زخم کاری

با توجه به افزایش انتقادات از قسمت اول فصل دوم، باید از سازندگان پرسید آیا فصل اول زخم‌کاری آنقدر موفق بوده که فصل دوم آن ساخته شد. شنیده‌های حاکی از آن است که قرارداد فصل سوم نیز منعقد شده است!

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - نخستین قسمت فصل دوم سریال زخم‌کاری منتشر شد و با واکنش‌های منفی فراوانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

در گزارش‌های تفصیلی گذشته مشرق (اینجا و اینجا) به جریانی تحت عنوان مهدویانیسم در آثار نمایشی فارسی اشاره شد اما شرح دلایل اطلاق با جزئیات «ایسم» مذکور ارائه نشد.

فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر کت‌چرمی، سریال سقوط، حیثیت گمشده که در عنوان‌بندی نام این کارگردان را به عنوان مشاور درج کرده می‌تواند شرحی بر این جریان فردگرا باشد.

محتوای غالب در کت چرمی نشان می‌دهد این فیلم ادامه «مردبازنده» است؛ نمونه‌های آشکارتر «سقوط» و «حیثیت گمشده» با مولفه‌های مهدویانی تولید شده‌اند اما نام شخص دیگری به عنوان کارگردان درج شده است.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

حتی فیلم «موقعیت مهدی» به نوعی امتداد شیوه فیلمسازی و تفکر این کارگردان در کالبد هدایتگری همچون «هادی حجازی‌فر» است. او دامنه‌های روش کاری خود را در آثار نمایشی دیگری با اسامی پیمانکاران همفکر و همکارش تکثیر می‌کند.

به مرور اغلب سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی شبیه مولفه‌های کاملا سطحی مهدویان خواهد شد و همین شیوه یکسان‌سازی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی به ریزش مخاطب ختم خواهد شد.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

ساخت و سازهای کلان این کارگردان ابعاد گسترده‌تری دارد. سقوط، حیثیت گمشده و حالا فصل دوم زخم کاری نشان می‌دهد این جریان «ایسم‌»دار که به نام یک کارگردان پرکار گره خورده ، یه نوع «بساز،بفروشی»‌ کلیشه‌ای را در رده آثار نمایشی باب کرده‌اند.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

با توجه به شمار انتقادات فراوان از قسمت اول فصل دوم این سریال باید این سئوال را مطرح کرد؛ آیا فصل اول زخم‌کاری آنقدر موفق بوده که فصل دوم آن ساخته شود. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که هم اکنون قرارداد فصل سوم این سریال هم منعقد شده است.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

کاراکتر کشی به سبک منوچهر هادی و مهدویان

نبود هانیه توسلی با دلایل آشکار در این فصل دوم این سریال، یادآور موقعیت تولید و عدم حضور پانته‌آ بهرام در فصل دوم سریال عاشقانه با عنوان «گیسو»، به کارگردانی منوچهر هادی است.

در سریال دلدادگان اختلاف نظر هادی با پانته‌آبهرام، در فصل دوم گیسو امتداد پیدا کرد و تیم سازندگان این سریال مجبور شدند کاراکتر «پانته‌آبهرام» که در فصل اول سریال عاشقانه، متوجه می‌شویم از سرطان نجات یافته، توسط نویسندگان و کارگردان کشته شود. در فصل دوم زخم‌کاری مشابه این اتفاق برای کاراکتر منصوره با بازی هانیه توسلی می‌افتد.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

زخم کاری از جایی شروع می شود که تعدادی از افراد اجیر شده ناصر ریزآبادی(سعید چنگیزیان) و منصوره (هانیه توسلی) تابوتی را سفارش داده‌اند و جنازه مالک را درون آن قرار می‌دهند و در منطقه نامعلومی دفن می‌کنند. هر مخاطب آگاهی، زمانی که نام «جواد عزتی» را در ابتدای تیتراژ می‌بیند، متوجه خواهد شد او علی رغم سکانس‌های فریبنده مرگ و حضور در فرش قرمز نمایش نخستین قسمت، با تهمیداتی شبیه سریال‌های منوچهر هادی، به متن قصه سریال بازخواهد گشت و با توجه به هملت‌گرایی اشاره شده درتیتراژ شاید از پرسوناژ روح او استفاده شود.

چرا خلاقیتی در تیتراژ زخم کاری نیست؟

در سی و هشتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر نوید محمدزاده برای حضور در نمایش «بیگانه در خانه» (سیدمحمدمساوات) جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد.

او در این نمایش نقش یک پیرزن آلمانی را بازی می‌کرد. این نمایش پیش از اجرا در جشنواره تئاتر فجر، اجرای عمومی خود را پشت سر گذاشته بود و از آنجاکه در تمام اجراها صورت نوید محمدزاده پوشیده شده بود، عموم تماشاگران نمی‌دانستند که او نقش پیرزن نمایش را بازی می‌کند. نام او در بروشور و پوسترها "دینو زمام حده" درج شده بود تا اینکه در اجرای جشنواره از این بازیگر رونمایی شد.

حالا در فصل دوم زخم‌کاری مشخص است که جواد عزتی حضور دارد. او هم در فرش قرمز افتتاحیه سریال حضور داشت و پس از مرگ ظاهری‌اش با کاراکتر مستوفی(جواد هاشمی) چهره امنیتی همواره مورد علاقه مهدویان تماس گرفت.

اشکالات فصل دوم در قسمت اول نمود پررنگی دارد. در قسمت اول میثم پسر مالک که قد وقواره اش اصلا به سن کت و شلوار آویزان بر تنش نمی‌خورد همچون یک پدرخوانده مافیایی کوچک مکان‌های دورافتاده را با ادوات لجستیکی برای یافتن پدرش جستجو می‌کند.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس
نظرات کاربران توییتر درباره قسمت اول فصل دوم زخم‌کاری

در کجای این سرزمین چنین کاراکتری حتی با قدرتی در سطح ریاست جمهوری می‌توان یافت که اجازه داشته باشد طبیعت را اینچنین برای یافتن جسد پدرش زیر و رو کند و سازمان محیط زیست مانعی برای او نباشد. ضمن اینکه در بحث قدرتی میثم هنوز هیچ قدرت سیاسی ندارد و مدیرعاملی او در هولدینگ ریزآبادی تثبیت نشده است.

در واقع سازنده اصلی، تصاویر فیلم های آمریکایی را که بی‌وقفه تماشا کرده بی‌واسطه در سریالش گنجانده است، اما از بومی کردن آن در جغرافیای ایرانی ناتوان است.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

ترکیبی زدن رمان بیست زخم‌کاری و مکبث مساوی است با پیکی بلایندر!

مهمترین گزاره ابزورد در فصل اول سریال، پافشاری در تیتراژ برای اقتباسی بودن این سریال از نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر بود. در حالی که رمان «بیست زخم‌کاری» اثر محمود حسینی‌زاد نیز به عنوان ماخذ اقتباسی دیگری در تیتراژ آمده است. نتیجه ترکیب کردن مکبث و رمان حسینی زاد به ساختن سریالی با شباهت‌های عجیب و غریب به پیکی بلایندر منجر شد.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

بیشتر بخوانید:

فراستی: بعید می‌دانم مهدویان مکبث را خوانده باشد

حالا در تیتراژ فصل دوم آمده که این سریال با نگاهی به نمایشنامه «هملت» دیگر اثر مشهور ویلیام شکسپیر ساخته شده است.

با این حال اگر کارگردان و تمامی نویسندگان سریال یک بار نمایشنامه «هملت» را بدون غلط از روی متن بخوانند و ویدئوی آنرا در فضای مجازی منتشر کنند می‌توان تا حدودی این قضیه را پذیرفت.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

پیرنگ شناسی هر دو سریال، هدف نهایی از تحلیل اقتباسی بودن دو فصل سریال را آسان‌تر می‌کند. در فصل اول مالک مالکی با هدایت همسرش، نعمت‌ریز آبادی، پدرخوانده اصلی را از سر راه برمی‌دارد و خود مالک هولدینگ اقتصادی بزرگی می‌شود.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

در هملت، مادر این پرسوناژ، گرترود و کلادیوس عموی او با دسیسه ای پدر را به قتل می‌رسانند و هملت اشتباهی به جای کلادیوس، پدر معشوقه‌اش اوفلیا را می کشد.

آیا کامبیز دیرباز در این روایت کلادیوس است؟

طلوعی برادر مالک مالکی نیست و سمیرا دسیسه‌ای برای قتل مالک طراحی نکرده بود. آیا کامبیز دیرباز در این روایت کلادیوس است؟ آقای مهدویان باعلم به دانش کم در حوزه ادبیات نمایشی و برای ارتقاء کلاس کاری‌اش دست به این کار می زند؟ این ارجاعات و اعلان‌های اقتباسی موقعیت خاص ادبیات نمایشی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باید یادآوری کرد هر اثری را نمی‌توان به نمایشنامه‌های کلاسیک نسبت داد.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

مالک در فصل اول کشته می‌شود و فرزندش جای او را می‌گیرد. باید انتظار داشته باشیم، سمیرا، «لیدی مکبث» فصل اول با طلوعی زد و بند کرده و در فصل دوم نقش «گرترود» مادر هملت را ایفا کند. با این اوصاف باید بپذیریم که شمار فراوانی از سریال‌ها و فیلم‌های مافیایی از جمله پدرخوانده با اقتباسی از این دو نمایشنامه ساخته شده باشند.

اشتباهات ساده انگارانه در کارگردانی

طلوعی با بازی همواره گل درشت «کامبیز دیرباز» در سکانسی می‌بیند که باغبانش دو عدد خروس مرده را به خاک می‌سپارد. او به سراغ باغبانش می‌رود و دیالوگ‌های گل درشتی را مثل نسبت وجود روباه و خرگوش مطرح می‌کند. باغبان تفاوت خروس زنده و مرده را تشخیص نمی‌دهد و طلوعی به او می‌گوید این خروس همچنان زنده است.

کدام جلسه هیات مدیره‌ای را می‌توان یافت که حاضران در آن اینقدر عامیانه و دم دستی با یکدیگر گفت و گو می کنند؟ نحوه دستگیری ناصر (سعید چنگیزیان) و بازجویی و وثیقه گذاشتنش می‌تواند سرفصل نوینی در کمدی دل‌ارته به سبک مهدویان است.

رفتارهای زیرزیرکی سمیرا با طلوعی مخاطب را یاد آثار فاخری می اندازند که در دهه هشتاد با بازیگران چشم رنگی ساخته می‌شد و نگاه‌های مصنوعی میثم مالکی و ظن او به مادرش به زیرساخت‌های باسمه ای این سریال دامن می‌زند.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

مهدویان به جای عوض کردن پاساژ درام چرا پاساژ نمایش می‌دهد؟

در سکانسی مهناز (مه‌لقا باقری) از پاساژ بیرون می‌آید. کارگردان همچنان نمی‌داند زن متمولی همچون مهناز برای خرید در چنین پاساژهایی خودروی خود را در داخل پارکینگ پارک خواهد کرد نه اینکه خودروی گرانش را در خیابان رها کند. کارگردان در هر زمانی که نتوانسته موقعیت‌ سکانس‌های خود را اندازه و مرتب کند، بازیگرانش را از داخل پاساژ بیرون می‌آورد در حالیکه خرید فراوانی را در دست دارند. در موقعیت مشابه دیگری الناز ملک همسر شفاعت(مهران غفوریان) با مشتی خرید از پاساژ خارج می‌شود.در واقع از هر خروجی و ورودی یک سکانس در مرکز خرید اطلس مال احتمالا در فصل‌های بعدی یک پلان خواهیم دید.

فیلیمو تا زخمی شدن مخاطبانش، زخم کاری را ادامه می‌دهد! +عکس

سازنده در فصل دوم تصمیم دارد که میثم همانند پدرش رفتار کند، اگر بازیگر نقش میثم مالکی کار خودش را به سبک فصل اول انجام می‌داد بسیار موفق‌تر بود، در فصل دوم کار سریال خرابتر شده است و کارگردان عامدانه تلاش می‌کند اکت‌های او شبیه جواد عزتی شود. در صورتیکه در فصل اول رفتارهای میثم کاملا نوجوانانه بود و مردانه شدن او به سریال لطمه می‌زند.در قسمتی از قسمت نخست سمیرا از میثم می خواهد او لباس مالک را به تن کند، جواد عزتی عرض شانه اش دوبرابر میثم است و چگونه کت جواد عزتی اندازه لباس کاراکتر خواهد شد که ریزاندام تر از اوست.

عدم موفقیت فصل دوم زخم کاری متحمل است و تیم سازندگان باید برای مدتی استراحت کنند و از کلیشه «بساز، بفروشی» در شبکه نمایش خانگی فاصله بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    13 12
    اگه دوس ندارین عیب نداره . مردم دوس دارن و می بینن
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      4 2
      صداوسیما خوبه
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      4 1
      شعور داشته باش از طرف خودت نظر بده نه مردم در ضمن ما هیچ وقت عمرمان را پای دیدن این اراجیف مازوخیستی تلف نمی کنیم
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      شما شعورت در طرز صحبت کردنت مشخصه
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    6 1
    این دختره الناز چندان هم در سقوط خوب بازی نکرد خیلی با نفس حرف میزد خشم و عصبانیت و ترس و استرس و خوشحالی اش فقط چشاش بود
  • محسن IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    8 3
    موفق بودن فصل اولش جای سوال داره واقعا؟! معلومه که موفق بود
  • مهدی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    6 2
    سینمای ما افتضاحه نمی دونم چرا وقتی میتونیم فیلم خوب بسازیم این کار رو نمی کنیم؟
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    8 5
    از دید شما فقط برنامه های چرت صدا وسیما خوبه
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      2 3
      خلایق هرچه لایق لیاقت شما همین اراجیف روان پریشانه شبکه نمایش خانگی است
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    4 1
    هرکی دوست داره نگاه میکنه هرکی هم دوست نداره نگاه نمیکنه به ما چه ربطی داره
    • 장미 ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 0
      اونقدر هم بد نبود ولی آخرش نباید میثم می مرد
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    11 8
    تا کور شود مشرق که نتواند دید
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      2 4
      حالا تو چرا از عصبانیت داری فنا می شی
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    8 3
    باور بفرمائید از ۲۰ سال پیش نسبت به چهره نکره و متوهم این فرخ نژاد بیزار بودم و بی دلیل نبود که امروز عاقبت به شری و وطن فروشیشو و داریم می بینیم.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    5 6
    جمهوری اسلامی خیلی تساهل میکنه با یه سری آدم معلوم الحال ،این کامبیز دیرباز سال گذشته تا تونست لگد زد به این نظام بازم داره بازی میکنه
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      4 2
      یکم به مردم فضای بیان مخالفتشونو بدید
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      3 1
      اقا یا خانمی که گفتید فرصت بدید مردم مخالفت کنن! مخالفت تا کجا ؟ تا اینکه ایران بشه سوریه و ماها آواره بشیم؟ حیف این نظام حیف ، بعضی ادمها تا لگد دشمن به کمرشون نخوره از خواب پا نمیشن
  • ب.الف IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    4 6
    ترویج خشنوت و بزهکاری و کلاه برداری و...در این سریال ها منو یاد نظریه "هم نشینی افتراقی" ( Differential Association Theory ) ادوین ساترلند جرم شناس آمریکایی می اندازد ، که در آن میگفت رفتار انحرافی با داشتن روابط اجتماعی با انواع خاصی از مردم (مانند تبهکاران) آموخته می شود ؛ یا به تعبیر دیگه فرد به صورت ژنتیکی خلافکار به دنیا نمی آید و باید آن را به طریقی یاد بگرید ... الان دقیقا برمبنای همین نظریه ، داره جرم و جنایت آموخته می شود به افراد جامعه از طریق شبکه خانگی
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 7
    حیف سریالهای زیبای صدا و سیما نیست ادم وقتش رو تو سینمای خانگی تلف کنه
    • باربد IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      7 1
      خیلی سریال مزخرفی هست ولی خدایی بهتر از اینه که تکرارn ام سریالهای مزخرفی مثل لیسانسه ها و ستایش و..........رو آدم ببینه
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 0
    اینم روشیه برای تبلیغ از منفور بودن خودت برای تبلیغ استفاده کنی تا مردم از لجت برن ببینند
  • ایمان IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 1
    اولین بار کسی که به تو گفته بود منتقد رو زنده میخام معلومه بهت گفتن یه چیزی بنویس بزن این فیلم رو. دریغ از یه نقد ساختاری و درست تو این متن.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    1 1
    بهتر نبود نظرات موافقین هم میذاشتی؟ فکر کنم باید به این نقطه نظر برسید که دیگه دوران حرف یک طرفه زدن تموم شده
  • هومن IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    0 0
    متاسفانه همین سریال ضعیف مانند بقیه کارهای مشابه مورد استقبال مخاطب جامعه قرار میگیره مشکل آدم های مثل مهدویان نیست مشکل سلیقه جامعه بر گرفته از سریال های ترکی است
  • محمد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    0 0
    به نظرم خیلی فیلم خوبیه خوش ساخت و با فیلم نامه ای حرفه ای
  • ..... IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    تو که میگی صدا و سیما خوبه برو همون سریالای سطح پایین صدا و سیما رو نگاه کن.چیکار به سریالای سطح بالا داری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس