چرا ناجا تیراندازی می‌کند؟/ با کدام اسلحه «نعیماوی» را کشتند؟

طی سال‌های اخیر شاهد تحرکات میدانی اغتشاش‌گران در استفاده از سلاح گرم و سرد بوده‌ایم؛ اما منشأ این سلاح‌های غیرمجاز کجاست؟

به گزارش مشرق، اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف استان خوزستان پیرامون مسئله کم‌آبی باز هم فرصتی را برای گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در این استان به وجود آورد تا با حضور پررنگ میدانی و انجام اقدامات خرابکارانه، مطالبات به حق مردم این استان را که مورد تاکید و تأیید مسئولان کشور است به حاشیه برانند و از بی‌آبی این استان فرصتی برای صید اهداف خود فراهم کنند.

برهم زدن اعتراضات مردمی و به انحراف کشیدن آنها و تبدیل صحنه اعتراض مسالمت آمیز به صحنه نبرد مسلحانه از سوی گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین، موضوع تازه‌ای نیست و طی سال‌های اخیر شاهد تحرکات میدانی اغتشاش‌گران در استفاده از سلاح گرم و سرد بوده‌ایم؛ با این حال در روزهای اخیر نیز تصاویر متعددی از استفاده اغتشاش‌گران از سلاح جنگی منتشر شد.

دانلود

دانلود

علاوه بر خوزستان در درگیری چند شب قبل در الیگودرز استان لرستان هم استفاده از سلاح ساچمه‌ای وینچستر توسط اغتشاشگران یک کشته و ۴ مجروح به جا گذاشت. اما یک سوال به وجود می‌آید و آن هم این است که این حجم از سلاح چگونه و از چه طریقی در دسترس اغتشاش‌گران قرار می‌گیرد؟

همانگونه که گفته شد، استفاده از سلاح توسط اغتشاشگران موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این هم در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ هم با هدف پیشبرد پروژه کشته‌سازی، به وفور از سلاح گرم توسط تیم‌های میدانی منافقین استفاده شد. گشتی در اخبار سال‌های گذشته به ویژه از سال ۱۳۹۶ تاکنون نشان می‌دهد که حجم زیادی از سلاح‌های غیرمجاز توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در سراسر کشور در این بازه کشف شده است.

منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟

منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟

منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟

منشأ تسلیحات غیرمجاز کجاست؟

کشور ترکیه در همسایگی ایران سال‌هاست که در حوزه تولید تسلیحات سبک و شکاری سرمایه‌گذاری وسیعی را صورت داده و کمپانی‌های متعددی در این کشور که بعضا در دنیا نیز صاحب نام هستند انواع سلاح‌های ساچمه‌ای را تولید و به بازارهای مختلف عرضه می‌کنند. یکی از بازارهایی که سلاح‌های شکاری ترکیه در آن البته نه به صورت قانونی بلکه به صورت قاچاق و غیرمجاز عرضه می‌شود، ایران است که در گذشته در مناطق مرزی یافت می‌شد، اما حجم بالای کشف این سلاح‌ها در مرکز و دیگر نقاط کشور حاکی از گسترش آنها در سراسر ایران است.

بررسی تصاویری که طی سال‌های اخیر از سلاح‌های غیرمجاز کشف شده منتشر شده نشان می‌دهد که بیشترین فراوانی در کشفیات مربوط به شاتگان‌های ساچمه‌ای معروف به «وینچستر» است که عمدتا از مدل Stranger BSM تولید شده توسط یک شرکت گمنام تحت عنوان BALIKLI در ترکیه هستند و به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند. بررسی وب‌سایت شرکت فوق نشان می‌دهد که مدل‌های مختلفی از این نوع سلاح را تولید کرده است.

منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟

ویژگی‌های این سلاح مانند سبک بودن، اندازه کوچک که قابلیت پنهان کردن دارد، قنداق جمع شونده، خشاب چندتایی و قابلیت شلیک فشنگ‌های ساچمه‌ای گیج ۱۲ که به راحتی در دسترس است و حتی با دستگاه‌های ساده و ابتدایی توسط خود افراد نیز قابل تولید است از جمله دلایلی است که در اغتشاشات سال‌های اخیر مورد استفاده اغتشاشگران و عناصر گروهک‌های تروریستی قرار گرفته است.

گلوله‌هایی که می‌تواند از این سلاح شلیک شود، انواع مختلف دارد چراکه در حقیقت یک گلوله با بدنه پلاستیکی است که درون آن می‌تواند با انواع مختلف ساچمه‌ها پُر شود؛ در تصویر زیر می‌توان انواع گلوله‌های گیج ۱۲ با سایز مختلف ساچمه‌ها را دید که از تک گلوله (اسلاگ) تا ساچمه‌های ریز چیدمان شده است.

منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟
انواع گلوله‌های گیج ۱۲

با اینحال همانگونه که گفته شد،‌ سلاح‌های فوق تماما به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و طبیعتا هیچگونه مجوز حملی نیز برای آنها صادر نمی‌شود به همین دلیل است که در اغتشاشات و ناآرامی‌ها عمده سلاحی که در دست عناصر مخرب و تروریست قرار دارد از این نوع است؛ اما علیرغم تلاش گسترده دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی در کشف و ضبط سلاح‌های غیرمجاز، باز هم شاهد استفاده از این نوع سلاح در اغتشاشات هستیم به طوریکه در ناآرامی‌های چند شب قبل در الیگودرز لرستان نیز شاهد مجروحیت افراد با سلاح ساچمه‌ای بودیم.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در سال‌های اخیر قاچاقچیان و فروشندگان سلاح و مهمات، فضای مجازی را به بستری برای خرید و فروش غیرقانونی سلاح تبدیل کرده‌اند که می‌توان نمونه‌هایی از آن را در تصاویر زیر مشاهده کرد.

منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟

ناآرامی‌های اخیر در خوزستان که در آن گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب سعی داشتند با مسلحانه کردن اعتراضات، پشت خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم این خطه اهداف شوم خود را پیش ببرند، بار دیگر نشان داد که استفاده از اسلحه کماکان در دستور کار گروهک‌ها و عناصر جریان نفاق و تروریست است. مقابله با جریان قاچاق سلاح‌های جنگی و ... به داخل کشور یکی از ضرورت‌هایی است که وقایع امنیتی سال‌های اخیر به خوبی آن را مشخص کرده و به نظر می‌رسد توجه بیشتر مسئولین امر به این موضوع را بعنوان یک چالش امنیتی طلب می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    28 23
    بی خیال، سخت نگیر، مملکت خیلی وقته پکیده.
  • ایرانی GB ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    20 9
    میتونید سوال تون رو از کوله برها در استانهای مختلف مرزی بپرسید تا جواب بگیرین !
    • حسین IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      10 0
      طرح حمایت از کولبران و بیمه کردن اونا توسط حامیانشون داده شده تا بتونن قاچاق رو گسترش بدن.... یکی نیس بگه قاچاق به هرشکلش قاچاقه چه تو کول باشه چه تو کشتی ....
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    14 9
    خيلي وقته كه اين تركها براي ايرانيان دردسرسازي ميكنند بايد پاسخ مناسبي تو كشور خودشون بهشون داده بشــه گزينه خوب ميتونه فرستادن جنگ افزار و درست كردن درگيري در تركيه باشه
    • DE ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      11 13
      اگه ترکیه میخواست تو مسائل داخلی ایران دخالت کنه تورک های تبریز زنجان و اردبیل رو مسلح می کرد نه عرب ها رو .
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      7 5
      شما مرزتو ببند و لیلی به لالای کولبرها ( بخوان قاچاقچی ها) نزار بعد برای ترکیه رجز بخون. در مورد رجزت هم بسم الله اگر مردش هستی برو درگیری درست کن ببینیم.
    • علی در جواب کاربر ۱۹:۴۱ IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      7 4
      یعنی شما ترکها ایران با افتخار خود را مزدور ترکیه میدانید و حاضر هستید مانند ترکمن ها ایران را سوریه دیگر کنید ؟!؟؟؟؟؟؟
    • DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      7 10
      عرب تورک کورد بلوچ ترکمن قشقایی ها با فارس ها مشکل دارند فکر نمی کنی مشکل از خودتون است نه قومیت های دیگه
    • رضا IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      رفقا من بچه تهرانم.همه قومیتهای مملکتم هم هزاران ساله بامن یه خانواده هستن و همه تون خانوادمین.
  • تورک GB ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 41
    شما لطف کنید دلیلش را از نمایندگان مجلس بپرسید وبعد از کولبران بپرسید همان قاچاقچی هایی که چند الی هست اسم کولر را به یدک می‌کشند
  • مریم IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    23 10
    شک نکنید پای اردوغان کثیف وسط هست. اون منافق مزدور امریکا_ اسراییل هر جایی فتنه هست حضور داره و مثه لاشخور منتظر سهمه. بدونید که از ورود این سلاح ها به ایران هم کاملا حمایت میکنه. چون رویای احمقانه ای در سر داره
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    13 1
    این همه که نوشتین و خوانندگان هم نظر دادن آیا کسی هست بگه قاچاقچی کارش همینه قاچاق هرچی شد، هرچی که پول بیشتری داشته باشه امااااااااااااااااااا ما کجای کاریم نگاه نیروهای امنیتی کجاست که اینچنین بی دروپیکر داره سلاح و... قاچاق میشه؟ پلیس فتا حواسش به کجاست که طرف جرات نشر آگهی فروش سلاح رو میکنه؟ شایدم منتظرند تا شاکی خصوصی پیدا بشه!!!
  • حق IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 0
    وقتی که قاچاقچی اسمش بشه کولبر همین میشه
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 0
    لازمه 10 تا مامور مخفی تو این جمع ها باشه که بدون توجه و درگیری افراد مسلح رو دستگیر کنه..
  • افشین IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    3 0
    به برخیها بايدد بفهمانید که امنييت در برابر امنييت. مورد بعدی مماشات با قاچاقچيان هستکه به آنهایی که همه کالاها از مجاز تا غیر مجاز را حمل میکنند میگویند کولبر و دسته دیگه که سوخت يارانه ای ملت رو میبرن و بجاش ساج و مواد مخدر میارن میگن سوختبر و احتمالا در آینده به قاچاقچیان اعضای بدن هم خواهند گفت دلبر.نتیجه بهتر از این نمیشه.فضای مجازی هم که ول شده که مبادا انگ فیلتر به جناحی بخوره و رای نیاره.تازه شنیدم برخی مدیران دنبال بیمه کردن این عزیزان قاچاقچی البته با نامهای جدید هستند!!!! یعنی بازنشستگی برای قاچاق!!! به وضعیت اقتصادی و ایجاد کار در این مناطق،بپردازید و از این باجهايي که امنييت کشور و ملت و اقتصاد را تهدید میکنند ندید.
  • Ismail IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    3 1
    وقتی در هر جامعه ای سلاح های گرگ و سرد باشد قاچاق شود جولان دهد در بین جامعه حرج و مرج جولانگاه آن جامعه و کشور میشه سلاح ها منشاء ایجاد اغتشاش و فعالیت تروریستی است با سازماندهی دشمنان این پازل تکمیل میشه .که باید سختگیری های بیشتری عملی بشود در خصوص مقابله ها خرید و فروش سلاح ها و مقابله با قاچاقچیان سلاح که در کشور صفر باشد حجم سلاح
  • Mahdi IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 1
    باید تدابیر های مهمی اتخاذ شود تا این سلاح ها در کشور به حد صفر برسد سلاح ها منشاء نا امنی و بر هم زدن امنیت و حرج و مرج میشه
  • نعمت IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 3
    ايران بايد با دولت تركيه وارد مذاكره شود و فروش اين سلاح ها صرفا به شركتهاي مجاز ايراني صورت گيرد. خرده فروشي به خريدار بدون ارزيابي امنيتي ممنوع.
  • محمد IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 1
    اغتشاشگر، منافق، تروریست یا هر چیز دیگه ای فقط در صورتی میتونن سواستفاده کنن که مردم ناراضی باشن.مشکلات مردم رو حل کنید هیچ کس یا گروهی نمیتونه غلطی بکنه.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    اگر همه اسلحه داشته باشند خوبه چون باعث افزایش امنیت و جلوگیری از زورگیری میشود ولی لازمه در راه درست استفاده شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس