زخم کاری

انتقادات گروه‌های اصلاح‌طلب از مهدویان با شیشلیک افزایش و با زخم‌کاری به اوج رسید. زخم کاری مغضوب هر دو جناح است. پس سودای رفتن و همکاری با نت‌فلیکس یک بلوف یا یک تهدید است؟

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -پس از حواشی اخیر سازمان سینمایی و برخی اصلاحیه‌های وارده ساترا به سریال «زخم‌کاری» (محمدحسین مهدویان) کارگردان سریال متن اعتراضی تفصیلی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده که هر سطر از آن بشدت قابل تحلیل است و متاسفانه رسانه‌های بسیاری بدون بررسی محتوا و تماشای آخرین ساخته مهدویان اقدام به انتشار گسترده آن کرده‌اند.

 آیا سانسور سکانس غیراخلاقی «زخم کاری» ضروری بود؟

در بخشی از این بیانیه  می‌خوانیم:

نمی‌دانم چه داوری‌ای خواهید داشت و متن پیش رو را چه‌گونه تحلیل خواهید کرد. اما من دل‌سوزانه و در نهایت مسوولیت‌پذیری نسبت به مخاطبان پرشمار سریال زخم کاری و تمامی محصولات فرهنگی و هنری اعلام می‌کنم در هفته‌های گذشته با رویکردی سازنده و مبتنی بر تعامل به سانسورهای عموما غیرمنطقی و غیرعرفی ساز و کار سانسور صدا و سیما و زیر مجموعه‌ی آن یعنی ساترا تن دادم تا اختلالی در روند پخش سریال پیش نیاید و انتظار هفته‌گی شما را برای تماشای قسمت‌های جدید ارج نهاده باشم. تعاملی که من و همه هم‌حرفه‌ای‌هایم همیشه از سر جبر و ناچاری و نه از سر رضایت به آن تن داده‌ایم تا بتوانیم آثارمان را در مملکت عزیزمان و برای مردم نازنین خودمان به نمایش درآوریم. ولی این‌بار سطح سخت‌گیری‌ها به جایی رسیده که از حد طاقت و تحمل من خارج شده است.

وزارت ارشاد بر اساس یک اشتباه تاکتیکی به کتاب «بیست زخم‌کاری» محمود حسینی‌زاد مجوز اعطا کرد و پس از اعطای مجوز از تائید این کتاب پشیمان شد. لذا دستور به عدم چاپ مجدد کتاب داد.   سازندگان زخم‌کاری نتوانستند مجوز ساخت این سریال را از سازمان سینمایی  تغییر مناسبتی نظارت، از وزارت ارشاد به ساترا مجوز ساخت این سریال را از ساترا دریافت کردند.

بیشتر بخوانید:

انتقام از دهه‌ ۶۰ به سبک «چریک» های کافه‌نشین

حالا ساترا همان مرجعی که پروانه ساخت اعطا کرده، به سریال اصلاحیه نمایشی می‌دهد.   با علم به این موضوع عبارت‌ "سانسورهای عموما غیرمنطقی و غیرعرفی"   از سوی مهدویان معنا پیدا نمی‌کند. وزارت ارشاد به فیلم «شیشلیک» اصلاحیه‌های فراوانی وارد دانست و نسخه مثله شده آن در جشنواره به نمایش درآمد، آیا مهدویان آنقدر جسارت داشت که در رابطه با آن فیلم بیانیه بنویسید؟ به هر حال حساسیت فعلی ساترا در ارائه پروانه نمایش به سریال زخم‌کاری، علی الخصوص  قسمت ششم قابل تقدیر است و حمله مهدویان به ساترا، به بهانه ممیزی‌ سریال پذیرفتنی نیست. با توجه به آنچه در شمال کشور حین فیلمبرداری یک اثر ایشان رخ داد و مجوزهای لازم ارائه نشده بود، مهدویان در گلستانی که برایش ساخته‌اند، تصور تافته جدابافته بودن را باور کرده است.

در ادامه مهدویان اشاره می‌کند:

در قسمت ششم سریال زخم کاری به نقطه‌ای رسیده‌ام که می‌بینم تن دادن به سانسورهای غیرعقلانی، غیرحرفه‌ای و دور از واقع‌بینی اجتماعی به وضوح موجب تاثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به عنوان سازنده و شما به عنوان مخاطب شده است. پس اجازه بدهید در قسمت‌های پیش رو در صورت ادامه‌ی این رفتار، میان حق مسلم شما برای تماشای سروقت قسمت جدید و احقاق حق‌ دیگرتان که تماشای نسخه‌ای در شان‌ شماست، دومی را انتخاب کنم. قطعا می‌پذیرید که مسوولیت تضییع حق اول‌تان نه بر عهده‌ی ما که بر گرده‌ی آن‌هاست که از دایره‌ی منطق و عقل خارج شده‌اند و مسیر زور پیش گرفته‌اند. شاید به زودی سیاهه‌ی این سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقی‌مانده بر مسند منتشر کنم تا خودتان قضاوت کنید و تصویری واقعی از میزان رفتارهای تنگ‌نظرانه و سلیقه‌ای پیش روی‌تان داشته‌باشید.

نکته جالب اینجاست که در قسمت ششم زخم کاری مالک شخصی اصلی سریال به کیش می‌رود. مالک (با داشتن همسر و دو فرزند)   قبل از ازدواج با همسرش، سمیرا، عاشق منصوره ریزآبادی(هانیه توسلی) دختر نعمت ریزآبادی بوده است.

ریزآبادی پدرخوانده یک هولدینگ اقتصادی بزرگ، معشوقه‌ جوان خودش، سمیرا را به عقد مالک درمی‌آورد تا مالک از ازدواج با منصوره (دخترش) چشم پوشی کند. پس از قتل ریزآبادی توسط مالک و تصاحب اموال او، در قسمت ششم ریزآبادی برای احیای خاطرات گذشته‌اش، با معشوقه سابقش یعنی منصوره به کیش می‌رود. شب را با هم شام می‌خورند و سکانس پایانی کات می‌خورد به منصوره که خدمه هتل در حال پذیرایی از او هستند و قسمت ششم به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

استفاده از ادبیات ۱۸+ در «زخم‌کاری» فیلیمو

ما در پایان سریال منصوره را تنها در تراس هتل می‌بینیم و مالک در آن حضور ندارد. "ارتش مجازی تطهیر کننده سریال‌های شبکه نمایش خانگی " (مدائن) تصویر حضور مالک همراه با سمیرا را در تراس منتشر می‌کنند که از سریال حذف شده است و مالک در همان میزانسن تراس با پوشیدن حوله حمام روبروی منصور نشسته است. انتشار این عکس معنای قسمت‌های سانسور شده را به مخاطب تفهیم می‌کند و جالب اینجاست یکی از نخستین رسانه‌هایی که این عکس را منتشر می‌کند، کانال تلگرامی شبکه من و تو است.

 آیا سانسور سکانس غیراخلاقی «زخم کاری» ضروری بود؟
مانور شبکه من و تو روی تصویری از سکانس حذف شده‌ای که بر رابطه نامشروع کاراکتر مالکی و منصور صحه می‌گذارد

مهدویان در برش دیگری از انتقادات یکسویه‌اش در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

رفتاری که جراحت‌هایی سنگین و زخم‌هایی کاری بر پیکر فرهنگ و هنر این سرزمین وارد آورده است. با سیطره‌ی این نگاه سخت‌گیرانه مطمئن باشید بسیاری از سریال‌های سال‌های دور همین تلویزیون مثل در پناه تو و یا میوه‌ی ممنوعه دیگر قابلیت تولید و پخش نخواهند داشت. روی سخنم نه با صاحبان این نگاه که با مردم و مدیران فرهنگی دل‌سوزی‌است که هنوز روح مسوولیت در وجودشان زنده مانده است و به خردورزی و تدبیر باور دارند. عزیزان، آگاه باشید. دردمندانه و با نگرانی بسیار عرض می‌کنم. ما گرفتار مدیرانی شده‌ایم که چنان از درک واقعیات حاکم بر جامعه عاجزند که گویی بر چشم‌ها و گوش‌های‌شان مهر زده‌اند و نمی‌بینند آن‌چه ما می‌بینیم. به راستی شما در کدام جامعه زندگی می‌کنید و برای کدام مردم نسخه‌ می‌پیچید؟ اصلا جامعه و مردم را کنار بگذارید. آیا فرزندان خود را هم نمی‌بینید؟ بی‌چاره ما که مدیریت فرهنگ و هنرمان در سیطره‌ی بی‌تدبیری شماست.

با تدبیری صحیح همباشی اروتیک منصوره و مالک در سریال کمرنگ می‌شود. آیا کارگردان سکانس قبل از حضور در تراس را هم فیلمبرداری کرده‌ که چنین لب به چنین اعتراضی حماسی گشوده است؟

آیا با نمایش تصاویری از بودن مالک و منصوره پس از صرف شام  و حضور در هتل مشکل جراحت سنگین و زخم‌های کاری بر پیکر فرهنگ و هنر این سرزمین را حل خواهد شد؟ یعنی مشکل پیکره فرهنگی این سرزمین نمایش سکسوالیته رسمی و علنی است؟ برای مسئولی که اقدام به حذف این سکانس کرده باید مراسم بزرگداشت  برگزار کرد، چون نمایش آنچه مقصود مهدویان است، یعنی پایان اخلاق در صنعت نمایشی ایران.

مهدویان در این متن اشاره می‌کند که ما گرفتار مدیرانی شده‌ایم که از درک واقعیت حاکم بر جامعه عاجزند. پرسشی که با این کارگردان مطرح باید کرد این است واقعیت جامعه همین سکانسی است که رابطه جنسی مالکی و منصوره را در ناخودآگاه مخاطب تشدید می‌کند.

تائید بر عدم حذف چنین صحنه‌هایی ناخواسته یادآور برنامه‌ای با محتوای  «وان نایت استندOne night stand »  همباشی یک شبه است که در سایت آپارات ساخته و تولید شد و این بار این میزان سخت‌گیری مدیران ناظر بر این محتوا مصداق تدبیر برای حفظ اخلاق است.

بیشتر بخوانید:

ترویج «همخوابگی یک شبه» در یک سایت ایرانی+ فیلم

با این تفاسیر محتوای نمایشی تولید شده در فیلیمو و آپارات از مجموعه هولدینگ صباایده هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

مهدویان در بخش دیگری از متن اینستاگرامی خود می‌نویسد:


نمی‌دانم خبر دارید یا مثل همیشه در خواب خوش بی‌خبری سیر می‌کنید. شنیده‌اید که چند پلتفرم بزرگ بین‌المللی از جمله نت‌فلیکس برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و ایده‌های فیلم‌سازان ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند؟ تردید نکنید که به زودی زود پلتفرم‌های خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبه‌های فرهنگی ما هم مثل نخبه‌های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد. و چه تقارن آشنایی است که درست در روزگاری که با درخشش آثاری چون هم‌گناه، آقازاده، قورباغه، می‌خواهم زنده بمانم و ده‌ها محصول هنری دیگر، پلتفرم‌های نمایش خانگی وطنی پا می‌گیرند، ناگهان سر و کله‌ی مشتری‌های خارجی پیدا می‌شود و با پاسِ گلِ طلایی مدیران اشتباهی که بذر ناامیدی می‌کارند، نیروهای خلاق و هوشمند بخت خود را در بیرون مرزهای سرزمین اجدادی‌شان جستجو خواهند کرد.
به راستی چرا چنین می‌کنید؟ چرا با حق‌کشی، نخبگانی را که دل در گرو این آب و خاک پرگوهر و فرهنگ‌نواز دارند، چنین می‌تارانید؟ چرا با تنگ‌نظری و فشار آثار خلاق هنرمندان نجیب ایرانی را به پیکره‌هایی زخم‌خورده‌ و محتضر بدل می‌کنید که عقیم و بی‌اثر باشند تا بازارشان از سکه بیفتد؟ چه‌کسی از این رویه سود می‌برد؟ آثار هنرمندان دل‌سوز ایرانی را با انگ تلخ‌نگری و ولنگاری و تحلیل‌های اشتباه و نیت‌خوانی‌های ناصواب زمین‌گیر می‌کنید و به جای‌اش در صدا و سیمای‌تان سریال خانه‌ی پوشالی و فرار از زندان پخش می‌کنید. خوش‌به‌حال هنرمندان خارجی که حتا در تلویزیون ملی ما هم دست‌شان از هنرمندان داخلی بازتر است. آن‌ها برای نمایش زوال و تاریکی و ضد قهرمان‌های جذاب آزادند و ما دربند. فریاد که این مدیریت مستشارپسند و عاشق واردات در همه‌ی عرصه‌ها امان ما را بریده است. به خدا که شما نه از ما مسلمان‌تر هستید و نه برای مردم و جامعه‌مان دل‌سوزتر. نمی‌دانم به چه معتقدید اما به همان چیز قسم‌تان می‌دهم که لااقل برای مدت کوتاهی دست‌تان را بردارید و بگذارید کمی نفس بکشیم. شاید بتوانیم در این روزگار دشوار، به اندازه یک سریال، یک فیلم یا یک موسیقی زیبا برای دقایقی هم که شده مردم‌مان را به خوشی در آغوش بگیریم و شعله‌ی امید را در دل جوانان این خاک زنده نگه داریم.
 

 مهدویان دست به یک تهدید می‌زند که نخبه‌های فرهنگی مثل نخبه‌های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد و به زودی با پلت‌فرم‌های خارجی همکاری خواهند کرد. استفاده از گل ‌واژه نخبه در میان اهالی سینما و آثار نمایشی شکل کاربردی نخواهد داشت. پرفروشترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی با الگوبرداری از سریال‌های ترکی و کلمبیایی مبتنی بر روابط مثلثی و ذوزنقه‌ای ساخته می‌شود و سازندگان این آثار در گذشته راننده تاکسی، آرایشگر سلمانی و دارنده یک بوتیک بوده‌اند، محمد حسین مهدویان دقیقا به کدام دسته از نخبگان اشاره دارد؟

اگر اشاره محمد حسین مهدویان از نخبگی، ساختن سریال با ضریب اروتیک است، غیروطنی‌های از این حیث دارنده طبقه نخبگان بیشتری هستند و به آرایشگر سابق، راننده تاکسی و دارنده بوتیک نیازی ندارند.

او در این بیانیه اشاره به پخش خانه پوشالی و فراز از زندان از شبکه‌های سیما  دارد و می‌نویسد خوش به حال هنرمندان خارجی. در سریال فرار از زندان روابط مثلثی و همباشی یک شبه نمی‌توان یافت. قهرمان این سریال در یک سیستم ظالم و جائر قربانی است و نبرد خیر و شر به زیبایی به تصویر کشیده شده و این زیبایی چنان عمق دارد که صدا و سیما نیاز از نمایش آن نمی‌تواند چشم‌پوشی کند. در سریال «خانه پوشالی» سیاستمدار آمریکایی و همسرش مرتکب بی‌اخلاقی‌های مکرری می‌شوند و مخاطب ذره‌ای با این بی‌اخلاقی نمی‌تواند همذات‌پنداری کند، اما مهدویان روابط غیراخلاقی مالکی و منصوره را زیبا تصویر می‌کند.

 آیا سانسور سکانس غیراخلاقی «زخم کاری» ضروری بود؟

 پس از «شیشلیک» انتقادات گروه‌های اصلاح‌طلب از مهدویان افزایش یافت و با زخم‌کاری به اوج رسید. زخم کاری  مغضوب هر دو جناح است، مبتنی بر ارزش‌هایی که بر اساس آن آثار نمایشی را قضاوت می‌کنند. پس سودای رفتن و همکاری با نت‌فلیکس یک بلوف یا یک تهدید است؟ چون هیچ جناحی طالب اثر مهدویان نیست!

دایره ولنگاری در تولیدات چنان است که فعالان و تولید کنندگان آثاری نظیر مهدویان باید به جامعه اخلاقی ایرانی فرصت نفس کشیدن بدهند و این نکته را فراموش نکنند، خانواده بزرگترین خط قرمز نت‌فلیکس و پلت‌فرم‌های خارجی است.

خانواده بزرگترین خط قرمز هالیوود، منبع تولید فیلم و سریال در جهان است اما زخم‌کاری، دل، قورباغه، هم‌گناه، گیسو چه نسبتی با حفظ شئونات خانواده دارد؟

رابطه تین‌ایجرها مثل رابطه مائده و میثم در هالیوود مشمول ممیزی خواهد شد. اغلب روابط تین‌ایجرها در آثار هالیوودی در سال‌های پایانی دبیرستان(اشاره به فرهنگ پرایم) رخ می‌دهد. ضمن اینکه برای کار کردن در پلت‌فرم‌های خارجی باید یک روزمه‌ای داشته باشید. از منظر پلت‌فرم‌های خارجی، دو فیلم ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار  مردود است و با «شیشلیک» هم نمی‌توان از نت فلیکس و آمازون دلبری کرد، پس این امیدآفرینی بشدت واهی است.

نقد مفصل روزنامه سازندگی و اعتماد و خیل عظیم انتقادات رسانه‌های اصلاح طلب اثبات می‌کند که حتی گروه‌های همسوتر با کارگردان از محتوای زخم‌کاری خشنود نیستند. زمان تکرار می‌شود، مخلمباف نیمه نخست دهه شصت محبوب کیهان و رسانه‌های اصولگرا بود، این وضعیت برای مهدویان در نیمه دهه نود مصداق داشت، محبوب رسانه‌های انقلابی و ارزشی. پس از نوبت عاشقی، روزنامه  اطلاعات که ذات اصلاح‌طلبی دارد  از نوبت عاشقی مخملباف بشدت انتقاد کرد. «حمیدرضا زاهدی» مدیر مسئول یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب دوم خرداد با عنوان «روزگار».

پس از «شیشلیک» انتقادات گروه‌های اصلاح‌طلب از مهدویان افزایش یافت و با زخم‌کاری به اوج رسید. زخم کاری  مغضوب هر دو جناح است، مبتنی بر ارزش‌هایی که بر اساس آن آثار نمایشی را قضاوت می‌کنند. پس سودای رفتن و همکاری با نت‌فلیکس یک بلوف یا یک تهدید است؟ چون هیچ جناحی طالب اثر مهدویان نیست!

بیشتر بخوانید:

مهدویانِ خوشحال، لم داده پشت دوربین، هر چه بسازد، دستمزد خوبی می‌گیرد

 مهدویان با نگارش این بیانیه نشان داد، نئومخملباف ۱۴۰۰ خواهد شد، اما مخملباف وقتی مهملبافت که در جشنواره‌های جهانی جوایز فراوانی کسب کرده بود و یک چهره بین‌المللی بود.   آن طیف از برندگان جشنواره‌های جهانی نظیر مخلمباف آیا توانستند درخشش‌ گذشته خود را در بیرون از ایران تکرار کنند و در نهایت ثمره مخملباف با کارنامه‌ای مفصل از دریافت جوایز خارجی چه شد؟ سکس و فلسفه. مهدویان با کدوم روزمه بین‌المللی چنین خط و نشانی را ترسیم می‌کند که با  پلتفرم‌های جهانی همکاری خواهد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    26 12
    خیلی فرق است بین وجود یک پدیده غیر اخلاقی در جامعه با رسمیت شناختن و ترویج آن. خیلی فرق است بین سیاه نشان دادن یک عمل و سیاه نشان دادن جامعه. مثلا قطعا مشکل اعتیاد و موادمخدر در جامعه ایرانی هست. کسی هم اگر فیلم بسازد و بدی آن و تلاش پلیس را برای مبارزه با آن و راه حل برای مبارزه با آن نشان دهد ایرادی ندارد. اما اگر کسی فیلم بسازد که در آن همه از دم معتاد هستند و اصلا اعتیاد را چیز رایج و خوبی نشان دهد قطعا دستش با قاچاقچی ها در یک کاسه است. آین حضراتی که به بهانه وجود حقایق جامعه اصرار در نمایش آن دارند یا دارند از این حقایق انتفاد می کنند و زشتی آن را نشان می دهند و یا بر عکس، آن را امری رایج و پذیرفته شده مغرفی می کنند که اشکال ندارد؟ پاسخ واضح است. امثال مهدویان ها آگاهانه دارند خیانت می کنند.
  • سعید IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    21 10
    با اوج مشهور شده حالا ادای اپوسوزیون درمیاره
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    11 9
    به نظر این نوع حضرات ، شرایط عوض شده می تونیم فیلم های غیراخلاقی را هم نمایش بدهیم
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 22
    فکر نون باش که خربزه آبه
  • احمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    18 10
    صحبت شما کاملا اشتباه هست. یک جامعه هم روابط مثبت داره هم رابطه منفی. در این سکانس دو حالت وجود داشت که می بایست سانسور میشد. یکی این که مروج بی بند و باری بود که اگه این هست اصل خط داستانی مشکل داره نه این سکانس. دوم هم شهوت برانگیز بود که اینم یه سکانس خانم و آقا در حال چای خوردن معنی شهوت نمیده و هیچ گونه منع شرعی نداره. ابن که بگیم چرا داستان اشاره کرده اینا رابطه نامشروع دارن که دلیل سکانس نیست. باید یه مدلی خط داستانی دنبال بشه و به رابطه نامشروع اشاره بشه. و بتونیم معنی داستان رو بفهمیم. اگه این مدلی بخواید سانسور کنید قران و روایات رو هم باید سانسور کنید وقتی به نیت نامشروع زلیخا اشاره میکنن. مدیریت فرهنگی پیچیده تر از این مدل سانسوره. وقتی اینجور سانسور می کنید بعد ها مجبور میشید کوتاه بیاید اونم به شدت. یه زمانی استین کوتاه در جامعه نهی شد. در حالی که نگاه تعصبی پشتش بود. الان نمیشه جلوی مانتو استین تور و کوتاه جلو باز رو بگیرید. به مدیریت جوون باید رو بیاربم. متخصص و قدرتمند که بتونه جامعه رو اقناع کنه
    • هادی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 3
      توجیه نکنید دوست گرامی! نوع نگاه نویسنده و کارگردان به پلشتی هایی چنین، تعیین کننده است..! بیان اخلاقمدار روایت قرآنی زلیخا وحضرت یوسف علیه السلام که خطای زلیخارو به زیبایی گوشزد می کند کجا و این ابتذال تصویری کجا...!
  • RSP10854 IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    24 18
    شبكه خانگي شده محل آموزش انواع خيانت و فسق و فجور و به نوعي تقليدي از شبكه هاي ماهوارهاي تركيه اي كه ادم تا آخر نمي فهمه كي با كي رابطه داره
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      9 8
      فیلم های شبکه های فاسد فارسی زبان ماهواره ای را دارن پخش میکنن هیچ نظارتی هم نیست
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 10
      ما چندسال قبل چندقسمت از ی سریال درشبکه خانگی روتهیه کردیم ودیدیم.بعدمنصرف شدیم ازبس درموضوع وگفتگوهااراجیف بافته بود.ماندیدیم اماراهش اینه؟سریالهای شبکه خانگی خیلی بی دروپیکرن وطبیعیه ضددینهاوضدایرانیاازرواج آن استقبال کنن
    • متی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      گمشو مسخره عقب مونده بی سواد
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    14 7
    اتفاقا برعکس تفکر کار گردان خانواده ها خواهان نمایش هر فیلم وصحنه ای نیستن
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      6 2
      امثال اون دختر قمه کش مخاطب این سلبریتی ها و شبکه ی نمایش خانگی هستن. اون دختر قمه کش محصول ولنگاری همین شبکه به اصطلاح خانگی و سینمای بی خاصیت و صدا و سیمای عقب مونده ست. شنیده بودیم بهایی های نجس تو صدا و سیمایی که باید ملی باشه دست دارن اما نه در این حد!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    12 11
    مرده شور سریالت رو ببرن....!الان داری به فرهنگ این کشور خدمت میکنی یا با چرندیاتی که می سازین هر روز مغز این جوون ها رو به لجن می کشین؟ بیننده داری که داری، دلیل خوب بودن خودت و سریالته؟ اگه اینجوریه روحانی هم 24 میلیون رای داره! داعش هم طرفدار داره، دلیل بر خوب بودنشون هست؟ کار مفیدت این بوده که مثلا سیگار کشیدن رو باب کنی؟ هنرمندی تو؟ حالم ازتون بهم میخوره. یه مشت لجن به خورد ملت میدن یکی هم نیست خروجی کار اینا بسنجده، به چی رسیدین با مجوز دادن به سریال های بی سر ته و کثیف از حیث فرهنگی این به اصطلاح شبکه نمایش خانگی؟ تا هر کی یه اسم در میکنه واسه ما میشه مثلا منتقد! برو با همون شبکه های جهانیت تا عمر داری علیه ایران و فرهنگش فیلم بساز. شما سرمایه ی این کشور نیستید، سرمایه ی دشمنان این کشور هستین.
    • بازیگر IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      0 0
      اگر دارید میگید که سریال زخم کاری سریال بدی هست که سخت در اشتباهید چون این فیلم طرفداران زیادی دارد حتما فیلم های خودتون خوبید با این فیلم های که از شبکه ها پخش میکنید از نظر من بهترین سریال زخم کاری چون من خودم بهم پیشنهاد شده یکی از نقش ها رو بازی کنم البته اون کیست که میگن این سریال بده جوابی براشون ندارم چون جواب ابلهان خاموشی است
  • رضا IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    7 7
    تقصیر این افراد نیست؛ اینها مطابق ذاتشون عمل میکنند تا پول بیشتری در بیارن و در بین همفکرانشون شهرت بیشتری به هم بزنن. تقصیر برخی افراد در جبهه انقلابه که از ترس متهم شدن به تندروی و بی کلاسی و بی سوادی، مرعوب سرزنشهای این افراد میشن و فشل شده و کاری در اصلاح ریشه ای سینما نمیکنن. با میدون دادن به اینها سبب شدیم اینها هر روز مرزهای عادی سازی فساد رو جلوتر ببرن و ما برای دفع فساد به جای عمل قانونی و انقلابی اینها رو هر روز طلبکارتر از قبل کنیم و ناچار باشیم با اینها مذاکره کنیم که تو رو خدا یه ذره کمتر اشاعه فساد کنید! ممکنه در جامعه خدای نکرده لواط و زنا و ... هم گوشه و کنار وجود داشته باشه؛ از نظر این افراد باید بیاریم تو سینما نشون بدیم و اسمشو بذاریم واقعیات جامعه! به اینها بکین اینهمه رشادت در زندگی امثال جوانان و خانواده های مدافعان حرم وجود داره چرا به اینها نمیپردازین؟ اینها واقیات جامعه ما هستند یا چهارتا جوان زناکار و دخترباز؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      6 4
      چه کسی به شما گفته برای اجرای هر قانونی اول باید مردم را اقناع کرد؟ گر مردم برای ماسک زدن و یا کلاه کاسکت و یا کمربند ایمی اقناع شدند؟ خیر نشد
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 3
    عالی بود
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 5
    ایشان میتواند از تولید ان اثار توبه کند وبگوید بچه بوده وحالا بزرگ شده،، نمیتواند؟
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    12 6
    صرفا به خاطر درآمد و پول بیشتر فیلم ساختن نتیجه دیگری نخواهد داشت!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    8 5
    بیا نتیجه نمایش خانگی دختران دهه هشتادی قمه کشی می کنند بعد سلبریتی ها باز کثافت بزنند
  • امیر DE ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    4 11
    اصلا کدوم آدم بیکاری این سریال ها رو نگاه میکنه و کدوم آدم بی سوادی میذاره فرزند جوانش این سریال ها رو باهاشون ببینه!؟
  • ب IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    10 5
    همچین متن نوشته انگار کار خیلی درستی کرده بودن ،اتفاقا دستشون درد نکنه که سانسور کردن ،به نظر من که همچین فیلمایی رو باید حذف کنن ،همشون بی محتوا و آموزش فساد و هرزگی و بی بندو باری میدن و من به عنوان یه مادر و همسر اصلا دوس ندارم فرزندم یا همسرم همچین فیلمایی رو ببینه .اگه میخواستیم همون ماهواره رو نصب میکردیم .به حد کافی جامعه و جوانان مملکت بی بندوبار شدن دیگه لازم نیست شماها حرفه ای ترشون کنین با این فیلماتون
  • علی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 3
    مهدویان اشاره ای به نمایش کامل فیلم برداری از رابطه اون وکیله با یه زن خیابانی که به عینه در سریال نمایش داده شد و نمایش اونقدر غلیظش ضرورتی هم نداشت نمیکنه حالا این همه بیانیه برای یه سکانس که بود و نبودش تو روند فیلم تاثیری نداره شوافی بیش نیست.
  • مجید IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 5
    تحلیل به جا و خوبی بود.واقعا مهدویان راجع به خودش چه فکری کرده؟ تهوم زده بنده خدا. البته تقصیری هم نداره.بیچاره 3تا فیلم با بودجه بیت المال ساخت با حمایت جریان انقلابی بیننده پیدا کرد و حالا میخاد از این نردبام بره برسه به آسمون. خدا روزیشو جای دیگه حواله کنه و انشالا از خواب غفلت بیدار بشه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 5
    ما زمانی علاقه داشتیم و به سینما رفته و هنرپیشه ها ی مورد علاقه خود را آنجا نگاه میکردیم اما الان به این نتیجه رسیدم که اکثرا هنرپیشه های زن ومرد ایرانی خراب هستند و حتی ارزش نگاه کردن هم ندارند موجودات رذل . کثیفی و عقده ای هستند که فقط دنبال دیده شدن هستند . بنابراین از سینما و شبکه خانگی و ..... دست شستیم این اراذل و اوباش را بفرستید تلویزیون ترکیه تا با تن فروشی روزگار بگذرانند
    • آرامش قبل از طوفان IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      6 4
      من واقعا درک نمی کنم چرا فکر می کنید با ساختن این فیلم های مزخرف و هرزه دارید واقعیت جامعه رو نشون میدید و به مردم کمک می کنید دقیقا جریان برعکسه سینمای ما سیاه نمایی محضه شما چند تا فیلم دیدی که توش از مدافعان حرم و شهدا گفته شده باشه ‌وبرای نسل جوان الگو سازی درست انجام شده باشه؟ کی دیدید فیلمی از دستاوردهای علمی و نظامی ما ساخته باشند با یک داستان قوی من نمی گم اینجور فیلم ها وجود ندارند ولی به شدت کم هستن پایه ۹۹ درصد سریال ها و فیلم های جدید هم که قتل، فساد، روابط نامشروع، و اعتیاده تو فیلم ها و سریال ها بدون توجه به ژانر همیشه یک معتاد وجود داره که طبق قانون پایستگی معتاد هرگز از بین نمیره و کل فیلم رو در حال سیگار کشیدنه یا در موارد دیگه یارو ساقی مواده فیلم ها به شدت سیاه نمایی دارن طوری که خونی ترین دشمن ها هم نمی تونن اینجوری از هم سیاه نمایی کنن بعضی فیلم ها ضد قصاص اند و یارو زده آدم کشته بعد میشه شخصیت خوبه فیلم! یک دورانی آمریکا وضعش خیلی بد بود اما سینما گر ها نیومدن فیلم بدبختی بسازن فیلم های شاد و روحیه بخش ساختن حالا ما ۱۰ تا فیلم بسازیم تو ۹ تاش خانواده ایرانی یک عده بدبخت معتاد غرق در فساد قاتل و دارای بیماری روانی هستن جوان ها هم از یک کنار به شدت بی ادبن من نمی گم وضع موجود خوبه نه اتفاقا افتضاحه ولی این راهش نیست فقط بدبختی و نکبت به جامعه ما تزریق میشه تو فیلم ها به مخاطب ایرانی القا میشه تو دزدی تو قاتلی تو بدبختی تو فاسدی-- خب این چه وضع کمک به مردمه؟ آقایون سینماگر یا فیلم نسازید یا درست بسازید مشرق منتشر کن
    • آرامش قبل از طوفان IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      مشرق من که به ایشون پاسخ نداده بودم اتفاقا با نظر ایشون موافقم
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    2 1
    مشکل اساسی که هنر نمایشی ایران (تلویزیون، سینما، تئاتر، شبکه خانگی و ...) از اون رنج میبره و مشخصا معلوم نیست باید در چه لایه ای حل بشه اینه که در مقایسه با غرب، ساخته های غربی به شدت اصرار دارند چیزی رو بسازند که علاقه به ایجاد شدن در جامعه دارند و مدام تصویرهایی از جامعه های آرمانی ارائه میدهند به همین دلیل خطوط قرمزی برای خودشون ترسیم می کنند. اما هنربندان کشور ما مدام اصرار دارند که ما باید چیزی که واقعیت جامعه هست رو نشون بدیم. البته با توجه به رسالت هنر نمایشی این جملات چیزی جز دروغ نیست، بلکه اونها هم می خواهند آرمان شهر خودشون رو در این کشور بسازند و این آرمان شهر البته که بسیار متناقض با فرهنگ دینی و اخلاقی و خانوادگی ایرانی هاست. بر همین اساس با هدف نابودی تمام خوبیهای این جامعه، با بولدزر دروغ ما واقعیت جامعه رو نشون میدیم، پیش میرن. به شخصه هر نوع مبارزه ای با این دشمنان فرهنگ این کشور رو جهاد فی سبیل الله می بینم. امیدوارم خداوند نابودشون کنه. یاد آیه 205 سوره بقره می افتم... و اذا تولوا سعی فی الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل و الله لایحب المفسیدین. این دولت به واقع کمر به نابودی حرث و نسل بسته بود...
  • محمدعلی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 6
    به نظرم کاملا درست میگه مهدویان. کدوم منبر یا سخنرانی یا مجلس یا کتاب یا داستانی رو سراغ دارید که اینقدر دقیق بد یودن خیانت رو نشون بده. کسی که قاتل هستش چطورمیتونه عاشق خوبی باشه؟ اینقدر نکته اخلاقی تو این فیلم هست که سانسور کردنش همه رو برد به حاشیه. قبل از اینکه اخرین امید مردم یعنی شبکه های نمایش خانگی رو ناامید کنیم فکری به حال تغییر سلیقه و کوته بینی مدیران باید کرد.
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 6
    مهدویان وقتی مهدویان بود که نیمروز رو ساخت نه الان که با لاتاری و زخم کاری داره خواسته ی همان منافقین رو اجرا میکنه و تیشه به ریشه ی مملکت میزنه فکر میکنه کپی کاری از آشغال های ترکیه ای و ترویج بی بند و باری هنر و خلاقیته کم بدبختی داریم حالا باید دل نگران سانسور آشغالای اینا باشیم ساترا وظیفه ش رو انجام داده باید بیشتر از اینا سانسور کنه آدم به کسی که ضد دین می نویسه نباید کاغذ بفروشه چه برسه مجوز بده و نگاه کنه هیچی نگه. ساترا باید کلاهشو بذاره بالاتر
  • علی IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 2
    بنظرم تحلیل کاملا اشتباهی است، مهدویان کارگردان خوش فکری است، عجیب است که تحلیل گر مشرق نخبگی مهدویان را می خواهد با جایزه های بین المللی بسنجد! جایزه های بین المللی معمولا توسط باندهای فراماسونی تقسیم می شوند! اینکه به تعبیر تحلیل گر مشرق نه اصولگراها و نه اصلاح طلب ها از زخم کاری خوششان نمی آید ، هم یک دیدگاه کلی است. بالاخره برخی در هر دو گروه هستند که زخم کاری نمایش زندگی آنهاست، از اینرو ناراحت هستند. در زحم کاری ترویج بی بند وباری نیست، بلکه نشان دادن وضعیت فساد اقتصادی و اخلاقی جاری در بسیاری از هولدینگ ها ست. لطفا با چشم بازتری تحلیل کنید. ممنون.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 2
    من قبلامتن نامه آقای مهدویان روخوندم.متعجبم ازاینکه ی کارگردان باادعای فهیم بودن نمیدونه فیلم هم میتواندانعکاس آنچه درجامعه رخ میدهدباشد(بافرض پذیرش ادعایش درواقعیت جامعه)وهم میتواندراهنمایی باشدکه جامعه سالم وقابل قبول چطوربایدباشد.رسالت اهل هنردومیست نه اولی.جامعه اگرغلط ساخته شده هنرمندمتعهدخودش روملزم میدونه به تلاش برای درست کردنش نه ارائه دادان همون تصویرغلط.دفاعش ازفیلم وصحنه های حذف شده قابل قبول نیست
  • مهدی کرمی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام. چند نکته: یک، "فرار از زندان" فساد نهادهای اطلاعاتی آمریکا را محدود می کند به آدم های فاسد درون سیستم و نه خود سیستم. آدم های اصلی از فصل سه همکار دستگاه های اطلاعاتی آمریکا می شوند و در پایان هم یکی از "فرشته های سیا" نجاتشان می دهد. دو، وقتی یک شخصیت داستانی را دنبال می کنیم، صرفا برای جذابیتش است یا این که داریم خودمان را جایش تصور می کنیم؟ این سوال پاسخ ساده و قطعی ندارد و شاید به تعداد آدم های روی زمین جواب های متفاوتی داشته باشد. "زخم کاری" را ندیده ام اما "خانۀ پوشالی" قطعا قتل ها و فسادهای اخلاقی را زیبا و جذاب نشان می دهد (هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ داستانی). شخصیت پردازی بسیار جذاب و ظریفی هم دارد. غیر از این بود که این همه هوادار نداشت و تولیدش این همه سال ادامه پیدا نمی کرد. سه، نمی دانم نتیجه گیری پایانی متن را چه بنامم:«مهدویان مغضوب هر دو جناح است...پس سودای رفتن و همکاری با نت‌فلیکس یک بلوف یا یک تهدید است؟ چون هیچ جناحی طالب اثر مهدویان نیست!» برادر من. عملا نوشتی یا باید داخل "قبیله" باشی یا مخملباف باشی. حق اعتراض نداری. یا باید وصل باشی به مراکز قدرت و ثروت تا کارت را "بخرند" یا این که اصلا نباشی. حتی اگر سریالت با استقبال مردم مواجه شده باشد (البته راجع به کلمۀ "مردم" در سینما و تلویزیون خیلی می شود حرف زد). نمی دانم نیتت از این جمله و دو سه جملۀ بعدش چیست ولی متاسفانه این جمله ها خیلی بی شرمانه است. احتمالا آن قدر از دیدن سریال عصبانی بوده ای که درست به معنای این جمله ها فکر نکرده ای. حداقل می توانی این دو - سه جمله را اصلاح کنی چون من هم اصراری ندارم که نظرم منتشر شود. این بخش انتقادی را منحصرا برای خودت نوشته ام و اگر اشتباه می کنم درخواست حلالیت دارم. پ ن: چون "زخم کاری" را ندیده ام طبعا نمی توانم راجع به آن نظر دهم. ضمنا متن من "دفاعیه" از مهدویان نیست یک جور نقد به متن شماست.
  • فرشید IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    البته که مشرق نیوز خط فکری خودش رو داره
  • فرشید IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    البته که مشرق نیوز خط فکری خودش رو داره . خدا نجاتمون بده
  • زخم IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    از نظر من بهترین سریال زخم کاری است چون بهترین کارگردان او رو ساخته کسایی که میگن این فیلم بد هستش جوابی براشون ندارم چون جواب ابلهان خاموشی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس