فروریختن برج جنوبی چمپلین - نمایه

فرو ریختن یک برج مسکونی در حاشیه‌ی شهر میامی در آمریکا تا کنون ۱۸ قربانی گرفته است؛ حادثه‌ای که آن را به ۱۱ سپتامبر تشبیه کرده‌اند و ممکن است آمار قربانیانش از ۱۶۰ نفر نیز فراتر برود.

سرویس جهان مشرق - حوالی ساعت ۱:۲۵ بامداد ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ به وقت محلی (۹:۵۵ صبح پنج‌شنبه، ۳ تیر ۱۴۰۰ به وقت تهران) بخشی از یک آپارتمان ۱۲ طبقه به نام «برج جنوبی چمپلین» (یا «شمپلین») در منطقه‌ی «سرف‌ساید» در حاشیه‌ی شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا فرو ریخت. طی یک هفته‌ی گذشته، بسیاری از خبرگزاری‌های آمریکایی اخبار این حادثه را به صورت زنده پوشش داده‌اند و تصاویر عملیات نجات و حواشی آن را نیز پخش زنده کرده‌اند[۱]؛ عملیاتی که چند ساعت پیش از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به محل حادثه، به حالت تعلیق درآمد، اما اکنون دوباره از سر گرفته شده است. در گزارش پیش رو توضیحات بیش‌تری درباره‌ی این حادثه خواهید خواند.

آن‌چه باید درباره فروریختن برج مسکونی در میامی آمریکا بدانید/ «یاد ۱۱ سپتامبر افتادیم» + عکس و فیلم

تصاویر «برج جنوبی چمپلین» قبل (چپ) و بعد از فروریختن (+)

در عرض ۱۰ ثانیه؛ لحظات هولناک فروریختن «برج جنوبی چمپلین» [دانلود]

«تخریب پیش‌رونده»؛ یادآور حادثه‌ی تلخ پلاسکو

از نظر مهندسی، اتفاقی که برای برج جنوبی چمپلین رخ داد، «تخریب پیش‌رونده» یا «تخریب تصاعدی» نامیده می‌شود. در این نوع تخریب، یک یا چند بخش اصلی سازه دچار تخریب می‌شود و همین مسئله، «تخریب نامتجانس» سازه را به دنبال دارد. به عنوان نمونه، وقتی صرفاً یکی از ستون‌های اصلی سازه فرومی‌ریزد، اما در نتیجه‌ی سنگینی طبقات بالاتر روی طبقات پایین‌تر، تمام سازه از هم فرومی‌پاشد. این نوع تخریب می‌تواند در نتیجه‌ی عوامل مختلفی مانند اشتباه در طراحی، آتش‌سوزی، اضافه‌بار، یا بلایای طبیعی رخ دهد، یا حتی برای تخریب کنترل‌شده‌ی ساختمان مورداستفاده قرار گیرد.

آن‌چه باید درباره فروریختن برج مسکونی در میامی آمریکا بدانید/ «یاد ۱۱ سپتامبر افتادیم» + عکس و فیلم

بسیاری از رسانه‌ها، بقایای برج چمپلین را به یک «خانه‌ی عروسکی» توصیف کرده‌اند که از یک طرف بریده شده است (+)

یکی از آخرین موارد مهم از این نوع تخریب در جهان، تا پیش از حادثه‌ی اخیر در فلوریدا، تخریب ساختمان «پلاسکو» در ایران به شمار می‌رود[۲]؛ ساختمان ۱۷ طبقه‌ای که اواخر سال ۱۳۹۵ (۵۴ سال پس از افتتاحش) در نتیجه‌ی آتش‌سوزی فروریخت و خاطره‌ی تلخی را در ذهن مردم ایران و جهان باقی گذاشت که تا سال‌ها از یاد نخواهد رفت. این حادثه‌ی دل‌خراش منجر به فوت ۱۰ شهروند و ۱۶ آتش‌نشان شد.

اتفاقی که در برج جنوبی چمپلین (که ۴۰ سال از عمرش می‌گذرد) رخ داد، از نوع تخریب پیش‌رونده تشخیص داده شده و ارزیابی‌های اولیه عوامل متعددی را دلیل این حادثه دانسته‌اند. از جمله عواملی که قبلاً هم به صورت مستند درآمده‌اند، نواقص موجود در سازه‌ی برج هستند؛ به‌ویژه ایراد در عایق‌بندی کف استخر از همان روز اول، و تأثیر احتمالی نفوذ بیش‌ازحدِ آب شور به بخش‌های مختلف سازه که با گذشت زمان منجر به ترک برداشتن و فروپاشی ستون‌های بتن آرمه‌ی ساختمان و خوردگی میل‌گردهای درون آن‌ها شده است[۳].

ماجرای تصاویری که فقط ۳۶ ساعت قبل از فروریختن «برج جنوبی چمپلین» از تأسیسات استخر برج گرفته شده‌اند [دانلود]

آن‌چه باید درباره فروریختن برج مسکونی در میامی آمریکا بدانید/ «یاد ۱۱ سپتامبر افتادیم» + عکس و فیلم

تصاویری که پیمان‌کار استخر «برج جنوبی چمپلین» در اختیار رسانه‌ها قرار داده و حجم پوسیدگی در اتاق تأسیسات استخر برج را نشان می‌دهند که تصور می‌شود منجر به فروریختن آن شده باشد (+)

تعداد قربانیان و عملیات نجات

طبق گزارش‌های موجود، تخریب بین ساعت‌های ۱:۲۴ تا ۱:۲۵ بامداد آغاز شد. مأموران آتش‌نشانی از چند دقیقه قبل، در پی تماس ساکنانی که صدای ترک برداشتن و خرد شدن دیوارها را شنیده بودند، عازم ساختمان شده بودند و طولی نکشید که معلوم شد نیروهای بسیار بیش‌تری برای آغاز یک عملیات نجات تمام‌عیار لازم است. دو بخش از ساختمان به فاصله‌ی هفت ثانیه از هم فرو ریختند. تعدادی از ساکنان موفق شدند از شکاف دیوارها و از طریق پارکینگ همکف که چند سانتی‌متری هم آب گرفته بود، خودشان را نجات بدهند.

توضیحاتی درباره‌ی فروریختن «برج جنوبی چمپلین» در ایالت فلوریدای آمریکا [دانلود]

روی هم رفته با تلاش مأموران امداد و نجات، حدود ۳۵ نفر، از بخش‌هایی که فرونریخته بودند، نجات داده شدند[۴]. حتی یک نفر هم زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد. با این حال، از آن به بعد، سگ‌های زنده‌یاب دیگر پارس نکردند. تا زمان نگارش این گزارش، فوت ۱۸ نفر و مصدومیت ۱۱ نفر دیگر تأیید شده است. با این حال، آمار نگران‌کننده این است که هنوز از سرنوشت ۱۴۵ نفر دیگر از ساکنان ساختمانِ تخریب‌شده خبری در دست نیست.

آمریکا و فلسطین اشغالی بیش‌ترین تعداد قربانیان و مفقودان را در این حادثه دارند؛ آمریکا با ۱۶ فوتی، ۹۴ مفقود، و ۱۱ مصدوم، و فلسطین اشغالی با ۲۰ مفقود. سایر مفقودان از آرژانتین، ونزوئلا (که فوت دو تبعه‌اش نیز تأیید شده)، کلمبیا، پاراگوئه، کانادا، اروگوئه، شیلی، انگلیس هستند. شاید غم‌انگیزترین خبری که تا کنون از این حادثه مخابره شده، فوت هر چهار عضو یک خانواده باشد که کوچک‌ترین قربانی شناسایی‌شده‌ی حادثه نیز در بین آن‌هاست: «مارکوس گوارا»ی ۵۲ ساله، همسرش «آنالی رودریگز» ۴۲ ساله، و دو دخترشان «لوسیا گوارا»ی ۱۰ ساله و «اما گوارا»ی ۴ ساله.

آن‌چه باید درباره فروریختن برج مسکونی در میامی آمریکا بدانید/ «یاد ۱۱ سپتامبر افتادیم» + عکس و فیلم

(از چپ) «مارکوس گوارا»، «لوسیا گوارا»، «اما گوارا» (۴ ساله) و «آنالی رودریگز»؛ اعضای یک خانواده که همگی در حادثه‌ی فرریختن «برج جنوبی چمپلین» جان خود را از دست دادند (+)

روز پنج‌شنبه با گذشت بیش از یک هفته از آغاز حادثه، خودبه‌خود امیدها به نجات مفقودان در حال کم‌رنگ شدن بود که خبر بدتری هم پخش شد: عملیات نجات با توجه به احتمال فرو ریختن بقیه‌ی برج، به حالت تعلیق درآمده است. این در حالی بود که مقدمات سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به محل حادثه برای همدردی با خانواده‌های قربانیان فراهم شده بود. خوش‌بختانه پس از وقفه‌ای ۱۴ ساعته، بالأخره عملیات امداد و نجات از سر گرفته شد[۵]، اما در حال حاضر، اگر معجزه‌ای رخ ندهد، متأسفانه بعید به نظر می‌آید فرد دیگری زنده از زیر آوار بیرون آورده شود. این یعنی آمار فوتی‌ها می‌تواند به یک‌باره تا بیش از ۱۶۰ نفر افزایش پیدا کند.

آن‌چه باید درباره فروریختن برج مسکونی در میامی آمریکا بدانید/ «یاد ۱۱ سپتامبر افتادیم» + عکس و فیلم

تصویری تکان‌دهنده از مرز بین بخشِ فروریخته و بخشِ باقی‌مانده از «برج جنوبی چمپلین»؛ با توجه به گذشت بیش از یک هفته و بی‌اطلاعی از سرنوشت ۱۴۵ نفر از ساکنان برج، انتظار می‌رود شمار قربانیان افزایش چشم‌گیری داشته باشد (+)

 

سفر بایدن به سرف‌ساید؛ آیا دولت آمریکا در این حادثه مقصر است؟

جو بایدن روز پنج‌شنبه، حدود سه ساعت، در سالن رقص یکی از هتل‌های اطراف با خانواده‌ی بخشی از قربانیان و مفقودان حادثه دیدار کرد. ویدیویی که یکی از خانواده‌ها از نشست با رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده، نشان می‌دهد بایدن ظاهراً درباره‌ی تجربه‌ی شخصی‌اش در از دست دادن همسر و دختر کوچکش و آسیب دیدن دو پسرش (که یکی از آن‌ها بعداً در اثر سرطان جانش را از دست داد) در یک تصادف رانندگی با خانواده‌ها صحبت کرده است [جزئیات بیش‌تر را در زندگی‌نامه‌ی بایدن در گزارش مشرق از این‌جا بخوانید]. بایدن خطاب به خانواده‌هایی که بسیاری از آن‌ها بیش از یک هفته بود منتظر خبری از عزیزانشان بودند، گفت: «انتظار؛ انتظار، غیرقابل‌تحمل است[۶]

بخشی از صحبت‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره‌ی فروریختن «برج جنوبی چمپلین» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آشنایی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا

خبرها حاکی از آن است که انجمن برج جنوبی چمپلین از چندین سال قبل در جریان مشکلات این ساختمان بوده است. دست‌کم از سال ۲۰۱۸، این مشکلات به صورت مستند ثبت شده بود و حدود سه ماه قبل، نامه‌ای خطاب به ساکنان برج تأکید کرده که فرسودگی بخش‌های بتنی سازه از سال ۲۰۱۸ بسیار وخیم‌تر شده و ۱۵ میلیون دلار هزینه برای انجام اقدامات ترمیمی در ساختمان نیاز است. با این حال، اعضای انجمن هرگز بر سر انجام این تعمیرات به توافق نرسیدند و همین مسئله سال ۲۰۱۹ موجب شد تا اکثر اعضای این انجمن از آن خارج شوند[۷].

آن‌چه باید درباره فروریختن برج مسکونی در میامی آمریکا بدانید/ «یاد ۱۱ سپتامبر افتادیم» + عکس و فیلم

آوار «برج جنوبی چمپلین» و تقلای مأموران عملیات امداد و نجات برای آواربرداری و نجات احتمالی مفقودان، بسیاری از آمریکایی‌ها را به یاد ۱۱ سپتامبر انداخته است (+)

پس از فروپاشی سازه، پیمان‌کاری که قبلاً برای انجام تعمیرات احتمالی از اتاق تجهیزات زیر استخر واقع در ضلع جنوبی پارکینگ برج بازدید کرده بود، تصاویری را از این اتاق منتشر کرد که ادعا می‌کرد صرفاً ۳۶ ساعت قبل از حادثه گرفته شده‌اند. در این تصاویر، به‌وضوح مشخص است که آبْ کف اتاق جمع شده، دیواره‌های بتنی شکاف برداشته‌اند و میل‌گردهای زیر استخر نیز به‌شدت زنگ‌زده و پوسیده هستند[۸]. بنابراین این سؤال پیش می‌آید که چرا تعمیرات لازم هرگز انجام نشدند.

قطعاً نواقص طراحی و اجرا در زمان ساخت برج و تعلل ساکنان و انجمن طی سال‌های اخیر یکی از دلایل قطعی حادثه‌ی دل‌خراش اخیر بوده است، اما عوامل دیگری هم احتمالاً در این حادثه نقش داشته‌اند. یکی از این عوامل می‌تواند افزایش قیمت مصالح طی سال‌های اخیر در آمریکا باشد. طی ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی درباره‌ی افزایش نجومی هزینه‌های ساخت‌وساز در آمریکا منتشر شده است[۹]؛ تا جایی که خبرگزاری بلومبرگ کم‌تر از بیست روز پیش از فروریختن برج جنوبی چمپلین نوشت: «ساخت خانه در آمریکا هرگز گران‌تر از الآن نبوده[۱۰].» بلومبرگ می‌نویسد: «از الوار گرفته تا رنگ تا بتن، هزینه‌ی تقریباً تک‌تک مصالحی که برای ساخت خانه در آمریکا از آن‌ها استفاده می‌شود، به‌شدت افزایش یافته است. در برخی موارد، این افزایش قیمت از ۱۰۰ درصد هم نسبت به ابتدای شیوع همه‌گیری [کرونا] بیش‌تر شده است.»

آن‌چه باید درباره فروریختن برج مسکونی در میامی آمریکا بدانید/ «یاد ۱۱ سپتامبر افتادیم» + عکس و فیلم

احتمال می‌رود یکی از دلایل اصلی تعلل انجمن «برج جنوبی چمپلین» در انجام تعمیرات اساسی ساختمان، هزینه‌های بالای ساخت‌وساز در آمریکا باشد، مشکلی که دامن‌گیر بسیاری از آپارتمان‌ها در سراسر این کشور شده است (+)

همین افزایش قیمت در کنار ناتوانی انجمن‌های ساختمان نه‌تنها در برج جنوبی چمپلین یا میامی، بلکه در سراسر آمریکا[۱۱]، برای جمع‌آوری بودجه‌ی کافی (از طریق شارژ ماهانه‌ی ساختمان یا دریافت هزینه‌های سنگین از مالکان) می‌تواند یکی از دلایل عمده‌ی به تعویق افتادن تعمیرات در برج جنوبی چمپلین باشد؛ تعللی که منجر به فوت چندین نفر شده و متأسفانه بعید نیست یک تراژدی کم‌سابقه یا حتی بی‌سابقه را در آمریکا رقم بزند.

به هر حال، در حال حاضر، کاری از دست هیچ‌کس برنمی‌آید جز انتظار برای پایان کار آواربرداری و عملیات نجات؛ که البته شاید دیگر نتوان نام آن را عملیات «نجات» گذاشت. چنان‌که بایدن به خبرنگاران گفت: «[خانواده‌های مفقودان] می‌دانند هر روزی که می‌گذرد، احتمال [نجات افراد عزیزانشان] کم‌تر می‌شود. اما حداقل، حداقل، می‌خواهند بدن‌هایشان را نجات بدهند. می‌خواهند بدن‌ها را نجات بدهند.»


[۱] Live Updates: Rescue Work Paused Over Fears of Further Collapse at Florida Condo Site Link

[۲] Progressive collapse Link

[۳] Surfside condominium building collapse Link

[۴] Many feared dead after Florida beachfront condo collapses Link

[۵] Rescue work resumed in Surfside after concerns the whole building could fall. Link

[۶] Biden meets with families of victims in Surfside: ‘We’re here for you as one nation.’ Link

[۷] Majority of Florida condo board quit in ۲۰۱۹ as squabbling residents dragged out plans for repairs Link

[۸] Two days before condo collapse, a pool contractor photographed this damage in garage Link

[۹] Construction Costs Are Skyrocketing—Should You Build A House? Link

[۱۰] Building a Home in the U.S. Has Never Been More Expensive Link

[۱۱] Infighting and Poor Planning Leave Condo Sites in Disrepair Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    35 11
    رفتار رسانه های آمریکایی را مقایسه کنید با رفتار کثیف و بی شرافت مطبوعات زنجیری افسادطلب زمان حادثه ناراحت کننده پلاسکو
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      10 20
      انقدر که نگران ساختمان تو آمریکا هستین نگران هموطنان خودمون تو سیستان و خوزستان و تهران و جاهای دیگه نیستین... اونا یه بار مردن راحت شدن ما هر روز
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      10 6
      ۱۰:۰۲ کلا بچسبید به امریکا ها نکنه یه وقت از حس بدبختی فاصله بگیرید. در ضمن خودکرده را تدبیر نیست درسته سیستان و بلوچستان هموطن ماست و ناراحتیم از ناراحتی شان اما متاسفانه بیشترین رای رو به روحانی داده بود مثل شما. حق انتخاب ، تکلیف مسئولیت پذیری هم بدنبالش داره
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      10 3
      ۱۰:۰۲ موقع حادثه پلاسکو اخه به فکر سیستان و بلوچستان نبودین و با شدت مشغول کوبیدن قالیباف بودید. دم خروس رو باورکنیم یا قسمتون رو ؟ در ضمن ایا شده تا الان یک قرون به هموطنانت کمک کنی؟؟ یا فقط ابزاری است برای ابراز وجود
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      9 3
      وقتی اونا ۴۲ ساله که ۲۴ ساعتها نگران ما هستن و مدام از سیستان و بلوچستان گرفته تا کل کشور ما رو تحریم میکنن ما هم حق داریم نگران اونا باشیم!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      13 0
      شما هم اونقدر نگران دفاع از یانکی‌ها هستی که براتون اهمیت نداره که بخاطر تحریم‌های اربابتون کلی بیمار خاص به خاطر نداشتن دارو و غیره از دنیا میرن، خجالت بکشین.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      6 1
      اخ که چقدر از اتیش گرفتن 10:02 دقیقه و بقیه نظرات مشابه که اینطور از انهدام کدخداشون جلیز و پلیز میکنند خوشحالم بسوزید و بترکید و بسازید که کدخدا نیست و کدخدا ریخت و کدخدا رفت و کدخدا پاشید هر وقت هم عزاداریتون برا کدخدا تمام شد یه سر سیستان بلوچستان بزن یه فرغون ماسه حداقل در کنار جهادی های انقلابی برا هموطنهات جابجا کن اگر مسافر انتالیا و دبی و تایلند نیستی البته
    • SE ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      6 0
      آنها فحشا جنسی دارند اما فحشا سیاسی وطن فروشی ندارند و فحشا سیاسی را برای دشمنان و رقبای کشورشان بکار میگیرند برعکس خائنین وطنی
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    15 21
    مقصر همه این مشکلات، قالیباف هست که برای اداره شهر، امکانات نخرید اگه آمریکاییها بودن، در عرض چند ساعت همه چی رو حل می کردن
  • آدریان دریا IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    10 2
    بهمن کلباسی: کسی باور میکنه این برج سهوی فرو ریخته باشه؟ معلومه که نه. بازم یانکی ها که برا همدردی با ایران و نشون دادن صداقتشون تو برجام یک تراژدی مثل پلاسکو رو برا جهان تداعی کردن.دست و جیغ و هورا برا بی بی سی
  • پویا نوری IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    12 0
    روی هم رفته با تلاش مأموران امداد و نجات، حدود ۳۵ نفر، از بخش‌هایی که فرونریخته بودند، نجات داده شدند[۴]. حتی یک نفر هم زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد. با این حال، از آن به بعد، سگ‌های زنده‌یاب دیگر((( پارس )))نکردند. عزیز من سگها دیگر واق واق یا هاپ هاپ نکردند ، نه پارس. فارسی را پاس بداریم
  • جواد IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 10
    این گزارشها به چه دردی میخوره مردم مظلوم خودمون تو سیستان و جاهای دیگه خونه ای ندارن چه برسه بخواد خراب بشه. واقعاً افسوس
    • صدیق IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      8 13
      خودتون به اون را نزنید می دونید که جهادگران انقلابی اولین گروه های پیشقدم و امدادی هستند که در جای جای ایران ازجمله سیستان و بلوچستان به کمک مردم فقیر میرن. اما صاحبان تفکری که شما ظاهرا پشتبانی شان می کنید هرگز به فکر این مسمندان نیستند. لطفا مغلطه نکنید!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      8 7
      نظر تو به چه درد سیستان بلوچستان می خوره؟ چند بار در اردوهای جهادی شرکت کردی؟ یا فقط نشستی پشت اینترنت تا مبادا حس بدبختی هموطنانت با دیدن اتفاقات مشابه در خارج فروکش کنه
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 0
      من اهل زنجان هستم تو شهر ما مشکل بیکاری زیاده اما بیشتر از شهر خودمون نگران مردم مظلوم بلوچستان هستم وضع انها در حد فاجعه است از کشور های جنگ زده هم اوضاع شون خرابه
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 0
      هر چیزی را باید سرجای خودش بررسی کرد بله باید به فکر سیستان و بلوچستان بود اما آیا نمی شود همزمان درباره این مسائل هم صحبت کرد ؟! اتفاق بدی در ایران می افتد 1 سال سرتیتر ده ها شبکه تلویزیونی و رادیویی و روزنامه ها و سایت های آنطرفیه و هزار تا دروغ هم بهش می چسبونن صد برابر هم بولدش می کنن و صبح تا شب نعره می کشن آیا آن مواقع می آن بگن تو کشور خودمان تو این مناطق تو این ایالات انقدر بحران و بدبختی هست چه کار با ایران داریم ؟!! شما فکر می کنید کل آمریکا بورلی هیلز و بورلی گلنه ؟! تو مناطقی از آمریکا اوضاع چیزی شبیه همین سیستان بلوچستان خودمانه می دانستید تو می سی سی پی بحران مرگ مادر موقع زایمان داشتند با الگوبرداری از خانه های بهداشت ایران حلش کردند ؟ شما فکر می کنی کل فرانسه مثل زیر برج ایفله ؟! شما فکر می کنی کل انگلیس مثل کنار برج تایمزه ؟! فقط تبلیغات که مشکلات دیگر کشورها را 100 برابر بزرگتر نشان می دن و بدبختی ها و مشکلات بزرگشونو پشت دکورهای شیک پنهان می کنن این گزارش ها به این درد می خوره که امثال شما کمی هم بتونی پشت آن ویترین های شیک را ببینی .
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 12
    به توچه؟
    • احمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      6 0
      همون چه که به انگلیسیها و آمریکاییها و ها و سعودیها و صهیونیستهاست که از نون شب مردم خودشون زدن برای ما صدها شبکه و سایت و کانال فارسی راه میندازن که هر روز برای ابلهان ما سیاه نمایی و ترویج خودتحقیری کنن. بعد که این طوری بدست خدا بی آبرو میشن، همون ابلهان میان میگن به شما چه؟
  • CA ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    13 1
    خدا بیامرزدشون ولی زبانم لال اگر این اتفاق تو ایران میافتاد الان تو دنیا چه غوغایی می کردند علیه نظام چرا حکومت دستور داد که چهار ده ساعت کار رو تحلیل کنند الان مصیبت نژاد چه خیال پردازیهای که نمیکرد ولی همشون الان لالمونی گرفتند دم نیروهای اتش نشانی وطنی گرم دیدید که چه جوری از جونشون مایه گذاشتند سر ساختمان پلاسکو .
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    7 5
    سقوط تمدن لیبرال سرمایه داری ... از آمریکا و کانادا گرفته تا انگلیس و...
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    9 2
    اگه همین توی ایران میبود نعره ی ضدانقلاب داخلی و خارجی گوش فلک رو کر میکرد.
  • حسين DE ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    7 1
    اگر اين حادثه خداى ناكرده در ايران رخ ميداد رسانه هاى معاند و اصلاح طلبان مزدور و خائن و وطنفروش چه واكنشى نشان ميدادند ؟
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    7 1
    این برج فروریخته ادمو یاد عملکرد اقتصادی و هسته ای و فرهنگی دولت روحانی میندازه بیچاره دولت رئیسی که حالا حالاها باید درگیر اواربرداری باشه
  • احمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 0
    یهو بی هوا تخریب شدن این ساختمان اصلا تقصیر مسئولین و مهندسان و سازنده ها و مصالح آمریکایی نبوده. زمین شون کج بوده.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 0
      از قدیم میگفتن طرف رقص بلد نیست میگه زمین کجه!!
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 1
    درسی که باید یاد بگیریم(باتوجه به اینکه عنر این ساختمانها بیشتراز۴۰یا۵۰سالست حالا شروع تخریب ناگهانی میشوند)وای به ساختمانهای که طی این۳۵سال افساد طلبها ساخته شده وتا توانستند آب کردن درسیمان وآهنهاش که،یکی یکی ازحالا باید منتطر خراب شدنشان باشیم
  • مهندس عمران و سازه IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 1
    ببینید ساختمان پلاسکو یک سازه فلزی بود و بزرگترین تهدید یک ساختمان با طراحی و ساخت فلزی ، آتشه یعنی حرارت زیاد باشد ساختمان مثل خمیر پایین می آد اما ساختمان بتنی به این راحتی ها دچار چنین پدیده ایی نمی شه درواقع بزرگترین تهدید برای ساختمان های بتنی ، لرزه های شدید یا زمین رانش و سرخوردگی و یا مثلا پی کنی غیراصولی در کنارشه حتی اگر فرضیه پوسیدگی میلگردها و بتن را هم در نظر بگیریم ساختمان یکهو نمی ریزد ابتدا نشست خواهد کرد دیوارها ترک هایی برمی دارد ساختمان شروع به غرش می کند در اینصورت طی ماه های بعدی احتمال چنین فاجعه ایی می رود تو گزارش هم هست که جایی که سمت استخره با محل ریزش فاصله داره یکی در ضلع جنوبیه دیگری در ضلع شمالی یعنی فرضا بحث استخر را هم درنظر بگیریم این قسمت سازه نباید می ریخت خیلی نمی شود علمی با این فاجعه کنار اومد و تفسیر کرد خصوصا اینکه می دانیم و تاریخ اثبات می کند که از نظر حکام غربی ، هدف وسیله را توجیح می کند یعنی اگر لازم شد صدها تن از مردمت را هم بکش تا به فلان هدف برسی یکی از مشخص ترین هایش همین حادثه یازده سپتامبر بود که خودزنی کردند تا بهانه آن لشگرکشی ها را داشته باشند ، یادتان باشد آمریکا شیطان بزرگ است این ها شیطان را هم درس می دن اینو به عنوان یک مهندس 7تیغه می گم تاریخ داد می زند ذات این ها خیلی خرابه خیلی ، انقدر سوابق تاریخی بدی دارند که نمی شود خیلی ساده یک تفسیر علمی نوشت و رد شد .
  • وطنم US ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 0
    یاد پست اینستاگرامی هومن سیدی افتادم هنگام زلزله کرمانشاه و مسکن مهر: من بین این همه خاک و خون هیچ مهری نمیبینم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس