پور محمدی فروغی

بعد از مدت‌ها کش و قوس و پاس‌کاری ارشاد و صداوسیما، ساترا تمام و کمال کنترل نمایش‌خانگی را در دست گرفته و از این به بعد، مجوز تولید را هم صادر می‌کند.

به گزارش مشرق، پیگیری‌ها از ساترا نشان می‌دهد که سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیرِ رسانه ملّی مسئولیت نمایش‌خانگی را به طور تمام و کمال برعهده گرفته و از این پس، بحث تولید هم زیرنظر این سازمان پیگیری می‌شود. حالا دیگر باید نهادهای پژوهشی و دانشگاهی پشتیبانی کنند تا سریال‌های صرفاً "بفروش" و دور از سبک زندگی امروزِ نمایش خانگی، فرمانشان را به‌سمتِ سبک زندگی ایرانی بچرخانند، چرا که رفتارهای افسارگسیخته عمده سریال‌های خانگی، جریان ضدفرهنگی و خانوادگی خطرناکی را در حال شکل دادن است.

هشداری که برخی از کارشناسان و رفتارشناسان اجتماعی هم نسبت به عواقب و پیامدهای این سریال‌های عجیب و غریب در نمایش‌خانگی داده‌اند؛ بخشی از نقدها و ایرادات به سریال‌های تلویزیون هم وارد است؛ وقتی تک و توک به امیدآفرینی توجه می‌شود، بعضاً خانواده در مهجوریت و اخلاق سلاخی می‌شود. بخشی از سریال‌های تلویزیون با طعم بدبختی، درماندگی و استیصال روی آنتن می‌رود و طنزهای امروز تلویزیون هم مسیری بهتر از لوسی و لودگی پیدا نمی‌کنند.

یکی از اتفاقاتی که در ساترا افتاده، تشکیل شورای تخصصی محتوایی با حضور مدیران قدیمی و کاربلد حوزه سریال‌سازی تلویزیون است. کسانی مثل علی‌اصغر پورمحمدی که کارنامه درخشانی در حوزه سریال‌سازی و برنامه‌سازی تلویزیونی دارند. نام این شورا «شورای تخصصی سیاست‌گذاری محتوای حرفه‌ای» است که علی‌اصغر پورمحمدی مسئولیت این شورا را برعهده دارد و آقایان محمدرضا جعفری جلوه از مدیران با دانش شبکه‌های تلویزیونی، عبدالکریم خیامی از مدیران سابق وهمچنین محسن مهاجرانی از معاونان قبلی و افراد دیگری حضور دارند. 

البته پورمحمدی در جایی عنوان کرده که با او گفت‌وگوی مقدماتی برای سپردن این سمت، شده اما هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست. و احتمالاً با تشکیل اولین جلسه، این شورا و پروسه و فرآیند صدور مجوز تولید و ساخت توسط ساترا رسمیت پیدا خواهد کرد. 

همچنین با پیگیری‌هایی که از ساترا داشتیم مشخص کرد که این شورا به اقتضای موضوع، از نمایندگان شوراهای صنفی تهیه‌کنندگی، کارگردانی و کسانی که سابقه تولید دارند هم استفاده خواهد کرد. هر طرح یا فیلمنامه‌ای که بخواهد مجوز تولید دریافت کند قبل از این شورا به کمیته‌های تخصصی  می‌رسد. دیگر در قالب طرح و سیناپس نخواهد بود و فیلمنامه به طورکامل بررسی می‌شود. برداشتنِ دوگانه شورای ساخت و نمایش یکی از دیگر اقداماتی است که افتاده و حالا دیگر همه‌چیز در این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.  کارگروه‌ها و کمیته‌هایی که در آثار نمایشی، مستند و برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور خلاصه می‌شوند.

چند صباحی برای کنترلِ نمایش‌خانگی، ماراتنی میان ارشاد و صداوسیما ایجاد شد و نهایتاً این مسئولیت را به سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر واگذار کردند. حتی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با تسنیم  رسماً اعلام کرد که " مدیران ارشاد و سازمان سینمایی می‌دانند از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز محصولاتِ خانگی و نظارت محتوایی‌شان، از مسیر ارشاد و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه نمی‌گذرد."

حتی احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر صداوسیما هم به تسنیم گفت: بررسی و صدور مجوز شبکه نمایش‌خانگی به صداوسیما آمده و ان‌شاءالله سیاستگذاری‌ها و در واقع کار راهبردی آنجا به درستی مسیرش طی شود. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    9 0
    چه عجب! حتما باید فرهنگ ایرانی اسلامی رو به لجن می کشیدن تا به تریج قباتون بر بخوره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس