کد خبر 1250744
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
کشف کشتی نظامی و یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب+ تصاویر

باستان‌شناسان مصری اعلام کردند که در رویدادی نادر، بقایای یک کشتی نظامی و یک آرامگاه یونانی را در شهری غرق‌شده متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد پیدا کرده‌اند.

به گزارش مشرق، باستان‌شناسان مصری اعلام کردند که در رویدادی نادر، بقایای یک کشتی نظامی و یک آرامگاه یونانی را در شهری غرق‌شده متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد پیدا کرده‌اند. مناظر، اشیاء، مجسمه ها، ستون ها و مهمتر از همه یک کشتی که پس از حدود ۲۴ قرن در برابر تجزیه مقاومت کرده تا ما انسان های قرن بیست و یکم را شگفت زده کند و شاید درنگی باشد برای تفکر هر انسانی که بیشتر به بی ارزشی و کوتاهی این دنیا پی ببرد، مادامیکه به این قضیه می اندیشیم که انسانهایی که این سازه های عصر تمدن های اولیه بشری را از خود بجای گذاشته اند به همان اندازه ما شور و اشتیاق و میل و امید به زندگی داشته اند و شاید هیچ گاه فکر نمی کردند برای انسان ۲۴۰۰ سال بعد تنها نمونه هایی برای یک شگفتی گذری تاریخی محسوب شوند.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

این کشتی و بقایای بنا در حفاری‌های زیرآبی در شهر باستانی «تونیس هراکلیون» به دست آمده است. شهر تونیس هراکلیون تا قبل از اینکه اسکندر در قرن ۴ پیش از میلاد شهر ساحلی اسکندریه را تاسیس کند، برای قرن‌ها بزرگترین بندر تجاری مصر در دریای مدیترانه محسوب می‌شد.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

این شهر دنیای باستان که به دنبال وقوع یک زلزله و بالا آمدن آب دریا غرق شده بود، در سال ۲۰۰۱ توسط باستان‌شناسان کشف شد.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

بنابر اعلام وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، تیمی متشکل از باستان‌شناسان مصری و فرانسوی بقایای این کشتی نظامی و بقایای آرامگاه یونانی را یافته‌اند.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

کارشناسان می‌گویند این کشتی قرار بوده است تا در نزدیکی معبد آمون در نزدیکی این منطقه پهلو بگیرد. این معبد در اثر زلزله مشهور قرن دوم پیش از میلاد ویران شد.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

فرانگ گویدو، از موسسه اروپایی باستان‌شناسی زیر آب (IEASM)، که هدایت این کاوش را بر عهده داشته، می‌گوید یافتن کشتی‌های تندرو در این عصر امری نادر به شمار می‌رود.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

باستان‌شناسان همچنین در زیر آب بقایای آرامگاهی را یافته‌اند که حضور بازرگانان یونانی را در اواخر دوره مصر باستان نشان می‌دهد. یونانیان در آن زمان در این منطقه تسلط داشتند و در مجاورت معبد آمون آرامگاه‌هایی ساخته بودند.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

مقامات مصری با بیان اینکه بقایای این معابد «در وضعیتی عالی» در زیر آب یافت شده‌است گفته‌اند یافته‌های اخیر حاکی از تعدد معابد در زیر آب است و انتظار می‌رود شمار بیشتری از آنان در سال‌های آینده کشف شود.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

مصر باستان به تمدنی در شمال شرقی آفریقا در درهٔ رود نیل گفته می‌شود که در دورهٔ زمانی میان ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد تا زمان تسخیر مصر بدست اسکندر مقدونی وجود داشت. تمدن مصر باستان نمونه‌ای از شاهنشاهیهای بناشده بر اصل آبیاری است. به فرمانروایان مصر باستان فرعون گفته می‌شد.

تمدن مصر باستان در سال ۳۱۴۰ پیش از میلاد یعنی زمانی که دو قلمروی مصر سفلی و مصر علیا تحت پادشاهی نخستین فرعون به نام نارمر که برخی او را منس می‌نامند، به وحدت سیاسی رسیدند، شکل گرفت. مصر باستان در دوره دراز تمدن خود چندین بار زیر فرمانروایی نیروهای بیگانه از جمله شاهنشاهی هخامنشی نیز درآمد.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

تاریخ مصر را به سه دوره تقسیم می‌کنند، دوره پادشاهی قدیم، دوره پادشاهی میانه و دوره پادشاهی نوین.

کشاورزی تغییرات عمده‌ای را در جامعه مصر به وجود آورد. هنگامی که اغلب مصری‌ها کماکان در کشتزارها کار می‌کردند، بعضی از آن‌ها برای نمونه، سفالگر شدند. بافندگان الیاف کتانی می‌ریسیدند و از آن‌ها پارچه‌های کتانی می‌بافتند.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

بیشتر مصری‌ها به قبیله‌ای تعلق داشتند و هر دهکده‌ای در یکی از چند منطقه مستقل جای می‌گرفت. مناطق مقتدرتر یا جذب مناطق ضعیف‌تر از طریق جنگ و گاهی ازدواج پیشرفت می‌کردند تا سرانجام مصر تنها از دو پادشاهی تشکیل شد: مصر سفلی که در ناحیه دلتای نیل قرار داشت و پایتخت آن بیوتو در غرب دلتا بود، و مصر علیا که شامل سرزمین‌های دره نیل می‌شد که از دلتا تا نخستین آبشار نیل نزدیک به آسوان در جنوب مصر گسترده بود.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

پایتخت مصر علیا، نخب بود که در محل الکب امروزی قرار داشت. صدها سال این دو سلطنت در کنار هم قرار داشتند و با یگانه شدن این دو، روزگار عظمت مصر آغاز شد.

سلاطین قدیم مصر فرعون نام داشتند. فراعنهٔ مصر از بیست و شش سلسله بوده و تاریخشان تقریباً سه هزار سال را شامل می‌شود. پایتخت مصر گاهی منفیس و زمانی تب بوده‌ است.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

قدرت و عمران این مملکت در عهد سلطنت توتمس سوم و رامسس دوم که از فراعنهٔ تب بودند، به بالاترین درجه رسید.

یک آرامگاه باستانی ۲۴۰۰ ساله در زیر آب +عکس

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    8 3
    جلل الخاق ازعجایب هفت گانه ست!!
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    11 27
    یعنی این شکوه و عظمت یونان باستان و مصر باستان تمامی نداره! اونوقت یه مصری یا یک یونانی نیومد بگه من ژن فلان و بهمان دارم و به بقیه ملت ها و قومیت ها اهانت کنه و دیگران رو پست بشماره. اونوقت کل تمدن ایران خلاصه شده در 4 تکه سنگ شکسته در پاسارگاد و به واسطه همین تکه سنگ ها عده ای غرق در توهمات مضحک خودشون به زمین و زمان فحش میدن و خودشون رو برترین انسانهای روی زمین میدونن. آدم نمیدونه به توهم اینا بخنده یا به حالشون گریه کنه.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      11 6
      بدبختای مغول هیچی از خودشون ندارن از یه تاریخی به قبل اصلا وجود خارجی نداشتن. خیلی دردناکه میدونم
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      10 1
      جهل در فرمایش شما موج میزند. بیشتر مطالعه و کمتر اظهار فضل کنیم.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      7 6
      دکتر علی شریعتی. کتاب خودآگاهی و استحمار:« گذشته پرستی و غرور ها ی مخصوص گذشته پرستی : يک ايرانی و يک مصری ) آنها نسبت به گذشته ی خودشان خيلی بارت و بورت دارند ،اهرام و قبر ها ی فسيل شده ی آن ها تمام افتخاراتشان است . يک جنازه مال پنج هزار سال پيش را برداشته اند و آورده اند به وسط ميدان ،که يعنی » سمبل « !ديگر نمی فهمد که خود اين مرحوم ،وقتی زنده بود چه کثافتی بوده ،که حاال مردارش چه » سمبلی « باشد ( با هم بحث می کردند . اين مصری به ايرانی می گفت که در اين خرابه ها ی اهرام ما ،وقتی گشتند ،نقره و سيم و نخ و ... مال پنج هزار سال پيش پيدا کردند ؛ پس معلوم می شود که ما در آن زمان تلگراف داشته ايم !ايرانی هم می گفت که در تخت جمشيد ما هم هر چه گشتيم ، نه نقره ای يافتيم ، نه سيمی و نه چيزی ديگر ، پس معلوم می شود ما » تلگراف بيسيم « داشته ايم ! به همين چيزها خوشحاليم به همين باد و بورت ها ی قوی گذشته !»
    • ناشناس IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      7 21
      بازم خوبه چهارتا پاره سنگ از هخامنشیان باقیمانده و نشانه یک تمدن درست و حسابی است . ضمن اینکه بدلیل تخریب اسکندر مقدونی تبدیل به خرابه شده است ! البته مغول تبارها باید هم احساس حسادت و حقارت کنند . بعد از هجوم وحشیانه اعراب به فرماندهی عمرابن خطاب مغول تبارها و آغوزها باقیمانده آن تمدن را جارو کردند !! ضمنا این تمدن یونانی که ازش خوشت اومده . توسط اجداد مغولی یعنی ترکان عثمانی بواسطه سقوط کسنستانتینوپول ( قسطنطنیه ) نابود شد . همانجایی که الان بهش میگین ترکیه و قیافه اکثر مردمش شبیه یونانیهای بور و چشم آبی شکست خورده است !!!
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      4 15
      متاسفم که از ایران باستان، تاریخ و اعتقادات آن دوران چیزی نمیدانی؛ فقط این نکته: "همه مثل تو نیستند."
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      2 2
      تلاش میکنم عقده ها و نداشته های شما نسبت به سرزمینم را درک کنم؛ در منطقه ی ما آتشکده ای هست که فرانسوی ها در زمان کاوش جوری تخریبش کردن یعنی شخمش زدن، که سرتاسر محیط رو که نگاه میکنی آثار خشم، نفرت و ذات خبیث شون رو میبینی. غارت کردند و آنچه نمیشد برد تخریب کردند. من نمیدونم در آیین آن دوران میترا یا حالا هرچه چی بوده یا نبوده، ولی خوشم نمیاد در مورد تاریخ کشور که حملات ویران کننده ی و سراسر جهالت مغول و یونان و اعراب رو تحمل کرده اینطور قضاوت غیرمنصفانه بشه. آن هم وقنی هر سه تای آن هرکدام با عقایدی وقتی که رسیدن خراب کردن. اون دوتا که هیچ، اصلا تمدن به عمر خودشون ندیده بودن، اصلا فکر نمیکردن ولی یونانیان با عقده و نفرت خراب کردن.
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      1 0
      بابا در شهرهای بزرگ یه عده ادعا اصالت و کمالات شهری دارند و بقیه دهاتی و شهرستانی چه ربطی به قومیت داره قومیت ها توهین نمیکنند در اصل تقوا برا خدا و انسانیت برا مردم که همه اقوام اکثرا دارند شما از این اقلیت ناراحت نشو
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      5 3
      ظلم و جنایت پادشاهان گذشته و مردم جاهل اون زمان ارزش نوشتن و تکرار نداره از الان بنویسید که چیه ملتی هستیم و چه کردیم و از ما چه میماند
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    8 5
    چه جوریاست چرا اونا تاریخ خودشونو محدود به 1400 سال قبل نمیدونن؟
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    10 22
    کمبوجیه کبیر فرزند ارشد کوروش بزرگ جزو فرعونهای مصر به حساب میاد و حتی یک معبد در مصر داره که مصریان اسمش رو به عنوان فرعون اوردن.از همینجا درود میفرستم بر خاندان پاک هخامنشی
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      20 10
      کمبوجیه فرزند کوروش با 2 خواهر خود آتوسا و رکسانا ازدواج کرد. برو در گوگل اسم کمبوجیه رو بزن تا صفحه ویکی پدیاش بیاد خخخخ
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      18 7
      از این خاندان پاک و البته جانی و آدمکش و فاسد و زنباره چی گیر تو آمده؟ خاندانی که کاری کردند که مردم شهرها از اسکندر مقدونی به عنوان یک منجی استقبال کنند و در شهرها بدون هیچ مقاومتی برویش باز کنند و برایش جشن بگیرند. آنقدر ایرانیها شیفته و عاشق اسکندر شدند که وقتی اسکند به هند رسید یونانیها حسادت کردند و گفتند اسکندر با دوستان ایرانیش ادامه دهد ما بر می گردیم!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      7 11
      درود بر خاندان هخامنشی تف به دشمنانشان من میپرستمت کوروش و خدا تو را بهترین انسان افرید
    • به ناشناس IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      7 8
      بهترین انسان محمد بن عبدالله هست ولی کوروش شاهنشاهی باخدا و خداپرست بود.
    • ناشناس MD ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      7 8
      به 13:26 آن زمان که کمبوجیه با خواهرانش ازدواج میکرد 2500 سال پیش بود . این رسم در فراعنه مصر هم وجود داشت و تصور میکردند که چون پادشاهان خدا هستند باید خون خدایان در رگ خدایان جاری باشد . این رسم در آیین زرتشت حرام بود و احتمالا کمبوجیه زرتشتی نبوده . ولی زنهای اعراب تا 1400 سال پیش و قبل از اسلام یک تنه و در یک روز با دهها مرد همخوابگی میکردند و بچه حاصل از آن معلوم نبود مال کیست . یا اعراب برای مدت معینی زنهایشان را باهمدیگر عوض و بدل میکردند . مثلا در ایام حج . زنان مکه یک پرچم زرد بالای خانه شان نصب میکردند تا همه حجاج بدانند که زن این خانه به هر کسی که بخواهد سرویس میدهد . این یک نوع نذری دادن بود !! در اقوام مغول هم که اصلا یک بچه صد تا بابا داشت . 2500 سال پیش در بین النهرین یا عراق کنونی هم واجب بود تا زنان بابل به معبد بروند و به اولین نفر خدمات بدهند تا خدایشان اجازه ازدواج بهشان بدهد !!! حالا میخای بازم بشنوی ؟؟ بگو اصالتت چیه تا از اجدادت برات بگم !!
    • به ۱۴:۰۷ SE ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      25 5
      تو دروغ می گویی. چون خود کوروش بت مردوک خدای بابل را می پرستید و برایش قربانی می کرد. تو هم اقلا همان مردوک را بپرست. شما حتی نمی دانید به چه دلیل کوروش را دوست دارید و چرا مثلا یک صدم این علاقه را به ارشک ندارید. چون کوروش ناجی یهود بود. اگر اینکار را نکرده بود هیچ ارزشی برای شما نداشت. ارشک ایران را از سلطه یونان نجات داد اما کسی او را نمی پرسند. چون با یونان یعنی مادر و نماد تمدن غرب جنگید. چون ضد همجنس بازی بود و نگذاشت یک صاحب منصب یونانی با یک جوان پارتی رابطه برقرار کند و آن صاحب منصب را کشت و علیه یونان قیام کرد.
    • ناشناس IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      3 6
      به 16:55 اطلاعات تاریخیت در حد اکابر است . اولا که کورش مردوک را نمیپرستید . آن لوح گلی هم که می بینی . چند تا کاتب بابلی درست کردند . این نوع از لوح گلی سابقه چند هزار ساله در بین النهرین دارد . کوروش بسیار با هوش بود و با دین سرزمینهای مغلوب نزاع نمیکرد تا مردم را راضی نگهدارد . کوروش یک استثنا بود . یهودیها هم از این وضعیت سو استفاده کردند . اگر کوروش میدانست که اینها چه جانورانی هستند همانموقع همه شان را قتل عام میکرد . البته که ما باید این وظیفه را در قبال صهیونیستها انجام بدیم و محوشان کنیم . و اشتباهات تاریخیمان را اصلاح کنیم بعد از سقوط هخامنشیان . سلوکیان یا باقیمانده های سلوکوس بر ایران حاکم بودند . و اشکانیان که از اعقاب فعلی مازندران و سمنانیهای فعلی هستند بر آنها شوریدند منتها رواداری دینی داشتند و مسیحیت و یهودیت هم اجازه فعالیت داشتند . و یک مجلس بنام مهستان داشتند که میتوانست پادشاه را برکنار کند یکبار هم اینکار را کرد . در حقیقت اشکانیان یک حکومت دورگه بود که سکه هایش را با کلمات یونانی ضرب میکرد و تمدن یونانی و آیین میتراییسم جایگاه برجسته ای در آن داشت . این ساسانیان بودند که حکومت دینی - زرتشتی راه انداختند و اختلاف طبقاتی فاجعه بار بوجود آوردند .
  • خودم IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 0
    اقا چکار به بقیه کشورها دارین !!! بهتر نیست ما درگیر همون سحر قریشی و رهنما و سارا نیکا باشیم؟؟؟؟ دمشون گرم بالا اینا کار انجام میدن نه ما
  • Bensina IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 4
    کاربر ۱۶:۴۳ فارغ از همه مسائل و مباحث و جاده خاکی زدن میشه بفرمایی این نظر شما آیا منافاتی با زنده به گور کردن دختران اعراب در زمان جاهلیت ( از سر غیرت و اینکه مبادا در وقوع جنگها ، نوامیسشون به دست دشمن بیفته ) ندارد؟ مگر می شود یک بام و دو هوا ؟ اگر اعراب آنقدر غیرتی بودند که زنده به گور میکردند دخترانشون رو و اتفاقا از این مسئله هم بسیار ضد اعراب استفاده میکنید از طرفی جک تعریف میکنید که زنها بر در خانه هایشان پرچم زرد نصب میکردند برای خودفروشی؟
    • ناشناس IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      6 0
      به bensina اولا مشخص کن که آیا طرفدار اعراب جاهلیت قبل از اسلام هستی یا نیستی ؟؟ بیابانگردها دخترها را زنده به گور میکردند چون فقیر بودند و نمیخواستند برای کسی که نامشان را حفظ نمیکند خرج کنند ... اینقدر بدبخت و مفلوک ... این شهر نشینها بودند که از اون کارها میکردند ... آره عزیز !!! دوما یکمقدار بجای رو هوا حرف زدن برو مطالعه کن . اگر عرب هستی . اشعا امرآ القیس را بخوان تا ببینی چه وضعیت اسفباری اعراب جاهلیت داشتند . اسلام بود که به داد اینها رسید . هرچند که همان اعراب اب سفیانی با شهادت علی ( ع ) و حسین ( ع ) از اسلام انتقام گرفتند . هند جگر خوار را که حتما میشناسی ؟؟ بگم ؟؟ بگم ؟؟؟
    • آب را گل نکنیم IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      3 0
      راستش همون طور که جناب ناشناس گفتند بیشتر از ترس فقر بوده پرچم زرد رو اطلاع ندارم ولی می دونم زمان جاهلیت یک چیزی بوده به نام نکاح دست جمعی که البته اینجا نمیشه توضیح داد ولی اگر بچه ای از این نکاح به دنیا می آمد مادرش مشخص می کرد که پدر کدومه عمروعاص هم حاصل نکاح دسته جمعی بود مشرق سانسور نکن خواهشاً
  • ZOHA IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 1
    پروردگارعزیزفرمودن:بهترین شما درنزدمن پرهیزکارترین شماست که همانهارستگارانند....چقدرسراباواجداداین کشور اون کشورتوسرهم میزنین کلاه سرخودتونوسفت نگه داریداقوام سلف قدیم رفتن واعمالشونوباخودشون بردن...شمامواظب خودتون باشیدخداوندشماومنوبه صبرونمازیاری کنه....انشالله همتون رستگاربشین ...آمین.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس