلاع داده می‌شود که بیرون از ایستگاه بروند تا مانعی برای تردد مسافران نباشند. سازمان بهزیستی، وزارت کار و یا تأمین اجتماعی از جمله سازمان‌هایی هستند که باید به این حوزه ورود کنند. قضیه دستفروشان برون‌سازمانی است و همانطور که متولی کودکان کار خیابان شهرداری نیست، در حوزه دستفروشان هم همینطور است و فقط فعالیت آنها متفاوت است. 

از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت

آمار دستفروشان را نداریم

آمار دستفروشان مترو چه تعداد است؟

ما در شرکت بهره‌برداری متروی تهران آمار دقیقی از دستفروشان مترو نداریم و این قضیه را باید از نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه سؤال کنید.

آمار فوتی‌های کرونا در مترو/ سرانجام واکسیناسیون راهبران 

آمار فوتی‌های کرونا در شرکت بهره‌برداری متروی تهران چه تعداد بوده است و سرانجام واکسیانسیون راهبران مترو و پرسنل در معرض خطر این ویروس به کجا رسید؟

متأسفانه چهار نفر در شرکت بهره‌برداری متروی تهران به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در مورد واکسیناسیون پرسنل پرخطر و یا راهبران مترو رایزینی‌های زیادی صورت گرفته و سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نامه‌نگاری‌هایی انجام داده و حتی درخواست از رئیس‌جمهور هم انجام شد که واکسیناسیون راهبران قطار و رانندگان تاکسی و اتوبوس با اولویت انجام شود و این قضیه تسریع یابد. ما هم با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی رایزنی کرده‌ایم و ان‌شاءالله این قضیه زودتر محقق می‌شود. 

اختصاص فضا برای واکسیناسیون عمومی در مترو

آیا در صورت انجام واکسیناسیون عمومی فضای مناسب در مترو برای این کار اختصاص می‌یابد و یا درنظر گرفته شده است؟

بله، ما آمادگی ک امل در این راستا داریم و همانطور که در پیک سوم مکان‌هایی را برای انجام تست رایگان کرونا اختصاص دادیم، برای واکسیناسیون عمومی هم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

درآمد حاصل از تبلیغات روی بدنه قطارهای مترو

وضعیت تبلیغات بر روی بدنه قطارهای مترو چگونه است و درآمدها سالانه از این طریق در شرکت بهره‌برداری مترو چقدر است؟

در حال حاضر عدد دقیقی در مورد درآمد حاصله از تبلیغات بر روی بدنه قطارهای مترو ندارم، ولی به طورکلی این درآمد کل هزینه‌های ما را پوشش نمی‌دهد و چندان زیاد نیست به ویژه در شرایط کرونا این قضیه کمتر مورد توجه بود و همانطور که همه کسب و کارها با مشکل مواجه شد، تبلیغات بر روی بدنه قطارهای مترو با کاهش آمار مسافران کمتر شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شرکت بهره برداری مترو روابط عمومی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    1 1
    سلام وقت بخیر . لطفا در خبر از ماجرای ورشکستگی مترو تهران تا احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت در متن خبر نوشته شده هزینه های مترو روزانه ۲۵۰۰ میلیارد می باشد که اشتباه است باید نوشته شود سالیانه لطفا اصلاح بفرمایید شما این خبر رو از فارس برداشتید که انها هم اشتباه نوشته بودند که اصلاح کردند . ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس