کد خبر 1254242
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
عوام فریبی برای پاک کردن صورت مسئله در والیبال کشور

با عوام فریبی و پاک کردن صورت مسئله نباید دلیل اصلی ناکامی و افول والیبال کشور را نادیده گرفت.

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو وداع تلخی داشت. ملی پوشان پس از شکست مقابل ژاپن، رقیب دیرینه آسیایی خود از صعود به مرحله حذفی بازی‌ها بازماندند تا به عنوان نهمی مشترک بسنده کند. این نتیجه در حالی به دست آمد که تیم ملی در المپیک ریو که نخستین تجربه حضورش را داشت با صعود از گروه خود عنوان پنجمی مشترک را به دست آورد.

پاک کردن صورت مسئله
دلایل زیادی در رابطه با ناکامی تیم ملی در المپیک توکیو مطرح است و برخی بازیکنان و سرمربی را مقصر ناکامی می‌دانند اما این دلیل اصلی نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله می‌باشد. اگر قرار بر این بود تا یک تیم ظرف مدت ۴ ماه با به خدمت گرفتن بهترین مربی و بازیکنان بر سکوی المپیک و جهانی به ایستد دیگر تیم‌های صاحب نام هزینه‌ای گزاف برای برنامه‌های بلندمدت انجام نمی‌دادند.

در حقیقت والیبال ایران در بازی مقابل ژاپن شکست نخورد بلکه شکست اصلی از چهار سال پیش و حتی مدت‌ها قبل از ریو استارت خورده بود. جایی که دیگر خبری از برنامه و مدیریت نبود. والیبال کشور پس از فتح آسیا و صعود به رتبه هشت جهان که حاصل ثبات مدیریت و برنامه بلند مدت بود از سال‌ها قبل راه سراشیبی را در پیش گرفت.

ولاسکو زمان کافی داشت
خولیو ولاسکو که خاطرات خوبی بر ذهن ایرانی‌های بر جای گذاشته است و بزرگ ترین مربی تاریخ والیبال ایران لقب گرفت در بدو ورودش به کشور یک برنامه ۶ ساله بلند مدت را طراحی و شروع به جذب بازیکنان جوان‌تر، تمرینات مدرن و جذب دستیاران جدید کرد.

ناکامی ولاسکو در انتخابی المپیک ۲۰۱۲
ولاسکو که در سال ۲۰۱۱ هدایت تیم ملی والیبال را به دست گرفت موفق شد ایران را پس از ۳۲ سال قهرمان آسیا کند ولی در سال ۲۰۱۲ در انتخابی المپیک ناکام ماند تا استرالیا به بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن صعود کند. یعنی پس از کار یک ساله ایران از صعود به المپیک ناکام ماند. ولاسکو در مدت زمان مشخص تعیین شده توانست تفکراتش را کم کم بر والیبال ایران حاکم کند و پس از آن توانست استارت شکست تیم های برتر جهان در لیگ جهانی را رقم بزند. شکست تیم های قدرتمند لهستان و صربستان والیبال ایران را در جهان مطرح کرد.

ولاسکو فضای امنی برای بازیکنان در تیم ملی برجای نگذاشت تا بازیکنان برای پوشیدن پیراهن تیم ملی در رقابت باشند و همین باعث افزایش کیفیت تیم ملی شد. این کارها در یک شب و یک ماه و ۴ ماه رخ نداد بلکه در زمان مشخص به بار نشست تا ولاسکو در ذهن ایرانی‌ها ماندگار شود و والیبال ایران در جهان بر سر زبان‌ها بیافتد.

پس از رفتن ولاسکو هیچ یک از مربیان خارجیِ به کار گرفته شده در سایه عدم پشتوانه سازی، جسارت جایگزین کردن بازیکنان جوان و با انگیزه را نداشتند تا چندین سال شاهد استفاده از ترکیب تکراری در تیم ملی باشیم و رقابتی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی به وجود نیامد و عنوان چهارمی کواچ در لیگ جهانی ۲۰۱۴ نیز ماحصل و تاثیر کار ولاسکو بود.

فقدان فضای رقابتی
دیگر خبری از برنامه بلند مدت نبود و ملی پوشان دلیلی برای رقابت نمی‌دیدند، بازیکنان زیادی در لیگ‌ها بی انگیزه کار کردند چراکه شانسی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی نمی‌دیدند. وقتی برنامه ای نباشد، رقابتی نیست و در نتیجه استارت افول کیفیت تیم ملی زده شد. تک ستاره‌های والیبال ایران روزنه امید مربیان خارجی برای کسب موفقیت بودند غافل از اینکه آینده سیاهی در انتظار والیبال است.

پس از رفت و آمدهای محمدرضا داورزنی میان وزارت خانه - فدراسیون و به کار گیری سرپرستان مختلف که در گزارش های پیشین بارها به آن اشاره شده است، بی ثباتی مدیریتی تیری بود بر پیکره والیبال ایران. سرانجام پس از کش و قوس فراوان ریاست فدراسیون از خواب غفلت بیدار شد اما بسیار دیر بود چرا که فقط چند ماه به المپیک توکیو زمان باقی مانده بود.

جبران اشتباه با اشتباه بزرگ‌تر
رئیس فدراسیون که در صدد بود با همان تفکر قدیمی یعنی با در اختیار گرفتن نسل طلایی و بهترین مربی دنیا جبران زمان از دست رفته و عدم برنامه ریزی را کند، ولادیمیر الکنو را علم کرد. کارشناسان و رسانه باراها تاکید کردند که به خدمت گرفت برترین مربی جهان نمی تواند والیبال ایران را بر سکوی المپیک قرار دهد و این کار فقط حواشی را بیش تر خواهد کرد اما فدراسیون اعتنایی نکرد.

فدراسیون والیبال می‌توانست مانع از بروز مشکل بزرگ‌تر برای تیم ملی و والیبال کشور شود و آن این بود که از آرمان بدون برنامه خود کوتاه بیاید. تیم ملی می‌توانست با مربی ایرانی و حتی یک مربی تراز اول ایتالیایی که به سیستم والیبال ایران شباهت دارد کارش را دنبال کند تا نه پول بیت المال از بین برود و نیز از تجربه به دست آمده در توکیو برای ادامه مسیر استفاده شود اما فدراسیون انتخابش را انجام داده بود و از مربی‌ای استفاده کرد که پس از المپیک تصمیم به خداحافظی از دنیای مربیگیری داشت!

پس از انتخاب الکنو، هیات رئیسه در جلسه‌ای نمایشی رای به انتخاب مربی تراز اول برای هدایت تیم ملی داد و در ادامه کمیته فنی انتخاب الکنو را تایید کرد. اعضای کمیته فنی که همراه با رئیس فدراسیون موافقت خود را برای حضور الکنو در تیم ملی اعلام کردند در حقیقت سپر احتمالی تصمیم فدراسیون شدند.

عوام فریبی
نفراتی که با یدک کشیدن نام کارشناس در کمیته فنی با تصمیم رئیس فدراسیون همراه شدند یک مورد ساده را نادیده انگاشتند و آن این بود که تیم ملی ایران که زمان چهار سال بدون برنامه را از دست داده است چگونه می‌خواهد در عرض ۴ ماه با مربی از سیستم روسیه که با والیبال ایران متفاوت است بر سکوی المپیک قرار گیرد؟ اگر نام این عوام فریبی نیست چیست؟ مگر قدرت های والیبال جهان که برنامه چهار ساله دارند در خواب هستند که ایران با چهار ماه تمرین به سکوی المپیک برسد؟ انتخاب برترین مربی جهان برای این بود که در صورت ناکامی احتمالی در المپیک، رئیس فدراسیون مدعی باشد که برترین مربی را آورد اما تیم نتیجه نگرفت!

برنامه ریزی ژاپن با برترین تئوریسین والیبال جهان
داشتن آرمان خوب است اما به شرط آنکه برنامه و مدیریتی نیز در کار باشد. تیم ملی والیبال ژاپن که باعث حذف ایران از مرحله گروهی شد با به خدمت گرفتن فیلیپ بلان فرانسوی، برترین تئوریسین والیبال جهان در کنار سرمربی وطنی در طی چند سال برای توکیو و نیز سلب قدرت از ایران در آسیا برنامه داشت. ژاپنی ها میانگین قدی پایینی دارند و به جرات می‌توان گفت پتانسیل بازیکنان ایرانی را نیز ندارند با برنامه ریزی و هدف گذاری حساب شده و به دور از احساس امروز در برابر تیم ملی ایران قد علم کرده اند. اینگونه نیست که ژاپن ظرف چهار ماه تمرین مقابل ایران بایستد.

کسی نمی‌تواند منکر روزمه عالی الکنو شود. او که برنز و طلای المپیک را در کارنامه دارد در طی چهار ماه تحول خوبی در تیم ملی به وجود آورد. الکنو که بر اساس آمار و ارقام کار می‌کند بازیکنانی مانند آرمان صالحی، بردیا سعادت، میثم صالحی و صابر کاظمی را به تیم تزریق کرد تا مردم بدانند والیبال ایران استعداد دارد و همیشه یک ترکیب وجود ندارد. فضای رقابتی به تیم ملی توسط الکنو تزریق شد تا در فاصله چند روز به المپیک بازیکنی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی حاشیه امنیت نداشته باشد.

پیام مهم الکنو
الکنو حتی پس از پایان المپیک مطرح کرد: برای من بازیکن جوان مانند بردیا سعادت ۱۸ -۱۹ ساله است. بازیکنانی که سال‌ها در والیبال ایران دیده نشده بودند الان در سن ۲۲-۲۳ سالگی برای نخستین بار در تیم ملی حاضر شدند و این باعث می‌شود پیراهن تیم ملی برایشان سنگینی کند، بازیکنان ۱۸ -۱۹ سال باید بازی‌های متعددی در تیم ملی انجام دهند تا در سن ۲۲-۲۳ نتیجه کسب کنند. امیدوارم به این بازیکنان به چشم بازیکنان جوان و آینده دار والیبال ایران نگاه نشود. باید کار بیشتری در والیبال ایران انجام شود ولی هنوز به این بازیکنان به عنوان بازیکن جوان نگاه می‌شود که کم تجربه نیز هستند.

وی در ادامه گفت: واقعاً لذت بردم از کار با جوانان ایرانی. تک تک این بازیکنان آرزو داشتند و می‌خواستند نتیجه بهتری به دست آورند اما همیشه تنها یک آرزو نمی‌تواند باعث موفقیت شود. من از ریاست فدراسیون والیبال ایران تشکر می‌کنم که همه امکانات را در اختیار تیم گذاشت. یک بار دیگر از تک تک بازیکنان تیم ملی به خاطر پشتکار و حجم کاری که متحمل شدند تشکر می‌کنم اما برای کسب بالاترین مقام‌ها تنها یک آرزو و امید کافی نیست.

سرمربی تیم ملی دو پیام مهم برای والیبال ایران دارد که در ادامه اگر گوش شنوایی برای آن باشد می تواند بسیار به والیبال ایران کمک کند. نخست اینکه برای موفقیت فقط آرزو کافی نیست و دوم اینکه بازیکن جوان یعنی بازیکنان ۱۸-۱۹ ساله که در مسابقات مختلف با برنامه آزموده شوند و سپس در سن ۲۳ به نتیجه برسند.

اگر الکنو مدت زمان طولانی مانند ولاسکو در اختیار داشت قطعا تحول عظیمی در والیبال ایران به وجود می آورد اما زمان کوتاه بود. باید منتظر ماند تا طبق قولی که الکنو داده است آمار و ارقام در کنفرانس خبری اعلام شود که نشان دهد ایران در طی ۴ ماه تغییرات خوبی داشته است اما این تغییرات به اندازه ای نبود که ایران را به سکو برساند. همانطور که ولاسکو هم پس از یک سال کار نتوانست ایران را به المپیک لندن راهی کند.

پس امروز نباید با حمله به سرمربی و ستاره هایی مانند محمد موسوی و سعید معروف صورت مسئله را پاک کنیم. اگر معروف و یا موسوی افت کرده اند و کاپیتان را مجبور به خداحافظی شد در نتیجه سومدیریت و برنامه ای بود که سال ها از آن غافل شدیم تا رقابتی بین بازیکنان شکل نگیرد. هیچ سرمربی نیز در طی ۴ ماه نمی‌تواند سکوی المپیک به دست آورد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 3
    فرهاد قائمی بود دو امتیاز اول گیم پنجم رو ژاپن نمیگرفت و ایران میبرد
  • پیمان ساحلی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 0
    اسفندیار کاپیتان تیم ملی جوانان که قهرمان جهان شدن حتی روی نیمکت هم نبود، این چه انتخابی بود؟! یا باند بازی بود یا جناب الکنو یه مطالعه کوچک روی سوابق اینطور مهره ها نداشتن. در هر صورت همین جوانان که قهرمان جهان شدن باید نسل بعدی رو تشکیل بدن در حالی که از اون فهرست فقط شریفی توی تیم المپیک بود. فدراسیون عوامل پشت صحنه است، میدون و خط مقدم دست مربی به عنوان فرمانده و بازیکنان به عنوان رزمنده‌هاست. ما که از این فرمانده چیز خاصی ندیدیم، نه تایم اوت به جا و نه تعویض به جا.
    • وجدان بیدار IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      جان برادز اصن بحث چیز دیگه ایه. کلا الکنو هیچی. ولی مشکل برای دوتا تایم و تعویض صرفا نیست اینا مشکلات تاکتیکیه ولی ما در استراتژی مشکل داریم در برنامه های بلند مدت. نه اینکه حالا پوئن بیست بیستو یک باید تعویض میکرد گذاشت بیستو سه تعویض کرد. مشگل اصلی اینه که انتظار بالا بودن در زمان ناکافی فقط باعث اشتباهات تاکتیکی داخل میدان میشه. مشکلکار داور زنی و تیم همراهش بود که بازیکنان و احساسات مردم رو بازیچه ی اهداف سیاسیه خودشون کردن وگرنه کلا کویچ هم همینجوری داشت نتیجه میگرفت اتفاقا بهتر شاید میشناخت بچه هارو اما ایراد اون اهداف تعریف شده فدراسیون برای مربی ها که نتیجه ی زود بازده و کوتاه مدت رو بیشتر از یک نتیجه ی ماندگار و بلند مدت میخوان چون مدیریت در ایران فرمایشیه نه رقابتی و رزومه ای. امیدوارم چند سالی با عطایی مدارا بشه تا بتونه تفکرات حرفه ایشو برای نسل جدید والیبال ایران برنامه محور کنه تا المپیک بعدی نامایران لرزه بندازه به تن والیبالیستهای جهان. الکنو بینظیر بود بچه ها عالی بودن و قهرمانهای ما برای ما همیشه باعث افتخار و سرافرازیند. تا کور شود هرانکه نتواند دید و لال شود هرکه که بدخواه این سرزمین و فرزندانشه
    • ترکمن صحرا IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      0 0
      آفرین بر شما
  • محمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    اتفاقاً معروف و موسوی اگه افت کردن فقط و فقط مقصر خودشون بودن ک هم غرور ورشون داشت و هم وقتی دیدن کسی نیست جایگزین اونا بشه دیگه دلیلی نداشت خودشونو اذیت کنن.شما دیدید وقتایی ک کریمی بجای معروف وارد زمین میشد چقدر تلاش می‌کرد و چقدر عقب زمین توپ گیری میکرد بازیکنایی ک توی والیبال مدرن امروز نتونن سرویس پرشی و مستمر بزنن جایی توی مسابقات بزرگ ندارن
  • حسن امامقلی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    اگر فرهاد قائمی که در دریافت وسرویس ودفاع روی تور می‌توانست حداقل در تعویض ها باری از دوش تیم بردارد آقای الکنو تعویض ها را میخواست به ایران برگرداند !حریف ما ۲۴ شده بود ما۱۹ تازه آقای اکنون درخواست تایم کرده اخه این به چه درد تیم می‌خورد باور بفرمایید چند بار پای سرویس زن تیم حریف روی خط انتهای زمین بود و آور متوجه نشد چه اشکالی داشت مثل بعضی از تیم ها یک نفر را مامور می‌کرد این مورد را کنترل وبا دست به مربی علامت میداد حق ما مقام نهم نبود من از این وضع تیم حال خوبی ندارم باور کنید بعد بازی با ژاپن ۴۸ ساعت خواب به چشم من نیامد ترا بخدا فکری بحال والیبال بکنید
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    واقعا. فرافکنی وتوجیه فایده ای نداره.الکنو درست می گه
  • جیم IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    این چند صد هزار یورویی که از جیب بیت المال مسلمین وبدون برنامه و برای عوام فریبی در این شرایط تحریمی که ما به تک یورو هم نیاز مبرم داریم به آلکنو پرداخت شد و هیچ عایدی برای تیم ملی نداشت چه کسی پاسخگو هست. چرا آقایان بخاطر این سوء مدیریت استعفا نمی دهند.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    اعضای فعلی تیم والیبال باید می دانستم که این آخرین المپیک آنها خواهد بود و تمام توان خود را می گذاشتن که اینطور نشد. حالا هم باید یه سری از بازیکنا خداحافظی کرده و بروند. سعید معروف می تواند به عنوان دستیار در تیم ملی باشد. باید دوباره از پایه شروع شود و اگر لازم باشد دوباره از ولاسکو دعوت به عمل آید همین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس