آژانس اتمی: توقف مذاکرات وین ما را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است - کراپ‌شده

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید توقف مذاکرات وین در خصوص توافق هسته‌ای برجام، این نهاد بین‌المللی را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شده از توقف مذاکرات وین در خصوص برجام ابراز ناخرسندی کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته گروسی در مصاحبه‌ای با این رسانه گفته وقفه در مذاکرات وین برای احیای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در «وضعیتی نامطلوب» قرار داده است.

منابع خبری مختلف در روزهای گذشته گزارش داده‌اند هفتمین دور مذاکرات وین قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران از سر گرفته نخواهد شد.

گروسی که در برزیل حضور داشت در این مصاحبه تصریح کرد: «ما هنوز سوالاتی داریم؛ مسائلی با ایران هستند که تلاش می‌کنیم آنها را روشن کنیم. مجبوریم صبر کنیم و کار را با تیم جدیدی که بر سر کار می‌آید از نو شروع کنیم.»

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیر کل آژانس اتمی گفته اینکه مذاکرات وین تنها بعد از روی کار آمدن دولت آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» از سر گرفته خواهد شد «ما را در موقعیت نامطلوبی قرار می‌دهد.»

رافائل گروسی در ادامه اضافه کرد: «من دارم درباره آژانس صحبت می‌کنم. درباره بقیه اطلاع ندارم، ولی گمان می‌کنم بهتر است آنها به جای صبر کردن مذاکره کنند.»

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ هم به نقل از گروسی نوشته ایران ادعا می‌کند داده‌های ضبط‌شده توسط تجهیزات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هنوز نگاه داشته است.

بلومبرگ نوشته اما ایران تا زمانی که مذاکرات وین به اتمام نرسند و تحریم‌ها رفع نشوند اجازه دسترسی به این داده‌ها را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهد داد.

گروسی گفت: «برای ما وضعیت نامطلوبی است، چون این ضمانت‌ها ماهیتاً غیررسمی هستند و ما نمی‌دانیم این اتفاق می‌افتد یا خیر، اما چاره‌ای نداریم.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

رافائل گروسی گفت: «لازم است ما بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم تمامی موادی که در سطوح بالاتر غنی‌سازی می‌شوند کماکان به صورت صلح‌آمیز استفاده می‌شوند. تنها راه برای انجام آن کار همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اگر این کار را انجام ندهند، رفتارشان غیرقانونی است.»

مدیر کل آژانس اتمی در ادامه خاطرنشان کرد بازرسان نهاد تحت امر او در ایران حضور دارند ولی بازدیدهای آنها به سایت‌های هسته‌ای اعلام‌شده محدود می‌شود. او گفت که بازدید از چند سایت مدنظر آژانس متوقف شده است.

گروسی تصریح کرد: «آن بازدیدها اساساً متوقف شدند. چند نامه رد و بدل کرده‌ایم ولی هیچ تعامل واقعی اتفاق نیفتاده است.»

بلومبرگ در بخش پایانی گزارش خود نوشته خودداری ایران از پاسخ به سئوالات آژانس درباره یافت شدن بقایای اورانیوم در چند سایت این کشور مسیر جدیدی را برای فشار آمریکا به ایران باز می‌کند.

به نوشته این وبگاه خبری «لوئیز بونو»، نماینده آمریکا در آژانس اتمی گفته چنانچه تا قبل از ماه سپتامبر پیشرفتی در تعاملات میان ایران و آژانس اتمی حاصل نشود، جمهوری اسلامی با انتقاد رسمی مواجه خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 0
    آخیش ی کم دلمون خنک شد از الافیشون یک عمره همه رو مچل خودشون کردن
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 0
    حرص خوردن کفار خیلی زیباست. مسیر درست ،مالیدن پوزه کفار مغرور ، و ادب نمودنشان تا رفع کل تحریم ها باید باشد .
  • احسان صادقی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    سلام علیکم/ فکر کنم تنها کشوری که آژانس بر برنامه هسته ایش نظارت دارد ایران است و اگر ایران نبود باید در آژانس رو تخته می کردند.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 0
    راست میگی؟ چقدر خوب، هروقت شما در وضع بدی قرار بگیری ما خوشحال میشیم!!!
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    در عوض ما در وضع مطلوبی قرار گرفته ایم و خیالمان راحت تر می شود که آژانس جاسوسی صهیونیست ها از صنایع هسته ای ما دیگر نمی تواند اطلاعات لازم برای خرابکاری یا ترور دانشمندان هسته ای را به دست آورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس