کد خبر 1245854
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
پناهجویان

پارلمان اروپا در گزارش جدید خود نوشت: «آژانس مرزی اتحادیه اروپا» (فرانتکس) نتوانسته از حقوق انسانی پناهجویان و مهاجرانی که قصد عزیمت به کشورهای این اتحادیه را دارند، حفاظت کند.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردین نوشت: «تینکه استرایک» نویسنده گزارش تحقیقاتی پارلمان اروپا که چهار ماه طول کشید، به این روزنامه گفت، «فرانتکس» به تعهدات خود در قبال حقوق بشر عمل نکرده است و از این رو نتوانسته از بروز یا تشدید خشونت بیشتر جلوگیری کند.

این نماینده پارلمان اروپا از «حزب سبز» هلند خواستار استعفا یا اخراج «فابریس لاجری» رئیس فرانتکس شد، با این حال این تیم تحقیقات که متشکل از هشت نفر از نمایندگان پارلمان اروپا از طیف‌های مختلفی از ناسیونالیست‌ها گرفته تا چپ رادیکال است، چنین درخواستی را مطرح نکرده‌اند.

استرایک افزود: آیا می‌توان مطمئن بود که مدیریت اجرایی کنونی فرانتکس به توصیه‌های ارائه شده در این گزارش عمل کند و واقعا این آژانس را به نهادی که در برابر مسائل حقوق بشری حساس است، تبدیل کند؟. نمایندگان حزب سبز در پارلمان اروپا دیگر اطمینانی به رئیس این آژانس ندارند.

رهبران اروپایی بعد از پناهندگی بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر از پناهجویان به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵، توافق کردند، کارکنان و منابع مالی بیششتری را در اختیار سازمان فرانتکس مستقر در «ورشو» پایتخت لهستان قرار دهند. تا سال ۲۰۲۷ فرانتکس ۱۰ هزار نیروی گارد ساحلی و مرزی خواهد داشت. بودجه این نهاد از زمان ایجاد آن در سال ۲۰۰۶ بیش از ۹ برابر شده است.

نقش این آژانس در جلوگیری از ورود پناهجویان در «دریای اژه» واکنش سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته است و آنها خواستار لغو فعالیت این سازمان هستند.

سال گذشته فرانتکس به همدستی در بازگرداندن اجباری پناهجویان و در نقض حقوق بین‌المللی متهم شد.

در گزارش جدید اشاره می‌شود که شواهد کاملی درباره نقش آژانس در این زمینه وجود ندارد، اما فرانتکس نتوانسته با فوریت درباره چنین گزارش‌هایی از وضعیت پناهجویان نتیجه گیری کند. به همین دلیل مانع چنین مواردی از نقض حقوق بشری نشده و خطر موارد بیشتری از نقض حقوق بشر را کاهش نداده است.

گاردین نوشت: برای پاسخگویی درباره گزارش پارلمان اروپا با فرانتکس تماس گرفته است. این آژانس همواره هرگونه آگاهی از بازگرداندن غیرقانونی پناهجویان را تکذیب کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس