دستگیری سومین قانونگذار سیاه‌پوست آمریکایی حین تظاهرات - کراپ‌شده

پلیس کنگره آمریکا یک قانونگذار سیاه‌پوست این کشور را حین حضور در تظاهرات دستگیر کرد تا او سومین قانونگذار سیاه‌پوستی باشد که طی یک ماه گذشته در تظاهرات دستگیر می‌شود.

به گزارش مشرق، «شیلا جکسون»، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفته پلیس کنگره روز پنجشنبه او را حین شرکت در تظاهراتی با موضوع حقوق رأی‌دهندگان دستگیر کرده است.

جکسون لی در بیانیه‌ای به وبگاه شبکه خبری سی.ان.ان گفته است: «بله، من مقابل ساختمان هارت (دفتر سنا) در واشنگتن در نافرمانی مدنی شرکت کردم و دستگیر شدم

بیشتر بخوانید:

۱۰ اشتباه عجیب رئیس‌جمهور آمریکا

او در حساب کاربری‌اش در توییتر هم با انتشار عکسی از خودش در حالی که دستگیر شده نوشته است: «من هرگز از مبارزه برای حقوق رأی‌دهی دست نخواهم کشید. وقت پیشبرد لایحه‌های حق رأی در مجلس سنا همین حالا است. دیگر بس است.»

سی‌ان‌ان نوشته جکسون لی همراه با گروهی از معترضان و سخنرانان دیگر مقابل ساختمان سنا تجمع کرده بودند که پلیس به آنها دستور داد این محل را ترک کنند. همراه با این نماینده کنگره، چند فعال دیگر هم دستگیر شده‌اند.

دستگیری سومین قانونگذار سیاه‌پوست آمریکایی حین تظاهرات

سی‌ان‌ان می‌گوید جکسون سومین قانونگذار سیاه‌پوست آمریکایی است که در ماه جاری میلادی حین شرکت در تظاهرات دستگیر شده است.

هفته گذشته «هانک جانسون»، نماینده دموکرات ایالت جورجیا توسط پلیس کنگره دستگیر شده بود. پلیس چند هفته قبل‌تر هم «جویس بیتی»، قانونگذار دموکرات ایالت «اوهایو» در مجلس نمایندگان آمریکا را دستگیر کرد.

جدال‌ها میان حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در خصوص قوانین مربوط به حق رأی دادن در انتخابات از زمان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا شدت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

حالا سفیدپوستان نماد سیاهپوستان را سرنگون می کنند! +عکس

ترامپ، تلاش‌های قانونگذاران دموکرات از طریق اقداماتی مانند رأی‌گیری پستی یا تسهیل قوانین حق رأی برای گروه‌های اقلیت را نوعی تلاش برای کودتا علیه خودش دانسته و از چنین اقداماتی به عنوان «تلاش برای تقلب انتخاباتی» یاد می‌کرد.

برخی ایالت‌های جمهوری‌خواه در ماه‌های گذشته قوانینی را از طریق مجلس‌های ایالتی به تصویب رسانده‌اند که شرکت در انتخابات را دشوارتر می‌کند.

چند هفته پیش جو بایدن تلاش‌ها در مجالس ایالتی آمریکا برای تغییر قوانین رأی دادن را مورد انتقاد قرار داده و از آنها به عنوان «تهدیدی علیه دموکراسی» یاد کرده است. او گفت: «این خطرناک‌ترین تهدید در طول تاریخ علیه انتخابات سالم و آزاد به شمار می‌رود.»

سنت ظریف دستکاری در آرا در آمریکا

در آمریکا دستکاری‌های ظریف در قوانین رأی‌دهی یکی از راه‌های مبارزات انتخاباتی میان سیاستمداران به شمار می‌رود. یکی از این روش‌های چنین تلاش‌های غیردموکراتیکی، «جریمندرینگ» نام دارد که در زبان فارسی به «کژحوزه‌بندی» ترجمه شده در واقع برای اشاره به تقسیم‌بندی نادعادلانه حوزه‌های انتخاباتی یا دستکاری در این حوزه‌ها به کار می‌رود.

این واژه در واقع ترکیبی از نام «البریج جری»، فرماندار ایالت ماساچوست در اوایل قرن ۱۹ و لغت « salamander» به معنی «سمندر» است و اولین بار ۲۶ مارس ۱۸۱۲ در واکنش به اقدام او برای دستکاری مناطق انتخاباتی ماساچوست به کار رفت.

«جری» که خودش عضو حزب «دموکرات-جمهوری‌خواه» بود حوزه‌های انتخاباتی را به گونه‌ای دستکاری کرده بود که رأی‌گیری‌ها به نفع حزب او و به ضرر حزب رقیب «فدرالیست» تمام شود.

شکل یکی از حوزه‌هایی (اسکس جنوبی) که «البریج جری» نقشه آن را مجدداً ترسیم کرده بود، شبیه سمندر شده بود که روزنامه «بوستون گزت» آن را دستمایه طنز قرار داد و واژه «جریمندر» (سمندر جری) را برای آن انتخاب کرد. 

از آن زمان به بعد «جریمندرینگ» به اصطلاحی تبدیل شده که توسّعاً به معنی هر گونه دستکاری در حوزه‌های انتخاباتی برای کمک به یک حزب به کار می‌رود. این پدیده که در آن به جای آنکه رأی‌دهندگان سیاستمداران را انتخاب کنند، سیاستمداران رأی‌دهندگان را انتخاب می‌کنند، یکی از مصادیق جلوگیری از تحقق دموکراسی در انتخابات آمریکا هم به شمار می‌رود.

هدف اصلی کژحوزه‌بندی، چنانکه احتمالاً مشخص است، بالا بردن حداکثری اثرات رأی‌دهندگان «حامی» و به حداقل رساندن اثرات آرای «مخالفان» از طریق دستکاری در حوزه‌بندی‌ها است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    مسئولای لایق اونا که به فکر مردمشون هستند رو ببین و حسرت بخور که ما با این همه مسئول نالایق تو این کشور زندگی میکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس