کد خبر 1249796
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۴

به گزارش مشرق علی مهدیان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: من فکر میکنم هر قومی در ایران ما یک هویتی دارد. هویتی که باید در تجربه های تاریخی اش دید، در معنای رفتار مردمش، در آداب و رسومش در شعرها و شعارها و لطائفش. در یادگاری هایش، در خلق و خوی مردمش در ساختمانهایش در راه هایش در معماریش. معنای پشت همه ظواهرش. هر شهری به همین دلیل معنایی دارد.

چند وقت پیش با یکی از اعضای شورای شهر قم گفتگو میکردم. به او عرض کردم شما نسبت به این هویت مسوولید. هویت قم، همه ساخت و سازها و نمادهای شهر را رنگ میزند. هویت قم چیست؟ جلوداری است. پیشرو بودن است. جلوداری و پیشرو بودن برای انقلاب جهانی ما. اگر این است، شهر را باید به گونه ای توسعه داد که این هویت تقویت شود.

ساختن هایپر های عجیب و غریب و فروشگاه های مدرن، با این هویت نمیسازد. چون این فروشگاه ها معنایش مدیریت دنیاگرایانه مصرف مردم است. شاید توسعه بازارهای حول مساجد و مدارس و حرمها اولویت میداشت. نمیدانم ولی هر چه بود. این سبک با هویت انقلاب معنوی و دینی ما نمیسازد.

اینجا منطقه کویری است ضرورتی ندارد پارکها و فضای سبزهایی درست کنیم که با این آب و هوا نمیسازد. باغ پرندگان چرا؟ چه اشکالی داشت زیبایی های طبیعی مثل چشمه ها رودخانه ها و بلکه دریاچه های نمک اطراف قم و حتی بیابانها و کوههای اطراف قم را مهیا میکردیم برای اینکه مردم قم از همان که دارند استفاده کنند و همان را به تماشا بکشند. هویت مقاومت و عظمت نهفته در همین آب و خاک را.

قم باید یک مدرسه بزرگ باشد نه اینکه طلبه ها را در قالب شهرک مهدیه و پردیسان و غیره آهسته آهسته از شهر خارج کنند و حتی خیابانهایی بیرون شهر برایشان بکشند که نه کسی را ببینند و نه با مردم دمخور باشند. طرحهای تربیتی و تعلیمی در محله ها و مساجد و مدارس باید بیش از هر جای دیگر در اینجا پیاده شود. این امر را چه کسی تسهیل میکند؟ زشت است برای طلبه ها که دور از مردم با همدیگر زندگی کنند. یک زمانی معاون اخلاق حوزه به من میگفت طلابی که با مردم زندگی میکنند به لحاظ اخلاقی و معنوی هم حتی جلودارند. خوب چه کسی باید این ارتباطها را بیشتر کند. این خوب نیست که مدارس علمیه قم حتی با محله ها و مغازه های اطرافشان هم رابطه نداشته باشند.

قم جلودار است و این یعنی اگر مساله تولید برای کشور ضروری است قم باید پیش قدم باشد در ایجاد کارگاه های تولید. در ایجاد مزارع کشاورزی در باغداری و در امور دیگر. کار مقدس جهادی باید از دل قم الگو شود برای کل کشور.

قم اگر در هویتش رسالت جهانی وجود دارد، باید محل رفت و آمد اندیشمندان و نخبگان و محصلین قم اگر در هویتش رسالت جهانی وجود دارد، باید محل رفت و آمد اندیشمندان و نخبگان و محصلین دنیای امروز و خصوصا جبهه جهانی مقاومت باشد. نباید اهل علمی که از کشورهای مختلف به این جا سفر میکنند در گرفتاری و فلاکت به سر ببرند.

هویت قم، قیام است و انقلاب. هویت قم اقامه است و ظهور. قم را نباید گذاشت تبدیل به واتیکان شود. زشت است خانه های علمای اخلاقش، بیرونی ساده و اندرونی آنچنانی داشته باشد. زشت است حضور مردمش در انتخابات مثل متوسط مردم کشور باشد. زشت است در برخی خیابانهایش در نزدیکی بیوت علما نتوانی قدم بزنی. زشت است دشمن مشغول تربیت فرزندان فضلایش باشد با همین ابزارهای مدرن. زشت است الگوی حرکت انقلاب نباشد بلکه گاهی مایه تمسخر مردم و انقلابیون باشد. قم را دریابید. قم بلوغ پیدا کند انقلاب به معراج میرود. و الا منزوی میشود و الا میمیرد.

اگر شهر قم بشود محل همزیستی مسالمت آمیز مذهب گوشه گیر و معنویت بی خیال ولو در قالب مسجد و هیات و بیوت علما و فضلا و مدارس علمیه مشغول به خود در کنار هایپرها و خیابانهای آنچنانی و توسعه مدرن کذایی، این برای اهل بیت و مسیرشان چه خواهد بود؟

آیا واقعا مایه کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا خواهد بود؟ یا بر عکس؟

معنای شهر قم چیه؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 7
    عجب ، با چه تنگ نظر هایی همشهری شدیم . اسلام با افرادی همچون شما همیشه عقب خواهد ماند. اگر به منطق شما باشد ، تمام نشریات و تبلیغات دیجیتالی حوزوی را تعطیل کنید و همچون گذشته تبلیغ کنید و از همان بستر سنتی استفاده کنید . واقعا متاسفم. مشرق جان خواهشا منتشر کنید.
    • ناشناس IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      شما لازم نیست که نظر بدی
  • US ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 6
    شما با این افکار چرا از اینستاگرام استفاده می کنی ؟ لطفا عمل و کلام خود را برهم منطبق سازید. واقعا از اینکه با شما همشهری هستم متاسفم
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    11 6
    ربطی به قم نداره. در معماری جدید رو کلا باید گل گرفت. یه مشت سنگ و چوب و فلز رو به بدترین شکل ممکن ترکیب میکنن و اسمش رو هم میذارن مدرن! اشغال
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      6 7
      کاه گل خوبه که با نیم ریشتر زلزله خراب شه؟
    • GB ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      2 0
      معماری جدید بد نیست بچه بیسواد. تقلید بده. باید از ژاپن یاد بگیریم که هنر قدیم و تکنیک جدید رو با هم استفاده میکنه.
  • اسماعیل قربانی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 8
    این آقا مزخرف گفته .شما کار خودتو بکن .قم فقط مسجد و حرم نمیخواد .پارک وشهر بازیم میخواد .طلاب هم چون قمی نیستن ۹۰ درصدشون از قمیا دور باشن بهتره
  • اسماعیل IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    7 6
    مزخرف گفته .قمیا فقط مسجد نمیخوان
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 6
    بنده یکی ازشهروندان اصیل قم هستم اصل ونسبم قمی هست .شهر قم 90درصد مهاجر هستند که هویت شهر قم را زیر سوال بردند .قمیهای اصیل نه مردهایشان روحانی ونه خانمهانشان مانتو پوش هستن.یعنی نه روحانیون قمی هستن نه خانمهای بی حجاب سطح شهر .خواهشن این دوطیف از جامعه را جز قمیها اصیل ندانید.
    • محم IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      6 5
      سلام اخوی قمی های اصیل واقعا اینقدر تنگ نظرند؟ بعید میدانم شما قمی اصیل باشید!!!!!
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 6
    دقیقا ... دمت گرم مشهد بسیار وحشتناک تر از اینه وضعیتش تبدیل به دبی شده تا زیارتگاه علی بن موسی الرضا المرتضی ع
    • GB ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 0
      شما لازم نیست برای شهر ما نظر بدی. مشهد الرضای ما باید از همه نظر توسعه و پیشرفت چشمگیر داشته باشه و در خور ستاره ای باشه از آل الله در آن آرمیده. مشهد ما باید اول شهر در زیبایی، تکنولوژی در بین ملل اسلامی بشه. شما لطفا به کار خودت برس! و گرنه بدجور با ما مشهدیها طرفی. ضمنا درود بی پایان بر آستان قدس رضوی که از جذب متحجرهایی مثل شما به شدت و حدت خودداری میکنه.
  • محمد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    7 2
    سلام مهمترین بخش مطلب شما به نظر من همون قسمتی بود که به جدایی طلبه ها از مردم اشاره کردید. من ده سال توفیق هم جواری با کریمه اهل بیت سلام الله علیها را داشتم. باورتون میشه که بعضی از مجتمع های که متعلق به طلاب هست ابتدای در ورودی نوشته که:« اجاره دادن و فروش واحد‌های این مجتمع به غیر طلبه ممنوع» یعنی بر خلاف قوانین جاری کشور برا خودشون قانون دارند. دلم به مظلومیت اسلام می سوزه.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 2
    قم واقعا باید قم بماند اگر اقدام به زیبا سازی شود میشود پاریس
  • چلچراغ IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 1
    متاسفانه حرفشون درسته شهرهای ما هویتشون رو از دست دادن حتی در همین پاریس هم تلاش شده تا جای امکان اصالتش حفظ بشه و سعی در بومی سازی عناصر مدرن کردن.
  • ونک آباد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام چرا مطلب رو درست نمیخونن دوستان! به نظرم حفظ هویت انقلابی و اسلامی قم اولویت داره... وجود پارک و مرکز تجاری که کار غلطی نیس.این که با فضای معنوی قم ناسازگار باشه غلطه... مثلا توی قم باید پارک قرآنی احداث بشه و داستان های قرآن توش تصویر سازی بشه.هم پارک هس و هم آموزش مسایل دینی مراکزی تجاری با نمای دینی و فروش محصولات اسلامی خب بلاخره قم با قشم و کیش باید یه فرقی داشته باشه پارک قرآنی شهر دبی رو ببینید... زیبا جذاب و قرآنی از همه جا هم برای بازدید میان
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    تهاجم فرهنگی غرب ( بی فرهنگی غرب) به کشورهای مسلمان بسیار پیچیده است. چطور امکان دارد شهرها با روابط خزنده و نفوذی طی 4 دهه هویت چندهزارساله خود را از بین ببرند؟
  • ایرج IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    معماری شهرها و حتی اغلب روستاهای ایران ، نه اسلامی است و نه ایرانی ! ساختمان های قوطی کبریتی زشت و بی هویت و خیابان و کوچه های خشن و آسفالتی!! معماری اصیل شهرهایی مثل مسقط ، صنعا ، سن‌پترزبورگ ، پراگ ، پاریس را با تهران و شهرهای ایران مقایسه کنید .
  • قره باغی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    رانت و بودجه بادآورد قم را به شهری بیهویت تبدیل کرده است. بافت تاریخی شهر به نام توسعه شهری، ویران شد. محلات با ساختمانهای نامتوازن، زشت شده است و دیگر نمیتواند الگویی برای شهرسازی اسلامی باشد.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم قم باید الگوی اسلام ناب محمدی باشد. اما نه با نداشتن بوستان. درخت و سبزه چون موجود زنده و دارای ظرافت است، هم مایه آرامش و هم تفکر است. بیابان زیبایی خود را دارد، اما اثر سبزه را ندارد. ضمن این که بوستان‌ها با توجه به هوای لطیف مناسب استراحتند، اما بیابان خیر. در مورد محل زندگی روحانیون، نقد وارد است. اما علت آن گرانی خانه است. باید فکری کلی برای گرانه مسکن و نیز معاش روحانیون شود. این که قم باید الگوی کشور باشد درست است. در پایان، چند عمله ضدانقلاب این جا نظر گذاشتن که روحانیون قمی نیستن و قمی‌ها روحانی نیستن و لذا دوریشون مشکلی نیست. اولا این که طبیعیست یه مرکز علمی از همه جای کشور استعداد بپذیرد. سهم قمی‌ها در روحانیون هم مثل بقیه کشور است. نه کم‌تر و نه بیش‌تر. ثانیا کسب علوم دینی با نیت الهی، نعمت است. محرومیت از نعمت افتخاره؟! پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش. ثالثا خود لامذهب‌تان را با مومنین جمع نزنید. دوری روحانیون برای لاابالی‌ها که از عقل و دین محرومند آسیب نیست. برای مومنین که مقامی والا نزد خدا دارند آسیب می‌بینند. شما تکلیفتان با خدای بزرگ روشن است. شما اصلا جامعه هدف تربیت کردن نیستید.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      0 0
      احسنت
  • شیر کاکائو IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    3 0
    قم به نظرم افرادی تخص از جاهایی دیگه واردش شدند وگرنه چند سال قبل قم خیلی عالی بود...طرف میشناسم رفته قم روز به روز مردم رو میده دست اطلاعات هر دقیقه کاشفی میکنه درصورتی که توشهرما کنگاور بود هیچ خاصیت و عرضه ای نداشت به اخموی مدرسه معروف بود
  • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    واقعا عجب، شما تو این چهل ساله بلایی سر قم آوردید که مغولها نیاوردند. این تنگ نظری ها بوده که الان خیلی از جوانان شهر قم را آواره این شهر و اون شهر کرده. چرا نمگزارید این شهر پیشرفت خودشو بکنه نامردها. مقام معظم رهبری که قبل از انقلاب قم تشریف داشتند با دیدن عدم پیشرفت و مقایسه با قبل تعجب کرده بودند. نه کارخانه ای نه دانشگاه درست و حسابیی. به دلیل نزدیکی به پایتخت، مسئولان پروازی زیادی بدون دلسوزی این شهر رو به قهقرا بردند. قم تنها استانی است که یک استاندار، فرماندار و حتی شهردار قمی نداشته و همگی آنها ذره ای دلسوز اینجا نبوده اند. فهرست استانداران استان قم: سیدهاشم بنی هاشمی متولد مشهد قربانعلی سعادت متولد ارومیه سید حمید طهایی متولد همدان محمد ناظمی اردکانی متولد اردکان محمدحسین موسی پور متولد کرمان کرم‌رضا پیریایی متولد کوهدشت لرستان محمدصادق صالحی‌منش متولد یزد بهرام سرمست متولد بناب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس