خرید لباس نوزاد به خصوص برای پدر و مادرهای جوان دغدغه بسیاری را تشکیل می دهد.گاهاً در ابتدای دوران بارداری اقدام به خرید لباس های بسیاری انجام می دهند که عملا بعد از یک مدت کوتاهی بسیاری از آنها بی استفاده خواهد شد!

نوزادان تا چند ماه اول دارای سرعت رشد بالایی می باشند پس بهتر است برای خرید بهتر لباس نوزاد ابتدا نکاتی را باید درباره آن بدانید تا هم از هزینه اضافی جلوگیری شود و هم انتخاب بتوانید انتخاب هایی مناسب و راحت تری را، داشته باشید.

نکات مهم برای خرید لباس نوزاد

دنیای لباس نوزاد بسیار جذاب و رنگارنگ و هیجان بر انگیز است به خصوص برای پدر و مادر هایی که تجربه اولین فرزند خود را دارند و با تمام وجود می خواهند هر چه که جذاب به نظر می رسد را داشته باشند!

غافل از اینکه بسیاری از البسه ای که تهیه می کنند بلا استفاده خواهد ماند و چه بسا بسیار زود کوچک خواهد شد! پس بهتر است که بر اساس نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم اقدام به خرید لباس برای دلبندانتان انجام دهید.

ویژگی های لباس مناسب نوزاد

نکاتی جالب و کلیدی برای خرید لباس نوزاد که باید بدانید

ایمنی لباس نوزاد

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید لباس نوزاد باید به آن دقت کرد، مساله ایمنی آن است. زیرا که نوزادان بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و حتی لباس که شاید برای خطرناک بودن بسیار ساده باشد، امکان آسیب رساندن به آنها را دارد.

از جمله قسمت هایی که امکان آسیب رساندن به نوزادان را دارد، دکمه های کوچک، ربان، نگین های ریز و تکه های قابل کنده شدن می باشد.

احتمالاً دیده اید که نوزادان عادت به مکیدن انگشت خود دارند و به صورت اتفاقی ممکن است قسمت های مختلفی از لباس خود را نیز به دهان بگیرند که اگر آن قسمت ها دارای قطعات ریز و قابل کنده شدن باشد احتمال خفگی را بوجود خواهد آورد.

ربان روی لباس ها نیز بر اثر پیچ تابی که نوزاد به خود می دهد احتمال پیچیده شدن به دور او را خواهد داشت و بهتر است که از لباس هایی استفاده کنید که این احتمالات را پایین بیاورند و از هرگونه خطری نوزادتان را دور کنید.

جنس پارچه لباس نوزاد

لباس نوزاد با پارچه های مختلفی تولید و عرضه می شود اما باید حتما در نظر داشت که پوست کودک دلبندتان به نوع خاصی از پارچه ها، واکنش حساسیت پوستی نشان ندهد.

از انواع پارچه هایی که با آن ها لباس نوزاد و کودک تولید می شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از پارچه وال برای لباس نوزاد

یکی از سبک ترین نوع های پارچه به خصوص برای نوزادان در ماه های اول تولد، پارچه وال می باشد.این پارچه بسیار سبک و نمایان است که حالتی همانند تور دارد.

خرید لباس نوزاد دخترانه طرح دار و چین چینی، از جنس این پارچه بسیار متداول است.

استفاده از ژرسه کش بافت برای لباس نوزاد

یکی از دغدغه های والدین، رشد زیاد نوزادان در ابتدای تولد تا ۱۲ ماهگی می باشد که همین امر سبب خرید مداوم لباس با سایز های متنوع می شود و لباس های قبلی خیلی زود بدون کاربرد خواهند شد.پارچه ژرسه کش باف، نوعی پارچه پنبه ای می باشد که با داشتن قابلیت کشسانی میتواند جایگزین خوبی برای کسانی که نگران خرید لباس بی وقفه هستند باشد.

زیرا که به راحتی با رشد کودک حتی میتوان از آنها استفاده کرد و همچنین با داشتن جنس لطیف و همچنین قابلیت تنفس، از آسیب های پوستی نیز جلوگیری می کند.

پارچه فلیس برای لباس نوزاد

فلیس نوعی پارچه ی ضخیم است که بیشتر برای لباس های زمستانی و پتو و کت های نوزادان به کار می رود.اما با داشتن جنسی نرم اصلا برای پوست نوزاد آسیب زننده نخواهد بود و همچنین بر خلاف پشم قابلیت شستشو با ماشین لباس شویی را نیز دارا می باشد.

پارچه های کُرک داربرای لباس نوزاد

همانطور که از نام این پارچه ها پیداست دارای کُرک می باشند البته این نوع از کُرک ها اصلا ضخیم و یا خشک نیستند و مانند سایر پارچه هایی که برای کودکان تولید می شود، بسیار لطیف می باشند.

نکاتی جالب و کلیدی برای خرید لباس نوزاد که باید بدانید

این پارچه ها دارای قابلیت جذب بالای رطوبت هستند که بر اساس همین قابلیت، بیشتر در حوله و تن پوش های نوزادان و کهنه های آنها بکار می رود.

پارچه میکروفیبر برای پوست های جساس نوزادان

بعضی از نوزادان نسبت به سایرین پوست حساس تری دارند و باید برای آنها از پارچه های بخصوصی استفاده کرد.یکی از انواع این پارچه ها نوع جدیدی می باشد که به بازار عرضه شده است.

میکروفیبر با داشتن الیاف ریز و همچنین حساسیت زا تبودن و لطافتشان، برای پوست های حساس بسیار مناسب می باشند.

استفاده از پارچه های ضد آب برای لباس نوزاد

انواع پارچه های ضد آب مانند:پلی استرو نایلون، در بازار بسیار زیاد وجود دارند و لباس های نوزاد بسیاری از آنها تولید می شود.این پارچه ها به دلیل داشتن قابلیت ضد آب بودن، بسیار مطرح می باشند اما باید در نظر داشتن که به دلیل تنفس ناپذیر بودنشان، برای لباس کودک مناسب نیستند.

اما میتوان از زیرتشکی و پوشک هایی که از این پارچه ها تولید می شود استفاده کرد زیرا قابلیت شستشو راحتی دارند و همانگونه که پیداست، در مقابل رطوبت مقاوم می باشند.

ریون بامبو

بامبو گیاهی با داشتن خاصیت های بسیاری است که تهیه پارچه از سلولز های آن نیز صورت گرفته است.این نوع از پارچه به صورت ارگانیک تولید می شود و با داشتن قابلیت تنظیم دمای بدن نوزاد، میتواند سرد و گرم شدن بدن او را بسنجد و از گرم شدن بیش از حد او جلوگیری کند.

پارچه ریون بامبو ضد باکتری و حساسیت می باشد و همچنین آسیبی به محیط زیست نمی زند.

کشمیر

کشمیر از انواع پارچه های گران و تجملاتی می باشد که با توجه به قیمت آن و همچنین رشد سریع کودکان زیاد به صرفه نخواهد بود ولی اگر قصد خرید لباس نوزاد دخترانه و یا خرید لباس نوزاد پسرانه، از جنس کشمیر را دارید، باید در نظر داشته باشید که به مدت طولانی از آن استفاده نخواهد شد و همچنین مراقبت های بسیاری را لازم دارد.

با توجه به اینکه لباس  نوزادان بسیار کثیف خواهد شد، این پارچه انتخاب خوبی نخواهد بود.

انواع مختلف و بسیار دیگری از پارچه ها نیز موجود است که به صورت کلی میتوان گفت، بهترین نوع آنها پارچه های پنبه ای و نخی می باشند زیرا که قابلیت شستشو دارند و همچنین حساسیت زایی کمی را به دلیل داشتن قابلیت تنفس، دارا می باشند.

راحتی لباس نوزاد

یکی از مهم ترین عوامل در هنگام خرید لباس نوزاد، راحتی می باشد.زیرا کودک در هنگام رشد است و اگر از لباس های تنگ و چسبان برای او استفاده کنیم باعث اذیت شدن او و مانع تکان خوردن های او می شود.

تکان خوردن های نوزادان در هنگام رشد و در بدو تولد بسیار زیاد می باشد و به سبب همین خرید لباس های گشاد و راحت برای آنها کاملا عقلانی و مناسب است.

خرید لباس پسرانه نوزاد و لباس دخترانه نوزاد با جنس پارچه لطیف و نازک و نخی بسیار مناسب و متداول است.

بحث دیگر در زمینه خرید لباس نوزاد، قابلیت شستشوی آنهاست.برای خرید لباس نوزاد باید حتما به اینکه قابلیت شسته شدن در ماشین لباسشویی را داشته باشند و همچنین پس از شسته شدن آب نروند و یا زبر و پوسته پوسته نشوند را در نظر داشت.

زیرا که تمامی این عوامل سبب خراب شدن لباس و همچنین ایجاد هزینه اضافی خواهند شد.لباس نوزادان بسیار زود کثیف خواهد شد به همین دلیل باید لباسی را خریداری کنید که از لحاظ خراب شدن به واسطه شستشوی بسیار، مقاوم باشد.

کارایی لباس نوزاد

بسیاری از لباس های نوزاد موجود در بازار، بسیار دوستداشتنی و همچنین جذاب به نظرمی رسند و به همین دلیل برای پدر مادر های جوان بسیار وسوسه کننده هستند ولی باید در نظر داشت که اولویت اول شما قطعاً راحتی فرزندتان است و بسیاری از لباس های موجود در بازار این قابلیت را ندارند و صرفاً دارای جذابیت ظاهری می باشند.

نکاتی جالب و کلیدی برای خرید لباس نوزاد که باید بدانید

پس در هنگام خرید فریب ظاهر زیبای لباس های کوچک جذاب را نخورید! حتما از جنس پارچه و همچنین میزان راحتی لباس ها مطمئن شوید و سپس اقدام به خرید نمایید.

سایز لباس نوزاد

نکته مهم دیگر در هنگام خرید لباس نوزاد سایز آنهاست.شاید حتی به اینکه لباس هایی در این اندازه کوچک دارای سایز های متفاوتی باشند دقت نکرده باشید، اما حتی لباس های به کوچکی یک بازو نیز دارای سایز مخصوص خود هستند!

برای تعیین سایز لباس نوزادتان میتوانید از سانتی متر و جدول زیر استفاده کنید.

خرید لباس مطابق سایز نوزاد به صورت کلی امری مناسب می باشد اما میتوانید لباسی با یک سایز بزرگتر نیز تهیه کنید زیرا که رشد نوزادان بسیار سریع می باشد و خیلی زود حتی لباسی که با سایز بزرگتر خریده اید، برای او کوچک خواهد شد!

سن نوزاد

شماره سایز

قد شلوار

قد بلوز

قد بادی

عرض بادی

0 تا 3 ماه

0

35_23

29_27

35_33

20_18

3 تا 6 ماه

1

38_36

33_31

38_36

22_20

6 تا 9 ماه

2

41_39

35_33

41_39

23_22

9 تا12 ماه

3

44_42

39_37

43_41

25_23

نکاتی جالب و کلیدی برای خرید لباس نوزاد که باید بدانید

اما از خرید لباس های بیش از حد گشاد و یا تنگ جداً خودداری کنید زیرا که مانع راحتی کودک خواهد شد.

امیدواریم که این مقاله برای خرید بهتر لباس نوزاد به شما کمک کرده باشد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس