کد خبر 1252040
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
مشکل تازه برای ترخیص محموله بزرگ موز وارداتی/ اگر مجوز ترخیص وجود نداشت، چرا کالا متروکه نشد؟

معاون فنی امور گمرکی در خصوص تعیین تکلیف یک محموله ۳۰۰۰ تنی موز، گفت: در روزهای اخیر گمرک میان پاسکاری وزارت صنعت، معدن وتجارت و جهاد کشاورزی گیر کرده است.

به گزارش مشرق، اخیرا  معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است،   در خصوص تمدید مهلت استفاده از اظهارنامه‌های صادرات سیب درختی جهت واردات موز و با توجه به غیر فعال شدن ثبت سفارش واردات موز در سامانه جامع تجارت و ایجاد حق مکتسبه برای صادر کنندگان سیب درختی «کلیه اظهارنامه هایی که از تاریخ اول بهمن ۱۳۹۸ و بعد از آن در دوره غیر فعال بودن ثبت سفارش موز صادر و مهر خروج محموله در پشت اظهارنامه باشد از امکان واردات موز با شرایط مندرج در بند ۵ مندرجات یادداشت فرعی فصل ۸ کتاب مقررات صادرات و واردات به مدت شش ماه از زمان فعال شدن مجدد ثبت سفارش موز برخوردار شوند.»

بیشتر بخوانید:

ابهام درباره محموله ۲۰۰۰ تنی موز وارداتی+سند

بر این اساس آنچه در این مکاتبه و در مجموع مکاتبات صورت گرفته بین گمرک، وزارت صمت و جهاد صورت گرفته تغییر تازه ای در نحوه واردات موز ایجاد نکرده و همچنان مشخص نیست که  باید در قبال موزهای وارداتی که سیبی در قبال آن صادر شده چگونه عمل شود.

روز گذشته معاون گمرک نیز اعلام کرده است، متاسفانه در روزهای اخیر گمرک میان پاسکاری وزارت صنعت، معدن وتجارت و جهاد کشاورزی گیر کرده است. گفتیم یا مصوبه را اصلاح کنید و یا اگر صاحبان کالا آمدن ثبت سفارش گرفتند و همین طور کد رهگیری بانک گرفتند و از خود وزارت جهاد کشاورزی مجوز قرنطینه گرفتند، گمرک مجاز باشد که اینها را ترخیص کند.  وزارت صنعت معدن و تجارت مجوز ورود این کالا را صادر کرده است، وزارت جهاد کشاورزی مجوز قرنطینه را صادر کرده، بانک مرکزی اجازه داده کد رهگیری بانک مورد تایید قرار بگیرد.

این مقام گمرکی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت متاسفانه موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی پاس می دهد که از آنجا باید کسب نظر بگیرید و وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام میکند چون مصوبه ستاد تنظیم بازار است آنجا باید مورد بررسی قرار بگیرد. 

گفتنی است، نزدیک سه هزار تن موز الان (در بندر) وارد شده است هم در آستانه ورود است که بالاخره باید تکلیف این موضوع مشخص بشود ما دو بار هم نامه زدیم و از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم که در اسرع وقت تکلیف گمرک را مشخص کند که به چه صورت اقدام بکند؟

لازم به ذکر است، چند روز قبل نیز سخنگوی گمرک ایران گفته بود،  در ۱۵ ماه اخیر بیش از حد مجاز موز ثبت سفارش شده است.

بعد از آنکه وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تعیین تکلیف واردات موز و ترخیص چند هزار تنی که در گمرک مانده، پاسخ شفافی ارائه نکرد، گمرک ایران در واکنش به آن اعلام کرده است در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی پاسخ شفاف و صریحی ارائه نکند و تکلیف را مشخص نکند، برای جلوگیری از فساد این کالا، آنچه را در گمرک موجود است ترخیص خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    مدیریت فشل و گیج دولت حسن روحانی بهتر از این نمیشه توی این ۸ سال همه اش همین طور بود خرتوخر و بی صاحب و بی تدبیر
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    وای چه قوانین مسخره و چه بوروکراسی بدی در قانون این کشور وجوود وارد
  • شاکی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    رئیس تدبیر و امید از اختیارات خودش استفاده کنه که بار تاجر و اقای موز که از روی ناچاری بد روزگار هم فامیل شون هم است . سریعا ترخیص بشه . که ایشون معطل نشه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    تو ترخیص یه موز موندن بعد رییس دولت میگه ۲۰۰ هواپیما می خواستیم وارد کنیم!
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    برای جلوگیری از فساد ناچار به ترخیص هستیم .. این بند ناچار بخاطر فساد هم کاربردی هست . حالا اونها هر کار بکنند و یا نکنند. . راه خودش را پیدا کرده
  • شاهرخ IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    این بار موز در انحصار و مال پدر داماد حسن روحانی رییس جمهور هست و بدون هیچ مشکلی ترخیص خواهد شد و آمریکا و دشمن فرضی هم هیچ غلطی نمی تونن بکنه ....
  • ناصر IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    قیمت موزپایین اومده دس دس کنیدتاکمی گرون بشه بعدترخیص کنیدخاک توسرتون
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    اقوام حسن فریدن ظاهرا دست در کار موز دارند و لو رفته. برای همین ترسیده از شبکه مجازی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس