تایوان چین

پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۴۰ دستگاه توپخانه خودکششی هوویتزر ذیل قرارداد ۷۵۰ میلیون دلاری به تایوان، موافقت کرده است.

به گزارش مشرق، علی‌رغم هشدارهای دولت چین به آمریکا درباره تداوم فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به تایوان، اما واشنگتن فروش چندین دستگاه توپخانه «هوویتزر» را به تایپه تایید کرد.

پنتاگون بامداد پنجشنبه اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۴۰ دستگاه توپخانه خودکششی هوویتزر (M۱۰۹A۶) به تایوان را در قراردادی با ارزش ۷۵۰ میلیون دلار، موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار دیپلمات سابق آمریکا درباره بحرانی شدن روابط پکن و واشنگتن

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است که این بسته نظامی شامل توپخانه‌های هوویتزر، ۱۶۹۸ کیت هدایت دقیق مهمات، قطعات یدکی، آموزش، ایستگاه‌های زمینی و ارتقاهایی برای نسل‌های قبلی هوویتزرهای موجود در تایوان می‌شود.

آژانس همکاری‌های امنیتی-نظامی پنتاگون نیز به کنگره این قرارداد نظامی و فروش احتمالی تسلیحات مذکور به تایوان را به اطلاع کنگره آمریکا رسانده است.

رویترز در این‌باره نوشت: «علی‌رغم موافقت وزارت خارجه [آمریکا]، این بیانیه به معنای آن نیست که قرارداد امضا شده یا مذاکرات با تایوان به جمع‌بندی رسیده است».

بر اساس این گزارش، فروش احتمالی توپخانه‌های هوویتزر به تایوان در ادامه یک‌سری قراردادهای تسلیحاتی دیگر بین دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» و دولت تایوان خواهد بود.

پیشتر، دفتر امور تایوان در دولت چین با تاکید بر واکنش جدی پکن به هرگونه تبانی کشورهای غربی در مسئله تایوان، گفت چین هرگز دخالت نیروهای خارجی در این موضوع را تحمل نمی‌کند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد.

به رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس