کد خبر 1245250
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
طالبان: حضور نیروهای خارجی از جمله ترکیه در افغانستان اشغال محسوب می‌شود

طالبان در واکنش به توافق آمریکا و ترکیه برای ادامه حضور نظامیان ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل گفت که ادامه حضور نیروهای خارجی از هر کشور و با هر عنوانی ادامه اشغال محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، درحالی که توافق آمریکا برای ادامه حضور نظامیان ترکیه در کابل در آستانه نهایی شدن است، طالبان در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ادامه حضور نیروهای خارجی در کشور ما، از هر کشوری و با هر نامی که باشد اِشغال است و با اشغالگران برخورد می‌شود».

ببینید:

فیلم/ کرزی: طالبان با گرفتن شهرستان‌ها به جایی نمی‌رسد

در این بیانیه آمده است که «خروج همه نظامیان خارجی از افغانستان از مفاد توافقنامه قطر است که سازمان ملل و جامعه جهانی از جمله ترکیه که وزیر خارجه آن در مراسم امضای توافقنامه حضور داشت توافقنامه را تائید کرده‌اند».

طالبان تصمیم ترکیه برای ادامه حضور در افغانستان را گامی نسنجیده، خلاف تمامیت ارضی، منافع ملی و استقلال افغانستان دانست و خواستار تجدیدنظر آنکارا در این باره شد.

بیانیه تاکید می‌کند که این گروه خواستار روابط خوب و مثبت با همه کشورها است، نه در امور کسی مداخله می‌کند و نه به کسی اجازه می‌دهد در امور افغانستان مداخله نماید.

طالبان همچنین مدعی شد که این گروه با مقامات ترکیه درباره این مسئله در تماس بوده است و مقامات ترکیه‌ای به آن‌ها اطمینان داده بودند که بطور یکجانبه در این باره تصمیم نگیرند و اما چنین تصمیمی خلاف تعهدات آنکارا است.

طالبان در ادامه نیز هشدار داد که اگر ترکیه درباره تصمیم خود تجدیدنظر نکند، این گروه در برابر آن‌ها ایستادگی خواهد کرد و عواقب آن نیز با دولت آنکارا خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • یک افغانستانی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    12 11
    تنها حدود 10 درصد جمعیت افغانستان ترک تبار هستند.در بیانیه طالبان آمده که پشت پرده با ترکیه توافقات داشتیم اما ترکیه برخی بند ها مانند عدم حضور نظامی در کابل را عملی نکرده.در واقع طالبان با تمام کشور های اسلامی و غیر اسلامی در حال مذاکره و یا توافق هست معلوم نیست به هر کشوری چه وعده هایی داده که همه سکوت رضایت بخشی در قبال طالبان اتخاذ کردند. من فکر میکنم حضور ترکیه در افغانستان بیشتر اهرم فشار است تا طالبان مجبور شود به ترکیه امتیازات بیشتری بدهد. به این میگویند سیاست !! حضور در کابل برای گرفتن امتیازات بیشتر و اینکه به طالبان بگوید که من هم در بازی هستم و امکان نادیده گرفتن ما نیست. از طرفی ترکیه میخواهد جدیت خود را هم به طالبان نشان دهد
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      22 6
      این روند کاهشی جمعیت ترکهای افغانستان در کامنت های دوستان شوخی با مزه ای است. دیروز یکی می گفت ۱۲ درصد. امروز شد ۱۰. جالب اینجاست که این درصدسازیهای کامنتی در نبردهای قبلی نتوانست مانع از قتل عام اقلیت هزاره به دست طالبان شود. هر چقدر دوست دارید در کامنت ها دروغ بنویسید. واقعیت در میدان مشخص می شود نه در کامنتها، درست مثل گذشته.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      6 17
      ترکیه عضو ناتو و همکار رسمی غربی های جنایتکاره ، هیچ فرقی با آمریکا ،انگلیس و سایر دول استعمارگر غربی نداره شاید تنها تفاوتشون اینه که ترکیه با ادعای اسلام و مسلمانی میاد جلو ، درحالی که روابط گسترده با اسراییل و همینطور گروه های تکفیری در منطقه خاورمیانه داره. خطر ترکیه منافق برای مسلمانان حتی از خطر ناتو و انگلیس و امریکا بیشتره. ترکیه برای زدن خنجر از پشت اومده...
    • سروش IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      5 12
      ترکیه مغرور پیروزی علیه ارمنستان هست ولی حساب کار رو نکرده که افغانستان جایی است که پوزه دو ابرقدرت مطرح و جهان خوار رو به خاک مالیده و پوزه عثمانی تازه از گور بیرون آمده را هم به خاک خواهد مالید ترکیه هم عضوی از ناتوی جنایتکار است و با ناتو قراردادهای آشکار و پنهان داره و ناتو هم بعد از شوروی ها و آمریکایی ها ضلع سوم پلیدی است و این ضلع سوم هم باید در افغانستان شکست بخورد. پس همان بهتر که باشد و بر حضورش اصرار بورزد تا تراژدی های شوروی ها و آمریکایی ها سر این مزدور ناتو و خود ناتو هم بیاید.
    • Mahdi US ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      8 16
      بابا دست بردارید از این نژاد پرستی که ترک ترک و ترک میگید خسته نشدید ترکیه غلط کرده که به بهانه ترک به همه جا لشکر کشی کند اگر همینطوری پیش برود چنان سیلی خواهد خورد که تا حالا ندیده بود
    • یک افغانستانی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 3
      جناب 12 و 20 دقیقه من متوجه حرف های شما نمی شوم. درصد سازی کامنتی دیگر چیست؟ من حدودی درصد را عرض کردم.دوما حرف های من راجب ترکیه چه ارتباطی با هزاره ها دارد ؟ اصلا متوجه نشدم.هزاره ها با همه اقوام روابط خوبی دارند ولی دیگران بخاطر دلایل مذهبی آنها را همیشه مورد قتل عام قراردادند.فقط در اینترنت کمی تحقیق کنید که چگونه ژنرال مراد علی مراد شیعه مذهب پست و مقام بالای خود را از دست داده و اخراج شد بخاطر اینکه در آخرین لحظه رهبر ترکتباران اهل سنت افغانستان ژنرال دوستم را از توطئه ترور توسط اشرف غنی نجات داد. فقط در اینترنت کافیست سرچ کنید (ژنرال مراد علی مراد و ژنرال دوستم) مشرق نیوز خواهش میکنم چاپ کن
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      7 2
      جناب ۱۴۳۴ ارتباط حرفم این است که این حدودی گفتنها چرا همیشه رو به پایین است نه بالا. در مورد هزاره ها هم باید عرض کنم بله در مطلب شما چیزی راجع به آنها نیست اما تعدادی از دوستان اینجا باور دارند که افغانستان یعنی هزاره و تاجیک که آنهم یعنی فارس. روی سخنم با آنها بود نه شما. کلیت عرضم این است که با کامنتهایی که اینجا نوشته می شود واقعیت میدانی عوض نمی شود.
    • ایرانی GB ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 18
      لشکر پان ترکهای بدبخت و جان نثاران و غلامان حلقه بگوش اردوغان به سایت مشرق سرازیر شد بجهت عرض نوکری و خوش رقصی بدرگاه اردوغان جان خودشون تا بلکه اردوغان ( خدای مقدس پان ترک جماعت ) ازشون راضی باشه و بتونه امپراطوری ترک علیخانی واسه شون تاسیس بکنه و بعدش هم برفراز کوه آناتولی واسه شون نعره گرگ خر خاکستری از خودش سر بده و پان ترک های بدبخت مثلا" بشن آقای جهان ! ای خاک بر اون سر بدبخت نژاد پرست تون که در قرن بیست و یکم بدنبال نژاد پرستی هستین و تشکیل امپراطوری عثمان قلی زاده خودتون... درود بر آذریهای ایرانی , تف بروی هر چی پان ترک بدبخت نژاد پرست
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      16 3
      نژادپرست تر از فارس تو دنیا وجود نداره. بدبخت رفیقتون تو آلمان چون فکر می کرد عاریایی هست رفت چند نفر ترک و یونانی و جاهای دیگه رو کشت. خود آلمانی موندن این چیه؟؟؟؟؟ قیافه اش رو ببینی. سیاه پوست هندی بود فکر می کرد با موبورهای چشم آبی آلمانی فامیله.
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      7 2
      وقتی نظراتی مثل نظر ۲۰:۰۳ را می خوانید می توانید به سطح فرهنگی امثال ایشان پی ببرید که از قضا مدعی فرهنگی چند هزار ساله اند. عاجز از یک پاسخ منطقی و فقط به دنبال فحاشی برای دستیابی به حس برتری که البته هیچ وقت هم به دست نمی آید چون منطبق بر واقعیت نیست. به جای این گفتمان بهتر است کمی روی آنچه واقعا اتفاق می افتند بی‌طرفانه فکر کنید.
  • US ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    26 6
    زیاد زارت و زورت کنین شمشیر ترکیه طوری گردنتون رو میزنه تا ابد تفاوت آمریکا و ترکیه رو فراموش نکنین تروریست های دوزاری
    • Mahdi US ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      7 15
      خخخخ بدبخت ترکیه را چی فرض کردید اینقدر که ازش هیولا میسازید والله عددی نیست در یکی دو جا درصدی موفقیت کسب کرده با پهپاد های مونتاژکاری شون فکر کرده عددی است تورکیه هنوز با رقیب درست و حسابی بر نخورده اگر زیادی گستاخی کند کتک خواهد خورد
    • پان فارس متوهم IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      13 3
      زمانی که حزب الله رو بمباران کرد شما عوض حمله کردن میانجی گر فرستادید اگه شما قدرت داشتید حمله می کردید
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      11 1
      حریف درست و حسابی مگه نبودید تو ادلب پوست اسد رو داشت می کند؟؟؟؟؟ تو لیبی مزدورهای روسیه و فرانسه و مصر و .... رو نفله نکرد تو یه ماه؟؟؟؟؟این دو جا اسد و مزدورهاش و مزدورهای روسیه و فرانسه تو لیبی نیروی هوایی داشتن با همون ۴ تا پهپاد پدرشون رو به عزاشون نشوند. تو قره باغ چندتا اس ۳۰۰ که ۱۰ سال التماس روسیه کردید تو ۴۴ روز نابود کرد؟؟؟؟؟ تازه اینارو بدون این که وزن کامل نیروشو بذاره انجام داد. یه جنگ اساسی بشه ببین چیکار میکنه. تو هم مواظب خودت باش.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 7
      دخالت کردن در کشورهای ضعیف و جنگ زده کار شاخی نیست. ضمن اینکه پشتیبانی از تروریست های تندرو اونم با همراهی آمریکا و اسرائیل هم چیزی نیست که بهش افتخار کرد! پهپادی خفن تر از گلوبال هاوک دارید که در خلیج فارس نفله شد؟! کله شق تر از ترامپ هستید که می خواست ۵۲ نقطه ایران رو بزنه؟! کاری که آمریکا نتونست جانشینش می تونه؟!
  • Ismail US ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    7 13
    ترکیه اشغالگر است و با تفکرات نو عثمانی گرایی و اخوانی میخواهد مینی امپریالیستی کند اما کور خوانده اند بدانند عددی نیستند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      12 6
      تو میخواهی جلوشون رو بگیری؟؟؟؟؟ تو سوریه چه ادلب و چه عفرین تو لیبی و تو قره باغ دیدیم قدقد می کردید چه بلایی سرتون آورد ترکیه.
    • زنجان تورکلری GB ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      11 4
      سگ گرگ رو دیدنی فقط پارس می کنه جرعت حمله کردن نداره
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    13 7
    ترکیه تو سوریه و لیبی و قره باغ نشون داد چه خبره. طالبان کیلویی چنده.
    • علی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      2 5
      طالبان ذات ترکیه را فهمید تمام دوران دلاری ترکیه در ایران عاجز از درک آن
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 5
    افغانستان با غقبه فرهنگی خود ارتباط دارد و نشان داد که امریکای جهانخوار و روسیه که به دزد خاک همسایگان معروف است در مقابلش عددی کوچک هستند بهترین سفارش به آقای اردوغان این است که وارد افغانستان نشود
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    اونموقع چجوری مزدورهای چچن و تاتار و ایغور و تورک.وقرقیز. رو برای ارزوها و اهداف سفاکانه پانتورکیستی و تاریخ دوزی به افغانستان تزریق کنه ؟!؟!؟!؟!؟!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس