جدیدترین اخبار کرونا در ایران| بختک دلتا روی سینه ایران/قطع زنجیره انتقال با تعطیلی کامل کلانشهرها/ ماهانه ۵۰۱۹ قربانی + نقشه و نمودار

کارشناسان درحالی نسبت به روند صعودی کرونا در پیک پنجم هشدار می‌دهند که با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم از ابتدای همه‌گیری تا روز گذشته ویروس منحوس متوسط ماهانه ۵۰۱۹ هموطن را به کام مرگ کشانده است.

به‌گزارش مشرق، درحالی روز گذشته براساس آمارهای رسمی مجموع جانباختگان کرونا در سراسر کشور از ابتدای همه‌گیری به ۹۰۳۴۴ نفر رسید که با یک دودوتای ساده می‌بینیم در طول این دوره متوسط ماهانه ۵۰۱۹ نفر را از دست داده‌ایم.

رقمی که کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند نسبت به کل جمعیت ایران رقم بسیار بالایی از نرخ مرگ و میر شناخته می‌شود و در شرایط فعلی یعنی فعالیت گسترده دلتا در ایران بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های پیک پنجم تعطیلی کامل و قطع هرگونه جابه‌جایی غیرضروری است، در غیر این صورت تا پایان مرداد احتمال عبور از مرز ۱۰۰۰۰۰ فوتی دور از انتظار نیست، چون کادر درمان با توجه به کمبودهای موجود مجبور به انتخاب ارایه خدمات به بیماران بستری خواهند شد.

این درحالی است که اخبارمنتشر شده از کلانشهرهایی مثل مشهد مقدس، اصفهان و البته خود تهران این واقعیت را نمایان می‌کند که مراکز درمانی هم اکنون امکان ارایه خدمات مناسب شرایط را واقعا ندارند و موج قابل توجه مراجعه کنندگان به نوعی پیش‌بینی بحران را در راهروها و محوطه بیرونی این مراکز به واقعیت نزدیک کرده است.

کارشناسان براین باورند که تعطیلات نیم بند گذشته نه تنها هیچ تاثیری در کاهش هزینه‌های مدیریت پیک پنجم نداشته بلکه به نوعی به آتش زیر خاکستر آن نیز دمیده و اکنون شعله‌های ویروس منحوس در جای جای ایران زبانه می‌کشد که نگرانی زانو زدن نظام بهداشت و درمان بعد از ۱۸ ماه مبارزه نفس‌گیر را پررنگ‌تر کرده است.

کمبود تخت‌های بیمارستانی برای پذیرش بیماران، توقف بیش از حد خودروهای اورژانس در محوطه بیمارستان برای تحویل بیمار، کمبود دارو، افزایش موارد فوتی کرونا در اغلب شهرستان‌ها نسبت به پیک‌های قبلی همه و همه خبر از سنگینی بختک دلتا بر سینه ایران می‌دهد که با به شماره افتادن نفس‌های کادر درمان می‌تواند منجر به فاجعه شود.

در این زمینه افزایش ۵۳ موردی شهرستان‌های قرمز به مناطق پرخطر و بحرانی هفته قبل بیانگر این نکته است که هر روز تاخیر در تصمیم‌گیری قاطعانه برای مدیریت کم هزینه پیک پنجم با توجه به فعالیت ویروس جهش یافته دلتا که سرکش‌تر از انواع قبلی ویروس شناخته شده تنها می‌تواند به هزینه‌های مدیریت شرایط افزوده و با از دست رفتن هر جان هزینه‌های اجتماعی بسیار سنگین‌تری در آینده را نیز به کشورمان تحمیل کند، چون در این بین تعدادی از خانواده‌ها سرپرست خود را از دست می‌دهند.

تزریق شبانه روزی؛ تست رایگان گسترده و قرنطینه علاج واقعه قبل از فاجعه

از سوی دیگر کارشناسان تاکید دارند برای رسیدن به نتیجه مطلوب و جلوگیری از زمینگیر شدن کادر درمان به دلیل حجم بالای بیماران بهترین راهکار اجرای قرنطینه کامل در کلانشهرها و نقاط بحرانی درکنار تزریق شبانه روزی و غربالگری گسترده است؛ اما آمارهای رسمی منتشر شده حداقل در روز گذشته نشان می‌دهد باز هم طبق معمول با هربار سیر نزولی بیماری روند واکسیناسیون هم کند می‌شود چون ۸ مرداد تنها حدود ۲۱۰ هزار نفر موفق به دریافت واکسن شده‌اند.

به گفته کارشناسان اینکه مسئولان وزارت بهداشت دائم خبر از ورود محموله‌های مختلف می‌دهند چاره‌کار نیست بلکه لازم است این محموله‌ها در کمترین زمان ممکن به مراکز واکسیناسیون تحویل داده شود تا به جامعه هدف تزریق شوند و رفته رفته شاهد افزایش سطح ایمنی جامعه باشیم چون براساس یافته‌های علمی افرادی که واکسن دریافت می‌کنند بعد از ۱۰ تا ۱۴ در مقابل ویروس ایمنی بیشتری خواهند داشت.

این گروه معتقدند مشکلات لجستیکی و کمبودهایی که قبلا هم حتی خود مقام‌های وزارت بهداشت به آن اشاره کرده‌اند عامل اصلی تاخیر در ادامه روند واکسیناسیون است و از دست دادن هر ثانیه به معنی افزایش تعداد بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی است چون براساس آخرین جدول آماری روزانه  رسمی وزارت بهداشت  تقریباً هر ۱۷ ثانیه یک نفر به تعداد کل مبتلایان اضافه شده است.

این درحالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در کلانشهرهایی مثل اصفهان صفوف طولانی انجام تست به‌گونه‌ای بوده که ارایه خدمات به متقاضیان با مشکل مواجه شده و ادامه این روند تنها به افزایش مراجعه کنندگان در چند روز آینده به مراکز درمانی خواهد شد هرچند همچنان باید منتظر تجربه نتایج تعطیلات ۶ روزه اخیر باشیم چون اگر فردی در آن دوره به بیماری آلوده شده باشد احتمالا از امروز با ظهور علایم به مراکز درمانی مراجعه خواهد کرد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

مدیریت سرپایی و انداختن توپ  به زمین بیمار

از سوی دیگر واقعیت نگران کننده مدیریت سرپایی و انجام مراحل درمان در منازل نکته‌ای است که قبلاً هم نتایج آن را تجربه کرده‌ایم، چون بسیاری از بیماران اگر قدر به حرکت باشند حداقل برای دریافت دارو و انجام تزریق‌ها و تکمیل مراحل درمان مجبور به تردد در سطح شهر بوده یا اینکه با توجه به سطح حال عمومی خود بعضاً در محل کارشان نیز حاضر خواهند شد و شاهد مثالش هم در پیک چهارم با تردد بیش از ۴۰ هزار کرونا مثبت در سطح شهرها وجود دارد.

هرچند حتی اگر فرض براین باشد که سیاست یاد شده امکان مدیریت کم هزینه و کاهش هزینه‌های مدیریت بحران را ایجاد می‌کند این سئوال مطرح می‌شود که این کاهش برای کدام سوی معادله یعنی بیمار یا وزارت بهداشت ثبت شده است؟ نکته‌ای که اگر دقیق‌تر به آن نگاه کنیم کاملا واضح است که توپ هزینه‌ها از سمت مراکز درمانی به زمین بیماران بستری در منزل انداخته شده است.

در این زمینه هرچند به گفته مسئولان تخت‌های بیمارستانی برای ارایه خدمات به بیماران بدحال‌تر اختصاص داده شده و آنهایی که امکان درمان در منزل دارند مراحل درمانی را در منزل طی خواهند کرد؛ اما نباید فراموش کنیم که انجام تست‌ها و آزمایش‌های دوره‌ای، تزریق‌ها و همچنین احتمالا تامین اکسیژن مورد نیاز همه و همه باعث می‌شود درخوش‌بینانه‌ترین حالت یک دوره درمان برای فردی که در منزل بستری است چیزی حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

این درحالی است که هزینه هنگفت زمانی ایجاد می‌شود که  این  افراد تحت درمان در منزل به‌جای قرنطینه،  مستقیم یا غیر مستقیم (تردد خانواده مرتبط با بیمار) در جامعه تردد داشته باشند و ویروس منحوس را دست به دست به دیگران منتقل کنند تا نهایتاً به‌جای مدیریت پیک پنجم زمینه آغاز پیک‌های ششم و حتی هفتم را هم ایجاد کرده باشیم. 

و اما واقعیت آماری...

به‌هرحال در شرایط فعلی پیک پنجم با فعالیت گسترده ویروس "دلتا" با سطح سرایت بسیار بالا قرار گرفته‌ایم و مسئولان مربوطه هم دائم با انتشار آمارهای روزانه در تلاش‌هستند تصویری واضح از وضعیت در اختیار هموطنان قرار دهند اما واقعیت امر در میان این اعداد و ارقام یا جداول روزانه چیست؟

براساس آخرین آمری که روز گذشته ۸ مردادماه ۱۴۰۰ منتشر شده ۲۴۷۱۵ مورد جدید از بیماری شناسایی شده و ۲۸۵۶ نفر از آنها نیز برای ادامه درمان در مراکز درمانی سراسر کشور بستری شده‌اند و در تاریخ یاد شده آمارها نشان می‌دهد ۵۳۸۴ نفر از بیماران که شرایط حادتری داشته‌اند در بخش مراقبت‌های ویژه ادامه مراحل درمان را سپری می‌کنند.

این درحالی است که همین آمارها نشان می‌دهد در دوره یاد شده ۲۷۰ نفر از هموطنانمان مشخصا به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دنیا رفته‌اند تا شاهد رسیدن آمار نهایی فوتی‌ها از ابتدا تا روز گذشته به رقم ۹۰۳۴۴ نفر باشیم و درنگاه اول اگرچه نسبت به روز قبل وضعیت کمی بهتر شده اما در دوره بازه زمانی یک هفته‌ای و ۱۵ روزه ماجرا به شکل دیگری خواهد شد.

برهمین اساس مقایسه آمارهای یاد شده با یک هفته قبل‌تر یعنی اولین روز مرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در همه زمینه‌ها سیر بیماری کرونا صعودی بوده به صورتی که تعداد مبتلایان روزانه ۱۳.۲ درصد، موارد بستری جدید ۱۷.۴ درصد، بستری مراقبت‌های ویژه ۱۴.۶ درصد و نهایتا موارد فوتی با رشدی ۲۸.۵۷ درصدی مهر تاییدی بر واقعیت روند بحرانی‌ پیک پنجم است و شاهد مثال آن هم افزایش ۲۲.۸ درصد تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی یا همان نقاط بحرانی در نقشه کشورمان است.

استان اصفهان

 آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۴۲۷۶ نفر بودند که ۱۷۶۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۴۳۵ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت  ۲۴۶ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۳۱۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۱۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  ۷ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

نجیمی خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که برای تست کرونا به مراکز منتخب بهداشت و آزمایشگاه‌های طبی اصفهان مراجعه می‌کنند در یک هفته اخیر با اوج‌گیری موج پنجم کرونا بسیار افزایش یافته است.

وی افزود: به طوری که از حدود ۳ هزار نفر از اواسط تیر به ۵ هزار نفر در مرداد رسیده و تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان اصفهان نیز افزایش چشمگیری یافته و همچنین میزان تست های مثبت کرونا به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در مراکز بهداشت منتخب برای تست کرونا با تجمع مراجعه کنندگان مواجه هستیم که خطرات بسیاری برای آنها به همراه دارد، گفت: تعداد بستری‌های روزانه از اواخر تیر امسال روند افزایشی به خود گرفت و به حدود ۳۰۰ نفر رسید اما در ماه مرداد به نزدیک ۵۰۰ نفر رسیده است.

نجیمی ادامه داد: با توجه به اینکه بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی اشباع شدند حدود ۶۰۰ بیمار کرونایی بر اساس تشخیص پزشک در منزل بستری هستند و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

استان بوشهر

سعید کشمیری با اشاره به روند صعودی مبتلایان و بستری‌های کرونایی استان بوشهر اظهار داشت: روز گذشته حدود ۲۰۰ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد آنان به کرونا مثبت، قطعی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۱۱ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ثبت ۷ مورد فوتی دیگر به سبب ابتلا به کرونا خاطر نشان کرد: ۴ آقا و ۳ خانم با سن بین ۳۷ تا ۷۳ سال روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان فوت کردند و جان‌باختگان کرونایی استان به یک‌هزار و ۴۲۰ نفر رسید.

کشمیری با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا در استان بوشهر از مرز ۶۶ هزار نفر گذشته است گفت: در پیک پنجم کرونا به سبب جهش ویروس کرونا که به شکل خطرناک‌تر منتقل می‌شود علاوه بر افراد میانسال و مسن، کودکان و اطفال را هم درگیر کرده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به تسریع در روند واکسیناسیون کرونا در استان بوشهر خاطر نشان کرد: اکنون روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر واکسن کرونا در شهرها و روستاهای استان بوشهر دریافت می‌کنند.

کشمیری تأکید کرد: افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن کرونا حتما باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت‌دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه واکسن بر اساس گروه‌های سنی اعلام شده در استان بوشهر موجود است تصریح کرد: افزون بر ۱۶۳ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر تاکنون حداقل یک دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و این درحالی است که به ۲۴ هزار نفر از مردم استان هر ۲ مرحله واکسن کرونا تزریق شده است.

استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و ۹۷ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۴۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۹۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۹۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۸۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۹ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۸۵ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۸ هزار ۵۷۳ مورد رسیده است.

وی به فوت ۲۸ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۵۴۰ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۳۲۵ هزار و ۵۱۲ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۸۵ هزار و ۴۰۵ مورد است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان مرکزی

سید محمد جمالیان، با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در شهرهای استان مرکزی اظهار داشت: طبق آخرین اعلام رنگ بندی کرونایی استان‌ها و شهرستان‌های کشور که از نهم مرداد اعمال خواهد شد، تمام شهرستان های استان مرکزی به غیر از ۳ شهرستان خنداب،کمیجان و فراهان که نارنجی اند،به رنگ قرمز در خواهند آمد.

وی افزود:  در این رنگ بندی، شهرستان‌های اراک، ساوه، خمین، شازند، زرندیه، تفرش، آشتیان، دلیجان و محلات  در وضعیت قرمز قرار دارند.

رئیس علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در آخرین اعلام رنگ بندی وزارت بهداشت هیچ یک از شهرستان های استان که تا پیش از در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند،در این وضعیت قرار ندارند و این یعنی استان مرکزی در وضعیت بحرانی و حساسی قرار گرفته است.

جمالیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط برای مردم استان بسیار حساس و سرنوشت ساز است،گفت: باید آرایش جنگی بگیریم و در این راه هرکس و یا هر ارگانی که کاری از دستش بر می آید باید به کمک دانشگاه علوم پزشکی و مدافعان سلامت و کادر بهداشتی بیاید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: هرچند سرعت واکسیناسیون در استان،سرعت خوب و قابل قبولی نسبت به میانگین کشوری است اما نباید این نکته را که تا رسیدن به ایمنی کامل جامعه، رعایت پروتکل های بهداشتی اولین و مهمترین اصل مدیریت این بیماری است را فراموش کنیم.

جمالیان خاطرنشان کرد: استان های اطراف و همجوار استان مان نیز وضعیت خوبی ندارند و باید با دقت و هوشیاری کامل روز ها و هفته های پیش رو را سپری کنیم در غیر این‌صورت غافل‌گیر شده و تلفات به مراتب بدتر و سنگین‌تری نسبت به موج های قبلی خواهیم داد.

استان فارس

اعلام جدید وضعیت رنگ‌بندی در استان‌های مختلف نشان از یک بحران فراگیر دارد، اغلب استان‌های کشور یکپارچه قرمز شده‌اند که نشانگر خوبی به لحاظ وضعیت گسترش بیماری نیست. 

در استان فارس نیز این موضوع کم و بیش شبیه به سایر استان‌ها است، بر این اساس از ۳۶ شهرستان این استان ۵ شهرستان اقلید، بوانات، رستم، سروستان و مهر در وضعیت نارنجی، ۲ شهرستان خرمبید و فراشبند در وضعیت زرد و دیگر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز به سر می‌برند. 

همچنین بر اساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۲۹ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۱۶ هزار و ۶۲ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی نیز ۱۲۶ هزار و ۳۵۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۶۶۶ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۳۸ هزار و ۷۲۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هم اکنون ۳ هزار و ۲۱۵ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۳۱۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۱۶ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به  پنج هزار و ۱۵۳ نفر رسیده است. 

استان هرمزگان

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۳۹۵۹۴۲ بوده و در روزهای اخیر اکثر تست‌ها مثبت بوده و روند بیمار یابی افزایش یافته است. 

وی افزود: ویروس منحوس کرونا به شدت در کمین است تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده و موارد فوتی رو به افزایش است از مردم خوب استان می‌خواهیم در خانه بمانید، ماسک بزنید و در دورهمی‌ها شرکت نکنید. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۲۴ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و مجموع بیماران بستری به رقم ۱۱۶۸ نفر رسید و تخت‌های بیمارستانی تکمیل شد. 

وی تصریح کرد: از این میزان ۱۲۹ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۲۳ بیمار وخیم گزارش شده است. 

نوروزیان گفت: متاسفانه در شمار افراد بیمار قرنطینه در منزل نیز با شیب صعودی تندی مواجه شده و با عبور از مرز ۱۵ هزار بیمار در نزدیکی مرز ۱۶ هزار بیمار قرار گرفته که اگر رعایت نشود می‌تواند نگرانی‌ها را افزیش دهد. 

وی تاکید کرد: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۱۶ بیمار دیگر شامل ۱۱ آقا و ۵ خانم در محدوده سنی ۲۱ الی ۹۴ سال از شهرستانهای حاجی‌آباد (دو نفر)، بندرعباس (۹ نفر)، رودان، پارسیان، بندرلنگه، میناب و قشم هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به ۱۶۸۲ نفر رسید. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی

جواد آقازاده، اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۶ نفر در شهرهای ارومیه، چالدران و سلماس به خاطر بیماری کرونا جان باختند تا آمار کل فوتی‌ها به چهار هزار و ۸۹۸ نفر برسد.

وی تصریح کرد: همچنین ۸۰۲ نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند تا کل مبتلایان به عدد ۱۹۴ هزار و ۲۰۳ نفر برسد و نگرانی‌ها از بابت افزایش بیماری بیشتر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در شبانه روز گذشته یک هزار و ۶۱ نفر دچار سندروم حاد تنفسی در بیمارستان های آذربایجان غربی شده و ۴۹۹ نفر نیز به عنوان بیمار مشکوک به کرونا بستری شدند.

وی به آمار واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: ۱۰ هزار و ۸۷۴ نفر در شبانه روز گذشته واکسن کرونا دریافت کردند تا شمار دریافت کنندگان به ۳۷۵ هزار و ۲۶۲ نفر برسد.

استان گلستان

موج پنجم شیوع کرونا بی رحمانه در حال تاخت و تاز است و وضعیت را در استان گلستان به شدت بحرانی کرده است. تعداد موارد ابتلا و بستری با شتاب زیادی در حال افزایش است و محدودیت تخت‌ها و تجهیزات بیمارستانی مانند دستگاه‌های اکسیژن ساز و ونتیلاتور و غیره نگرانی‌های جدی برای مدیریت این شرایط در روزهای آینده به وجود آورده است

تداوم روند صعودی کرونا در استان گلستان سبب شده تا حدود نیمی از تخت‌های بیمارستانی این استان به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده و ظرفیت اغلب بیمارستان‌ها نیز تکمیل شود.

وضعیت جمعیتی، فرهنگی، معیشتی و غیره در استان گلستان با بسیاری از استان‌ها متفاوت است؛ از همین روی  در دو سه مرحله پیشنهاد واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در استان را مانند برخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان و غیره مطرح کرد که در سفر روز گذشته جان بابایی، معاون وزیر بهداشت این موضوع اعلام و قرار شد به زودی واکسیناسیون همه افراد بالای ۵۰ سال در استان انجام شود.

در حال حاضر طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان یکهزار و ۴۶۱ بیمار مبتلا به کرونا در استان بستری هستند که  ۱۶۵ نفر از آن‌ها تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و ۵۱ نفر هم به ونتیلاتور وصل هستند.

با ورود واکسن برکت در روزهای گذشته به استان روند واکسیناسیون سرعت بیشتری گرفته و تا کنون ۱۴۷ هزار و ۶۴۲ نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و نوبت دوم واکسن هم به ۳۹ هزار و ۸۷۷ گلستانی تزریق شده است.

همچنین از مجموع واکسن‌های تزریق شده در استان ۱۲ هزار و  ۷۲۲ دُز از واکسن کوو ایران برکت بوده است. ضمن اینکه فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم اعلام کرده واکسیناسیون بدون وقفه همچنان در استان ادامه دارد اما مردم باید بیش از گذشته خطر کرونا را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان خراسان شمالی

دکتر سید احمد هاشمی امروز در ستاد استانی کرونای خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر ۴۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۹ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری و ۴ نفر هم متاسفانه فوت شدند.

وی افزود: با توجه به شروع پیک جدید کرونا بیشتر افراد مبتلا به کرونا در گروه‌های سنی پایین‌تر قرار دارند. ضمن اینکه درصد تست‌های مثبت کرونا در خراسان شمالی بالای ۴۰ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۵۶ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال خراسان شمالی واکسینه شدند. گروه‌های سنی ۷۰ تا ۸۰ سال بالای ۸۰ درصد هم واکسینه شدند و گروه زنده هشتاد سال به بالا نیز حدود ۸۰ درصد واکسن کرونا را تزریق کردند اما متاسفانه برخی افراد تمایل واکسینه شدن ندارند لذا تقاضا می‌شود در اولین فرصت به مراکز تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند.

هاشمی تصریح کرد: تنها ۴۹ درصد مردم خراسان شمالی پروتکل‌های بهداشت را رعایت می‌کنند هرچند از میانگین کشوری بالاتر هستیم اما متاسفانه وضعیت خوبی نداریم

وی با انقاد از برگزاری مراسمات عروسی و عزا در استان گفت: هرچند تعدادی از تالارهای مرکز خراسان شمالی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمپ شدند اما اقدام به پلمپ شرکت کردند. شب گذشته هم تمامی تالارهای پذیرایی بجنورد به سمت مشهد فعالیت داشتند لذا از مراجع قضایی تقاضا می‌شود همچنان در کنار علوم پزشکی بوده و به جد با چنین مواردی برخورد نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستان های استان اشغال است و از چندی پیش بیمارستان امام رضا نیز فعال شده و بیمارانی که نیاز به تزریق داروی روزانه دارند می‌توانند به این بیمارستان مراجعه کنند. تا پیش از شروع پیک جدید کرونا در خراسان شمالی روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تست کرونا از هم‌استانی‌ها گرفته می‌شد اما در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰ تست از افراد مشکوک به کرونا گرفته می‌شود.

استان البرز

محمد فتحی در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز در جمع خبرنگاران ، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته  ۱۱۴ بیمار با علائم  کرونا  در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل  موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۵۳ هزار و ۳۹۳  نفر است.

 رئیس ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد ۱۲۱۰ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد : متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  ۴۶۹۰ نفر رسیده است.

فتحی با اشاره به اینکه از میزان موارد بستری در مراکز درمانی استان البرز  ابتلای  ۶۵۵  نفر به بیماری  کرونا  قطعی شده است، ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۷ هزار ۴۸۶ نفر از مراکزدرمانی ترخیص شده‌اند.

استان گیلان

۱۶ شهرستان از ۱۷ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و تنها شهرستان املش در وضعیت نارنجی است.

 با وجود آمار صعودی بستری‌شدگان کرونایی در شهرستان املش این شهرستان نیز در روزهای آینده به وضعیت قرمز در می‌آید لذا بیشترین آمار بستری‌شدگان مربوط به شهرهای آستارا، رودسر، انزلی، رشت، لنگرود و لاهیجان است.

در حالی که وضعیت کرونا در استان گیلان روز به روز به شرایط بحرانی نزدیک‌تر می‌شود اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان و زدن ماسک همچنان روند کاهشی دارد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر میزان استفاده مردم استان گیلان از ماسک به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است این در حالی است که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه مقابله با کرونا زدن ماسک است.

روند افزایشی شمار مبتلایان به کرونا و بستری‌شدگان در استان گیلان به گونه‌ای است که این استان با کمبود تخت‌های بیمارستانی به‌ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها مواجه است.

بخش‌های غیرکرونایی بیمارستان‌های گیلان اکنون برای بستری بیماران کرونایی در حال تخلیه است و می‌توان گفت تقریباً خدمات درمانی در اکثر شهرستان‌های  به بیماری کرونا محدود شده است.

تعداد کل بستری‌شدگان کرونایی در استان گیلان اکنون به هزار و ۲۵۰ نفر رسیده که ۲۵۰ نفر از این بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند همچنین ۲۰۰ بیمار نیز در شرایط وخیم به سر می‌برند.

 شیوع گونه‌های جهش یافته کرونا در گیلان نظیر ویروس کرونای دلتا و هندی سبب شده تا آمار فوت‌شدگان ناشی از کرونا در استان شیب صعودی داشته باشد به طوری که ۱۵ بیمار کرونایی روز گذشته در گیلان فوت شدند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان همدان

دکتر محمد طاهری، اظهار داشت: تاکنون مجموع بیماران کرونا مثبت استان در بخش بستری به ۱۹ هزار و ۹۶۹ و سرپایی ۵۱ هزار و ۱۶۱ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته سه بیمار مبتلا به کرونا به علت شدت بیماری جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه آمار فوتی‌های بیماری  تاکنون به ۲ هزار و ۳۴۳ مورد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در روز گذشته ۸۷۸ بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به اورژانس‌بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۵۵ نفر در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی‌ یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۴ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز اظهار داشت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد ۹۱۵، بهار یک هزار و ۵۳ ، تویسرکان یک هزار و ۹۱ ، رزن ۸۳۳، درگزین ۲۹۸، فامنین ۳۲۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۹۶ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تاکنون سه هزار و ۷۲۷ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۴۷۰ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۶۸۴ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

استان خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۵ بیمار جدید در تست‌های مولکولی و ۱۳۷ بیمار در تست‌های سریع شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده با بیان اینکه بیشترین بیماران شناسایی شده در این مدت مربوط به شهرستان‌های بیرجند و زیرکوه است، گفت: در این مدت همچنین با فوت ۳ بیمار دیگر، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۹۵۴ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: هم اکنون ۳۱۰ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۷۵ نفر مبتلا به کرونای هستند و از این تعداد ۱۹ نفر در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند که حال ۸ نفر وخیم است.

وی تصریح کرد: تاکنون در خراسان جنوبی، ۱۰۱ هزار و ۸۱۶ نفر نوبت اول و ۲۸ هزار و ۲۸۲ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

مهدی زاده گفت: همچنین بر اساس آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسان جنوبی که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است فردوس هم به جمع شهرستان‌های قرمز پیوست.

وی ادامه داد: وضع رنگبندی کرونا در خراسان جنوبی بر اساس آخرین نقشه وزارت بهداشت شامل نقاط قرمز (خیلی پر خطر): بیرجند، زیرکوه، فردوس، قائنات، نهبندان و طبس، نقاط نارنجی (پر خطر) بشرویه، سربیشه و درمیان، نقاط زرد (خطر متوسط) خوسف و سرایان است و هیچ نقطه کم خطر در خراسان جنوبی نداریم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عدالت IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    بس کنید دیگه مردم از گرسنگی و یا در صفوف متعدد یا بی برقی و بی آبی بیشتر میمیرن تا کرونا
  • فرهنگ IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    آقایان تهران را تعطیل کنید تاتهرانی ها به دیگر شهرها مسافرت کنند و همه جا را به گند بکشند
  • مردم IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    اگه فکر جون مردم بودند واکسن وارد میکردند .
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 1
    دلیل دلتا چیه؟ افرادی که واکسن زدن و مجدد کرونا گرفتن آیا کرونای جدیدی ساختن؟
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    یک تراژدی کامل تواین ۱۵ ماه درایران اتفاق افتاد به مدد دولت بی مسئولیت وستاد مضحک وبی خاصیتش ومردمی که مرگ براشون عادی شده ورعایت پروتکل ها وبهداشت چیزی درحد صفره واکسیناسیون افتضاح که فقط وعده ووعید ۷ماهه که دارن به مردم میدن ویک سوال بی پاسخ که دائم دولت ازش دررفته چرا امارابتلا ومرگ ومیر درایران وحشتناک وترسناکه وبه نسبت جمعبت بالاترین میزان جهانی روداره درحالیکه که کشورهای مفلوک مثل افغانستان وعراق ویمن وسوریه و....یک بیستم ایران هم تلفات ندادند اینرو واقعا پاسخ بدین نه جوابهای کلیشه ای من دراوردی چون الان دیگه بعد اینهمه کشتار این سوال مطالبه مردمه چرااماردرایران اینقدر عجیب وترسناکه
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    آقای روحانی دیشب میگفت ما از لحاظ تخت بیمارستانی هیچ کمبودی نداریم از اون دروغهای شاخدار بود. سنگ پای قزوینه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    توی این اوضاع قیمت هویج 3 برابر شد کیلویی 18 هزار تومن . اینو کجای دلمون بزاریم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    چرا مسئولان با مردم حرف نمیزنن . همه چی داری گرون میشه هیچکس هیچ عکس العملی نشون نمیده چرا فقط موقع رای گیری به مردم توجه میکنید هویج یهو شد کیلویی 18 هزار تومن افزایش 3 برابری هر روز که وارد سوپر مارکت میشی قیمتها رفته بالا اینطوری که نمیشه زندگی کرد
  • محمد IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    باید ماموربذارن باتوم بدن دستشون هرکس رعایت نکرد یا مهمونی گرفت یارفت سفر بزنن تو کلش جا درجا بیفته بمیره راهش همینه لاغیر
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    وزارت اطلاعات مجرمان سیاسی رو از سوراخ موش میکشه بیرون اما دلالان مخرب اقتصادی رو آزاد گذاشته ول میگردن و هر روز قیمت اجناس رو بالا میبرن
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    امید به زندگی با شیب تند در ایران داره میاد پایین. مسئولان توجه کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس