کد خبر 1247510
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
سد

اتیوپی اعلام کرد که مرحله دوم آبگیری سد النهضه را به پایان رسانده است. امری که نگرانی شدید مصر و سودان را از بروز بحران آبی شدید در این کشور را موجب شده است.

به گزارش مشرق، تلویزیون رسمی اتیوپی امروز (دوشنبه) از پایان آبگیری مرحله دوم سد النهضه بر روی رود نیل خبر داد، با این حال اعلام کرد که بخشی از آب پشت سد را رها می‌کند. اتیوپی در تاریخ پنجم جولای گفته بود که دومین مرحله آبگیری سد النهضه را آغاز کرده است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، تصاویر منتشر شده در تلویزیون اتیوپی نشان می‌دهد که آب با شدت زیاد وارد دریاچه پشت سد می‌شود و آب از خط میانی سد بالا آمده است. همزمان دو دریچه خروجی سد نیز باز شده است. مسئولان آدیس آبابا مدعی شدند که رها سازی آب به دلیل آمادگی برای بارش‌هاست، هرچند برخی می‌گویند که رهاسازی آب از بیم واکنش سخت مصر و سودان صورت گرفته است.

منابع مصری در این باره گفتند که اتیوپی می‌تواند بین دو الی سه میلیارد متر مکعب آب افزون بر مرحله اول آبگیری، آب در پشت سد ذخیره کند تا میزان کل آب ذخیره شده در پشت سد به هفت الی هشت میلیارد متر مکعب برسد. با این حال اتیوپی به صورت روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از دو دریچه سد رهاسازی می‌کند تا به سمت دریاچه سد «الروصیرص» گسیل شود.

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان  مصری می‌گویند، آبگیری کامل این سد می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 36
    اگر خدا کرم خود را نشان دهد و ابرها تمام زمین را سیراب کنند جیزی از عظمت اش کم نمی شود و شاید 50 در صد مشکلات مخلوقاتش کاسته شود . اگر انسان اشرف مخلوفات است چرا در حق او لطف نمی کند . چرا فرشتگان برای برطرف کردن بدبختی انسان وساطت نمی کنند .
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 2
      عزیز دلم دنیا قائده و قانون خودشو داره، اونطوری حساب کنی خدا کد تقلب میزد همه ملسمون میشدن و بازی تموم میشد دیگه! بعدشم مصر کویری چقدر بارون باید بیاد؟ یکم فکر کن جان عمت بعد حرف بزن؛ مصر اگه جربزه داشت با موشک میزد صدو خراب میکرد و اجازه ساختشو نمیداد، حالا همون آبو باید پول بدن و بخرن!
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      ایا تو انسان را برای خون ریختن افریدی وفرمود انچه من میدانم شما نمیدانید قدرتش در کالبد ماست ما غیر ممکنها را ممکن میکنیم همان طور که گذشتگانمان کردند
    • US ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 1
      مگه ما مخلوق خوب بودیم که انتظار خالق خوب هم داشته باشیم تو کشور شیعه حمایت از لواط چطور باید توجیه بشه؟
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      مقدار آب موجود ثابت است شامل زیر زمین و روی زمین و اتمسفر. فکر میکنم همین مقدار آب هم برای نسل بشر و موجوداتش حداقل هم اکنون کافی است اما توزیع آن یکسان نیست و ما انسانها هم به هم نوع خود رحم نداریم و در رقابتیم.
    • CA ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      یه نگاهی به سر تیتر اخبار جهان و اوضاع دنیا و رفتار انسانها بندازید متوجه میشید چرا. هر کس جای خدا بود یه سیل میفرستاد کلا بشوره ببره این انسانهای کافر مشرک و پول پرست رو.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      با خدا کرم چکار داری ایشان شوهر دختر خاله بنده هستن
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      خخخ خدا نکشتت
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    باز هم توافقنامه
  • پ ن ش IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 0
    خداوند کریم است واینهمه نعمت در اختیار مخلوقات خود قرار داده بخصوص انسان ولی ایا بندگی شایسته ای نسبت به خداوند دارند اینهمه نافرمانی و گناه وتعدی به سایر انسانها وفساد دیوانه وار نباید انتطارکرم بی حد را داشته باشیم
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    چون به هم ظلم میکنند چون چیزی را که به آن علم ندارند و کنجشگ مغز هستند و خدا را به همان اندازه درک میکنند وبه خدا گمان سو دارند ولی خداوند ارحم الراحمین است به یک عده مخلوقاتش بعنوان مخلوقش روزی میدهد و به عده ای دیگر که شاکر او هستند و به آنچه به بنده اش داده آنرا درراه خدا انفاق میکند چندین برابر میدهد حال آنکه پاداش بزرگ آن در عالم آخرت است آری برادر این ما هستیم که به هم ستم میکنیم و روزی خدا را قدر نمی دانیم و فرشتگان ماموران الهی هستند بدون اذن او جتی فکر عملی را نمیکنند
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    الان این وضع تو دو کشوره،تو کشور خودمون شاهد این پدیده هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس