کرونا نمایه

معاون کل وزارت بهداشت، در ارتباط با ابعاد مختلف پیک پنجم کرونا که با سویه غالب دلتا همراه شده است، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، ایرج حریرچی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه ممکن است آمار رسمی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشورمان با آمار واقعی کمی متفاوت باشد، گفت: برخی افراد وجود دارند که تست نمی‌شوند و یا در برخی موارد، تست‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: به علت محدودیت‌های اعتباری، محدودیت تست وجود دارد و برخی افراد هم دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و زمان طلایی مثبت شدن تست آنها می‌گذرد.

ببینید:

فیلم/ نظر حریرچی در مورد عواقب ادامه وضعیت فعلی

حریرچی با اشاره به اینکه آماری که اعلام می‌شود مستند به آمار رسمی استخراج شده است، اضافه کرد: در مورد افراد سرپایی، ممکن است چند برابر رقم فعلی، کرونا مثبت باشند، زیرا بسیاری از افراد، ناقل بدون علامت هستند و به مراکز برای تست مراجعه نمی‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کشورمان علاوه بر جبهه کرونا در جبهه اقتصادی هم می‌جنگد، گفت: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع درگیر کرونا شدیم؛ چین در ابتدا، فقط به "ووهان" محدود بود.

حریرچی افزود: آمریکا با ۴ برابر جمعیت ما، هر دفعه چندین هزار میلیارد دلار برابر مقابله با کرونا صرف می‌کند و کشورهای دیگر هم میلیاردها یورو و پول خرج می‌کنند و توانایی این را دارند که اگر به کسی می‌گویند در خانه بمان، مشابه دریافتی‌های قبلی و حتی بیشتر از آن را به او بدهند، اما کشور ما به علت تحریم‌های ناجوانمردانه، توانایی این کار را ندارد.

وی ادامه داد: کرونا زمانی در کشورمان شیوع یافت که در سال‌های ۹۷ و ۹۸، رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده بودیم.

بیشتر بخوانید:

شکل‌گیری موج ششم کرونا بعید نیست

حریرچی گفت: روند ابتلاء به کرونا افزایشی است و این روند حداقل تا ۱۰ روز آینده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در چهار هفته اخیر موارد سرپایی از حدود ۶۰ هزار به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یافت، افزود: در روند موارد مثبت بستری و فوت نیز افزایش بسیار شدیدی داشتیم و در هر هفته ۲۲ هزار مورد مثبت بستری و ۱۸۰ هزار مورد مثبت سرپایی داریم که به دو هزار و ۲۱ فوت در هفته منجر شده است.

حریرچی با اشاره به اینکه در موارد قبلی به چنین اوجی نرسیده بودیم، اضافه کرد: تعداد مراجعات سرپایی مثبت در مقایسه با هفته گذشته، ۲۶ و نیم درصد، تعداد بیماران مثبت بستری، ۲۲ درصد و تعداد بیماران فوت شده، ۳۸ و ۲ دهم درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در ابتدای فروردین، بیشتر شهرها، زرد و یا آبی بودند، اما در ۳۱ فروردین، بیشتر شهرهای کشور قرمز شد و در ۲۵ اردیبهشت به شرایط نرمال رسیدیم و اکثر شهرها، نارنجی و یا زرد بودند؛ اما اکنون به تدریج با ورود ویروس دلتا به وضعیتی رسیدیم که ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز و یا نارنجی هستند.

حریرچی افزود: اکنون روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۲۷ نفر بستری داریم که در مازندران که مسافر پذیر است این رقم به حدود ۸۱ نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: در مدت اخیر، معمولاً جزو ۱۰ تا ۱۲ کشور نخست از نظر میزان بستری و فوت بوده‌ایم.

حریرچی با اشاره به اینکه، شنبه، سه هزار و ۴۸۳ مورد بستری جدید داشتیم، گفت: معمولاً ۸ تا ۱۰ درصد و در زمان‌های اوج، بیش از ۱۰ درصد بستری شدگان فوت می‌کنند.

وی افزود: اکنون با توجه به افزایش تجهیزات به ویژه دستگاه‌های اکسیژن سازی که توانستیم تهیه کنیم، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در مقایسه با اوج آبان پارسال، کاهش داشته است.

حریرچی با بیان اینکه مطلوب ما رعایت ۹۰ درصدی شیوه نامه‌ها است، گفت: اکنون روند درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشورمان به ۳۹ درصد کاهش داشته که کمترین مقدار در یک سال اخیر است.

وی افزود: میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در برخی استان‌ها مانند هرمزگان، کرمان و برخی از استان‌های شمالی مانند البرز و گیلان، کمتر از ۳۰ درصد است.

حریرچی اضافه کرد: در استان هرمزگان فقط ۲۹ درصد و در گیلان ۳۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در دو هفته اخیر اعمال نظارت‌ها در سطوح اجرایی کاهش داشته و تاب آوری مردم هم کم شده است، گفت: از اردیبهشت سال ۱۳۹۷, درگیر تحریم‌های شدید یک جانبه و رشد منفی اقتصادی و تورم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی هستیم که همه این عوامل موجب شده تا تضعیف سرمایه اجتماعی در حوزه کرونا ایجاد و اعتماد عمومی کم شود.

حریرچی با اشاره به اینکه واکسیناسیون باید زودتر انجام می‌شد، افزود: تولید واکسن داخلی کار فوق العاده‌ای بود و باید میزان این تولید را افزایش دهیم که در حال انجام است.

وی ادامه داد: اکنون میزان واکسن‌های موجود، محدود است و بیگانگان هم بدعهدی و برخی کشورها هم واکسن‌ها را احتکار کردند ضمن اینکه محدودیت ارزی داریم.

حریرچی گفت: برخی از کشورهای همسایه و برخی از کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی به ازای هر نفر، ۷ تا ۹ دز واکسن خریدند.

وی اضافه کرد: در نهایت صداقت، تلاش شده است حداکثر واکسن ممکن در کشورمان فراهم شود، اما در مقاطعی برای جا به جایی پول‌های خرید واکسن، با مشکل روبرو بوده‌ایم.

حریرچی گفت: واردات واکسن ادامه دارد و ارز مناسبی برای این منظور تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: پیش بینی‌های دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که در یک ماه و نیم آینده، مرگ‌های کرونایی در کشور ما از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش یابد و اگر به دستورالعمل‌ها را عمل نکنیم شاید در آینده این رقم به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: به رکورد روزانه تزریق ۴۳۰ هزار دوز واکسن رسیدیم، اما هدفمان این است که به رکورد تزریق روزانه ۸۴۰ هزار دوز واکسن برسیم.

حریرچی گفت: تاکنون ۷۸ درصد جمعیت بالای ۸۵ سال کشور واکسینه شدند و حدود ۷۲ درصد ۷۵ تا ۸۴ سال، حدود ۸۴ درصد ۷۰ تا ۷۴ سال و ۸۱ درصد ۶۵ تا ۶۹ ساله‌ها واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: حدود ۸۰ درصد واجدان شرایط دریافت واکسن، برای تزریق به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند و واکسینه شدند.

حریرچی اضافه کرد: ۸۰ درصد بستری شدگان بالای ۶۵ ساله‌ها کسانی هستند که اصلاً واکسن نزدند و ۱۰ درصد آنها هم کسانی هستند که دوز نخست واکسن را زدند.

وی با اشاره به اینکه هدف نخست واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر و کاهش بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و بیمارستان است، گفت: حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد این هدف با واکسن حاصل می‌شود.

حریرچی افزود: واکسن در مورد ابتلای علامت دار و ابتلای بی علامت حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد کارایی دارد، اما ویروس دلتا، همه این معادلات را بر هم زده است.

وی با بیان اینکه میزان فوت ناشی از بیماری کرونا در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و اردبیل، روند افزایشی دارد گفت: روند بستری و فوت در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، تهران، البرز، قم، ایلام، کرمان، هرمزگان و بوشهر نیز افزایشی است.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان اوج روند بستری و فوت را پشت سر گذاشت، اما از اوج گیری بیماری کرونا و فوت ناشی از آن در این استان تا نزول آن حدود دو ماه طول کشید.

حریرچی با بیان اینکه تعداد تخت‌های کشور به ازای جمعیت به رغم افزایش در هشت سال اخیر، در مقایسه با متوسط جهانی بسیار کم است، اضافه کرد: اکنون از نظر تخت، سی تی اسکن و دستگاه‌های اکسیژن ساز، دچار فرسودگی شدیم و تاب روحی، روانی و فعالیت پرسنل مراکز درمانی به ویژه پزشکان، پرستاران، رزیدنت‌ها و انترن‌ها کاهش داشته و بر روی آنها فشار زیادی است و با حقوق‌های اندک، بار اصلی بر روی دوش آنها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    13 4
    10000 تاش کن، رُند بشه
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    20 1
    خب از این نجومی بگیران مفت خور ناکارامد دولتی بزنید و حقوق کادر درمان را افزایش بدید.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 1
      ساده ای داره دروغ میگه همین الان پرستار ساده ۱۵ میلیون دریافتی داره.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 0
      آیا حتما باید دولت بهتون بگه عروسی نگیرین مسافرت نرین ماسک بزنین؟!!
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      ببینیم شما از سه‌شنبه چکار میکنید.
  • امیر US ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    20 5
    " اما کشور ما به علت تحریم‌های ناجوانمردانه، توانایی این کار را ندارد. " همون تحریم هایی که هیچ تاثیری نداشت، لطف خدا بود و ...؟
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    21 1
    این همونی نبود که می گفت چند کشور اورپایی با ایشون تماس گرفتن برای مهار کرونا؟
    • سید یاسر IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      بله خودشه چیزای دیگه هم گفت از قبیل اینکه دنیا رو شگفت زده میکنیم و به هند و آمریکا کمک میکنیم و غیره خوب شناختند ما رو برادر
  • رضا سبحانی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    باتوجه به روند افزایشی کرونا خواهشا آزمون نظام مهندسی که پایان هفته برگزار می شود لغو نمایند،جان ۲۰۰ هزار مهندس وخانوادهایشان درخطر است
  • خرمی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 1
    همه درست است .انشا الله که ریشه کن بشود .ولی یک پیشنهاد به جای این همه اخبار منفی و اخبار مرگ و میر .بیایم اخبار مثبت هم بگیم تا استرس از مردم دور بشود /
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    7 0
    بابا مشهد و شمال و شهر هایی که مسافر زیاد میره رو ببندید قرنطینه کنید مردم رو. جریمه های سنگین بذارید تا این بحران بخوابه مردم سفر میرن و همین سفر رفتن ها کار رو بدتر کرده جلو سفر ها رو بگیرید
  • حسین IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 1
    با سلام خواهشمندم برنامه گفتگوی دکتر حریرچی با شبکه دو را ببینید ، تمام مستندات ارایه شده جهت شیب ابتلا ،تعداد افراد درگیر ، و احتمالات و مابقی مستندات تمامی بر گرفته از مطالعات یک دانشگاه آمریکایی بود . حال سوال اینجاست : شما مسیولیت بهداشت و درمان کشور را بعهده دارید ، تمامی پزشگان و پرستاران از جان گذشته این کشور را مدیریت میکنید ، همه دانشگاه ها و خبرگان ایران در خدمت شما هستند . ولی شما امار پیش بینی و اقدامات خود را بدون توجه به وضعیت میدانی کشورت و نوع و مقدار گسترش بیماری و توانمندی درمانی و بیمارستانی و تدابیر تامینی امار یک دانشگاه را ملاک قرار داده و صحبت از امار ۸۰۰ کشته در روز میدهی ؟ خواهشا متخصصین کشور با عنایت به وضعیت موجود ، توانمندی و نیازها نظریه ارایه دهند نه اینگونه .
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 1
    آقا معادلات نشون میده از سال 99 به اینبر روزانه 3/800 میلیون بشکه نفت فروختیم پولش کجا رفته چرا میگین پول نیست چی میشه این همه پول نفت؟ کجا خرج میشه؟
  • حمید اصلانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 1
    سلام آقای حریرچی .شما بفرمایید که چند کشور در دنیا مثل ما تحریم هستند؟ خب اگر تحریم اینقدر مهم است که .اوضاع ما را نا بسامان کرده ،؟ پس ما دنبال چی میگردیم؟ مگر ماستقلال نداریم؟ پس چرا محتاجیم؟
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 1
    مدیریت درست و حسابی یعنی : ترساندن ملت از مرگ و تعطیل کردن کشور و نشان دادن امار . اما ادعای قرنطینه مال زمان قرن وسطی است
  • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    برای تولید بیشتر واکسن برکت کار جهادی می خواد یعنی مدیرانی که جهادی کار میکنن مواد اولیه و امکانات در اختیار دانشمندانمون میزارن و اونا تولید بیشتر میکنن وگرنه با ۴۰۰ هزارتا ۸۰۰ هزار تا وضع ما همینه، مدیر جهادی، کار شما نیست
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    بااین تدبیری ک روحانی و تیمش برای امید ب زندگی مردم رو کردن تا ساعت آخری ک خبر مرگشون بره دیگه آدمی تو ایران نمیمونه
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 3
    کرونا با بخور جوش شیرین به راحتی درمان میشه. ولی بعد از یک سال و نیم همچنان به شدت این مسئله سانسور میشه حتی اگه داخل اینستاگرام بزاری صفحتو میبندند!!!!
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    بهترین راه.. جریمه ده میلیونی ورود خودروی غیر بومی به استانهای دیگر.. توقف و ارسال خودروی غیر بومی در صورت مشاهده در سطح شهر به پارکینگ با جریمه روزانه یک میلیون تومانی و با شرط ترخیص بعد از تسویه جریمه‌های اعمال شده.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 0
    هیچ نظارتی در سطح جامعه وجود ندارد. هیچ کشوری همانند ایران بی نظارت نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس