کد خبر 1257319
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
اجتماع عزاداران روز شهادت امیرالمؤمنین(ع)

جمعی از متخصصان اپیدمیولوژی در باره ملاحظات برگزاری مراسم محرم با رعایت شرایط اپیدمی کرونا در کشور، توصیه‌های مهمی را ارائه کرده‌اند.

به گزارش مشرق، با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور به ویژه واریانت دلتا و ضرورت توجه بیشتر مردم به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین با عنایت به ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان آقا امام حسین(ع)، جمعی از متخصصان اپیدمیولوژی در مورد ملاحظات برگزاری مراسم محرم با رعایت شرایط اپیدمی کرونا در کشور توصیه های ارائه کردند.

در این توصیه نامه آمده است:

السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

امسال در حالی وارد دهه اول محرم می‌شویم که ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و فقط ۲۸ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. در هفته‌های اخیر آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس منحوس رو به افزایش  بوده است و فقط در ۱۹ مرداد ۱۴۰۰  تعداد ۵۸۸ نفر از هم وطنان ما جان باختند (رتبه سوم در دنیا از این نظر) و ۶۵۶۱ نفر هم در وضعیت وخیم بیماری در بخش‌های مراقب ویژه (ICU) قرار دارند که این ارقام از ابتدای اپیدمی کووید-۱۹  در کشور بی سابقه بوده است.

بنا به گفته مسئولین حوزه درمان، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در کشور در مرحله اشباع است و اگر ابتکار بستری موقت برای بیمارانی که فقط برای تزریق و دریافت دارو به بیمارستان مراجعه می‌کنند اجرایی نشده بود، بیمارستان‌های کشور نمی‌توانست پاسخگوی این درخواست‌ها باشد؛ با این وجود در صورت عدم پیش بینی تمهیدات لازم، خطر از هم پاشیدگی نظام درمانی در روزهای آتی بسیار جدی است.

علت وضع موجود بیشتر از همه متاثر از شرایط ویروس جهش یافته، اقدامات نامناسب مدیریتی همه مجموعه‌های مرتبط، حضور بی محابای مردم در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، مجالس عزا  و جلسات مختلف و همچنین انجام سفر در هفته‌ها و ماه های اخیر بوده است.

رعایت پایین شیوه نامه‌های بهداشتی در این مدت، موجب تشدید وضعیت انتقال ویروس در بین افراد و خوشه‌های بیماران شده است و در حال حاضر در وضعیت بسیار نامناسب انتقال ویروس در جامعه هستیم.

متاسفانه تقریبا همه استان‌های کشور در این شرایط بسیار بد قراردارند و هنوز کاهش تعداد بیماران بستری از نقطه اوج در هیچ استانی (بجز سیستان و بلوچستان) دیده نمی‌شود.

در شرایطی که کمتر از ۵ درصد کشور (۴ میلیون نفر) واکسن نوبت دوم را تزریق کرده‌اند و در مورد گروهی از این افراد نیز دو هفته بعد از تزریق دوم که برای رسیدن به حد ایمنی مطلوب لازم است نرسیده است، همچنان باید همه ارکان حاکمیت و مردم بر اصول مداخلات غیردارویی تاکید نموده و آنها را رعایت کنند؛ یعنی با استفاده از ماسک، عدم حضور در جمع در فضای بسته، رعایت فاصله دو متری در فضای باز و رعایت بهداشت فردی (شستشوی منظم دستها)، شرایط انتقال ویروس در بین افراد و خوشه‌های بیماران و جامعه را تغییر دهند.

از طرفی همه ما با ایام سوگواری و عزاداری و گرامیداشت قیام عظیم کربلا و حضرت سید الشهدا و یارانش رو به رو هستیم. چه کنیم تا هم عزاداری‌های انجام شود و هم به واسطه گسترش بیماری که می‌تواند منجر به مرگ بیشتر و یک فاجعه انسانی شود، مدیون حق الناس نشویم؟

همه باید باور کنیم که شرایط انتقال ویروسی که در حال حاضر در کشور در گردش است با ماه‌های قبل متفاوت است. در حال حاضر افرادی که به ویروس آلوده هستند و شاید خود آن‌ها نیز از آن اطلاعی نداشته باشند، با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با سرعت بسیار بالا و در زمانی کوتاه موجب انتقال ویروس می‌شوند.

متاسفانه این سرایت پذیری بالا حتی در فضای باز نیز روی می‌دهد. این ویروس به سرعت منتقل می‌شود و ما نیز می‌توانیم آن را به سرعت به سایر افراد منتقل کنیم و در بین مبتلایان جدید، تعدادی به علت شدت عوارض بیماری مجبور به بستری در بیمارستان شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند.

همه اینها جدای از بار شدیدی است که به بیمارستان‌های کشور وارد شده است و حتی خدمات به بیماران تصادفی، سکته‌های قلبی و مغزی ، سرطان‌ها و سایر بیماران نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب نیز در سال گذشته به رعایت توصیه‌های کارشناسان بهداشتی در همه ایام مخصوصا در عزاداری‌های محرم تاکید فرمودند. از این رو درخواست ما به عنوان متخصصین اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی از همه مردم عزیز و شریف ایران این است که برای عزاداری‌های حسینی امسال، هر خانواده، خانه خود را به عنوان محل عزاداری در نظر بگیرند و ضمن بهره گیری از صدا و سیما و ظرفیت فضای مجازی از حضور در سایر مکانها جدا خودداری فرمایید.

در صورتی که به هر دلیلی در این مراسم ها شرکت فرمودید، فقط و فقط در مراسم هایی شرکت فرمایید که در فضای باز و با داشتن ماسک و رعایت فاصله حداقل دو متر از یکدیگر انجام می‌شود.

همچنین از همه اقشار مختلف مردم درخواست می‌شود که برای رعایت پروتکل‌ها با بازرسین مهندسی بهداشت محیط همکاری کامل داشته باشند. از همه آحاد جامعه انتظار می‌رود که با توجه ویژه به موضوع حق الناس و مسئولیتی که همه در قبال یکدیگر داریم این توصیه ها را جدی بگیرید.

وضعیت فوق بحرانی استان ها نیاز به  جهت دادن شور حسینی مومنان به سمت کنترل اپیدمی است. امسال نیازمند این هستیم که  رسالت هیات‌های مذهبی در مسیر کمک به قطع زنجیره کرونا تعریف شود.

نذورات و مواد غذایی هیاتها برای کمک مومنانه به خانواده‌های کم بضاعت و آسیب دیده از کرونا و مستضعفین اختصاص یابد. جوانان وارد عرصه کمک به کنترل اپیدمی شوند و نظارت بر اجرای دستورالعملها در قالب امر به این معروف، به کارشناسان بهداشتی و نیروهای بسیجی کمک کنند.

بیمارستانها نیاز به کمک دارند، و کمک‌های انسانی، مادی و معنوی عزاداران حسینی می‌تواند معطوف به کمک به این مراکز درمانی هم باشد.

امید آن داریم که با پوشش بالاتر شبکه‌های استانی و ملی صدا و سیما و عرضه بسته‌های اینترنتی ارزان قیمت توسط اپراتورهای تلفن همراه، امکان بهره گیری از برنامه عزاداری سید و سالار شهیدان در عرصه‌های مجازی بیش از پیش فراهم گردد و ان شاء الله که تحت عنایت سرور شهیدان هر چه زودتر این اپیدمی خاتمه یابد و سلامتی و رفاه همه هموطنان تامین شود.

جمعی از متخصصین اپیدمیولوژی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دکتر علی احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

دکتر کوروش اعتماد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر محسن اعرابی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

دکتر محمد حسن امامیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

دکتر علیرضا انصاری مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

دکتر حمیدرضا توحیدی نیک، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دکتر حمید شریفی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دکتر مجتبی صحت، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

دکتر علی عالمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد

دکتر عباس علیپور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

دکتر ابراهیم قادری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

دکتر علی کبیر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

دکتر منوچهر کرمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر داود خلیلی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر قباد مرادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

دکتر احسان مصطفوی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس