شکست آمریکا در افغانستان

یک اندیشکده آمریکایی با اذعان به سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا در افغانستان مدعی شد سقوط کابل به اهداف سیاست خارجی کنونی آمریکا ضربه شدیدی وارد خواهد کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به قلم متیو کروئینگ استاد رشته حکمرانی در دانشگاه جورج‌تاون و معاون مرکز امنیت و راهبرد اسکوکرافت این اندیشکده آمریکایی و جفری سیمینو دستیار مدیر ابتکار راهبرد اسکوکرافت این مرکز نوشت: در پی سقوط سریع و حیرت‌انگیز کابل به دست طالبان، دولت آمریکا و تحلیلگران خارجی بر روی بحران آنی از جمله خروج ایمن پرسنل آمریکایی متمرکز شده‌اند. با این حال، پس از آنکه گردوخاک‌ها فرو نشیند، مشخص خواهد شد که شکست آمریکا در افغانستان پیامدهای راهبردی مهم‌تر و فراگیرتری به همراه دارد و واشنگتن باید به این پیامدها بپردازد. در حقیقت، عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان می‌تواند به چند مورد از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی رئیس‌جمهور بایدن لطمه وارد کند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


ضربه سنگین شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان به اعتبار واشنگتن / روسیه، چین و ایران خلأ آمریکا را پر خواهند کرد

متحدان آمریکا به تعهدات کاخ سفید بدبین شده‌اند

این اندیشکده می‌نویسد: بایدن بر تمایل خود در خصوص ازسرگیری نقش رهبری جهانی آمریکا تأکید کرده و بارها گفته که «آمریکا بازگشته است.» رهبری جهانی آمریکا و ثبات نظام بین‌المللی تا حد زیادی به وعده‌های واشنگتن در خصوص محافظت از دوستان و دفاع در برابر دشمنان بستگی دارد. بیش از ۳۰ متحد در قالب معاهدات رسمی به تضمین‌های امنیتی آمریکا متکی‌اند. این کشورها مجموعاً بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، اگر نتوان به عهد آمریکا اعتماد کرد، در آن صورت متحدان شاید دست به دوراندیشی زده و به دنبال راه‌های دیگری برای محافظت از خود باشند و دشمنان ممکن است چنین چیزی را چراغ سبز تلقی کرده و بدون هرگونه تبعاتی دست به تاخت‌وتاز بزنند.

ضربه سنگین شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان به اعتبار واشنگتن / روسیه، چین و ایران خلأ آمریکا را پر خواهند کرد

ضربه سنگین عقب‌نشینی از افغانستان به اعتبار آمریکا

متأسفانه، عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان ضربه سنگینی به اعتبار این کشور وارد خواهد کرد. آمریکا به مدت ۲۰ سال وعده داد که یک دولت دموکراتیک خودکفا در افغانستان به وجود می‌آورد، اما در این خصوص ناکام ماند. حالا که آمریکا وعده‌هایی که طی دو دهه به مردم افغانستان داده بود را نقض کرده است، آیا دیگران به وعده‌های این کشور اعتماد خواهند کرد؟ متحدان آمریکا در ناتو که با این کشور در زمینه غلبه بر طالبان و بازسازی افغانستان همکاری کردند نیز از تصمیم بایدن غافلگیر شدند. پیشاپیش سؤالاتی در خصوص اتکاپذیری آمریکا مطرح گردیده‌اند. رقبا در مسکو و پکن پیروزمندانه به تحولات می‌نگرند و حتی نزدیک‌ترین دوستان واشنگتن نگران شده‌اند. توبیاس الوود رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس در این باره پرسیده است: «بر سر شعار "آمریکا بازگشته است" چه آمده؟» روری استوارت وزیر سابق توسعه بین‌المللی انگلیس نیز در این باره اظهار داشت: «دموکراسی غربی که به نظر الهام‌بخش دنیا و چراغ راه دنیا بود، رو برگردانده است.»

ضربه سنگین شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان به اعتبار واشنگتن / روسیه، چین و ایران خلأ آمریکا را پر خواهند کرد

خیانت آمریکا به شعارهای دموکراسی‌خواهانه خود

در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر از بین رفتن اتکاپذیری، وضعیت دموکراسی جهانی و حقوق بشر نیز این وسط مطرح است. دکترین نوظهور بایدن به دنیا به مثابه «نقطه عطفی» در کشمکش میان دموکراسی‌ها و دیکتاتوری‌ها می‌نگرد. بایدن در این باره گفته است: «ما باید نشان دهیم که دموکراسی‌ها همچنان می‌توانند رهایی‌بخش مردم ما باشند. این رسالت الهام‌بخش ماست.»

اما آمریکا در قالب عقب‌نشینی عجولانه از افغانستان، یک دولت دموکراتیک نوپا را تنها گذاشته و قدرت را تقدیم طالبان کرده است. تجربه دموکراتیک ناموفق آمریکا در کابل به ‌درستی این سؤال را نزد مردم افغانستان و دیگران مطرح می‌سازد که آیا دموکراسی واقعاً می‌تواند نجات‌بخش باشد؟ عقب‌گرد افغانستان به سمت دیکتاتوری نقطه دیگری است در روند نگران‌کننده‌ای که کاهش تعداد دموکراسی‌ها در سطح دنیا طی تک‌تک سال‌ها در طول ۱۵ سال گذشته را نمایان می‌سازد. حاکمیت طالبان پیشاپیش به موارد فاحش نقض حقوق بشر منجر شده و این اعمال و موارد دیگر احتمالاً به یک رویه معمول در افغانستان تبدیل خواهند شد.

ضربه سنگین شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان به اعتبار واشنگتن / روسیه، چین و ایران خلأ آمریکا را پر خواهند کرد

خروج آمریکا و تضعیف جایگاه آمریکا در برابر چین

شورای آتلانیتک در بخش دیگری عنوان کرد: در نهایت، دولت بایدن وعده داده که بر روی رقابت با چین در قالب رقابت میان قدرت‌های بزرگ متمرکز خواهد شد و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور قدرت گیری چین را «بزرگ‌ترین آزمون ژئوپلیتیکی قرن بیست و یکم» برای کشورش خوانده است. برخی از حامیان خروج آمریکا از افغانستان استدلال کرده‌اند که نیروها و منابع در نتیجه این امر آزاد می‌شوند و می‌توان آنها را به سمت رقابت با پکن سوق داد. اما خروج آمریکا در مجموع موجب تضعیف جایگاه آمریکا در برابر چین می‌شود.

روسیه، چین، و ایران خلأ آمریکا را پر می‌کنند

به باور نویسنده لطمه به اعتبار آمریکا که قبلاً به آن اشاره شد، محاسبات چین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به طرح این سؤال می‌انجامد که آیا آمریکا جرأت آن را دارد که از متحدانش در منطقه هند ـ آرام دفاع کند؟ این امر ممکن است تجاوز به تایوان را نزد چین وسوسه‌انگیزتر سازد. گذشته از این، آمریکا نفوذ چشمگیر خود در آسیای میانه و جنوب آسیا را به هدر داد و دشمنان این کشور شامل روسیه، چین، و ایران خلأ به وجود آمده را پر کرده‌اند و روابط گرمی با دولت جدید طالبان شکل داده‌اند. در نهایت، موضع نظامی آمریکا در قاره آسیا تضعیف می‌شود، چرا که این کشور پایگاه هوایی بگرام و دیگر اماکن نظامی مهم را ترک می‌کند و از گزینه‌های واشنگتن در خصوص آرایش قوا در برابر چین و تهدیدات تروریستی آتی که احتمالاً در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان دوباره پدیدار می‌شوند، کاسته خواهد شد.

ضربه سنگین شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان به اعتبار واشنگتن / روسیه، چین و ایران خلأ آمریکا را پر خواهند کرد

عقب‌نشینی آشفته واشنگتن مایه شرمساری سیاست خارجی آمریکاست

این اندیشکده آمریکایی در پایان تصریح کرد:: سقوط سریع کابل و عقب‌نشینی آشفته آمریکا مایه شرمساری سیاست خارجی آمریکاست، اما جدای از این، رسالت سیاست خارجی رئیس‌جمهور بایدن را به شدت تضعیف می‌کند. دولت بایدن پس از رسیدگی به این بحران آنی باید به سراغ کاستن از پیامدهای راهبردی منفی ناشی از شکست در طولانی‌ترین جنگ آمریکا برود. قصور در این زمینه به رسالت بایدن و جایگاه جهانی آمریکا عملاً لطمه خواهد زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • FR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    7 5
    خیلی دیر شده که از رسالت امریکا سخن بگوییم چه رسد به رسالت بایدن ؟!
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    در پس این شکست . با هجوم و خروج روزانه هزاران نفر . از افغانستان پس از بیست سال . چه سیاستی پشت آن هست . آمریکا که از دو سال قبل طرح خروج زمانبندی با طالبان بررسی و صلح قرارداد کردند . هدفش بود . این حضور و پیش روی . دور از انتظار و راحت. طالبان و سراسیمگی مردم بعد از فرار غنی که انتظارش نمیرفت . . این وسط یک چیزائی جور در نمیاد .. آمریکا متحمل شکست بشه و انگلیس و آلمان گله مند از دستگاه های امنیتی آمریکا که بدان اعتماد کردند .. اینهمه بار گران . واقعی . اما امکان دستاوردی با اررشتر وجود دارد که ارزش داشته باشد و جبران کند .. دول دیگر . چه فکری میکنند . اعتماد به آمریکا ضعیف تر نشده ِ. منتظر چه عوارض منطقه ای و جهانی باشیم .. داخل کشور . انگار در برزخ و سرگشتگی . هنوز مردم طالبان را باور و اعتماد ندارند و یا اصلا چنین است . خاصه نزد فرار کنندگانی که امکانی دارند .. خود طالبان هم . انتظار اینگونه تسلط کامل و برنامه برای آن نداشت و انتظار حکومت مشارکتی با دولتمردان و افراد و احزاب داخل که تجربه و افراد تابع خود را دارند ِ تشکیل دهند و چانه زنی کنند .. پرچم را عوض کردند . اکنون در برابر اعتراصات سخن از تصمیم گیری در آینده را میدهند . مشکلات تازه پدیدار میشه ..کاری کرد آمریکا با حمایت از غنی دو نوبت . که سرانجامش نتیجه اش را همگان باید نگران و متحمل باشند .. بهر صورت آیا در پی این همه اعتراصات و خشم علیه آمریکا. ِ امکان . اینکه فکری . طرحی . که بیارزد. به همه اینها. در کله آنها . وجود داشته . که باید نگرانش بود ِ
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      1 0
      این که نوشتین تلگراف بود؟
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    2 6
    دقیقا نبود ولایت فقیه در افغانستان بیداد میکنه و کمر این کشور را شکسته
  • mojtaba SE ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    3 4
    انسان با دیدن ,میفهمه....یعنی وقتی تصاویر از افغانستان و مردم حیران و فقیر در اخبار سراسری اروپا پخش میشه،مردم میبینن که امریکا تو 20 سال برای افغانیها حتی یک فرودگاه درست و حسابی نساخته..و همین تصاویر ماهیت و نیت امریکائی رو آشکار میکنه که جز فقر و جنگ داخلی و زورگوئی هدف دیگری نداشته..این افتضاح هم "اعتبار"اخلاقی و هم سیاسی امریکا رو عریان کرد و هم مثل یک دروغگو رسوا وتسلیم کرد..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    آمریکا بعد از انتخابات سال 98 افغانستان علیرغم تلاشهای فراوان با دیدن افراد و شخصیت های افغان که بدور غنی جمع و از او حمایت و تبلیغ کنند .و نتیجه انتخابات غنی با نزدیک به یک میلیون از مجوع کمتر از دو میلیون رای .بعد از کشمکش های شش ماهه . اعلام شد .متوجه شد که در افغانستان حکومت تحت الحمایه آنها . بعنوان نماد آمریکا . دیگر از سوی مردم حمایت نمیشود و به دست نشاندگان و دیگر شخصیت های بنام که در آن انتخابات بعنوان کاندید شرکت داشتند . بواسطه عملکرد و فسادشان روی خوش نشان نداده اند . صمیم به مصالحه با طالبان گرفت و در اینمدت خواسته های طالبان را منجمله رهائی بیش از پنج هزار زندانی .منجمله انس حقانی که اکنون از سوی طالب با کری عبدالله و دیگران مشغول بمذاکره است.انجام دهد .اینگونه طالبان بخود اهمیت داده و از آن پیله خارج و شروع به سفر به دیگر کشورها کردند و در مسکو با جمعی از بزرگان هم میهن مذاکره کردند .رفته رفته در داخل هم نظرها بیشتر بسمت توان طالب جلب شد .تا اینکه طبق قرار ناتو اقدام بخروج نیروها و همزمان طالب شروع به گرفتن ولسوالی ها . دولت غنی هم علیرغم شواهد بر پیروزی و پیشروی طالب سخن از پیروزی میزد و با ارتش خیالی .حتی نیروهای اطلاعاتی آمریکا و به اذعان بایدن او را هم فریب میداد .تا اینکه از شهرها ی بزرگ خبر از تسخیر و پیشروی میرسید .باز دولت میگفت طبق توافق طالبان نمیتواند وارد مراکز استانها شود و زانوی شان را خرد میکنیم. در این موقع سیا اعلام کرد طالبان در عرض چند ماه بحوالی کابل و پس از سه ماه محاصره .میتواند پایتخت را تسخیر کند .چند روز بعد طالبان به کابل رسید و غنی فرار کرد .همه این اوضاع نشان میدهد که آمریکا با آن همه تبلیغات. از توان آمریکا در بخش های نظامی اقتصادی سیاسی. و جاسوسی و غیره که بخورد مردم خود و جهان با داستان پردازی های سالیان دراز و ساختن فیلم های شیک از تسلط آنان بر امور و جزئیات جهان .و مهم اینکه دستگاه های جاسوسی غرب بخصوص سیا اشراف بر همه چیز دارند .با اتفاقات اخیر .آن داستان هیمنه فرو پاشید ِاینها حتی از خلق وخوی افغانان و اینکه در آنکشور بین مردم چه میگذرد و برایشان اهمیت دارد .اطلاع درستی نداشتند .همین پیش بینی سقوط کابل .و رسانه ای شدن آن .ضربه کاری .بهمان مقدار .روحیه نزد نظامیان و حتی غنی را از میان برداشت و نتیجه کار آمریکا میبینیم
  • GR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    1 0
    اگر ما هم بخواهیم جای پای آمریکا بزاریم پس فرقمون باش چیه نقش پاکستان را هم دستکم نباید گرفت منطقی ترین کار صلح با همسایه بدون دردسره جاده ابریشم و آب و منافع اقتصادی و نفت تحریم اقتصادی و عمق استراتژیک و مکمل دلخوش به مسعود نباشید اون هم نوچه برنارد لویی صهیونیست از آب درومده تجزیه طلبه اقبالی هم نداره باید با پاکستان عمران خان هم بعنوان یک قدرت هسته ای و ترکیه هم متحد بشیم حد اقل در مواردی جاده ابریشم افتتاح بشه طرح ترانزیت جلیلی هم میوفته رو رونق امیدوارم با خط لوله نفت جاده ابریشم نفت منتقل کنیم چین چون ریسک کشتیرانی هم کمتر میشه عین خط لوله جاسک
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    2 2
    فاجعه دردناک سقوط شهروندان افغانستانی لز هواپیمای امریکایی‌ها، مدرک روشنی از حقارت و ناجوانمردی فرهنگ غربی، و یک واقعه جهانی و تاریخی! و نقطه عطفی در تحقیر آمریکا است. این صدای افتادن تشت رسوایی‌های پی‌درپی آمریکاست. هزینه تحقیر آمریکا چنان گزاف و سرسام آور است که امپریالیسم رسانه‌ای هم تاوان محو یا انحراف اذهان از این واقعه را نخواهد داشت. این جنایت را باید *هولوکاست آمریکایی* نامگذاری کرد.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    2 2
    به همهٔ غربگداها و پادوهای یانکی ها در داخل ایران و افغانستان تسلیت میگم ولی دیگه مجبورین برین فکر یه کار آبرومند بکنین و حمالی برای یانکی ها رو بزارین کنار!!!!
  • امیرو IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    2 2
    آمریکا شکستهای بزرگی هم داشته که البته خودش و همپیمانانش مانند کبک سرشان را به زیر برف میکنند که نبینند آخرین آنها قبل از افغانستان که ضربه مهلکی به اعتبار و حیثیت آمریکا وارد کرد حمله موشکی ایران به عین الاسد بود. آمریکایی که اینهمه رجز میخواند کاملاً بی آبرو شد که حتی هم پیمانان عرب منطقه به شک افتادند و بدنبال جایگزین برای آن میگردند.
  • سید مرتضی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    1 0
    اقای مشرق بهتر بود میگفتی روسیه چین وترکیه برای قدرت پول نیازه نیروی دریایی هوایی وزمینی قدرتمند نیازه قدرت فهم فرهنگی نیازه همونطور که ما تو جنگ اذربایجان مه جنگ ما نبود جنگ نفوذترکیه واسرائیل بود تو منطقه قفقاز گفتیم اذریباجان مسلمونن کسی نفی نمیکنه برادران ما هستند اما ایا دولتش هم همینطوره به مانند بحرین حالا خیلیا میان به حرفم اعتراض میکنن اما حقیقت تلخه ترکیه میخواط جانشن امریکا توی منطقه بشه جزوه ناتو هستش متحد امریکان همی هفته دیش کمک فرستاد به اسرائیل برای اتش سوزی بااین که خودش درکیر بوده و...
  • امیر کیاهمتی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    1 0
    ما پانزده بیست سال با امریکایی ها مذاکره کردیم که نتیجش معلومه ولی طالبان دو سه سال با امریکایی ها مذاکره کردن و یه کشور بدست آوردن سر آمریکایی ها را کلاه گشادی گذاشتن
  • مهدی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 2
    روند افول آمریکا روز به روز شدت می گیرد
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام ده سوالی که باید بدنبال جواب آنها باشیم 1- چرا امریکا با عجله از افغانستان خارج شد؟2-مدیران سیاسی و اقتصادی و فرهنگی قدرت داران جدید کابل کدام کشورها خواهد بود؟3- نقش روسیه و چین و هند تابع چه رفتارهای از حکومت مداران کابل خواهد بود؟4- آیا مرکز ثقل قدرت تنش سیاسی جهانی از اروپا به مرکز افغانستان در حال انتقال است که می تواند باروت ساز جنگ ها ی جهانی شود ؟5-تاکتیک های ایران اسلامی نیازمند چه ابزارهای در مقابل اثرات درازمدت تغییر حکومت در کابل است؟6- آیا رفتارهای نظامی در افغانستان در حال تغییر رفتارهای فرهنگی و گسترش آن در قاره آسیا خواهد بود؟7- چرا باید ایران اسلامی باید در افغانستان هشیار باشد و به امنیت فرامرزی خود در درازمدت فکر بکند؟8-چرا باید خاطره حمله افغانها به اصفهان و سقوط حکومت صفوی را باید یاد آوری کرد؟9- چرا درون امریکا از خروج نظامی از افغانستان آشفته است؟10- و چرا باید به حیله و نیرنگ صهیونیستها و و هابی ها در آینده در افغانستان خیلی بیشتر فکر کرد؟
  • مقدس IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    در شرایط فعلی رصد نیروهای ترکیه در افغانستان و منطقه بسیار مهم‌تر از فرار یانکی هاست تناقضات مشکوک زیادی در رفتار و مانورهای دیپلماتیک و...... ترکیه در منطقه از عراق و سوریه گرفته تا فطر و امارات و یمن به وضوح مشخص است .
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    باتوجه به اینکه تروریسم در تمام کشورهای جهان منتشر و گروههای وابسته ایجاد کرده بود و حضور امریکا در افغانستان بواسطه حمایت کشورهایی مانند پاکستان از تروریستها و مهمتر از همه استفاده تروریستها از سنگر مردمی در حملات و دفاع سبب کاهش توان امریکا در برخورد موثر با انها شد و این عوامل در بی نتیجه بودن حضور امریکا با صرف هزینه های زیاد و کشته های بیهوده انگیزه خروج انها را فراهم کرد. انچه اتفاق افتاد یک واقعیت قابل پیش بینی بود که امریکا تا ابد نمیتواند در یک کشور پر مشکل عملا از مردم ان حمایت کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس