کد خبر 1247907
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴

یکی از کارهایی که در دوران کودکی بیشتر افراد آن را تجربه کرده اند چرخیدن دور خودشان است. یادتان می آید آنقدر دور خودمان می چرخیدیم و آن را تکرار می کردیم که دیگر نایی برایمان نمی ماند و وقتی می ایستادیم دنیا دور سرمان می چرخید. به خاطر دارید چه احساسی داشتید؟ مطمئنم که به خاطر دارید که چقدر حالتان بد می شد. حالا شما تصور کنید افرادی هستند که بدون چرخیدن به یک باره دنیا دور سرشان می چرخد حتی تصورش هم آزاردهنده است. این موضوعی که عنوان کردیم دقیقا حس  و حالتی است که افرادی که بیماری منیر دارند با آن مواجه می شوند با ما در کلینیک شنوایی سمعک قلهک همراه باشید تا شما را به طور کامل با  این بیماری آشنا کنیم.

بیماری منیر را دست کم نگیرید

بیماری منیر

سرگیجه، سرگیجه!  در این بیماری فرد دچار علائمی مانند احساس سرگیجه و پری در گوش، صدای زنگ، کم شنوایی  و ....دارد که همه ناشی از مشکل و اختلالی است که در گوش داخلی وجود دارد. اگر در مورد سن این بیماری بخواهید بدانید اصلا سن خاصی ندارد ولی با توجه به تحقیقات انجام شده شایع ترین زمان آن بین 20 تا 50 سالگی است.

دلایل بروز بیماری منیر

متاسفانه علت بروز این بیماری هنوز مشخص نشده است و به طور قطع نتوانسته اند بگویند علت چیست. ولی عواملی که موجب می شوند در گوش داخلی اختلال به وجود بیاید وشاید تاثیری در بیماری منیر داشته باشند  شامل ضربه به سر، عفونت های ویروسی، ژنتیک و .... می شود.

عوارض  بیماری منیر

اول از همه باید بگوییم کیفیت زندگی فرد بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد و فرد دچار اضطراب و افسردگی می شود. نکته دوم که بسیار هم حائز اهمیت است همان سرگیجه ای است که به سراغ فرد می آید و باعث می شود فرد تعادل خود را از دست بدهد و یا به زمین بیفتد و خطروآسیب دیدگی برایش رخ دهد و یا احتمال  تصادف با ماشین افزایش پیدا می کند.

روش های تشخیص

ارزیابی شنوایی: ضرورت تست  شنوایی سنجی در تشخیص انواع بیماری ها و مشکلات گوش بر هیچ کس پوشیده نیست و اولین کار انجام تست شنوایی توسط شنوایی شناس است. در این تست مشخص می شود که شما به چه میزان حجم صداها و تفاوت کلمات مشابه را متوجه می شوید و معمولا افرادی که دچار این بیماری هستند مشکلات بسیار زیادی درانواع فرکانس های پایین و بالا دارند.

ارزیابی تعادل: در این نوع ارزیابی مشکلات مربوط به تعادل در افراد دارای بیماری منیر مشاهده می شود

تست هایی برای ارزیابی عملکرد گوش داخلی

بیماری منیر را دست کم نگیرید

برای ارزیابی عملکرد گوش داخلی تستهای بسیار زیادی وجود دارد که ما به دو مورد از آنها اشاره می کنیم.

تست vng

در انجام آزمایش vng تعادل بیمار با توجه به ارزیابی حرکات چشم او صورت می گیرد.  برای انجام این آزمایش به فرد عینک مخصوصی داده می شود تا از طریق آن بتوان حرکات چشم را ثبت کرد. در vng  هوای گرم و خنک را وارد گوش می کنند و در حین آن حرکات و عکس العمل چشم را با عینک های مخصوص ارزیابی می کنند.

تست vhit

 در این تست واکنش های چشم شما به حرکات ناگهانی مورد اندازه گیری قرار می گیرد. شما به یک نقطه خیره و متمرکز می شوید و به یک باره سر شما بدون اینکه بدانید  می چرخد حالا نکته اینجاست که اگر در این هنگام شما سر خود را از هدف خارج کنید یک حرکت و عکس العمل غیر طبیعی است.

پستچروگرافی

پستوگرافی یک آزمایش کامپیوتری است که تمام مشکلات مربوط به گوش داخلی، بینایی، تعادل و هر چیزی که فکرش را بکنید ارزیابی و مشخص می کند.   برای این تست شما باید یک لباس مخصوص به تن کنید و روی یک پلت فرم بایستید و سعی کنید در شزایط های مختلف تعادل خودتان را حفظ کنید.

آزمایش ecog

الکترودهایی  بر روی پیشانی بیمار قرار داده می شوند  و یک میکروفون کوچک وارد کانال گوش می شود که تمام فعالیت های  حلزون گوش در پاسخ به محرک صوتی را ارزیابی می کند. این را هم اضافه کنیم که این تست کاملا بدون درد است.

روش های درمان بیماری منیر

سر خود هیچ کاری نکنید و دارویی مصرف نکنید! درمان شما تنها باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد. برای درمان این بیماری ممکن است از داروهایی برای جلوگیری از شدت حمله استفاده شود. راه حل دیگر توانبخشی  و یا استفاده از سمعک است. سمعک بسیار بسیار به شنوایی فردی که دارای بیماری منیر است کمک می کند. برای انتخاب سمعک مناسب بهتر است به سراغ برندهای معروف سمعک مانند ویدکس، زیمنس و... بروید که کیفیت بسیار بالایی دارند.

سخن پایانی

گوش یکی از مهمترین عضوها در بدن ما است و باید بسیار به آن اهمیت بدهیم و هر مشکلی مربوط به آن را جدی بگیریم. ما در کلینیک شنوایی سمعک قلهک برای انجام انواع تست های شنوایی و در صورت نیاز تجویز بهترین سمعک در خدمت شما هستیم.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس