برق

وزارت نیرو اعلام کرد بر خلاف ادعاها، تنها حدود ۴.۵ هزار مگاوات نیروگاه نیمه‌کاره در اختیار دولت یازدهم قرار گرفت که این واحدها تا سال ۹۵ وارد مدار شدند.

به گزارش مشرق، پیرو ادعاهای مطرح شده با عنوان تحویل ۷۱ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی فعال به علاوه ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه با متوسط ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت یازدهم، آمار مندرج در خلاصه وضعیت آماری صنعت برق کشور حاکی از آن است که میزان ظرفیت منصوبه برق در انتهای دولت دهم در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۶۹ هزار و ۳۲۵ مگاوات بوده است که از این میزان سهم برق حرارتی حدود مگاوات ۵۷۱۰۱ مگاوات و سهم سایر نیروگاه‌ها (تجدیدپذیر، برق آبی، اتمی و …) بالغ بر ۱۲ هزار و ۲۲۴ مگاوات بوده است.

همچنین طبق مستندات موجود لیست نیروگاه‌های در حال ساخت با پیشرفت ۶۰ درصدی در پایان کار دولت دهم برخلاف ادعای مذکور (۲۵ هزار مگاوات)، تنها حدود چهار هزار و ۵۷۵ مگاوات در بخش برق حرارتی و در قالب ۳۴ واحد نیروگاهی بوده است که در فاصله سال‌های ۸۸ الی ۹۲ عملیات اجرایی آنان آغاز شده و تمامی آن‌ها تا سال ۱۳۹۵ وارد شبکه برق کشور شده‌اند.

این نیروگاه‌ها شامل ۲ واحد بخار نیروگاه پره‌سر، بخش بخار نیروگاه آبادان، بخش بخار نیروگاه شیرکوه یزد، دو واحد گازی نیروگاه ایرانشهر، دو واحد کوچک گازی نیروگاه سرخس، واحد کوچک گازی نیروگاه خارک، چهار واحد گازی نیروگاه گنو، دو واحد گازی نیروگاه چادرملو، ۴ واحد کوچک گازی نیروگاه گازی اسلام آباد از جمله واحدهای یاد شده است.

بخش بخار نیروگاه گناوه، دو واحد گازی نیروگاه کهنوج، دو واحد گازی نیروگاه تابان، چهار واحد گازی نیروگاه ماهشهر، دو واحد گازی نیروگاه بهبهان، بخش بخار نیروگاه چادرملو، دو واحد گازی نیروگاه سمنگان و بخش بخار نیروگاه کهنوج از دیگر واحدهایی است که در فاصله سال‌های ۸۸ الی ۹۲ عملیات اجرایی آنان آغاز شده و تمامی آن‌ها تا سال ۱۳۹۵ وارد شبکه برق کشور شده‌اند.

شایان ذکر است در دولت دهم از طرف بخش خصوصی نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در مناطق مختلف کشور پیشنهاداتی مطرح شد ولی این اقدامات در حد موافقت اصولی اولیه باقی مانده بود که طی سال‌های آتی به دلیل عدم پیشرفت و تعطیلی پروژه‌ها متوقف و یا فسخ شد. لازم به یادآوری است میزان پیشرفت متوسط این پروژه‌ها زیر یک درصد بوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    بی عقل ها بیایید زمین های کویری نزدیک شبکه برق را برای ساخت نیروگاه برق خورشیدی بصورت مجانی برای مصرف نیروگاهی در اختیار مردم قرار دهید و کمک کنید تا مردم با هر توانی نیروگاه برق خورشیدی بسازند و سرمایه های سرگردان در بازار ارز و طلا را به تولید انرژی تبدیل کنید .و یک گزارش به مردم بدهید چند هزار قطعه زمین به دوستان و فامیل و جناح خود بنام ساخت نیروگاه خورشیدی داده اید که انرا نساخته اند و بعد فروخته اند
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 1
    ادوات نیروگاه سازی در همه جهان در انحصار شرکت های غربی هست . شما ممکنه بگی 99درصد داخلی سازی کردیم ولی مغز متفکر واحد که همان plc زیمنس هست رو نمیشه بری بخری و باید خودشون بیان برات نصب کنن . حتی نیروگاه های اتمی چین هم همگی ساخت فرانسه و آلمان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس