واکسن نورا

نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اولین نیروهای نظامی جهان، در حوزه ساخت و تولید واکسن مقابله با ویروس کرونا وارد عمل شده و در حال حاضر سه محصول مهم در این زمینه در اختیار دارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تقریبا از اواخر سال ۱۳۹۸ هجری شمسی تا به امروز زندگی نه فقط مردم ایران بلکه کل ساکنان این کره خاکی دستخوش تغییری بزرگ شده و آن هم شیوع ویروس کرونا در جهان است؛ بیماری که شاید برای اولین بار معنی واقعی یک شیوع جهانی را به نوع بشر نشان و تمامی جنبه های زندگی نه فقط انسان ها و بلکه حتی گیاهان و حیوانات را نیز به نوعی تحث تاثیر خود قرار داد. از تقریبا ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تا به امروز نه فقط کادر بخش های درمانی بلکه گروه های کاری دیگر از جمله نیروهای مسلح نیز جزو بخش هایی بودند که در خط مقدم این مبارزه قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید :

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیروهای مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

دانشمندی پرافتخار اما گمنام که اشبه‌الناس به شهید چمران و طهرانی مقدم بود/ رییس اولین DARPA جهان اسلام عاشق فلسفه و حافظ +عکس

سود بی‌نظیر «کاسبان کرونا» در آمریکا با شکسته شدن رکورد خرید سلاح/ ناکارآمدی دولت و ترس مردم، کسب و کار NRA را سکه کرد +عکس

نظامی گری در تقریبا کل جهان جزو مشاغل سخت و ای بسا سخترین شغل در جهان به حساب می آید. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸ با ماجراهایی مثل سرنگون کردن هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و حمله به پایگاه عین الاسد در سطح بالایی سالی شلوغ و پر از فراز و نشیب را تجربه کرده بود که به ناگاه با دشمنی نامرئی به نام کرونا رو به رو شد. در سال ۱۳۹۹ نیز علاوه بر بر بحث مقابله کرونا ماجراجویی ها و تهدیدات ادامه دار تاجر نیویورکی باعث شد تا شاهد افزایش حجم رویارویی ها بین دو طرف، خصوصا در خلیج فارس و همچنین شاهد افزایش حجم مانورهای نظامی کشور در پاسخ به این مسائل باشیم که خصوصا در اواخر سال ۹۹ به نوعی به اوج خود رسید. اقدامی که با توجه به وضعیت کرونا و نیاز به فاصله گذاری های اجتماعی از یک سو و از طرف دیگر نیاز به پاسخ به تهدیدات سطح بالای آمریکا بر علیه کشور بایستی در سطحی قابل توجه انجام می شود و ترکیب این مسائل فشاری بسیار زیاد را بر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وارد کرد که ای بسا از سال ۶۷ به این سو و پس از پایان جنگ تحمیلی به نوعی بی سابقه بوده است.

در سال ۱۳۹۹ عمده تلاش های نیروهای مسلح در خصوص ویروس کرونا به نوعی در حوزه پدافندی و دفاع در برابر این دشمن جدید بود. کمک به تولید و توزیع اقلامی مثل ماسک و مواد ضد عفونی کننده و احداث و توسعه بیمارستان های صحرایی و در اختیار گذاشتن بخشی از توان بهداشت و درمان این نیروها در کنار بحث رزمایش های کمک مومنانه و رساندن بسته های حمایتی به دست هموطنانی که در دوره شیوع این بیماری دچار مشکلات اقتصادی شده بودند بخش زیادی از تلاش آشکار نیروهای مسلح بود. اما در پشت پرده دانشمندان و متخصصان نیروهای مسلح در حال آماده شدن برای ضد حمله متقابل در سال ۱۴۰۰ برای نابودی این ویروس با واکسن های ایرانی بودند.

سال ۱۴۰۰ : زمان آفند نیروی های مسلح به دشمن نامرئی با سه واکسن

از همان ابتدای بحث شیوع بیماری مسئله تولید واکسن برای آن نیز در جهان مطرح شد. تعداد کشورهای محدودی توسعه واکسن را آغاز کرده و در نهایت به نتیجه رسیده اند که یکی از آنها جمهوری اسلامی ایران است. در کشور ما یک نوع سیاست چند منظوره برای مقابله با بیماری و در حوزه واکسن ها دنبال شد که شامل ترکیبی از واردات چند مدل واکسن خارجی مثل سری اسپوتنیک و سینوفارم از یک طرف و تلاش برای توسعه چند مدل داخلی بوده است. در حوزه داخلی چندین نهاد در این زمینه فعال بودند که بخشی از آن مربوط به نیروهای مسلح بود. نمی توان وارد این بحث شد و قبل از هر بحثی اشاره ای به مجاهدت های خاموش شهید محسن فخری زاده نداشت.

یکی از آخرین حوزه های فعالیت زنده یاد شهید فخری زاده مسئله مقابله با ویروس کرونا بود. اولا باید به این مسئله اشاره کرد که کیت های تولید شده توسط مجموعه وزارت دفاع برای تشخیص این ویروس از جمله فعالیت های مجموعه سپند از زیر مجموعه های وزارت دفاع بوده که مدیریت آن با شهید بزرگوار بود.

تهاجم سه‌گانه نیروهای مسلح برای مهار ویروس کرونا در کشور/ روایتی از تلاش دوباره سرهنگ‌ها برای نجات جان مردم ایران +عکس

رونمایی از کیت های تشخیص کرونا توسط وزارت دفاع

مسئله مهم بعدی تولید واکسن ضد کرونا به اسم فخرا است که آزمایش های انسانی آن آغاز شده و فرزند شهید فخری زاده یکی از اولین افرادی بود که در مقابل دوربین های تلویزیونی اقدام به دریافت این واکسن کرد. در حال حاضر وزارت دفاع و مجموعه بهداشتی کشور از داوطلبان برای تزریق این واکسن دعوت به ثبت نام کرده اند و مراحل پایانی آزمایشی این واکسن در حال اجرا است. در تولید این واکسن مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آجا نیز با وزارت دفاع همکاری داشته وی می توان گفت واکسن فخرا به نوعی کار مشترک وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ویروس کرونا به حساب می آید.

طبق اعلام مسئولان مربوطه، گفته شده که در تابستان جاری این آزمایش ها به پایان رسیده و این واکسن را می توان با نرخ ۱.۵ میلیون دوز در هر ماه تولید کرد.

تهاجم سه‌گانه نیروهای مسلح برای مهار ویروس کرونا در کشور/ روایتی از تلاش دوباره سرهنگ‌ها برای نجات جان مردم ایران +عکس

تزریق واکسن فخرا به فرزند شهید فخری زاده

حرکت مهم دیگر آن و سازمان تحت امر او یعنی سپند در این بخش، توسعه آزمایشگاه های زیستی سطح ۳ در کشور بود که تا حدود سال ۹۸ کشور ما فاقد آن بوده است. یکی از ضعف‌ های مهم کشور در عرصه علمی و با وجود سابقه و قدمت یک صد ساله تولید واکسن در ایران، فقدان آزمایشگاه‌ های سطح ۳ ایمنی زیستی بود چراکه این نوع آزمایشگاه‌ ها، با توجه به کاربردهای مختلف، ارزشی بسیار مهم و حیاتی دارند.

تهاجم سه‌گانه نیروهای مسلح برای مهار ویروس کرونا در کشور/ روایتی از تلاش دوباره سرهنگ‌ها برای نجات جان مردم ایران +عکس

گام دیگر تیم شهید فخری زاده و مجموعه وزارت دفاع توسعه واکسن دیگری به اسم میلاد است. دارویی که اخیرا رییس ستاد کل نیروهای مسلح خبر خوبی در خصوص آن اعلام کرده. سرلشکر باقری اخیرا در خصوص واکسن مورد نظر این طور گفته است : نیروهای مسلح در حوزه تحقیق و پژوهش در بخش کیت‌های آزمایشگاهی، ساخت داروهای گوناگون، ساخت واکسن و سایر حوزه‌های پیشگیری و درمانی درخشش فراوانی داشتند؛ واکسن «میلاد» وزارت دفاع امروز در زمره واکسن‌های موفق کشور قلمداد می‌شود که ان‌شاءالله در آینده نزدیک به مصرف عمومی در سطح کشور خواهد رسید.

اما آخرین دستاورد سپاه در بحث واکسن ها، مربوط به نورا است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. این واکسن نوترکیب ایرانی کرونا که محصولی فناورانه است نسل سوم واکسن‌ها محسوب می‌شود؛ یعنی پس از واکسن‌های ساخته شده از ویروس کشته شده یا تضعیف شده و واکسن‌های ساخته شده از پروتئین‌های تخلیص شده، پاتوژن‌ها یا نوترکیب‌ها قرار دارند. گفتنی است، واکسن «نورا» در یک فرآیند علمی و ۱۶ ماه کار تحقیقاتی به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده است.

تزریق واکسن نورا به رئیس بیمارستان بقیه الله

آنچه در بالا به آن اشاره شد در حقیقت اشاره هایی بسیار کوتاه و فشرده به مجاهدات های پنهان و آشکار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از اواخر سال ۱۳۹۸ تا به امروز در مواجه به دشمنی نامرئی و مرموز است. امروز نیروهای مسلح کشور ما به یکی از اولین نیروهای نظامی در جهان تبدیل شده اند که واکسنی را برای مقابله با بیماری کرونا توسعه داده و ساخته است. دستاورد بزرگی که مشخصا در تاریخ نه فقط ایران و بلکه می توان گفت در تاریخ مبارزه بزرگ بشریت بر علیه این بیماری در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد. چنین اقدام و عکس العمل به موقعی، ضمن آنکه بخش های بهداشت و درمان نیروهای مسلح را وارد یک رزمایش و تمرین عملی برای رفع سایر نیازهای کشورمان در حوزه بیماریهای واگیردار و عمومی کرده، نشان داده می توان از این ظرفیت برای کسب درآمد صادراتی و نشان دادن قدرت علمی و فنی جمهوری اسلامی نیز بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 45
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    30 21
    ما رو به خیر تو امید نیست شر مرسان
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      2 5
      اول اینکه شر نیست و پر خیره دوم اینکه جمع نبند
    • سعید IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      الان چه غلطی کردی
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    40 27
    واکسن های رنگا رنگتون را بکار بندازید فعلا هیچکی با ساخت شما واکسنینه نشده
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    45 13
    خخخ ما به تعداد 80 میلیون نفر واکسن مختلف رونمایی کردیم هنوز یه نفرم واکسینه نشده آمریکا 2 تا واکسن رونمایی کرد 300 میلیون نفر رو واکسینه کرد. همه دنیا واکسینه شدن رفت ما جشنواره رونمایی از واکسن راه انداختیم
    • جوان IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      16 8
      چرا چرت میگی همون اسراییل دوباره درگیر موج جدید کرونا شده و حتی 1/7 جمعیت دنیا هم واکسینه نشده چه برسه به همه کشور ها ایرانم سرعت واکسیناسیون از مرداد چند برابر خواهد شد و تا آخر تابستان آمار دوز اول حداقل به 20 تا 25 میلیون نفر میرسه این یعنی 1/3 کشور خب دوز دوم هم 1/3 همین مقدار بگیر تقریبا معادل نسبت کل دنیا تا آخر تابستان در میاد تو میای آمریکایی که یه ابر قدرته رو با ایران تحریمی مقایسه میکنی آخر سرم مسخر میکنی خیلی باحالی
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      5 23
      اگر مامانت آمریکاست بگو برای توی هم بفرسته
    • مهدی.م IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      8 6
      مشخصه اهل مطالعه هستی که آمار آمریکا رو اینطوری مثل بلبل میگی . من میگم ای کاش خدا بهت عقل میداد نتایج واکسن زدن آمار دنیا رو می دونستی و بعد خدا بهت گردن دراز میدان تا کمی حرفهات رو قبل از بلغور کردن بسنجی و بعد بزنی. در ضمن سعی کن سنتی با صنعتی قاطی نکنی میگن بعدش سرطان میشه
  • mahdi IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    12 13
    درود بر همه نظامیان ایران عزیز ان شالله پیشرفتهای روز افزون و سلامت موفق باشید امید است همه اینها محصولی پر ثمر برای پیشرفت ایران عزیز باشند
  • Ismail CA ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    8 8
    با تلاش و اراده قوی میتوانیم درود
  • US ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    6 3
    یکی از روشهایی که دولت امریکا توانست جریان واکسیناسیون کرونا را خیلی منظم و سریع مدیریت کند غیر از اینکه واکسن به اندازه کافی داشتن این بود که از ارتش برای واکسیناسیون وسیع در کنار نیروهای بیمارستانها استفاده کردند. پارکینگهای بزرگ را تجهیز کردند و تمام کارها را نیروهای جوان ارتشی که چند روز آک.زش دیده بودند به میدان آمدند و با نظم نظامی توانستند به سرعت وامسیناسیون را کامل کنند . در امریکا هم مثل ایران اگر میخواستند کار را به بیمارستانها و مراکز درمانی بسپارند شاید بدتر از ایران هم میشد .
  • م IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 1
    واکسن میلاد همان فخرا است. به خاطر نام شرکت سازنده اش که "میلاد داروی نور" هست، میلاد هم گفته میشه. مثل کویران و برکت که هر دو تاش یک واکسن هست ولی عملا برکت اسم شرکتش هست.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    34 12
    با وصف رکورد در رونمایی واکسن های رنگارنگ، جز رونمایی چیزی ندیدیم.
    • ناشناس ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      5 2
      امیدواریم که خبر راست باشه وملت سرکار نباشه
  • شسم IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    7 7
    اين تيتر نشون دهنده ناراحتى عميق و بى پايان شما از سخنان شيخ بنفش است ، كاش بيش از اين خودتان را آزار نديد.
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      4 0
      متاسفانه یک واقعیت هست که امثال شما همانند متعصبان عرب دوران جاهلیت مرغتان یک پا دارد . شیخ بنفش را باید بعد از دوران ریاستش بهتر بشناسند مردم چون در آن موقع هست که مصونیت سیاسی احمقانه ای که در ایران ما وجود دارد از او برداشته می شود و انشا الله راهی دادگاه و به امید خدا اعدام
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    9 0
    این جنگ با کرونا را لطفا معنی کنید
    • پری IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 3
      یعنی واکسن ها وارد مبارزه با کرونا میشن
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    25 9
    دنیا داره با ویروس کرونا خداحافظی می کنه اونوقت ما یه روز در میون از یک واکسن رونمایی می کنیم. چند نفر واکسینه شدن تو ایران 5 میلیون از 85 میلیون.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    11 3
    خدا خیرشون بده ولی جان هر کسی دوست دارید زودتر! چرا اینقدر کندیم ما؟ اتمام واکسیناسیون تا آخر سال در حالی که یورو 2020 داره با تماشاچی برگزار میشه خیلی دیره! آقایون ضمن تشکر از زحماتتون به جای توییت زدن و دست آورد رو کردن کمی بجنبید!!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 11
    درود بر رزمندگان اسلام، ارتشی و سپاهی
  • کارگر IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    13 2
    اگر واقعا اینقدر استعداد در ساخت واکسن هست بهتره به جای کار موازی هم افزایی انجام بشه تا یک واکسن خوب تهیه بشه و انرژی که قراره برای ساخت چند نوع واکسن بشه هدر بشه برای تولید یک واکسن با تیراژ بالا صرف بشه. محصول تجاری نیست که هر کس واسه خودش تولید کنه . سوئد و انگلیس با هم یک واکسن تولید کردن . اونوقت اینجا هر نهادی برای خودش یک نوع واکسن ساخته. هم افزایی همه نهاد ها و ارگان ها لازمه تا زودتر جمع بشه این بساط. الان وقت زورآزمایی نیست...
  • ناشناس ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 0
    خدا کنه راست باشه ما منتظریم
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    5 5
    خداقوت وطن پرستان واقعی
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 0
    چرا آستینش رو نداد بالا خب لباس رو خراب کرد الکی
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 1
    مشکل واکسن است نه سیستم واکسیناسیون وزارت بهداشت به راحتی می‌تواند روزانه چند میلیون دوز تزریق کند واکسن داخلی دیر حاضر شده وخارجی یا نتوانسته ایم ‌یا نخواسته ایم یا نداده اند واکسن داخلی هم با تاخیر وارد سیستم شده آنهم با مجوز اضطراری یک چیز را باید درنظر گرفت العان میزان تست چندین برابر قبل است یعنی اگر حال ده هزار مبتلا مشاهده شود قبلا بالای پنجاه هزار نفر مبتلا بوده وما این میزان را کشف می‌کرده ایم مشکل فعلی این است فردی که دوز اول مثلا اسپوتنیک وی تزریق کرده باید دوز دوم راهمان واکسن را بزند واین واکسن به هر دلیل که اکثرا خارجی است تامین نشده لذا سرهنگ های محترم ارتش که واکسن فاخر در مرحله دوم وسپاه واکسن نورا در مرحله اول آزمایش بالینی اند اگر سرهنگ ها می‌توانند واکسن وارد کنند اگر نه بگذاریم این ماه هم بگذرد تا واکسن کووبرکت وپاست،ر به تولید چند میلیونی برسد لطفا کمبود را به گردن بی عرضه بودن وزارت بهداشت نیندازیدوانرا سیاسی نکنید کمبود دلیل سیاسی دارد نه تزریق
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      0 0
      خودت میگی سیاسیش نکنید بعد میگی کمبود واکسن دلیل سیاسی دارد؟؟؟ وا عجبا از جهل و تعصب بعضی ها که نمیخواهند بفهمند که دولت بی عرضه هست .
  • Artin IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    6 9
    تو این مملکت همیشه سرهنگ ها و نظامی ها باید فدا بشن! جنگ میشه نظامی ها میرن، سیل و زلزله میاد نظامی ها میرن، بنزین تحریم میشه نظامی ها باید دست به کار بشن، کرونا میاد بازم نظامی ها باید یه کاری بکنن آخرشم بیشترین حقوق رو دولتی های مفت خور می گیرن... عجب عدالتی!
  • هامان IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 7
    یعنی غرغر و باز هم غررررر،دریغ از یه سپاسگذاری،یه دمتگرم خشک وخالی،باز همه چی دونها ریختن درباره ی همه چی نظرات طلبکارانه میدن،ما ن مسلح وظیفه نداشتیم بخدا برای شما داریم این کارها رو میکنیم،یه قرون به حقوقمونم اضافه نمیشه،ماهم جونمون رو دوست داریم وهم چنین خانوادمون رو،گفتم که یادتون بیاد ما ربات نیستیم،اما درباره ی اینکه چرا هم افزایی نکردیم وموازی کاری،علت اینه که زیرساختهای دانش بهداشتی ن مسلح باید وارد این عرصه میشدتاسوار بر این دانش بشه تا پدافند زیستی ومیکروبی بوجود بیاد،چون این نخستین فتنه از این دست بود،قرار نیست آخریش باشه
  • هادی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    10 1
    این همه کشورهای پیشرفته نتونستند واکسن درست کنند ما تو کشور هر نهادی یه واکسن تولید میکنه! مشکوک نیست؟! خدا کنه تشریفاتی نباشه فعلا که ما 30 درصد مردم هم واکسن نزدند. همین تعداد کم هم که واکسن داریم صفهای طولانی و معطلی زیاد داریم ، خواهشا از تشریفات دوری کنید و مدیریت قوی انجام بدین تا مردم زودتر واکسن بزنند
  • حسین IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    14 5
    سرهنگ رو چه به پزشکی و سیاست و اقتصاد..... همون پادگان باشن مملکت ابادتر میشه
    • كفشنده IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      2 6
      تا حالا دكتر سرهنگ ندیدی؟! یه سر برو بیمارستانای ارتش و سپاه و ناجا كه خوب ببینی!
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 2
      خدا عقلت بده جاهل متعصب
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      0 3
      میخوان اینکارو بکنن ولی متاسفانه اگر میدان رو خالی کنن دیپلمات ها و حقوق دان ها و پزشکا مثل هشت سال گذشته تر میزنن تو مملکت
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    2 7
    دمشون گرم. دستشون میبوسم
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 0
    با وجود تلاش های خوب و قابل تحسین تمام نیروهای دفاعی کشور، در حال حاضر موضوع فعالیت های هسته ای اعلام نشده نیروهای دفاعی در گذشته (PMD) و سرقت اسناد مربوطه مشکل بزرگی است که به اندازه کافی مورد توجه سایت مشرق و دیگران قرار نگرفته و آیندۀ سختی برای کشور رقم زده است.
    • هامان IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      آقایی که میگی مسائل مربوط به pmd ( پرونده ی انحراف های احتمالی فعالیت های هسته ای در بخش نظامی)ربطش به ساخت واکسن بوسیله ی نظامیان باشرف واین مقاله چیه نمیدونم،اما این رو میدونم حقوق دانها ودیپلماتهای زبان بلد دنیاتون قرار بود باگند برجام برای همیشه پرونده یpmdرو ببندند وتا میگفتیم گلابی برجام چی شد تا چند سال همین رو میکوبیدن تو سرمون که ای واپسگرای دلواپس نادان،هیچی نداشت pmd رو که حل کرد!!! حالا گندش در اومده پس از اون همه امتیازی که دادن حتی اینم حل نکردن!!!اونقدرم شرف ندارن روراست باشن،حالا اینم افتاد گردن ما نظامیا؟!!!نمک به حرامی تاکجا؟!!!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    14 0
    جز رونمایی و نمایش کار دیگه ای هم بلدید؟
  • الف IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    7 0
    کاش یک دونه می ساختید ولی واقعا وی ساختید ، هر روز وعده فردا ، اروپا واکسینه شد شعار نداد آمریکا واکسینه شد همه جا باز شده بس کنید حرف را ، کو عمل
  • ابوالفضل IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    3 0
    ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان ترجیح میدم کرونا بگیرم و بمیرم
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    4 0
    فکر کنم الان واکسن به درد ملت میخوره تا رونمایی
  • اکبر IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    4 0
    همش حرف مفت و وعده سر خرمن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس