چین

شماری از دیپلمات‌های سابق آمریکا و چین در وبیناری درخصوص شدت گرفتن اختلافات میان دو کشور هشدار داده و احترام آمریکا به چندجانبه‌گرایی را خواستار شدند.

به گزارش مشرق، یک دیپلمات سابق آمریکایی روز یکشنبه در یک ویدئو کنفرانس درخصوص عواقب تشدید تنش میان چین و آمریکا هشدار داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، «جی. استپلیتون روی» سفیر آمریکا در پکن بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ گفت: «سقوط تند روابط دوجانبه میان آمریکا و چین به عمیق‌ترین نقطه ظرف نیم قرن گذشته، اوضاعی خطرناک را ایجاد کرده که در آن هر گام اشتباهی از سوی دو طرف یا هردو می‌تواند جهان را به بحرانی بی‌سابقه بکشاند».

او در ادامه گفت، آمریکا اکنون در شرایطی قرار گرفته که باید خود را با وضعیت بین‌المللی مطابق دهد و بداند که تنها ابرقدرت جهان نیست و کشورهای دیگری نیز به‌عنوان قدرت‌های بزرگ خیزش کرده‌اند و در این بین، «البته که چین اولین و بارزترین مثال برای این مسئله است که یک جهان چند قطبی جدید در حال ظهور است».

روی هشدار داد، رویارویی میان آمریکا و چین که هردو قدرت اتمی هستند، به طور ویژه، خطرات بزرگی به دنبال دارد و «ترمیم روابط از سوی هر دو طرف ضرورتی حیاتی دارد و در گام اول برای هردو سودمند خواهد بود که لفاظی‌های خود را علیه یکدیگر کاهش دهند».

«آدام پوزن» اقتصاددان آمریکایی نیز در این وبینار گفت، چین و آمریکا باید بر روی مسائل غیراقتصادی نیز تمرکز داشته باشند و در این میان «تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین فرصت همکاری بین آمریکا و چین است».

روی نیز با اشاره به دیدار اخیر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین با «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا، بر لزوم گفت‌وگو درباره مسائل غیر اقتصادی تأکید کرد.

«ژو گوانگیو» معاون وزیر دارای سابق چین نیز گفت، همکاری‌های چند جانبه باید تقویت شوند زیرا چنین همکاری‌هایی به حفظ فضای صلح و توسعه کمک می‌کند.

این وبینار در حالی برگزار شد که «کین گانگ» سفیر جدید چین در آمریکا اعلام کرده، روابط چین و آمریکا یک بار دیگر به یک نقطه حساس و پیچ تاریخی رسیده است.

نماینده چین در آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) به محض ورود به سفارت پکن در واشنگتن و آغاز به کار خود تاکید کرد، معتقد است که روابط دو کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و چالش‌هایی وجود دارد اما فرصت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در روابط دو کشور هم وجود دارد.

چین و آمریکا از زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» وارد جنگ اقتصادی شدند و این منازعات به حوزه‌های دیگر نیز کشیده شده است. از یک سو نیروی دریایی آمریکا با عبور تحریک‌آمیز از دریای جنوبی چین و تنگه تایوان، هشدارهای تند پکن را موجب شده است. همچنین آمریکایی‌ها با ادعای نقض حقوق بشر در چین تلاش دارند در امور داخلی این کشور مداخله کنند.

از زمان شیوع ویروس کرونا نیز دولت آمریکا بارها چین را متهم به انتشار این بیماری کرده و تئوری ثابت نشده نشت این ویروس از آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان را مطرح کرده است. با این حال تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت پس از چند هفته حضور در چین، این فرضیه را تا حد زیادی بعید دانستند.

علاوه بر موارد فوق، آمریکایی‌ها اصرار دارند که چین باید در مذاکرات تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو مشارکت داشته باشد تا درباره کاهش زرادخانه‌های اتمی این کشورها گفت‌وگوهایی صورت گیرد. با این حال پکن معتقد است این مذاکرات باید به صورت دوجانبه انجام شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    بی شرفها، بخاطر قدرت و ثروت چند ساله جنگ بیولوژیک را شروع کرده‌اید و مردم بیگناه بقیه کشورها را هم دارید به کشتن میدید، شما که ده سال پیش به دنیا نشان دادید که کره زمین در از ویروسه و با جنگ اتمی حتی کشورهای خودتون نابود میشه، پس زودتر این جنگ لعنتی آخر را شروع کنید تا شاید صد سال دیگر مردمان بهتر روی زمین پدیدار شوند. ویروس کرونا ساخته دست غربیهاست و جهش‌های اولیه بسمت نابودی ویروس بود اما با دستکاری شما بیشرفها هی تغییرش دادید و الان ویروسی ساختید که ظاهرش آنفلوآنزا و باطنش کرونا هستش، هیچ جهشی در کار نیست، این تکنولوژی کثیف غربیهاست که فعلاً توانسته‌اند ۹ استان چین را درگیر کنند. بعدش نوبت چینه که یک مثلاً جهش به ویروس بده و بیندازه تو جبهه غرب، این بازی کثیف را آمریکا سالها پیش با ساختن ویروس ساری شروع کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس