کد خبر 1236920
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
زنگنه

وزیر نفت گفت: این وزارتخانه از سال ۹۲ تاکنون تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی را از ۱۴۰۰۰ به حدود ۳۵۰۰۰ روستا یعنی ۲.۵ برابر رسانده است.

به گزارش مشرق، بیژن زنگنه، در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، با اشاره به بند ابلاغیه سیاست ابلاغیه بخش انرژی که در سال ۱۳۷۷ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده افزود: در این سیاست‌ها بر افزایش ظرفیت تولید گاز، متناسب با حجم ذخایر کشور به منظور تامین مصرف داخلی و جایگزینی حداکثری با فرآورده‌های نفتی تاکید شده است.

وی اضافه کرد: لذا با توجه به این ابلاغیه و با اتکا به ۲ و نیم برابر شدن تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال ۹۲ تاکنون و نیز با مجموعه اقدامات که برای توسعه شبکه انتقال گاز طبیعی انجام شده وازرت نفت موفق شد از سال ۹۲ تاکنون تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی را از ۱۴ هزارروستا به قریب ۳۵ هزار روستا برساند که بیش از دو و نیم برابر شده است.

زنگنه ادامه داد: به این ترتیب پوشش گازرسانی کل کشور به ۹۵ و یک دهم درصد رسیده که این رقم، رکوردی بی نظیر درنیاست.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات نقدهایی مطرح می‌شود که بهتر بود گاز را به برق تبدیل می‌کردیم و به روستائیان برق می‌رساندیم گفت: ما همه این گزینه‌ها را در سال ۹۲ قبل از هر اقدامی بررسی کردیم و گزینه‌های مختلفی شامل استفاده از برق، انرژی‌های نو، ال پی جی یاگاز مایع و سی ان جی و ادامه وضع فعلی بررسی شد که خروجی مطالعه این را به ما داد که گازرسانی تا ۲۰۰۰ دلار به ازای هر مشترک اقتصادی‌تر است.

زنگنه افزود: لذا گازرسانی با خط لوله به شهرها و روستاها به عنوان روش بهینه تامین انرژی مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر نفت ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهربا حدود ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده است و هم اکنون ۹۸ و چهاردهم درصد جمعیت شهری و هشتاد و چهار و شش دهم درصد جمعیت روستایی و در مجموع بیش از ۹۵ ویک دهم درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند و این در حالی است که در سال ۹۲ جمعیت شهری ۹۵ درصد، جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در کل ۸۵ درصد کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی بود.

وی در تشریح جزئیات گازرسانی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: این دستاوردها در سندی تهیه شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وزیر نفت درباره فعالیت‌هایی که برای گازرسانی به شهرها و روستاها برای جلوگیری از حبس گاز در منطقه پارس جنوبی و رساندن گاز به مناطق کمتر برخوردار انجام شده افزود: اقدامات زیادی انجام شده که از جمله می‌توان به نصب ۸۴ واحد توربوکمپرسور جدید در شبکه انتقال گاز کشور، احداث بیش از پنج هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز از جمله خطوط لوله ششم و نهم سراسری، توسعه شبکه گاز رسانی داخلی و افزایش ۹۰ درصدی صادرات گاز کشور اشاره کرد.

زنگنه با بیان اینکه هزینه این اقدامات از محل صرفه جویی تامین شده و هیچ بار اضافی به بودجه کشور تحمیل نکرده است گفت: تا کنون ۸۰ هزار میلیارد تومان در این طرح‌ها هزینه شده که اگر بخواهیم با قیمت روز حساب کنیم معادل ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: ۴۱ هزار میلیارد تومان در گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک، ۴۳ هزار میلیارد تومان در زمینه شبکه انتقال گاز طبیعی هزینه شده است که با این اقدام توانسته ایم گاز طبیعی را جایگزین ۱۱ میلیارد لیتر سوخت مایع کنیم که با زحمت بسیار برای مردم تامین می‌کردیم.

زنگنه کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها با گاز طبیعی را یکی دیگر از دستاوردهای این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: با کاهش مصرف سوخت نیروگاه از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به میزان ۲۰ درصد در سال ۹۹ با وجود افزایش مصرف سوخت نیروگاه‌ها زمینه افزایش رفاه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست را فراهم کرده ایم؛ و با تاکید براینکه در سال‌های آینده آثار زیست محیطی این طرح‌ها مشخص خواهد شد افزود: گازرسانی به روستاها موجب اشتغال شده است که علاوه بر اشتغال زایی حین اجرای این طرح ها، امکان توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط مانند احداث گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی که به انرژی گاز نیازدارند مانند گلاب گیری و تولید عرقیات نیز در روستاها ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین جایگزینی گاز طبیعی در سبد سوخت کشور باعث آزادشدن بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده‌های مایع به ارزش ۲۶ میلیارد دلار شده که از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۴ برابر رشد داشته است.

زنگنه در ادامه سخنان خود به طرح‌های گازرسانی که امروز به بهره برداری می‌رسند اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها شامل گازرسانی به ۲۱ شهر و ۲۸۰۹ روستا در ۳۱ استان و ۴۶۶۱ واحد صنعتی در ۲۷ استان است که با هزینه ۶ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان انجام شده است.

وی افزود: همچنین هم اکنون طرح گازرسانی به ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با ۱۷۰ هزار خانوار و ۲۷ شهر مشتمل بر ۱۲۷ هزار خانوار در دست اجراست که از آن جمله می‌توان به طرح انتقال گاز به زابل، خاش، میرجاوه، چابهار، بندر لنگه و جزیره کیش اشاره کرد.

زنگنه درباره طرح گازرسانی به منطقه سیستان، خاش، میرجاوه و پالیزان هم گفت: دراین طرح جمعاً بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و در ماه‌های آتی بهره برداری می‌رسد.

وزیر نفت پیشرفت خط لوله ایرانشهر- چابهار- کنارک را بیش از ۸۲ درصد عنوان کرد و افزود: طبق برنامه این طرح تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، اما با یک طرح ابتکاری بزودی گاز را به صورت سی ان جی به نیروگاه چابهار و کنارک خواهیم رساند.

وی همچنین با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر اختصاص وام ۱۰ میلیون تومانی به مشترکان گاز در استان هرمزگان گفت: امیدواریم با این دستور گرفتن انشعاب گاز در هرمزگان با اشتقبال بیشتر مردم مواجه شود.

وزیر نفت در پایان به بهینه سازی مصرف گاز نیز اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر به دلیل غیر واقعی بودن قیمت گاز و برق ما رشد غیر قابل پیش بینی مصرف گاز در بخش تجاری و خانگی داشتیم و موجب تشدید در عدم توازن تولید و مصرف شده است بنابراین بهینه سازی در مصرف گاز و رشد تولید باید بطور مستمر دربرنامه کاری دولت‌ها قرارگیرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون سالانه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار برای یارانه مصرف سوخت درکشور هزینه می‌شود.

بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت

بهره برداری از چند طرح بزرگ وزارت نفت با حضور رئیس جمهور و به صورت تصویری آغاز شد.

در هفتاد و پنجمین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی و با دستور رئیس جمهور بهره برداری از طرح گاز رسانی به ۲۱ شهر، دو هزار و ۸۰۹ روستا و چهار هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی در سراسر کشور؛ راه اندازی چهار واحد تاسیسات تقویت فشار گاز در استان‌های خوزستان و فارس و واحد شیرین سازی برش سبک مجتمع پترو شیمی بوعلی سینا بندر امام خمینی بهره برداری می شود.

این طرح‌های وزارت نفت با سرمایه گذاری سیزده هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 1
    هزینه خط لوله گاز را که از مردم روستا گرفتید و همچنین هزینه مصرف .منت نزارید
  • ایرانی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    دم رئیسی گرم هنوز نیامده روستاهای گاز دار دو و نیم برابر شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس