افغانستان نمایه

تا کنون عملکرد طالبان با مال و جان و ناموس شیعیان مثبت گزارش شده و بعد از تصرف هرات و مزار و کابل گزارشی مبنی بر خشونت و قتل و کشتار هدفمند علیه شیعیان دریافت نشده است.

به گزارش مشرق، یکی از فضلای افغانستان طی یادداشتی چند نکته راجع به وظیفه ما در قبال شیعیان افغانستان و  طالبان نوشته است و در کانال تلگرامی کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) منتشر شده است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

دوستان عزیز سلام!

ضمن عرض تسلیت ایام محرم و آرزوی سلامتی و امنیت و آرامش برای ملت افغانستان و شیعیان این سرزمین

۱. طالبان، تقریبا همه خاک افغانستان را تصرف نمودند و کنترل و مدیریت شهرها حتی کابل را بدست گرفته و بیرق شان را بالای ارگ کابل برافراشته اند.

۲. برخورد طالبان با برنامه های مذهبی شیعیان تا کنون مثبت بوده و فعلا کاری به شیعیان ندارد و در برخی از مساجد با صراحت اعلام کرده اند که همانند سابق به عزاداری و اقامه نماز و... بپردازید در دیدگاه ما شیعه و سنی تفاوتی ندارند و همه شهروند افغانستان هستیم (اما در آینده چه خواهد شد خدا می داند)

۳.تا کنون عملکرد شان با  مال و جان و ناموس شیعیان مثبت گزارش شده و بعد از تصرف هرات و مزار و کابل گزارشی مبنی بر خشونت و قتل و کشتار هدفمند علیه شیعیان بالخصوص، از طرف این گروه دریافت نشده مگر موارد نادری که در میدان جنگ و درگیری اتفاق افتاده باشد.

۴. فضای مجازی به گونه ایست که کوچکترین تحلیل و توضیح و ابراز نظر و... به راحتی در سراسر دنیا نشر می شود و طبعا طالبان هم این اخبار را رصد می کنند و حتی ممکن است در بسیاری از گروه ها به صورت ناشناس و با نام های مستعار حضور داشته باشند تا پیامهای منتشره را رصد نمایند که طبعا نظرات و تحلیل ها و دیدگاه های دوستان در تصمیمات طالبان راجع به آینده و برنامه مذهبی شیعیان بی اثر نخواهد بود.

لذا با توجه به مطالب فوق دوستان عزیز و کاربران فضای مجازی خصوصا عزیزانی که در بیرون از مرز افغانستان به سر می برند، لطف کنند مواظب کلمات، تحلیل ها، نشر کلیپ ها و... باشند و هر آنچه نشر می دهند ابتدا خوب بیاندیشند که در شرایط کنونی تا چه حد برای شیعیان مظلوم افغانستان ثمره مثبت دارد و تا چه اندازه ممکن است شیعیان افغانستان را افراد مطیع قانون و خواهان امنیت و ایجاد آرامش در این کشور نمایش بدهد و آنگاه اقدام بر نشر کنند. 
هراس از اینست که (در شرایط کنونی که طالبان همه چیز را در اختیار گرفته) نکند خدایی نکرده با فحاشی ها، تندروی ها، نظرات نسنجیده، تظاهرات ها و خیزش هایی که معلوم نیست از کجا و با چه اهدافی راه اندازی و مدیریت می شود و... زمینه شدت عمل و سختگیری طالبان نسبت به شیعیان را فراهم کند و بازهم ملت مظلوم ما شاهد برخورد های نامناسب و محدودیت هایی شدید باشند که ممکن است منشأ این محدودیت ها هم اقدامات و پیامهای نسنجیده افرادی باشند که در داخل افغانستان یا در کشورهای دیگر به سر می برند. 

امید که دوستان با حسن نیت بر این مطالب نگریسته و مواظب پیام های شان در فضای مجازی (اینستاگرام، فیسبوک، واتساپ و...) و این گروه باشند تا ببینیم طالبان در قبال شیعیان چه برنامه و اهداف و ایده دارند (گاهی تعادل، نرمش و سکوت، در صلاح مردم و بیانگر شجاعت افراد است)

به امید امنیت و آبادانی کشورم افغانستان و سربلندی شیعیان این سرزمین

باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهیم نوشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    9 0
    خدایا!مُهر سکوت را بر دهان دهباشی و دهباشی ها بزن!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 14
    شیعیان بهانه هستند. اصلاح طلبان از الگو شدن اجرای شریعت اسلامی در افغانستان وحشت دارند. دقیقفا شبیه وحشت دولتهای عربی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران. اما نگران نباشند. همانطور که انقلاب اسلامی ایران استحاله و نرمالیزه شد انقلاب اسلامی افغانستان هم استحاله خواهد شذ.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 2
    کاملا مقاله صحیح با یک نتیجه گیری درست . الآن دیگه حکومت افغانستان حکومت اسلامی طالبانه و قطعا برای سالیان بسیار طولانی ادامه داره . حال که طالبان از در صلح و سازش و احترام با شیعیان این کشور وارد شده و سیاست همیشگیش رو هم بهمین منوال اعلام کرده بهترین راه تعامل و حسن همجواری با حکومت جدید افغانستانه . حکومتی که قطعا بمراتب بهتر از حکومت فاسد و آمریکایی اشرف غنی هست و بدون تردید امنیت مرزهای ما هم بمراتب بهتر از قبل خواهد بود . و از همه مهمتر تحولات اخیر زمینه بازگشت میلیونها مهاجر غیرقانونی افغان به کشورشون رو فراهم کرده که انشاالله در آینده نزدیک این امر مهم 100% اجرا بشه
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      5 2
      خوش خیال نباش هنوز است که‌ بشود به طالبان اعتماد کرد یادت نرود که اين گروه دست پرورده آمریکا وشیوخ عرب است
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 2
    ان شاالله تعالی،خدا کمک کنه که در سرتاسر افغانستان نظم و امنیت و صلح برقرار بشه و یک دولت کاملا مقتدر اسلامی سر کار بیاد که از تمام افغانها نماینده داشته باشه از هر طایفه و قومیت و مذهب که هستند،کنار هم دست برادری بدهند با مردم افغانستان،سرزمین خودشون رو آباد کنن و در آن کنار هم زندگی کنن و با دنیا و کشورهای دیگه هم تعامل دوستانه داشته باشند و روابط دیپلماتیک دوستانه و صلح امیز،اکنون که طالبان بدون جنگ و درگیری افغانستان رو از بیگانه ها و ایادی خائن اونها باز پس گرفته،ضمانت چنین حکومت متحد اسلامی رو کرده و از ناموس افغانستان از تمام مردم قومیتها و مذاهب و طوایف حمایت میکنه و میخواد کشور به امنیت پایدار برسه و وقت ثبات و سازندگی هست،ان شاالله افاغنه محترم که در ایران به سر میبرند نیز مانند سایر هموطنانشان دست یاری به طالبان بدهند و به کشور خود برگردند و با عزت کنار هم خانواده بزرگی از افاغنه شریف و مومن و متعهد و برادروار،تشکیل دهند،آرزوی ما همین است که این آوارگی ها و پناهندگی ها و سختی ها تمام شود و الان بهترین فرصت است،افاغنه محترم به ندای مددخواهی برادران مسلمان خود در خاک افغانستان پاسخ دهید که دوران سازش و آبادی و سازندگی است.لطفا از خاک ایران به خاک افغانستان برگردید و افغان ها و افغانستان را تنها نگذارید و یاری کنید.
  • امیر GB ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    یه ضرب المثل میگه آنچه از دست دزد باقی ماندگیر رمال افتاد حکایت افغانستان فعلا همینه
  • مرتضی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 4
    هرکاری می کنید بکنید فقط آواره جنگ راه ندهید تازه همین هایی هم که هستند باید اخراج شوند
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      1 3
      احسنت . انشاالله باید ترتیب بازگشت افاغنۀ اینجا به زادگاه اصلیشون داده بشه چون در شرایط فعلی و تنگناهای اقتصادی موجود کشور وجود اینهمه افغانی غیرقابل تحمله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس