واکاوی سفر سلطان عمان به عربستان/ پروژه «الدقم» چیست؟

سلطان عمان در نخستین سفر خارجی خود بنا به دعوت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به ریاض می رود که در این سفر چهار پرونده مهم مورد رایزنی قرار می گیرد.

به گزارش مشرق، کشور عمان به پایتختی مسقط با کشورهای امارات، عربستان و یمن هم مرز میباشد، دارای آب و هوای گرم و خشک و بیابانی است (به استثنای فصل باران در جنوب) و واحد پول آن ریال می باشد.

عمان ۴،۶ میلیون نفر جمعیت دارد (محلی و مهاجر) و زبان رسمی آن عربی است. نظام سیاسی آن پادشاهی با سلطنت هیثم بن طارق است. از نظر سیاسی مراودات دوستانه با کشورهای جهان دارد و به صلح طلب ترین کشور دنیا معروف است. همچنین دارای دوستی دیرینه با ایران است که این رفتار خوب با ایرانیها کاملاً مشهود است و از احترام خاصی برخوردارند.

اولین سفر سلطان جدید عمان به عربستان

در بحبوحه تحولات جاری منطقه امروز یکشنبه هیثم بن طارق سلطان عمان در نخستین سفر خارجی خود بنا به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان به ریاض می رود. این سفر پس از گذشت دو ماه از اعتراضات کم‌سابقه به بیکاری در عمان انجام می‌شود که چالشی پیش روی سلطان جدید عمان به شمار می رود.

روابط عربستان با عمان روابط همسایگی، دینی و قومیتی است. علاوه بر آن این دو کشور از موسسان شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ هستند. این دو کشور از موقعیت استراتژیکی در آبهای آزاد برخوردار هستند زیرا عربستان در غرب خود دریای سرخ را دارد و در شرق هم خلیج فارس و سلطان نشین عمان هم مشرف به یکی از تنگه های مهم دریایی دنیا و شریان انرژی به دنیا قرار دارد یعنی تنگه هرمز که در شمال این کشور قرار دارد.

این اولین سفر سلطان جدید عمان به عربستان محسوب می شود و این توجه ناظران امور را به شدت به خود مشغول کرده است.

«سالم الجهوری»، تحلیلگر عمانی امور بین‌الملل درباره این سفر گفت: عمان و عربستان از زمان به تخت نشستن سلطان هیثم با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و سلمان بن عبدالعزیز به هنگام تماس برای تسلیت وفات سلطان پیشین، از وی برای سفر به ریاض دعوت رسمی به عمل آورد.

پس از چند روز از اعتراضات گروهی از مردم عمان در شهر صحار نسبت به بیکاری، پادشاه عربستان با سلطان هیثم تماس تلفنی برقرار کرد و به گفته الجهوری به نظر می‌رسد در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف درباره سفر آتی به ریاض توافق کردند.

مشکلات عمان به دلیل افت قیمت نفت و تبعات کرونا

اقتصاد عمان به دلیل افت بهای نفت و پیامدهای اپیدمی کرونا، با افزایش بدهی‌ها دست به گریبان است، به طوری که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که حجم بدهی‌های خارجی عمان از ۱۲۷ درصد تولید ناخالص ملی در سال گذشته به ۱۱۲ درصد در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد. عمان در ماه آوریل گذشته برای نخستین بار در چارچوب اصلاحات اقتصادی، قانون مالیات بر ارزش افروده را تصویب کرد.

عبد الرحمن الملحم تحلیلگر سعودی هم در این باره گفت: وضعیت سلطان کنونی عمان نسبت به پیش بسیار متفاوت است، عمان با چالش‌های اقتصادی بزرگی دست به گریبان است و به عربستان به عنوان شریکی اقتصادی نگاه می کند و پیش‌بینی می‌شود که دو کشور در این سفر، توافقات اقتصادی بزرگی امضا کنند.

حجم مبادلات تجاری میان عربستان و عمان در سال گذشته به ۳.۳۶ میلیارد دلار رسید که بیشتر شامل آهن آلات، فولاد و فرآوردهای شیمیایی بود.

جاده زمینی

عربستان و عمان به دنبال تکمیل پروژه ای است که دو کشور را به یکدیگر مرتبط می سازد هستند و امید می رود که پس از افتتاح این پروژه حجم مبادلات تجاری و نیز سرمایه گذاری میان دو کشور، افزایش یابد این پروژه شرایط را برای عبور مرور کالا از عربستان به عمان از طریق زمینی فراهم خواهد کرد و به عبارتی صادرات سعودی به دنیا آسانتر خواهد شد.

قررار است که جاده زمینی میان عربستان و سلطان نشین عمان افتتاح شود که این همکاری و روابط اقتصادی و تجاری میان مسقط و ریاض را گسترش خواهد داد و این جاده راهبردی خواهد بود و این جاده مستقیمی است که از ربع الخالی به اراضی شمال عمان می رسد و جاده مذکور تحول راهبردی برای دو کشور محسوب می شود.

پروژه الدقم چیست و عربستان چرا به دنبال این پروژه است؟

الجهوری معتقد است که در این سفر، چهار پرونده مورد بررسی و مذاکره قرار خواهد گرفت؛ نخست مناسبات دوجانبه و دوم روابط اقتصادی، مسئولان دو کشور همچنین درباره ارتباط اقتصادی و بهره‌برداری از تاسیسات و بنادر دو کشور به خصوص بنادر عمانی و برپایی منطقه اقتصادی صنعتی در اراضی عمان رایزنی خواهند کرد.

الجهوری در ادامه درباره احیای پروژه خط انتقال لوله نفت از عربستان به منطقه الدقم سخن گفت و افزود: عمان در تلاش است تا الدقم را که روزی تنها روستایی برای صید ماهی بود و در فاصله ۵۵۰ کیلومتری جنوب مسقط قرار دارد را به بندر و مرکز صنعتی مهمی در خاورمیانه تبدیل کند الجهوری در ادامه درباره احیای پروژه خط انتقال لوله نفت از عربستان به منطقه الدقم سخن گفت و افزود: عمان در تلاش است تا الدقم را که روزی تنها روستایی برای صید ماهی بود و در فاصله ۵۵۰ کیلومتری جنوب مسقط قرار دارد را به بندر و مرکز صنعتی مهمی در خاورمیانه تبدیل کند.

وی درباره خط لوله انتقال نفت گفت: این پروژه‌ای قدیمی است و به زمان جنگ ایران و عراق در دهه هشتاد میلادی باز می گردد که قرار بود کویت و امارات هم در آن مشارکت داشته باشند.

الجهوری پیش‌بینی کرد: عربستان در حال بررسی این پروژه برای پرهیز از مخاطرات امنیتی موجود در تنگه هرمز است.

وی افزود: دو طرف همچنین درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه پتروشیمی، گردشگری و انرژی خورشیدی و اعلام زمان افتتاح مسیر زمینی ۸۰۰ کیلومتری هم رایزنی خواهند کرد.

الجهوری در پایان گفت: پادشاه عربستان و سلطان عمان همچنین درباره شورای همکاری خلیج فارس، بازار مشترک خلیجی، روادید واحد، همکاری در زمینه گمرکی، امنیت کشورهای شورای همکاری پس از خروج امریکا از افغانستان، پرونده یمن و ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

بحران یمن

درباره بحران یمن سلطان نشین عمان نقش مثبتی ایفا می کند. عمان نقش میانجی برای نزدیک کردن دیدگاهها میان طرفهای درگیر را ایفا می کند و از نگاه ناظران امور این سفر از این حیث هم اهمیت زیادی دارد به ویژه که عربستان به دنبال خروج از باتلاقی است که در یمن به آن گرفتار شده است و به عمان به عنوان ریسمان نجات می نگرد تا بتواند از مخمصه کنونی نجات یابد به ویژه که اخیراً تنش میان ریاض و امارات در یمن هم تشدید شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 1
    عربستان به علت اینکه یک کشور کم آب هست داره به کشت فرازمینی در کشور های پر آب روی میاره . بندر الدقم نزدیک ترین بندر در شبه جزیره عربستان به آسیای میانه است و فاصله ۳۰۰ مایل دریایی با بندر گوادر پاکستان داره عربستان در پاکستان و تاجیکستان و آسیای میانه سرمایه گذاری کرده و از این راه قصد تخلیه داره تحولات افغانستان هم مربوط به این مقاصده عربستان تنها کشوری بود که طالبان را به رسمیت شناخت همچنین پروژه های در شمال آفریقا هم با سودان مصر داره جنگ یمنم برای همینه که جزایر سواحل یمن را بگیره
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      4 0
      خیر. هدف از این پروژه دور زدن تنگه هرمز است و اینکه عربستان نفت خود را در بنادر اقیانوسی عمان بفروشد. ربطی به آسیای میانه ندارد.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 7
    همه دنیا دنبال پیشرفت و اما ..
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      7 1
      اگر به فکر پیشرفت بودند به جای این هزینه های احمقانه و سرسام آور با ایران دوست می شدند و دیگر هم نگران بسته شدن تنگه هرمز نمی شدند اما چه باید کرد که نوکر اسراییلند و چاره دیگر ندارند.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      2 3
      اتفاقا دشمنی با ایران به نفعشون شده. وضعیت فعلی ایران،باعث شده یک رقیب نفتی از میدان به در بشه و اونها با خیال راحت مشغول مکیدن منابع نفت و گاز مشترک هستند و هر روز پول بیشتری به جیب میزنند.ضمن اینکه دنبال درآمدهای جایگزین نفت مثل تجارت و توریست هستند لی ما در شعار نفت رو کنار گذاشتیم و در عمل هنوز هیچ جایگزینی برای تولید ثروت نداریم
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    5 0
    خوبه ، پروژه اقدم را کامل کنید و با سرعت و با هزینه مبالغ بسیار زیاد درستش کنید ؛ یهو یه موشک که معلوم نیست از کجا شلیک شده ، درست میخوره وسطش ؛ اونوقت از صدای انفجارش پادشاه عربستان و عمان ، سنگ کوب میکنن . چرا اینا انقدر بلانسبت خر ، و با عرض پوزش از خر ؛ خر هستن
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      2 5
      تنها راه کارتون برای حل هر مسئله ای اینه که یهو یه موشک بخوره وسطش؟ حالا کاری نداریم که عمان روابط دوستانه با ما داره ولی آیا موشکهایی که به آرامکو خورد عربستان رو به خاک سیاه نشاند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس