ترکیه

وزارت خارجه ترکیه با ابراز خشنودی از بازگشایی یک مسیر راهبردی در لیبی، از تداوم حمایت از مردم این کشور و دولت وحدت ملی خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که از بازگشایی مسیر راهبردی  «مصراته-سرت» که شرق و غرب لیبی را  به هم متصل می‌کند، استقبال می کند.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «ما از افتتاح رسمی جاده ساحلی مصراته-سرت جاده‌ای که مدتهاست بسته شده است، استقبال می‌کنیم.»

ترکیه همچنین از تلاش‌های شورای ریاست جمهوری، دولت وحدت ملی «عبدالحمید دبیبه»   نخست وزیر، نمایندگی سازمان ملل در لیبی و کمیسیون نظامی مشترک ۵+۵ که منجر به بازگشایی مجدد این مسیر شد، قدردانی کرد. ترکیه ابراز امیدواری کرد که این اقدام زندگی روزمره لیبیایی‌ها را تسهیل کرده و به تضمین ثبات، صلح و رفاه پایدار کمک کند.

در این بیانیه آمده است: «ما آرزو می‌کنیم که این تحولات تأثیرات مثبتی بر وحدت نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح تحت پوشش یک اقتدارغیرنظامی مشروع در کشور داشته باشد. ترکیه به حمایت از مردم لیبی و دولت وحدت ملی ادامه می‌دهد تا آتش بس پایدار بماند، مقدمات انتخابات آینده ادامه یابد و روند سیاسی پیش برود.»

لیبی روز جمعه پس از رفع انسداد بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» بزرگراه ساحلی را به طور کامل بازگشایی کرد. حفتر، رئیس ارتش موسوم به ارتش ملی لیبی مستقر در شرق لیبی  نیز از این اقدام استقبال کرد. با این حال، اوهشدار داد که صلح امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه همه نیروهای خارجی و مزدوران سرزمین‌های لیبی را بدون قید و شرط ترک کنند.

«یان کوبیش» فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی نیز  در بیانیه ای از بازگشایی این جاده به عنوان گامی دیگر در تقویت صلح، امنیت و ثبات در این کشور و اتحاد نهادهای آن یاد کرد.

کوبیش تأکید کرد که گام مهم بعدی برای لیبی این است که جنگجویان خارجی از لیبی خارج شوند. سازمان ملل متحد در ماه دسامبر برآورد کرد که حداقل ۲۰۰۰۰ جنگجوی و مزدوران خارجی در لیبی از جمله، سودانی‌ها و چادی‌ها  و ترکیه‌ایی‌ها وجود دارند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» رهبر سابق خود در سال ۲۰۱۱ از هرج و مرج درگیر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    6 4
    عده ای به اسم ترکیه حساسیت دارند اکثرا پژاکی هستند و ترکیه رو مانع بزرگی به جهت تشکیل کشور جعلی کردستان میدانند و عده ای هم فاشیست قومی و نژادپرست هستند عده ای هم تندروهای مذهبی هستند و عده ای هم حسود هستند وگرنه همه کشورهای منطقه و اسلامی هوای همو باید داشته باشند و حسن همجواری با هم داشته باشند هر چند روابط ایران و ترکیه علی رغم تلاش این 4 دسته برادرانه و بر اساس حسن همجواری استواره
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      3 4
      من کورد نیستم از پانترکیسم و ترکیه و جنایتهایش متنفرم تو چرا عاشق ( کشور بیگانه ) ترکیه .. در ایرانی .. مگه تبعه ایران نیستی .. شدی مبلغ کشور بیگانه و بدخواه ضد ایرانی و اریایی
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      6 3
      شما هم از ارمنی ها حمایت کردید مگه شما تبعه ارمنستان هستید در ضمن نژاد اریایی جعلی است ساخته یهودیان است
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 0
      20:49 چطور تو از یمن و سوریه دفاع میکنی مبلغ کشور بیگانه نمیشی؟ ایران و ترکیه عقبه هم باید باشن در مقابل کشورهای عربی و اروپایی و آمریکا و روسیه و اسرائیل تنها هستند مطمئن باش همه این کشورها که نام بردم ارزوی نابودی و تجزیه ایران و ترکیه رو دارند اشتباه زمان صفویه و عثمانی نباید دیگه تکرار بشه اگه دو امپراطوری مسلمان و همسایه اونزمان با هم جنگ نمیکردند و بر عکس متحد میشدند تمدن فعلی دنیا زیر دست اروپائیان و غربیها نبود و این ایران و ترکیه بودند که ابرقدرت و همه کاره دنیا بودند و بر بخش اعظم نفت و گاز کره زمین تسلط داشته و ابراههای مهم دنیا و خاک وسیعی داشتند
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    5 2
    ترکیه از لیبی حمایت نمی کرد لیبی می افتاد دست اسراییل مصر عربستان روسیه امارات سیاست منطقه ای ترکیه و اسراییل علیه هم است اما روابط تجاری شان رو قطع نکردن ترکیه به خاطر اینکه نفت و گاز نداره مجبور است حتی با دشمناش هم تجارت بکنه ترکیه سیاست و تجارت رو جدا کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس