کد خبر 1244011
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۲
هوش کودک نمایه کودکان نمایه

تحقیقات نشان می‌دهد هوش کودک از مادر به ارث می‌رسد و پدر دخالت چندانی در هوش کودک ندارد.

به گزارش مشرق، بسیاری از پدرها از شنیدن این خبر دلخور می‌شوند، اما کودکان هوش را از مادرشان به ارث می‌برند. تحقیقات ژنتیک نشان داده است که افراد احتمالا مجموعه اطلاعات مرتبط با هوش را از X ایکس دریافت می‌کنند که از مادر به ارث می‌رسد. کروموزوم ایکس یک هزار ژن دارد و تعداد زیادی از آن‌ها روی شناخت اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید:

ارتباط مصرف غذاهای ارگانیک و حافظه قوی‌تر کودکان

تا همین اواخر عموماً تصور می‌شد که هردو والد تقریبا تاثیر یکسانی روی هوش فرزند خود دارند. با این حال، مشخص شده است که زنان نسبت به مردان، تاثیر بزرگ‌تری بر توانایی‌های شناختی فرزند خود دارند.

با این حال، نکته قابل اهمیت آن است که بدانید این تحقیق کاملا بحث‌برانگیز بوده است. بیشتر مطالعاتی که ادعا می‌کنند از عملکرد رازآلود هوش پرده برمی‌دارند معمولا با جارو جنجال زیادی رو به رو می‌شوند. در همین رابطه، باید در نظر داشت که علم ژنتیک نیز حوزه علمی به شدت پیچیده و چند وجهی است. هر روز مطالعاتی انجام می‌شود که در تلاش برای رد یا اصلاح جدی مطالعات پیشین هستند.

صرف نظر از بحث داغ در این رابطه، ارائه و (تفسیر) این یافته‌ها با ذهنی بی‌طرف می‌تواند مفید واقع شود. در هر حال، این مطالعه به شدت جالب است.

نقش کروموزم‌های X و Y

بسیاری از مردم در مورد ژنتیک هیچ اطلاعاتی ندارند.کروموزوم یک ساختار طناب‌مانند است که از نوکلئیک اسید و پروتئین تشکیل شده است. کروموزوم‌ها حاوی اطلاعات هستند. هر انسانی در هر سلول خود یک جفت کروموزوم حمل می‌کند. زنان دو کروموزوم X دارند در حالی که مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند.

ژن‌های شرطی

ژن‌های شرطی، به ساده‌ترین زبان، آن‌هایی هستند که مختص به هر جنس هستند. به عنوان یک اصل، خصوصیات ژنتیکی ژن‌های شرطی با توجه به نقش بخصوصی که دارند فعال یا غیرفعال می‌شوند، و متعاقبا، خصوصیات ژنتیک تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

ژن‌های شرطی به صورت ذاتی دارای یک سیستم “نشانه‌گذاری” هستند که از مواد بیوشیمیایی تشکیل شده است. این سیستم دو امکان مهم را فراهم می‌کند: (۱) ردگیری سرمنشاء ژن و (۲) تعیین وضعیت فعال یا غیرفعال آن در بدن. ژن‌های فعال رشد ژنتیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

یافته‌های این مطالعه

تصور بر آن است که شناخت اساساً تحت تاثیر کروموزوم‌های X قرار دارد. از نظر تئوری، احتمال آن‌که زنان بر عملکرد شناختی تاثیر بگذارند بیشتر است، چرا که زنان دارای دو کروموزوم ایکس هستند و مردان تنها یکی را حمل می‌کنند. البته جزئیات این فرضیه چیزی بیش از تعداد کروموزوم‌های X است.

اینجاست که کروموزوم‌های شرطی وارد میدان می‌شوند. تصور بر آن است که هوش یک ژن به شدت شرطی است، ژنی که مستقیماً از مادر به ارث می‌رسد.

در این مطالعه دانشمندان برای آزمایش فرضیه خود از موش‌های اصلاح ژنتیکی شده استفاده کردند. آن‌ها کشف کردند که موش‌های تحت تست رویانی که عمدتاً مواد ژنتیکی مادری دریافت می‌کردند جمجمه و مغز بزرگتری داشتند در حالی که بدنشان کوچک‌تر بود. آن‌هایی که مقادیر نامتناسبی مواد ژنتیکی پدری دریافت کرده بودند نیز بدنی بزرگ‌تر، اما جمجمه و مغز کوچک‌تری داشتند.

علاوه‌بر اندازه جمجمه و مغز، محققان مشاهدات جالب دیگری نیز داشتند. اول اینکه شش ناحیه از مغز را شاسایی کردند که تنها حاوی ژن‌های مادری یا پدری بودند. دوم آنکه آن‌ها هیچ ماده ژنتیکی پدری در قشر مخ پیدا نکردند، یعنی ناحیه‌ای از مغز که مسئول اجرای عملکردهایی مانند زبان، برنامه‌ریزی، استدلال منطقی، و تفکر پیشرفته است.

بدون شک یافته‌های این مطالعه همچنان نیازمند موشکافی و ارزش‌یابی است. با این حال می‌توانیم نتیجه بگیریم که مادران نقش قابل توجهی در توانایی‌های شناختی فرزندان خود دارند. نه تنها از طریق ژنتیک، بلکه به واسطه تربیت و تغذیه و مراقبت از آن‌ها!

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    17 28
    این مطلب اشتباه است سیستم عصبی و اسکلت بدن از سوی پدر و گوشت و خون و پوست از سمت مادر است
    • محقق NL ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      3 13
      مغز هم گوشته
    • US ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 4
      کاملا درسته
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      31 43
      در مورد اشتباه بودن این مطلب موافقم چون راستش اگر اینطوری بود که نسل بشر در اثر نزول سطح هوش مدتها بود که منقرض شده بود، قبول ندارین یه ربع با مادر زنتون بحث کنین به حرف من ایمان میارین!!! خخخخ
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      15 5
      درسته، مادر زن نقش بسزایی در تکامل زبان و زیر اب زنی داره
    • مشرق منتشر کن IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      12 3
      دوستان عزیز هوش کودک به عوامل زیادی حتی قبل از تولد بستگی داره نوع خوراک مادر و ارامش محیطی مادر و خانه و نوع تولد کودک حتی در هوش اولیه کودک تاثیر داره . اما سخن من اینه ایا میشه هوش رو زیاد کرد یا نه . جواب مثبت هستش . بعد از تولد میشه با استفاده از سخنان معصومین هوش رو افزایش داد یکی از عوامل افزایش هوش و عقل ایت الکرسی و قرایت قران هست و بعضی خوراکی ها . پس بهتره بیخیال هوش اولیه کودک بشین و سراغ افزایش هوش و بالاتر از هوش عقل کودکانتان باشین . یاحق
    • Sana IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      23 2
      اقای محترمی که به بانوان بی احترامی میکنی یکم ادبتو رعایت کن اگه همین خانم ها نبودن تو الان اینجا نبودی .سختی که مادر ها برای باروری بچه هاشون میکشن رو در نظر بگیر .
    • xxxx IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      7 0
      همه عزیزانی که بر سر هوش زن و مرد دعوا دارین این مطلب فقط علمی چیزی در کار خدا صد در صد نیست که بگیم حتماً درسته فردا امکان داره چیز دیگه هم کشف بشه این نقض کنه تمام چیز های اثبات شده و اثبات نشده ها همه فرضیه ای هستن در مورد خلقت های خداوند پس بهتر دو نژاد مرد و زن با هم مقایسه نکنیم چون هیچ کس به جز خدا بی نقص نیست زن و مرد دو مکمل هستن که کنار هم نقص های هم می تونن پوشش بدن. بحث مسخره مرد بهتره یا زن یک بحث جهل آلوده که ریشه در جاهل بودن یک شخص داره لطفاً لطفاً اصیل بودن خودتون حفظ کنین یا حق
  • صرفا جهت اطلاع IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    17 4
    یکی از خواهر زاده های من باهوش هست یکی دیگش هوش معمولی داره ... خب علتش چیه ؟ ... این مطلب چرته ...
    • Nikou IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      5 0
      مگه فقط ژنتیکه که تاثیر میذاره؟! کا یه بحث گستزدع داریم بنام اپی ژنتیک که مشخص میکنه چه ژنهایی غالب باشن و چه ژنهایی مغلوب. نحوه زندگی ، تغذیه ، فعالیت ، مطالعه و تمام چیزهایی که قبل و بعد از تولد بشر تجربه میکنه ، روی هوشش تاثیر داره. ممکنه از طریق ژنتیکی بگیم پدر تاثیر کمتری روی هوش فرزندش داره ، اما به این نکته هم باید توجه کرد که یک پدر باهوش بالا ، چه در زمانی که بچه در رحم مادرش هست و صداشو میشنوه و چه پس از تولدش ، میتونه از طریق رفتار و گفتار خودش با فرزند ، باعث ارتقا هوش و رفتارِ شناختی فرزند خودش بشه. نه تنها پدر بلکه تمام کائنات میتونن روی هوش کسی تاثیر بذارن و سبک زندگی فرد رو تغییر بدن!
  • علی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    12 9
    اصلا قبول ندارم این مطلب رو .هم پدر و هم مادر در همه موارد نقش به سزای خود را دارند.
    • سیروس IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      6 8
      شما دکتری؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 0
    بهتر است بگویید که هر سلول انسان 23 جفت کروموزوم دارد که یک جفت آن کروموزوم جنسی است که در زنان هر دو کروموزوم جنسی از نوع x ولی در مردان دو نوع x و y است.
  • سروش IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    24 6
    این جهان فمنیست گرا چرا داره زن و مرد میکنه چه سودی توی اینکه آدم از پدر ارث برده یا از مادر وجود داره من خانواده ای رو می شناسم که مادر بزگشان مجنون بوده دخترهم یه تخته کم داشت و بیش از حد ساده لوح ولی پس از ازدواج با یک مرد نسبتا باهوش فرزندان همگی باهوش و ذکاوت هستند و کسی باور که این بچه ها فرزندان آن مادر هستند خداوند مرد و زن را برای آرامش و مکمل هم آفریده نه مقابل هم و این ترویج افکار که مرد باهوش است یا زن باهوش تر از تفکرات شیطانی است برای بر هم زدن این آرامش و این سیاست غربیهای کابالیسم است برای تولید نفرت بین زن و مرد!!!!
    • S IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      9 3
      سلام، در جواب گفته های شما باید بگم، انسان های فریخته زیادی بودن که از نگاه دیگران دیوانه، ساده لوح و گاهی احمق هستند. اما همین ها بزرگترین اکتشافات تاریخ رو انجام دادن مثل شخصی که خودم سرگذشت زنگیش برام درس زندگی شد، طبق گفته این خانم همه انسان ها باهوش هستند در یک زمینه، این خانم در سن ۶ سالگی هیچ مدرسی در آمریکا پذیرش نکرد. چون در زمان ایشون قبل ورود به مدرس از کودک تست هوش می گرفتن و ایشون همش رد می شد و مدارس گفته بودن بخاطر خنگ بودن، بچتون نمی تونیم پذیرشو انجام بدیم، اما والدینشون با کلی تلاش در آخر در یه مدرس ایشونو ثبت نام می کنند و بعد ها متوجه می شوند. این کودکی که فکر می کردن خنگ هست دارای بالاترین هوش عاطفی هست و طی کوتاه ترین زمان ممکن تبدیل میشه به بزرگترین کارشناس امور وزارت خارجه امریکا . دوستان، همه انسان ها در یک زمینه باهوش هستند. اما باید این استعداد به موقع شناسایی و پرورش داده بشه، تا در نهایت شخصی مثل این خانم که سرگذشتش رو تعریف کردم، حاصل بشه. نباید بدون شناختن کسی، شرایط زندگی و محیطی که بزرگ شده، بهش برچسب ساده لوح و خنگ بزنیم، چون در نهایت همه ما آفریده خداوند هستیم و خداوند می فرماید: نباید کسی رو قضاوت کنیم، چون از شرایط آن اطلاعی نداریم.
    • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      7 0
      من یه چند نفر می شناسم خیلی ساده لوح هستن ولی باهوش هستن ولی یه آدمایی می شناسم که هوش پایینی دارن ولی عاقل تر هستند نمیدونم علتش چیه؟
    • مهدی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 0
      مطلب رو درست بخون داداش، نمیگه باهوشی از مادر میرسه به کودک، کلا منطورش هوش هست حالا یا کم یا زیاد، چه ربطی داره که سیاسیش میکنی
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      مرحبا
  • رویا IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 6
    قرن ها زن رو جنس دوم گفتند... این مطالب رو برای دخترانی که بخاطر تفکر غلط جامعه و محدودیت ها از جنسیت خودشون زده و افسرده شدند تعریف می کنیم.
    • انیشتن IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      8 1
      شما اشتباه میکند و افکار فمنیستی در عمق ایدولوژیک های ارمانی خود دارید هیچ گاه نمی توان مرد یا زن‌را برتر دانست جز به عملکر ان
  • ناشناس US ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    25 30
    چرا نمی خواهید بپذیرید که مردان از زنان باهوش تر هست
    • خدایی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      20 8
      توهم قشنگیه .
    • سارا IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      13 7
      اول اینک نباید بین جنسیت ها فرق بزاری اصن زنا چی از مردا کمتر دارن ها؟ اخه چرا توی این جامعه ای ک ما زندگی میکنیم همیشه بین مرد و زن فرق بوده؟
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      21 15
      مردان باهوش تر نیستند در طول تاریخ به مردان فرصت تحصیل بیشتری داده شده به خاطر اینه که اغلب دانشمندان تاریخ مرد هستند چون زنان نمی توانستند تحصیل کنند و جایشان خانه بوده اگر دقت کنید الان ۵۱٪داوطلبان کنکور زن هستند!
    • زب IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 0
      دلت خوش باهووووش
    • عالی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      3 0
      اول حرف زدن یاد بگیر لطفا
    • Sina IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      سلام بستگی به خود فرد دارد و تلاشش و اینکه هوش یک نوع نیست هر کسی باید در استعداد خودش خوب باشد و پدر هم در هوش افراد مونث نقش دارد چون کروموزوم x رو انتقال می دهد
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    10 3
    دوباره دعوا بر سر برتری جنسیتی شروع شد
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    9 7
    با مطالعه اینطور مقالات این سوال برای من پیش میاد که خدا برای چی مرد را آفرید؟؟؟ !!!
    • CA ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 6
      اگر نیافریده بود اساسا خلقت زنها هم منتفی میشد! چون خداوند زن را برای آرامش مرد آفرید. پس بهتره سوالات مضر به حال خودت نکنی!
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      7 1
      برای این آفرید که بلانسبت مثل خر درس بخونه و کارکنه تا بتونه ازدواج کنه و باز تا آخر عمر کارکنه، چندتا بچش طرف مادرشون رو بگیرن اونم آخر عمری بره پارک با بقیهٔ مردا شطرنج بازی کنه منتظر ملک الموت باشه همین!! خوب میتونه همه ابن ماذا. و نکنه از الان بره با خیال راحت با پیرمردها تو پارک شطرنج بازی کنه!!!
    • مهدی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      5 0
      برای اینکه تو الان اینجا باشی شرو ور بگی
    • رویا IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      16 2
      ما نمی دونیم. هو الذی خلق لکم لانفسکم ازواجا لتسکنوا الیها که اون آقا با حالات تدافعی و خشم زیاد بهش اشاره کرد در واقع آیه ای قرآنی هست که خدا به مردان مسلمان میگه همسران شما از جنس خود شما (لانفسکم=از خودتان) هستند. برتری هر انسانی به میزان کارهای پسندیده ای هست که برای تغییر و بهتر شدن محیط و روان انسان ها انجام داده بهتره این آقایان عصبانی و ناراحت به جای متمرکز شدن بر جنسیتشان بر انسانیتشان متمرکز باشند و اینکه چطور میشه انسان ها زندگی بهتری بسازند.
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 17
      برای اینکه زن بهش خدمت کنه و در اختیار مرد قرار بکیره وازش تمکین کنه
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 3
      چه فرقی می‌کنه عده زیادیم عکس فرمایش شما روداررند که رنروبرای چی آفرید.دربین مخترعین و مبتکرین ودانسمندان بزرگو نقش آفرین کدوم جنس بیشتر بوده.همینطور دربین راهنمایان بشریت.مثلا انبیای وائمه.کدام بیشتر ودرکلمات الله درقران تغلیب درجمع بندی مرکز .کدام جنسو تغلیبا آورده.وکارهای جمعه درست کن وتاثیر گذار برعهدهکدام جنسیت بوده.وخداوند کدوم جنس از یکعصو. بدون تاثیر وجزئی جنس مخالفش آفریده.خلاصه یا به اجماع بشری.ویابه تاریخ ویا به کلمات خالق هردو باید مرا جمعه .تحقیق و تفحص وبعدا قضاوت کرد .هرسه آنها. عماد خانواده وجامعه رو ازهرنطر وجوانب مردو بحساب میارن.من دراین مورد حاضرم مباحثه کنم .البته در بعضی کارهای مهم ارزش بالای خانمها غیر قابل انکاری وار مردها برنمی‌آید.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      آقا مهدی اگه این شرو ور رو ننویسی خانمت ببینه ممکنه یه هفته باهات قهر کنه، باریکلا پسر خوب بنویس !!!!
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    12 0
    همش جرته هوش وپیشرفت فقط با تکرار به دست می آید مثل خوشنویسی هست مثل پنالتی زدن هست مثل رانددگی هست وهزاران مثل دیگه... اما چه جیز آدم کم هوش میکنه تنبلی سستی رخوت شکم پرستی وهواو هوس و تلویزیون حالا چرا تلویزیون....
    • فاطمه IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 0
      اینایی که گفتی ربطی به هوش نداره بیشتر استعداد و تمرین دخالت داره چرا قبل از این که پست بزارین نمیرین کمی اطلاعات کسب کنید راجب به DNAوکروموزوم واطلاعات ژنتیکی تا اونجایی که اطلاع دارم IQ یا همون هوش ژنتیکی هستش با تمرین میتونی فقط فعالترش کنی نه این که هرکی کسی پنالتی یا رانندگی یاد بگیره باهوش تر باشه انسان همیشه در حال یادگیریه در بدن انسان ۴۶ تا کروموزم وجود داره که ۲۳ تا از مادر به فرزند به ارث می رسه و۲۳ تای دیگر از پدر حالا چه اتفاقی میفته؟ یه تعداد ژن از پدر به فرزند می رسه یه تعدادی هم از مادر در بین این ها هم تعدادی ژن غالب داریم و تعدادی ژن مغلوب که بیشتر احتمال داره ژن غالب به ارث برسه تا مغلوب مثلا رنگ چشم تیره غالب هستش نسبت به روشن احتمال خیلی زیاد فرزندان با رنگ چشم تیره به دنیا بیان بیشتره یه تعداد ژن هستن که از هر دو والدین به ارث میرسن حالا این جا هم ممکنه هوش یا استدلال از مادر به ارث رسیده باشه که هیچ چیز قطعی نیست بلکه ممکنه یه درصدی هم از پدر به ارث رسیده باشه دنیای ژنتیک خیلی پیچیده است و این بحث ها رو سپر نکنید برای برتری ژنتیکی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    12 2
    مشرق ممنون، حالا فهمیدم چرا مرحوم استاد مطهری با اون همه هوش باید یه همچین پسری داشته باشه!!!
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 1
      راست میگی
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      7 0
      تا کجا فکر کردی خخخخخخ
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 8
    این مطالعات از آنجایی که با شرع مقدس اسلام در تضاد است فاقد وجاهت علمی می باشد
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 2
    باشه مردان باهوش
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    این تحقیق بی نام و نشان اشتباه است چرا که اولا دختران دو کروموزم x دارند که یکی از پدر و دیگری از مادر به ارث می رسد . ثانیا کل تحقیق وجود دارد که ثابت می کند اندازه مغز ارتباطی با میزان هوش ندارد مثلا انسانهای نئاندرتال از انسانهای امروزی جمجمه بزرگتری داشتند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 1
    اصلا ربطی نداره هوش هم مثل ماهیچه میشه پرورش داده بشه اگه باور نمی کنید امتحان کنید
  • U IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    6 0
    این نظریه غلط . چون اگه اینطوری بود خواهر و برادر سطح هوشی یکسانی داشتن
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    پسر من کوپی من است ولی هوشش کاملا به مادر رفته در صورتی که من کاملا خنگ و سر به هوا هستم
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 2
    شوربختانه دو نفرشون خنگ تشریف دارن که ارثش به ما رسیده. پوچ مغز و معلق و آینده ای مبهم و تاریک.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 1
    نگاه مادی به انسان، همان کفر امانیستی غربی است. وقتی پایه ی انسان شناسی غلطه نتیج همه شان ناقص و غلطند ایمان به کفر یعنی همین علم زدگی به جاهلیت مدرن غرب
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 4
    انسان هیچ وقت نمیتونه سر از کار خدا دربیاره و چیزی رو به صورت صد درصد تعیین کنه ،اینا همه در حد فرضیه هستش و خیلی زشته که پیامها رو که خوندم به زن بودن یامرد بودن توهین کرده بودن،همه مخلوقات آفریده خدای بزرگ وتوانا است
  • 8 IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 1
    آدم مجموعه ای از ویژگی ها و قابلیت هاست یه نفر ممکنه مثل انیشتن در فیزیک نابغه باشه ولی از بیماری دیسلسیک رنج ببره و همه اون عقب مونده فرض کنن یا مثل پیتر مدسن از نظر همه نابغه محسوب بشه ولی عین حال یه زن رو در زیردریایی خودش بعد تجاوز و شکنجه مثله کنه
  • قاموس IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 1
    کاملا اشتباه و غلط اضافی هست من خودم تو اشناهامون داریم مادرش و نسب مادریش همه اسگل پسر نابغه در اومده نه استثنا بلکه به وفور دیدم
  • به توچه که اسمم چیه😕 IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    یکی از فامیل های ما شکلش مثل باباشه هوشش زیاده که از مادرش به ارث برده این مطلب اشتباهه
  • رضا چناری IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 2
    پسرا شیرن مثل شمشیرن
  • ناشناس IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    بحث بین باهوشی و کم هوشی مرد و زن نیست ، هر کدوم ویژگی های خاص خودشون رو دارن. علم روانشناسی خیلی زیاد بحث هوش رو مطرح نمی کنه بلکه چیزی که الان روی موفقیت آدما مهم هست تلاش و پشتکار اون ها هست
  • DE ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 1
    کودک هوش را از چه کسی به ارث می‌برد؟اگه حلال زاده باشه از دائیش چون میگن بچه حلال زاده به دائیش میره . احتمالا این اختراع آقایون بوده که اگر مادری از دست کودکش ذله شد و از دست بچه اش شکایت کرد به شوهرش , شوهرش بتونه بهش بگه به من نرفته به برادرت یعنی دائیش رفته. حالا اگه دائی نداشت چی؟؟ برو بچه بزار بکارمون برسیم اینقدر سئوال نکن. پیداست تو هم به دائیت رفتی .
  • ناشناس IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    ارث بردن هوش به نطر من میانه س یعنی گاهی بچه ها هوششون رواز مادرگاهی پدر ارث میبرن دور برتون نگاه کنین متوجه میشین خودم دیدم ومتوجه شدم که میگم اما اینکه این جا نوشته بیشتر مادر شاید تحقیقات اینها گسترده تر بوده ممکنه
  • مستی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    ای بابا
  • خودم IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 0
    گذشت زمان خیلی از نظریات علمی رو رد کرده چون علم مدام در حال پیشرفته.
  • سنا IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    بنظر من غلته
  • ناشناس IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 1
    درسته ممون خوشحالم که شنیدم بچه ام هوش ازم گرفته بزاز باباش بمونه
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 3
    میگم چرا بچم خنگه!
  • S IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    با سلام، دوستان مملکت ما می دونید چرا اینطوری شده و همه ناراضی هستیم چون هر کدام برای خودمان در یک زمینه که سر رشته نداریم همین طور نظر میدیم، اینجا داره میگه تحقیقات صورت گرفته، ما مشاهدات خودمونو مطرح می کنیم، اگه علاقه دارید در این زمینه کنجکاو هستید بایدکتابا و تحقیقات در این زمینه مطالعه کنید، حداقل این طوری حجم کتاب خوانی جامعه افزایش پیدا می کنه و به سوالاتتون جواب داده میشه، اما ما داریم رشته اقتصاد می خونیم. سیاست سر رشته نداریم وارد آن می شیم، یا سیاست می خونیم وارد بحث اقتصاد میشیم در صورتی که اطلاعات اولیه آن هم نمی دانیم، مسئولین هم بعضی به همین صورت طرف رشتش اقتصاد هست در جایگاهی قرار دارد که رشتش به آن ارتباطی ندارد در نهایت میشه نا کارآمدی، بعد تاوانشو مردم بیچاره باید بدن😖
  • mojtaba SE ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    ای کاش معنی هوش رو هم مینوشتید..؟؟معنی عقل ....انسان با حس و احساساتش جلو میره و براش تجربه میشه . مجموعه تجربیاتش میشه عقل..داشتن تجربیات به شما عقل تحلیل میده نه هوش تحلیل؟؟؟..کلمه هوش کلا برای فریب آموزشی و سهل انگاری جامعه ابداع شده ,چرا؟جون اکثریت جامعه در مسائل آموزشی با فرهنگ با نفی کردن برخورد میکنن و برای اینکه نادانی خودشان رو توجیه کنند عملا دوباره انکار میکنن .مثلا بجای بردن بچه هفته ای دو جلسه درهفته به شنا حداقل از 7 سالگی تا 13 سالگی که بچه مطیع است در این سنین .والدین میگن که چی بشه قهرمان که نمیشه چون "هوشش" رو نداره!!در حالیکه به کل وجودیت بچه خودشان آسیب زدن و همچنین خسارت 100 ساله به جامعه....ووووو
  • ناشناس IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    7 0
    هر کی میگه مرد بده زن خوبه یا زن بده مرد خوبه...خل و چلی بیش نیست...فرقی بین ما نیست..اخلاق و رفتارتون تفاوت ها رو نشون میده...که یعنی شمایی که تبعیض قائل میشی..اره همون احمقی..
  • FR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    خدارا شکر ... اگر آدم گرفتار یک شوهر خنگ شد اقلا بچه هایش کمتر در معرض این خصیصه باشند انشالله مورد غضب آقایان قرار نگیرم بشوخی تعبیر کنند
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    هوش فرزند کارآیی وخلاقیت ازمادربه ارث میره هوش ۵۰ درصدش ارثی است و۵۰ درصدش اکتسابی ازآنجا که مادرنقش مهمی درتربیت فرزند دارد بازهم نقش مادر پررنگ تر است بطوریکه اگه اقوام وآشنایان دقت کرده باشیم آن خانواده هاییکه مادر باهوش وبادرایت دارند پیشرفت هم دارند.درغیر اینصورت خانواده همه تقریبا تعطیل اند.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    یه عده هیجانی شدند تا اینو فهمیدن و از خشم بد و بیراه میدن خخخخخخخخخخخخخ ! واقعیت اینه که بسیار مقالات علمی دقیقا موید اطلاعاتیست که مشرق درج کرده ! چه بدتون بیاد چه خشتون بیاد. برای همینه که بسیار سفارش شده از زیبای مزبله بپرهیزید . دنبال چشم و ابروی خانومی نباشید . ببینید چه نقاط مثبتی داره!
  • تانیا IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 0
    کاملا درست
  • راز IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 0
    انشتین یک ابر نابغه فیزیک بود. همسر او هم یک فیزیکدان بود. ولی یکی از پسرانش عقب مانده شد و دیگر پسرش، یک تاجر معمولی. از طرف دیگر، پدر و مادران بیسوادی که فرزندان نابغه ای داشتند. پس هنوز علم ژنتیک به بلوغ خود نرسیده.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 2
    بچه ما خیلی خنگوله پس واقعا به مادرش رفته،درسته مطلبش
  • mahdicadman@ IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    این مطلب بد نیست یه سری از شواهد رو نشون میده ما ۴۶ کروموزوم داریم ۲۳ تا مادر و ۲۳ پدر. پس هر دوتا مساوی هستن. البته در انسان های معلول یا ناتوانی که در جامعه هستند زیاد نیستند ولی هستند در این کروموزوم ها کمی یا زیادی دارند. شاید در پیوند کروموزوی پدر یا مادر مقدار هوشی که در ژن ان ها هست فرق کنه مثل فرمول تقسیم بندی درختی هستش. فقط در شرایطی میتوان هوش بچه رو زیاد اینه که در هنگام رابطی جنسی در کمال راحتی و پر از احساس باشه در ان هنگام باید به غذای که خوردی توجه کرد فقط به غذا توجه کن. یعنی در ان موقع اون غذای اون چیزی که دوس داریو انجام بده تا زهنت ازاد بشه اگر ذهن آزاد شد بدن انسان خیلی کارا میتواند انجام بدهد. و وقتی فرزنده شما به دنیا امد در شرایط کاملاً خوب قرارش بده اگه هوش بالایی داشته باشه حتماً در ۶ ساله اول درونش هک خواهد شد mahdicadman@
  • ماندانا IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 1
    یه صلوات برای ختم دعوا
  • m IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    به نظرم درسته ولی افراد پسر بیشتر از هوش مادر ارث میبرند
  • Wx IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    جالب‌ بود چرا‌دعوا‌می‌کنید،خب‌از‌هرکس‌هوش‌به‌ارث‌برد،برد‌به‌درک عجبا!
  • پیمان IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    خدا عقل بده هوش نمی‌خوایم
  • زهرا IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    من تقریبا هوش کمی دارم ولی خدارو شکر همسرم خیلی باهوشه من دوست ندارم در اینده بچمون هوشش و از مادرش ب ارث ببره راهی هست برای این که این اتفاق نیوفته
  • . IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    اشتباه است من راحت میتونم بگم 70 درصد رو از پدرم به ارث بردم ریاضی حفظیات فوق العاده سریع و حتی زبان فوق العاده سریع را از پدرم ب ارس بردم بنظرم اشتباه است و ب چیزای خاصی بستگی دارد
  • دکتر IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    دوست عزیز مغز گوشت نیست چربی هست .
  • . IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    احترام خودتون رو نسبت به خانم ها نگه دارین . آقایون به خاطر جثه بزرگ فکر میکنن خیلی قدرتمند و باهوش و ... هستند . واقعا خنده داره که تو اون جثه بزرگ یه ذره عقل درست و حسابی ندارن ، اگه عقل بجه ها به شما میکشید که واویلا میشد واویلاااااا. تحقیقات نشان داده اند که صد درصد میزان هوش در بانوان 70 درصد بیشتر از آقایان است.
  • رونی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    از هر کس به ارث برده رو ول کن اگه بچه ات باهوشه بگو به خودم رفته اگه خنگ بود بگو همسرم رفته
  • Am IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    هوش اکتسابی واز مادر به ارث بر ده میشه این ی واقعیت
  • X IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    چه اهمیتی داره هوش زیاد باشه وقتی طرف انقد دایورته که هوشش کم یا زیاد بلااستفاده مونده کلا زن و مردم نداره
  • DE ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 0
    کودک هوش را از چه کسی به ارث می‌برد؟خداوند متعال به بیهوشترین بچه ها و باهوش ترین بچه ها اینقدری هوش داده است که گلیم خود را از آب بیرون بِکِشند . حالا باهوشه با یکبار توضیح متوجه میشه بیهوشه با چند بار در مورد درس خواندن هخم همینطوره فقط شما را بخدا به بچه ها اینقدر فشار نیارید هی بهشون بگید نخبه نخبه باورش میشه و در تمام زندگی شکست میخوره.انسان بودن از نخبه بودن و باهوش بودن خیلی مهمتر است.
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      0 0
      به من ۵۰۰ بار هم توضیح میدادن گیج بودم
  • ناهیدگوهری IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    1 0
    این مقاله برتری جنسیتی را نمیگه ! این باهوش هایی که کامنت گذاشتند و خودشون را میکشن که بگن مرد باهوش تر از زن هست فقط سطح هوششون در همین حده که این نوشته ساده را درک نکردند !!!ماشالاه اکثر مردا عقیده دارن ننه شون خل و چل بوده باباشون انیشتین 😂
  • سیاوش بختیاری IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    واقعا درسته. ژن هوش ازمادر میاد..نمونه تایید خودم.!..پسر من الان تو اروپا استاده...من یه بازنشسته دستفروشم...
  • سیاوش بختیاری ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    من مطمئنا هوش از مادر به فرزند میرسد چون من خودم هوشی ندارم
  • یک بیطرف 😐 IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 1
    با توجه به آزمایشات انجام شده زن ها از مردان از لحاظ هوش بالا تر هستند مردان دارای مغز بزرگتر نسبت به زنان هستتد اما تعداد چروک های مغز که هرچه بیشتر باشد نشان دهنده بزرگی قشر بیرونی یا همان خاکستری مغز هست در زنان بسیار بیشتر از مردان هستش اما چون اکثر دانشمندان جهان مرد هستند این حرف های کاملا درست وعلمی نادیده گرفته میشوند وزن ها نیز با این تلقین به خود اکثر مخصوصا در کشور ایران خود رادست کم میگیرند در زنان بسیار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس