کد خبر 1240686
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
بازار سرمایه

بازار سرمایه پس از چند روز حرکت به صورت متعادل، باز هم امروز قرمزپوش شود تا مشخص شود بورس همچنان از نمادهای بزرگ و شاخص ساز سیگنال می گیرد.

به گزارش مشرق، هنوز از خوشحالی سهامداران چند روزی نگذشته بود که باز هم نمادهای شاخص ساز بازار سرمایه را به یک بازار قرمزپوش تبدیل کردند تا هم شاخص کل و هم شاخص کل هموزن پس از یک هفته رشد، دوباره به سمت کاهش حرکت کند.

بورس که در هفته های گذشته روند متعادلی به خود گرفته بود، امروز با رسیدن برخی نمادهای شاخص ساز به مقاومت های خود، باز هم ریزش را تجربه کرد تا نمادهای کوچک بازار سرمایه نیز به تبعیت از نمادهای بزرگ و دولتی، در رنج منفی معامله شوند.

در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل با افت ۱۰ هزار و ۹۲۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۵۵ واحد رسید. امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۸ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌چهارشنبه ۰.۱۷ درصد افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد با رشد ۱.۷  درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان رسید.

بازار سرمایه بازهم گرفتار شاخص سازها

وضعیت صف های خرید و فروش در بازار سرمایه

در معاملات امروز ۳۷ درصد نمادها در رنج مثبت معامله شدند و ۶۷ درصد سهم ها نیز پایین تر از قیمت پایانی روز چهارشنبه معاملات خود را به پایان رساندند. در این بین ۴۵ نماد در صف خرید و ۱۱۵ نماد نیز در صف فروش قرار داشتند که نسبت به هفته گذشته تعداد نمادهای منفی رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه ۵۱ درصد کاهش یافت و در رقم ۲۱۴ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۲۳ درصد افزایش یافت و هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان شد.

خروج پول ادامه می یابد؟

ورود نقدینگی حقیقی خوشحال کننده ‌ترین خبر برای فعالان بازار است که نشان می ‌دهد سهام‌داران نسبت به بورس انتظارات مثبت پیدا کرده ‌اند. خبری که می ‌تواند موجب افزایش اقبال به بازار سهام شود و روند صعودی روزهای گذشته را تداوم ببخشد. اما امروز پس از یک هفته که بازار سرمایه شاهد ورود پول حقیقی بود، بورس باز هم شاهد خروج پول به میزان ۳۴۸ میلیارد تومان بوده است. این مساله را می توان در کاهش قیمت نمادهای شاخص ساز جستجو کرد.

نمادهای شاخص ساز پس از چند روز حرکت رو به رشدی که داشتند، به مقاومت های خود در نمودارهای تحلیل تکنیکال برخورد کرده و شاهد کاهش قیمت بودند. این مساله سبب شد، نمادهای کوچک بازار نیز به دلیل تقویت فشار فروش در نمادهای بزرگ، به سمت کاهش قیمت سوق پیدا کنند.

نمادهای موثر بر شاخص کل

سه نماد وتجارت، فولاد و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را در معاملات امروز تجربه کرده و سه نماد نوری، کدما و آریان نیز بیشترین ورود پول را داشته اند.

بازار سرمایه بازهم گرفتار شاخص سازها

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند با ورود نمادهای شاخص ساز به محدوده مقاومتی، شاخص کل طی چند روز آینده با کاهش مواجه خواهد شد. البته مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت و حرکت به سمت کانال ۲۵ هزار تومانی سبب شده است، روند اصلاحی بازار سرمایه کندتر شود و شاید همین مساله نیز شاخص کل بازار سرمایه را به سمت عددهای بالاتر نیز هدایت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس