کد خبر 1252164
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
آلمان: گزینه بازگشت به برجام تا ابد در دسترس نیست - کراپ‌شده

وزیر امور خارجه آلمان ضمن ابراز نگرانی از فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجامی گفت، بازگشت به این توافق به سود همه طرف‌ها است اما این گزینه تا ابد در دسترس نخواهد بود.

به گزارش مشرق، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان که کشورش در عمل به وعده‌های خود برای اجرای کامل برجام ناکام مانده روز جمعه از تأخیر پیش آمده در مذاکرات احیای برجام ابراز ناخرسندی کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، ماس در مصاحبه با نشریه آلمانی «اشپیگل»، مدعی شد ایران ادامه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ را «به تأخیر انداخته است» و گزینه بازگشت به این توافق برای همیشه در دسترس نخواهد بود.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: «در کمال ناخرسندی شاهدم که ایران از یک سو از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای وین را به تأخیر می‌اندازد و از طرف دیگر به‌طور همزمان، بیشتر و بیشتر از مولفه‌های اصلی این توافق فاصله می‌گیرد».

ماس افزود: «ما خواستار بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک هستیم و قویاً متقاعد شده‌ایم که این اقدام به سود همه طرف‌ها است. اما همچنین روشن است که این گزینه تا ابد برای ما در دسترس نخواهد بود».

روز پنجشنبه نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در اظهاراتی مشابه تأکید کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه یابد.

بلیکن بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ادامه داد: «ما به دنبال آن هستیم که ببینیم ایران برای انجام چه اقداماتی آمادگی دارد یا این که آمادگی ندارد. ما همچنان کاملاً برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات آمادگی داریم».

این اولین بار نیست که مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بدون آن که خود را به لغو تحریم‌های ایران برای بازگشت به برجام متعهد کنند، توپ را در زمین ایران می‌اندازند.

روز چهارشنبه یک دیپلمات ارشد آمریکا برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام برای ایران شرط‌گذاری کرد و در صورت بازگشت ایران به تعهدات، واشنگتن تحریم‌های ناسازگار با برجام را برمی‌دارد.

لفاظی‌های مقام‌های آمریکایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای در شرایطی است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرد: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و  با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود، زیرا برخلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.

واشنگتن اما می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    ایران از برجام خارج نشده. اقدامات جبرانی خودش بخشی از برجام است.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    مگر میشود برجام یدون تامین منافع ایران احیا شود برجامی که یک طرفه باشد باشد همان بهتر نابود شود ایران از برجام هزینه بدهد که اروپا و آمریکا نفعش را ببرد چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    نترسید حماقت نکنید الان نوبت ماست ناز کنیم
  • DE ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    برو بابا ! نه اینکه تا حالا اش خیلی دهن سوزی بوده؟اگه راس میگی تو یکی اول به تعهداتت عمل کن بعد بیا از این ادعای کذایی بکن.
  • علی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 1
    مرگ بر آمریکا ، مرگ بر شوروی ، مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر آلمان مرگ بر منافقین و صدام مرگ بر مرگ بر مرگ بر مرگ بر مرگ بر یادش بخیر چقدر مرگ داشتیم.
  • چیزی ندانم IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    بچه نازی برو دنبال کار ات ... هایل هر هیتلر
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    به درک که در دسترس نیست! بره خودش و باعث و بانیش گم با هم گم بشن
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    برو به جهنم ،هیتلر جان...
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    جناب هایکو ماس : این اباطیل و مهملات را اگر جرات داری به آمریکائی ها که در برجام نیستند بگو!
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    دارندمیترسونندمون تازودتربریم پای مذاکره باحول ولا
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    کاشکی یکی از مسئولانی خودمون این حرفا رو به اونا میزد
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    اربابتون فرصت زیادی برای لغو تمام تحریم ها ندارد؛ به زودی مذاکرات تعلیق می گردد.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    ولی متاسفانه گزینه برگشت به برجام را دولت فخیمه ما برای آمریکا تا ابد باز نگه داشت
  • مجتبی IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 1
    آقای ماس دوران باجگیری تموم شد وضع از این که هست دیگه که بدتر نمیشه برجام بی برجام
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    لابد میگذارند تو طاقچه بالائی .. ما مردم که خیلی وقت هست . کنار گذاشتیم . بخاطر اعمال و رفتار زشت شما . سعی خود را کردیم و همچنین اعتماد و همچنان پایبند به عهدی که بستیم . اما همین نوع سخنان . زشتی عملکرد سیاست شماست ِ تا زمانیکه چشم و گوشتان بسمت اسرائیل هست امیدی بشما نیست .
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    برجام مرد، لعنه الله علیه
  • a IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    ان شاالله با تیم جدید ایرانی بدون لبخند و ضعف عکس و جاسوس در مذاکرات هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس