واکسن «پاستوکووک» قریب به ۱۰۰ درصد از مرگ‌های کرونایی جلوگیری می‌کند

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: اگر جهش‌های قابل توجه داشته باشیم کافی است تا یک دُز یادآور تزریق شود تا کارایی واکسن به ۹۱.۲ درصد برسد و در ۷۵ درصد موارد جلوی انتقال را گرفته است.

به گزارش مشرق بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری که به طور مشترک با دکتر ویسنته ورز بنکوکو رییس انستیتو پاستور فیلای کوبا در استودیو سلامت وزارت بهداشت به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام پیش رو و تشکر از رییس انستیتو پاستور فیلای کوبا به مجموعه همکاری‌های بسیار خوب انستیتو پاستور ایران و کوبا اشاره و اظهار کرد: با توجه به پایان کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در کشور کوبا و پایان تزریق‌ها در کارآزمایی فاز سه در ایران در این کنفرانس خبری حاضر شدیم تا به سوالات به وجود آمده پاسخ دهیم. فرصت را غنیمت می‌دانم و از همه کسانی که برای ساخت واکسن در داخل کشور اقدام کردند به عنوان یک ایرانی تشکر می‌کنم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت دارم. از اصحاب رسانه و همه کسانی که در این مدت که با اوج تحریم‌ها مواه بودیم به ما کمک کردند تا در فضایی آرام به کار علمی خود بپردازیم، هم تشکر می‌کنم.

انستیتوپاستور قدیمی‌ترین موسسه تولید واکسن در کشور و خاورمیانه است

 بیگلری با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران سابقه بیش از یکصد سال دارد که طی این مدت ثابت کرده دژ مستحکم امنیت سلامت کشور است، عنوان کرد: انستیتوپاستور ایران افتخار دارد که قدیمی‌ترین موسسه تولید واکسن در کشور و خاورمیانه است. در بحران عالم گیر کرونا انستیتو پاستور ایران مسئولیت تشخیص آزمایشگاهی کرونا را در کشور بر عهده گرفت. یادتان هست که کیت‌های بسیار محدودی در اختیار داشتیم و هیچ یک از دانشگاه‌ها نمی‌توانستند کار تشخیص را انجام دهند وهمه نمونه‌ها به انستیتو پاستور منتقل میشد. خوشبختانه انستیتو پاستور ایران با آموزش در کارگاه ها، راه اندازی حدود ۴۰۰ آزمایشگاه در کشور و تنظیم واردات و بررسی شرکت‌هایی که کیت تولید می‌کردند، توانست این زمینه را ایجاد کند تا کشور در زمینه تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ کاملا خودکفا باشد که به عنوان برگی زرین در تاریخ سلامت ایران و انستیتوپاستور ایران ثبت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تأثیر ۹۱.۲ درصدی واکسن پاستوکووک روی بدترین سوش‌های کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه بعد از تشخیص کار ما بر واکسن متمرکز بود، تصریح کرد: در وهله نخست می‌خواستیم واکسنی داشته باشیم که موثر، کارا و ایمن باشد، سعی ما بر این بود از راه‌هایی استفاده کنیم که زیرساخت‌های موجود در انستیتو پاستور ایران جوابگو باشند نه راه‌هایی که با تکنولوژی آن‌ها آشنا نباشیم. شرط سوم هم این بود که زیرساختی ایجاد شود تا هر زمانی که کووید تمام شد آن زیرساخت برای واکسن و پروژه‌های دیگر قابل استفاده شود؛ به همین دلیل بعد از بررسی‌ها به نتیجه رسیدیم که بهترین راه، همکاری مشترک با کوبا است که البته از دو سال قبل در تولید واکسن پنوموکوک (واکسن ذات الریه کودکان) آغاز شده بود.

وی ادامه داد: این واکسن از واکسن‌های مورد نیاز کشور است، ولی کشورهایی که می‌توانند آن را تولید کنند تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست است و تنها سه تا چهار کشور می‌توانند آن را تولید کنند؛ خوشبختانه کوبا از جمله کشورهایی بود که توان تولید این واکسن را داشت و ما نیز وارد همکاری مشترک با کوبا شدیم. البته این موضوع فقط مربوط به یک واکسن نبود بلکه یک پلتفرم و زیرساخت بود که با همکاری کوبا آغاز کردیم که نه تنها برای پنوموکوک و کووید بلکه برای بسیاری از واکسن‌های مورد نیاز در آینده هم می‌توان از این زیرساخت استفاده کرد. در همین راستا سرمایه گذاری در تولید واکسن کووید نیز در همین زیرساخت اقدام شد و در جلسات منظم علمی و هفتگی که با انستیتو فیلای کوبا داشتیم، این مساله نیز مطرح شد که کووید را هم با همکاری یکدیگر پیش ببریم.

خوشبختانه کارآزمایی بالینی واکسن در هشت شهر ایران به خوبی انجام شده است

بیگلری با بیان اینکه خوشبختانه واکسن ویژگی‌های خاصی داشت که تولید آن با توجه به فرآیندهای شیمیایی خیلی راحت‌تر میشد، توضیح داد: در واقع آمیخته‌ای از بایوتکنولوژی و فرآیندهای شیمیایی است که استاد این علم آقای دکتر ویسنته در دنیا هستند.

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: نکته مهمی که از همان روزها اول پیش بینی می‌شد که ویروس جهش‌هایی داشته باشد و باید واکسنی می‌ساختیم که قادر باشد با جهش‌های مختلف مقابله کند؛ این واکسن که ویژگی خاصی دارد و ایمنی خوبی ایجاد می‌کند در عین حال بی خطر است و در کودکان هم به راحتی استفاده می‌شود. برای زیر ۱۸ سال تست شده و می‌شود مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: همان زمان تصمیم گرفتیم برای واکسن یادآور ساخته شود؛ یعنی می‌دانستیم که بعد از مدتی واکسن یادآور نیاز دارد؛ در حالی که خیلی کشورها تازه ساخت یادآور را آغاز کرده اند، ولی ما ماه‌ها پیش یادآور خود را آماده داشتیم؛ از دُز یادآور این واکسن می‌توان برای کسانی که قبلا بیمار شده اند یا واکسن‌های دیگر را تزریق کرده اند به عنوان دُز دوم استفاده شود.

بیگلری با بیان اینکه کارآزمایی واکسن در کوبا در مقابل واریانت‌های واکسن گریز (آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی) نشان داد که درصد ایمنی زایی خوبی دارد، گفت: در کوبا با ۲ دُز استفاده از این واکسن در مقابل واریانت‌های واکسن گریز ۶۵ درصد موفقیت مشخص شد و نشان داده شد که اگر جهش‌های قابل توجه داشته باشیم کافی است تا یک دُز یادآور تزریق شود تا کارایی واکسن به ۹۱.۲ درصد برسد و در ۷۵ درصد موارد جلوی انتقال را گرفته و قریب به ۱۰۰ درصد موارد از مرگ و میر جلوگیری می‌کند؛ از پیام‌هایی که هم ما و هم کشور کوبا در یافت می‌کنیم نشان می‌دهند که اکنون توجه جهانی معطوف به این واکسن شده است.

رییس انستیتوپاستور ایران در پایان بیان کرد: خوشبختانه کارآزمایی بالینی در ایران هم در هشت شهر و بر روی ۲۴ هزارنفر با کیفیت خوبی انجام شده است، مجموعا ۶۸ هزار نفر در دو کارآزمایی این واکسن را دریافت کرده اند و ان شاالله اواخر این ماه یا اوایل شهریور که نتایج کارآزمایی بالینی ایران هم تحلیل شود، ما مجموعا اطلاعاتمان را به سازمان بهداشت جهانی ارائه خواهیم داد تا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را بگیریم. مسلما اولویت اول برای واکسن تامین نیاز واکسن در دو کشور است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسين IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 3
    واريكلا به ما كه شاگرد اول سازمان بهداشت جهانى هستيم! راستى خاصيت متقابل اين سازمان براى ما چى بوده كه بايد هميشه منتظرشان باشيم؟ خودكم بينان بنفش
  • DE ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 0
    دو نوبت واکسن برکت یا سینوفارم بزنید. دوز سوم رو احتمالا همه کشورها به زودی می زنند. دوز سوم رو بعد از چند ماه از تزریق دوم پاستوکووک بزنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس