کد خبر 1252736
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۹
هشدار امام کاظم درباره فرقه ها و نحله ها / به ریسمان دین چنگ بزنید

اکنون مشاهده می‌کنیم که سبک زندگی ما عمدتاً مبتنی بر سبک زندگی غربی است؛ از ساختارهای اجتماعی گرفته تا ساختارهای علمی و برنامه‌های فرهنگی و همچنین عرصۀ سینما و تلویزیون و نیز خوراک و پوشاک.

به گزارش مشرق، امام کاظم علیه‌السلام در اواخر عمر شریفشان ضمن پاسخ به نامه‌ای که یکی از شیعیانشان به آن حضرت نوشت، به توصیه‌های مهمی دربارۀ ضرورت التزام عملی به ولایت عترت اشاره کردند.

امام خطاب به علی بن سُوید نوشت: اولین خبری که به تو می‌دهم این است که من به زودی در همین شب‌ها از دنیا خواهم رفت، نه از این پیشامد ناراحتم و نه پشیمان، و نه تردیدی در مقدرات آینده و از قضای حتمی خداوند دارم. چنگ بزن به دستاویز دین یعنی آل محمّد و عروة الوثقی، یعنی امام بعد از امام و راه مسالمت با آنها و رضایت نسبت به آنچه می‌گویند.

به دنبال کیش و آیین کسانی که با تو هم‌عقیده نیستند مرو، و دل به راه و روش آنها مبند که آنها با خدا و پیامبر و امانت‌های خویش خیانت کردند، می‌دانی چگونه امانت‌های خود را خیانت کردند، کتاب خدا را به امانت در اختیار ایشان گذاشتند خیانت کردند و تحریف و تغییر دادند و به نفع فرمانروایان خود کار کردند از آنها فاصله بگیرید خداوند ایشان را به لباس گرسنگی و ترس کند، به واسطه این کارها که انجام می‌دهند.

ائْتُمِنُوا عَلَی کِتَابِ اللَّهِ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ وَ دُلُّوا عَلَی وُلَاةِ الْأَمْرِ مِنْهُمْ فَانْصَرَفُوا عَنْهُمْ فَأَذَاقَهُمُ‏ «اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ»‏. (نحل ۱۱۲)

طبق این فراز از حدیث، امام کاظم علیه‌السلام شیعیان را به سه رفتار دعوت می‌کنند و از یک رفتار پرهیز می‌دهند:

۱ـ تمسک به ریسمان دین آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فَاسْتَمْسِکْ بِعُرْوَةِ الدِّینِ آلِ مُحَمَّدٍ

۲ـ مسالمت و یا صلاح با عترت و تسلیم اوامر ایشان شدن وَ الْمُسَالَمَةِ لَهُمْ

۳ـ رضایت به آنچه می‌گویند وَ الرِّضَا بِمَا قَالُوا

۴ـ به دنبال کیش و آیین کسانی که با تو هم‌عقیده نیستند نرو و دل به راه و روش آنها نبند وَ لَا تَلْتَمِسْ دِینَ مَنْ لَیْسَ مِنْ شِیعَتِکَوَ لَا تُحِبَّنَّ دِینَهُمْ

فراز چهارم حدیث، یعنی عدم دنباله‌روی از کسانی که هم‌آیین و هم‌مذهب شیعه نیستند، نزد امام کاظم از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنان که امام در توصیف این افراد فرمود «فَإِنَّهُمُ الْخَائِنُونَ». الخائنون در اینجا معرفه است و اشاره به افراد خاصی دارد. این فراز نشان‌دهندۀ این نکته است که در آن دوران، بودند مؤمنانی که دچار شک و دودلی نسبت به مسیر خود می‌شدند و یا گاهی به فرقه‌ها و نحله‌های متفرق روی می‌آوردند.

برای یافتن منظور امام کاظم می‌توان از آیۀ۲۷ سوره انفال استفاده کرد، آنجا که خداوند فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏ اید، به خدا و پیامبر او خیانت نکنید و [نیز] در امانت‌های خود خیانت نورزید و خود می‏‌دانید.» ذیل این آیه، روایاتی حاکی از خیانت افرادی نسبت به امانت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بحث ولایت و نیز خیانت یهود نسبت به آن حضرت وجود دارد. در این باره امام محمد باقر ذیل آیه فرمود: فِی آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْتُمْ‏ تَعْلَمُونَ‏؛ یعنی امانات شما، همان آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند. (حسکانی، ۱۴۱۱ق: ج‏۱، ۲۷۰)

بنابراین با توجه به سیاق کلام امام و آیات مربوطه می‌توان دریافت که منظور حضرت، عدم پیروی از آن دست افرادی بود که نسبت به پیامبر نقض عهد و خود را هم‌پیمان یهود و نصارا کردند. آیه۵۱ سوره مائده که در سیاق آیۀ ولایت و آیۀ «بلّغ» قرار دارد، دیگر آیه‌ای است که گویای همین مسئله است، آنجا که فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ؛ ای اهل ایمان، یهود و نصاری را سرپرستان و دوستان خود نگیرید که آنان در یک حزبند [ و تنها به روابط میان خود وفا دارند ] و هر کس از شما، یهود و نصاری را هم‌حزب خود گیرد، از زمره آنان است؛ بی‏تردید خدا گروه ستمکار را هدایت نمی‌‏کند.»

در این زمان این چالش مصداق می‌یابد. اکنون مشاهده می‌کنیم که سبک زندگی ما عمدتاً مبتنی بر سبک زندگی غربی است؛ از ساختارهای اجتماعی گرفته تا ساختارهای علمی و برنامه‌های فرهنگی و سینما و تلویزیون و همچنین خوراک و پوشاک؛ یعنی جامعه‌ای که ضمن حفظ هویت اسلامی و شیعی، از فرهنگ غربی نیز  تقلید می‌کند تا جایی که می‌توان اذعان داشت که صاحب فرهنگی التقاطی از آموزه‌های دینی و سبک زندگی غربی هستیم؛ از این جهت وقتی امام کاظم می‌فرمایند دنباله‌روی غیر شیعه نباشید و دین آنها را دوست نداشته باشید، در واقع به این معناست که از رفتار و روش اهل کتاب تبری جویید و ساختار و رفتار خود و جامعۀ خویش را مبتنی بر آموزه‌های قرآن و عترت قرار دهید.  

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    نظر من ممکنه بیربط به مطلب باشه یا نباشه . در کل وقتی تاریخ پامبران را مقداریش را بدونی که مردم یهود پس از گذشت از نیل که امروزه سد النهضه. منشا اصلی در اتیوپی که توسط دشمنان سودان و مصر بیاری اسرائیل و دوستان ساخته میشه . و به کوه طور رسیده و پیامبر با جمعی خود خواسته به بالای کوه رفتند و در مدتی که نبوذند سامری بهمراه مردم مجسمه ای از طلا که بنام گوساله سامری ساختند تا عبادتش کنند در حالیکه چندی قبل قدرت خدا را در نیل دیده بودند و در اصل به اعتقادم ریشه صهیونیزم از همین امثال سامری بر میاد و بعد همینان با پیامبر دیگر خدا حضرت عیسی آن کردند که قرآن بیان فرموده و امروزه خاصه اوانجلیست ها پیروان صهیونیزم هستند و بایدن دلش میخواست یهودی بدنیا آمده بود . تا میرسیم به ماجرای خیبر که طبق روایات برای فتح قلعه ای مهم پیامبر بعد از جنابان ابوبکر و عمر که هر کدام بترتیب با سپاهیانی موفق نشدند و بعد پیامبر فرمود فردا پرچم را دست کسی میدهم که خدا و میامبرش او را دوست میدارند و او خدا و پیامبرش . تا اینکه حضرت علی را صدا زدند و در تعجب برخی پرچم را به وی سپردند و آن شد که همه مطلعیم و شهزه است که علی فاتح خیبر . نکته من اینجاست . که یهود کینه از علی بدل گرفت . مگر ممکن است پیامبر دست علی را بالا ببرد و بگوید من کنت مولی فهذا علی مولا . تا زمانی که پیامبر از دنیا برفت . تاریخ در اینجا اشاره واضحی از حضور افراد و عملکرد قبل آنها که آیا با یهود ارتباط مثل معامله داشتند .. ابوسفیان و یا کسی دیگر . همانگونه که جناب عمر با تفکر اینکه مانند ایرانیان که برای احترام به پادشاه دست برسینه میایستند . چرا در برابر پروردگار این عمل را انجام ندهیم . و بهمین سادگی و بقیه هم بدون در نظر داشتن اینکه اگر لازم بود خود پیامبر با اطلاع پروردگار همچنان که قیام رکوع و سجود جز ارکان نماز آورد . این کار را هم میکرد . خدا که آگاه بود که در ایران چه میگذرد حتی اگر پیامبرش نداند . وقتی تاثیر از بیرون اینگونه نقش داشته . آیا توجیهات زمان انتخاب جانشین رسول الله که ممکن است . عزم یهود برای جلوگیری از جانشینی علی و حتی بعد از او سلاله پاک او موثر نبوده . و با کمک به امثال معاویه . مردم را با نیرنگ و فریب و پول فراوان از علی و امام حسن دور ساختند و از حسین هم بیعت خواستند . و امام فرمود . اگر دین جدم جز با
  • حیدر صالح IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    «اللهمّ صلّ عَلی الأمین المؤتمن موسی بن جعفر البر الوفیّ الطّاهر الزَّکی النور المنیر المُجتهِد المُحتسب الصّابِر عَلی الأذی فیکَ؛ اللّهمُ و کما بلّغ عن آبائه ما استودعَ من أمرک و نهیک و حَمل علی المَحَجّة و کابَدَ اهل العزة و الشدة فیما کان یلقی من جهال قومه رب فصل علیه افضل و اکمل ما صلیت علی احد ممن اطاعک و نصح لعبادک انک غفور رحیم؛ ترجمه پروردگارا درود فرست بر امام امین (اسرار حق) و معتمد خلق (به راستی و درستی) حضرت موسی بن جعفر که نیکوکار و وفادار و پاک و مهذب است. نور علمش مبین احکام الهی، آن کسی که همه عمر با کمال کوشش و اجتهاد بر آزار امت در راه رضای تو صبور و شکیبا بود.‌ای خدا چنانکه از پدران آن امام آنچه نزد او ودیعه بود از امر و نهی دین تو همه را به خلق رسانید و بار فرمان الهی را به راه شرع و طریق مستقیم برد و با اهل غرور و سخت گیران (خلفای جور) و در آنچه از جهال قومش می‌کشید مقاومت کرد و رنج برد پس از خدا تو بر آن بزرگوار درودی فرست بهتر و کاملتر از هر درود و رحمت که بر احدی از بندگان مطیع خود و ناصحان بندگانت فرستی که البته تو خدای آمرزنده گناه خلق و مهربان در حق بندگانی.
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 0
    پس لعنت بر دولتی که دنبال تسلط کفار بر شیعه بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس