آمریکا

یک تحلیلگر سیاسی در خصوص سخنان رهبر انقلاب اسلامی درباره تجربه هشت ساله دولت روحانی در مذاکره با آمریکا گفت، نه تنها تحریمی رفع نشد، بلکه اضافه هم شد. این تجربه جدیدی است که باید از آن استفاده کرد.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در آخرین دیدار رییس جمهور و دولت دوازدهم با ایشان، تأکید کرد: یک تجربه بسیار مهم در این دوران [هشت ساله دولت روحانی] عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند.

«سعید شاهوردی» تحلیلگر امور سیاسی با اشاره به سخنان رهبری درباره تجربه ایران در خصوص اینکه اعتماد به آمریکایی‌ها سودی ندارد، گفت، ما این حرف را قبلا هم از رهبر انقلاب شنیده‌ بودیم زمانیکه در آغاز دولت روحانی مذاکرات داشت آغاز می‌شد و رهبری تأکید کرده بود که به مذاکره با آمریکا خوشبین نیست.

شاهوردی به المیادین گفت، ما تجربه دهها ساله با آمریکا داریم. متأسفانه آمریکا همیشه زیر قول‌هایش می‌زند. تجربه هشت سال گذشته و مذاکرات دولت روحانی ثابت کرد که آمریکا از همه تعهداتش شانه خالی می‌کند. برخی می‌گفتند که دولت جمهوری‌خواه آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از توافق خارج شده و دولت دموکرات جدید به ریاست جو بایدن به توافق بازخواهد گشت ولی دیدیم که این دولت هم بازنگشت. پس ما با تجربه جدیدی رو به رو هستیم و رهبر انقلاب با این سخن خواست به دولت جدید ایران بگوید که روی مذاکره با آمریکا تمرکز نکند.

نه تنها تحریم رفع نشد، بلکه در دوره بایدن اضافه هم شد

شاهوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبر ایران گفت که در مذاکرات [وین] به دلیل خواسته‌های آمریکا پیشرفتی حاصل نشد، و چه اقدامی از جانب آمریکا پیشرفت محسوب می‌شود، گفت، قطعا هدف اصلی مذاکرات، رفع تحریم‌ها بخصوص تحریم‌های دوره ترامپ از ایران بود. اما دولت آمریکا نه تنها هیچ گامی برای رفع تحریم‌ها برنداشت بلکه آن را اضافه هم کرد و حتی در دوره بایدن هم تحریم‌های جدید اضافه شد... فکر می‌کنم دولت رئیسی از این تجربه جدید استفاده خواهد کرد.

آمریکا در دوره کرونا ثابت کرد نمی‌گذارد ایران دارو بخرد

شاهوردی در پاسخ به اینکه رهبر انقلاب از تکیه بر نیروهای داخلی ایران صحبت کرد، گفت، برنامه هسته‌ای ایران اساساً‌ برای اهداف نظامی نبوده و رهبر انقلاب اسلامی هم ساخت بمب اتمی را حرام اعلام کرده است. غرب هم نگران ساخت سلاح اتمی در ایران نیست چون می‌داند ایران دنبال این موضوع نیست. هراس غرب و آمریکا از پیشرفت ایران در علم و انرژی اتمی و ساخت داروها و تولید انرژی پاک است. بیش از هشتصد هزار بیمار از جمله بیمارهای سرطانی در ایران هستند که همه اینها به این داروها نیاز دارند... در دوره شیوع کرونا آمریکا ثابت کرد که اجازه نمی‌دهد که ایران به دارو دسترسی داشته باشد. ایران خوب می‌داند که نمی‌توان به دولت‌های غربی یا آمریکا تکیه کند تا داروی مورد نیاز برای بیماران خود را به دست آورد. این پیشرفت علمی و هسته‌ای هر ساله در ایران دیده می‌شود. سالانه بیش از صد و سی طرح علمی در حوزه انرژی اتمی مطرح است که این در سالهای آتی هم بیشتر می‌شود و تحریم‌ها هم نمی‌تواند ایران را از ادامه مسیر پیشرفت بازدارد.

در ادامه برنامه شاهوردی در  پاسخ به سوالی درباره سفر محمد باقر قالیباف و همکاری ایران و سوریه گفت، امروز ایران تحت تحریم‌های آمریکاست و سوریه هم با قانون سزار دچار تحریم و محاصره اقتصادی شده است. این فرصتی برای دو کشور برای همکاری در حوزه اقتصادی بدون توجه به فشارهای آمریکاست. خیلی از کشورها دنبال سرمایه‌گذاری در این دو کشور هستند اما تحریم‌های آمریکا مانع شده است. تا زمانیکه شما پول و تجربه و امکانات دارید، دو کشور فرصت دارند از آن استفاده کنند. در ایران شرکت‌هایی هستند که در بحث بازسازی تجربه دارند. سوریه می‌تواند از این شرکت‌ها استفاده کنند. در این بین به دلار نیاز نیست. هر دو کشور می‌توانند از پول هم استفاده کنند.

شاهوردی در پاسخ به سوالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی با موضوع ایران هسته‌ای گفت، ‌ ما این حرف را از اسرائیلی‌ها زیاد شنیده‌ایم که نتانیاهو هم آن را زیاد تکرار کرد و مدعی شد که ایران به ساخت سلاح اتمی نزدیک است و این را در مجمع عمومی سازمان ملل هم بیان کرد. گزارش‌های دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت می‌کند که برنامه ایران هیچ گاه به سوی اهداف نظامی نرفته است... اسرائیل اهدافی دارد که دنبال آن است. اسرائیل که برنامه اتمی‌اش خطری برای منطقه است با این مواضع دنبال فریب افکارعمومی است. طبق آنچه رایج است این رژیم بیش از دویست کلاهک اتمی انبار کرده و باید تحت فشار قرار بگیرد تا تأسیساتش بازرسی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس