شکست بزرگ اطلاعاتی آمریکا

آمریکا هرگز نفهمید که در افغانستان با چه کسی می‌جنگد. ارتش آمریکا هنوز هم نمی‌تواند رابطه بین طالبان و القاعده را به درستی توصیف کند. این بزرگترین شکست اطلاعات نظامی آمریکا بود.

سرویس جنگ نرم مشرق - بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی به قلم توماس جاسلین عضو ارشد این اندیشکده و از سردبیران ارشد ژورنال جنگ‌های بلندمدت این مؤسسه نوشت: رئیس‌جمهور جو بایدن، در روز ۸ ژوئیه، فکر کرد که باید بار دیگر از تصمیم خود برای عقب‌نشینی از افغانستان دفاع کند. کمتر از سه ماه قبل، او عقب‌نشینی آمریکا از طولانی‌ترین جنگ خود را اعلام کرده بود. این که رئیس‌جمهور بایدن در زمان صحبت‌هایش در اواسط ژوئیه می‌دانست که دولت افغانستان در حال فروپاشی است یا خیر مشخص نیست. به هر حال او مسئولیت را مستقیماً بر دوش نیروهای امنیتی افغانستان گذاشت.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

دفاع بایدن از تصمیم خود مبنی بر خروج از افغانستان

بایدن گفت: «ما با همکاری متحدان و شرکای ناتو حدود ۳۰۰ هزار نفر از اعضای کنونی نیروی امنیت ملی افغانستان را آموزش داده و تجهیز کردیم. همچنین در طی دو دهه گذشته، صدها هزار نیروی دفاع و امنیت ملی افغانستان آموزش دیده‌اند.»

بایدن گفت که نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان ظرفیت و توانایی دفاع از کشور خودشان را داشتند، به همین دلیل آمریکا این کشور را ترک کرد. او توضیح داد: «ما تمام ابزار، در واقع تمام ابزار، آموزش‌ها و تجهیزات ارتش‌های مدرن را در اختیار شرکای افغان خود قرار دادیم. ما سلاح‌های پیشرفته را برای آن‌ها فراهم کردیم. و همچنان به تأمین بودجه و تجهیزات آن‌ها ادامه می‌دهیم. و ما تضمین خواهیم کرد که آن‌ها توانایی حفظ و نگهداری نیروی هوایی خود را دارند.»

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

بایدن پیروزی طالبان را حتمی نمی‌دانست

یک خبرنگار پرسید: «آیا تصرف افغانستان توسط طالبان اجتناب‌ناپذیر است؟»

رئیس‌جمهور بایدن اظهارات خود را تکرار کرد و گفت که افغان‌ها «۳۰۰ هزار  نیروی مجهز» دارند که «به اندازه هر ارتشی در جهان تجهیز شده‌اند" و یک نیروی هوایی دارند که طالبان فاقد آن است. و آن‌ها باید «در مقابل ۷۵ هزار نفر از نیروی طالبان ایستادگی کنند.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار گفت: «خیر، اجتناب‌ناپذیر نیست.»

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

روی کاغذ، شاید حق با رئیس‌جمهور بایدن باشد

این کارشناس و تحلیلگر آمریکایی معتقد است: روی کاغذ، شاید حق با رئیس‌جمهور بایدن بوده باشد. افغان‌ها نسبت به طالبان برتری عددی و فنی داشتند. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، این تحلیل را در اختیار بایدن قرار داده بود. در اواخر ماه ژوئیه، حتی زمانی که شورش‌ها به شدت افزایش یافته بود، میلی مدعی شد که افغان‌ها «ظرفیت کافی برای مبارزه و دفاع از کشورشان را دارند.»

ارتش آمریکا بارها و بارها گزارش داده است که صدها هزار افغان آمادگی دفاع از کشورشان را دارند. در حالی که ژنرال‌های آمریکایی گاهی اوقات تردیدهای خود را در این باره بیان کرده‌اند، اما همچنین نیروی دفاع و امنیت ملی افغانستان را به عنوان یک نیروی بسیار توانا به تصویر کشیده‌اند، نیرویی که قطعاً نباید در عرض چند ماه شکست می‌خورد.

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

محاسبات بایدن و میلی به شدت اشتباه بوده است

در ادامه گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده سات:  تمام این‌ها یک سراب بود. جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند. طالبان و القاعده در هفته‌های پیش از اظهارات بایدن یک لشکرکشی بی‌سابقه را به راه انداختند، و از آن زمان تاکنون بسیاری از مناطق کشور را تصرف کرده‌اند. تنها در هفته گذشته، جهادی‌ها ۱۶ مرکز استانی افغانستان را تصاحب کرده‌اند. تعداد بیشتری از آن‌ها به زودی سقوط خواهند کرد.

بنابراین مشخص است که افغان‌ها «۳۰۰ هزار نیروی مجهز» آماده مقابله با تهاجم جهادی‌ها نداشتند. طالبان نیز فقط ۷۵ هزار نیرو نداشت. در همین حین که جهادی‌ها در حال اشغال اکثر مناطق کشور هستند، واضح است که محاسبات بایدن و میلی به شدت اشتباه بوده است. برآوردهای روی کاغذ که توسط رهبری ارتش آمریکا و برخی از تحلیلگران نظامی سابق ارائه شدند کاملاً بی‌ارزش بودند. آن‌ها اصلاً نمی‌دانستند ماجرا از چه قرار است.

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

ضعف شدید نیروهای امنیتی افغانستان

در ادامه این گزارش آمده است: کاملاً واضح است که نیروهای افغان آمادگی دفاع از کشور خود را نداشتند. نشانه‌های هشدار فراوانی وجود داشت. بر اساس گزارش بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان، نهاد نظارتی که به کنگره گزارش می‌دهد، ایالات متحده بیش از ۷۵ میلیارد دلار را صرف آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان کرده است. با چنین هزینه‌ای باید یک نیروی لایق‌تر تشکیل می‌شد.

اما بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان مشکلات متعدد نیروی دفاع و امنیت ملی افغانستان را به طور مستند ثبت کرده است. ارتش افغانستان دچار مشکلاتی از جمله فساد، کاهش نیروها، مدیریت ضعیف و مسئله سربازانی که حقوق می‌گرفتند، اما وجود خارجی نداشتند بوده است. بر اساس گزارشات بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان طی چندین سال گذشته، مشخص بود که برخلاف ادعاهای بایدن و میلی، نیروی دفاع و امنیت ملی افغانستان آمادگی رهبری نظامی این کشور را ندارد. بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان هشدار داده بود که «نیروهای امنیتی افغانستان هنوز قادر به تأمین امنیت کشور خود نیستند.»

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

دولت‌های آمریکا و افغانستان ظاهراً از تهاجم طالبان بی‌خبر بوده‌اند

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: همچنین باید رهبری سیاسی افغانستان در کابل را مقصر دانست. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به بدترین شکل ممکن مدیریت شد. در دولت‌های مختلف، ایالات متحده زمان زیادی را با دیپلماسی چاپلوسانه با طالبان هدر داد، که مشروعیت کابل را تضعیف و جنبش جهادی‌ها را تقویت کرد. اما بالاخره افغان‌ها باید نسبت به آنچه که در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم آمادگی بهتری می‌داشتند. طالبان و القاعده برای احیای امارت اسلامی افغانستان می‌جنگند. دولت افغانستان هرگز چنین هدف واحدی نداشته است.

که این نکته یکی دیگر از شکست‌های بزرگ را آشکار می‌کند: دولت‌های ایالات متحده و افغانستان ظاهراً از «تهاجم» جهادی‌ها بی‌خبر بوده‌اند. وزارت دفاع و وزارت امور خارجه به شدت معتقد بودند که مذاکره برای یک توافق سیاسی نه تنها ممکن است، بلکه تنها راه پیش رو است. این مزخرف بود. در حالی که مقامات آمریکایی در مورد اینکه "هیچ راه‌حل نظامی" برای جنگ وجود ندارد حرف مفت می‌زدند، طالبان و القاعده در حال برنامه‌ریزی تسخیر افغانستان -راه‌حل نظامی خودشان- بودند.

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

بزرگترین شکست اطلاعات نظامی آمریکا

همکارم بیل راجیو این را بزرگترین شکست اطلاعات نظامی از زمان حمله عید تت در سال ۱۹۶۸ تاکنون توصیف کرده است. اما همانطور که بیل گفته است این یک شکست برای عقل سلیم هم بود.

آمریکا هرگز نفهمید که در افغانستان با چه کسی می‌جنگد. ارتش آمریکا هنوز هم نمی‌تواند رابطه بین طالبان و القاعده را به درستی توصیف کند، مسئله‌ای که قبلاً در مورد آن نوشته‌ام. ارتش به ما می‌گوید که اتحاد بی‌وقفه آن‌ها هیچ ماهیت «استراتژیکی» ندارد. در همین حال، چند واقعیت اساسی را در نظر بگیرید: رهبر القاعده، ایمن الظواهری، با هبت‌الله آخندزاده مرجع طالبان، بیعت کرده است. این بیعت ناگسستنی است. معاون ارشد آخندزاده سراج‌الدین حقانی است. سراج یکی از اعضای القاعده است. و همانطور که ما مکرراً به طور مستند در  ژورنال جنگ‌های بلندمدت اعلام کرده‌ایم، برخلاف ادعاهای جامعه اطلاعاتی و ارتش آمریکا، القاعده فقط چند صد جنگجو ندارد. القاعده و شاخه‌های مختلف آن در سراسر این کشور در حال مبارزه هستند.

این بنیاد در پایان اذعان کرد: رئیس‌جمهور بایدن در ماه گذشته ادعا کرد که «احتمال اینکه طالبان همه جا را اشغال کرده و تمام کشور را تسخیر کند بسیار بعید است.» او نه تنها در مورد شانس طالبان برای پیروزی کامل در جنگ یازده سپتامبر اصلی، بلکه در مورد القاعده نیز اشتباه می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • CA ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    صهیونیست ها منظر شکست های بعدی در عراق و سوریه و یمن و غرب آسیا باشند و انشالله با ادامه همکاری با کشورهای همسایه لیبی شکست سنگینی در لیبی نیز متحمل خواهند شد تا نسخه لیبرالیسم پیچیده شود و از سطح زمین حذف گردد و عوامل لیبرالیسم همه اعدام گردند
    • GB ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      7 55
      ببین داداش شما ۱۰۰ درصد درست میگی. به همون اندازه که دفاع مهمه، امنیت و صلح هم مهمه. برادری که از خودش دفاع کرد اگه روز خوش نبینه، کسب و کار نداشته باشه خانواده تشکیل نده نا امید میشه. اول دوم سوم دفاع با غیرت، بعدش امنیت و ثبات. تشکیل خانواده هم عبادت هست و در سایه امنیت به وجود میاد.
    • US ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      2 11
      ......... سلام علیکم بر عزیزانم و رحمه الله و برکاته جمیعا و کلهم اجمعین بر همه ی گرامیان و بزرگواران حتی از جبهه و جناح مقابل و مخالف و دشمنانمان .. .... عزیزان هر فردی هم که به ما توهین میکنه و تهمت میزنه و هر چه که لایق خودش و آبا و اجداد نداشته اشان است به ما میگویند ولی ما باید جدال احسن کنیم و به این فردی که حذفش کردید و به بنده و مثل و امثال بنده توهین کرد و تهمت زد و هتاکی و فحاش کرد بگویید که علیرضایی گفت اگر بنده کاری کردم و یا چیزی گفتم و نوشتم و نیت کردم که ناحق بوده حلالمان بفرمایند و بنده درخواست دارم دوباره ایشان و امثال ایشان را به گروه برگردانید ما باید جاذب حداکثری و دافع حداقلی باشیم انشاءالله عزیزان چون این مبتلی برای همه ی مردم جهان به در همه ی زمانه و مکانها و احوال و شرایط برای همه میباشد و از مهمترین آزمایشهای الهی میباشد بیاییم و از این ماجرا تجربه کسب نماییم و جدال احسن کنیم که از همه چیز تاثیرش بیشتر است اگر هم چیزی را نمیدانیم کاری ندارد عصر انفجار اطلاعات است یک سرچ ساده در منابع شرعی و قانونی و معتبر از نظر مقام عظمای ولایت بیاندازیم و جوابش را عرضه بداریم این همان جدال احسن میباشد ممکن است دوستان و رفقا بعضیشان بگویند اینها را نگو جناح و جبهه ی مقابل یاد میگیرد جواب بنده این است چه اشکالی دارد بگزارید هر کسی به بهشت میرود از روی حجت و دلیل و بینه برود و هر کسی که به جهنم میرود هم به همین شکل و صورت برود گمشد انشاءالله البته اگر بنده هم نگویم سنت خدا در کلامش در همه ی احادیث و روایات و قران و احادیث قدسی همین میباشد و است .... و من الله التوفیق و علیه التکلان و الیه منیب و انیب العبد اینجانب من بنده حسین علیرضایی ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ . والسلام .........
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      14 45
      آقای پانترک 200 دلاری که لایک و دیسلایک جعلی میزنی مگه اینطوری خودتونو پرتعداد نشون بدی ولی در واقعیت در اقلیت اقلیت اقلیت هستید در ضمن بقیه هم همین کارو میتونن انجام بدن!
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    با سلام و تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان ان‌شاءالله که روی کار آمدن طالبان خیر باشه و به نفع جهان اسلام و به ویژه ایران نمام شود و آمریکای خونخوار نقشه شومی در سر نپروراند
  • محمد از ارومیه IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    بنیاد دفاع از دموکراسی یک سازمان وابسته به جمهورای خواهان و راستگراهای آمریکا و انگلیس هست که شدیدا از گروه های تجزیه طلب ایرانی حمایت میکنه. معروف ترین شخصیت حاضر در این گروه خانم برندا شفر هست که علنا از تجزیه شمالغرب، جنوب و شرق ایران و ایجاد جنگ داخلی در ایران حمایت میکنه. اینکه این گروه از به قدرت رسیدن طالبان اینقدر شدید ناراحت شده خیلی جالب توجه هست. نکته جالب توجه اینکه بقیه گروه های راستگرای افراطی در منطقه هم از به قدرت رسیدن طالبان شدیدا ناراحت شدند. گویا همه برنامه هاشون برای دور زدن ایران و ساخت مسیر فرعی جاده ابریشم به هدر رفته... بیشترین کسی که از به قدرت رسیدن طالبان متضرر شده شخص اردوغان رییس جمهور ترکیه است، اگر دقت کنید بیشترین کسانی هم که دارن از طالبان بد میگن رسانه های وابسته به اردوغان و البته الهام علی اف هستند. اردوغان و دوستان انگلیسی/صهیونیستش تلاش زیادی برای ایجاد یک راه فرعی برای جاده ابریشم و در نتیجه تنگ گردن حلقه محاصره ایران داشتند جاده ای که هزینه ساختش بسیار بالا بوده و هزینه رفت و آمدش هم بالاتر از جاده ایرانه ولی به دلیل ناامنی افغانستان قابل اعتنا بود. ولی گویا با توافق ایران، روسیه و چین راه "اصلی" جاده ابریشم دوباره بازگشایی میشه، از طرفی با وصل شدن بندر امام خمینی به بندر لاذقیه سوریه یعنی وصل شدن ایران (خلیج فارس) به دریای مدیترانه از راه زمینی، نیاز به ترکیه در جاده ابریشم اصلی به حداقل ممکن میرسه که این برای ترکیه بسیار دردناک خواهد بود. واقعا جالبه ترکیه اینهمه تلاش کرد برای نامردی و ضربه برعلیه ایران، ولی دست خدا بالاتر از همه دست هاست...
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      زیر همه خبرها علیه ترکیه مطلب مینویسی... حالت خوش نیست البته می‌سوزید از خیلی از چیزها خودتون هم میدونید چی میگم..... از شدت سوزش و تب بالا طالبان رو وصل کردی به ابریشم و الهام علی اف و ترميه و اردوغان خدا شفات بده خخخ.همه جا رو به هم وصل کردی یهویی میگفتی پول ایران هم شد واحد پول بین المللی دنیا خخخ.. خودت هم نفهمیدی چی گفتی فکر کردید افغانستان امنیت شده که جاده بکشی
    • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      اینجا کشوری وصله ای و چسبکی و مصنوعی نیست . مردم ایران همه چنانکه تجربه شد . همه در مقابل متجاوز و هر که قصد سو علیه تمامیت ارضی ایران داشته باشد . پشت در پشت ایستادگی و دفاع میکنند و ضربه اساسی میزنند . آنوقت ها که پاره های ایران را جدا کردند . حاکمان ناشایست و ضعیف النفس ترسو . حکمفرما بودند . پس این خواب و خیال را با خود بگور خواهند برد . در ضمن با نظر شما موافقم . قبلا من هم چنین نظری نوشتم . که تمام اتفاقاتی که در بخصوص مرز عراق و سوریه میفته و آمریکا و اسراییل از یک طرف. با حملات هوائی مکرر به بوکمال و کارهای ترکیه از سوی دیگر . برای ناامنی ساختن منطقه . جهت جلوگیری از ایجاد بزرگراه ایران سوریه حتی لبنان . ابتدا نگران حضور دائم ایران در کنار اسرائیل و دیگری کنار گذاشتن ترکیه برای واردات و صادرات . است . که برای همه اهمیت استراتژیک داره . اما تصمیمی گرفته شده و راه رفتنی است . که انشاءالله با تهیه بودجه سرعت خواهد گرفت . یک وقتی قرار بود نفت آذربایجان از طریق ایران و خلیج فارس صادر بشه . اما با دخالت آمریکا . رفت بسمت ترکیه .. در آخر بر عکس آرزوی برندا شفر . روزی را حداقل فرزندان ما شاهد باشند بخاطر آبادانی و قدرت ایران در همه زمینه ها . مردمان کشورهای جدا شده . بخواهند زیر پرچم و نام ایران با افتخار زندگی کنند . و دوباره پیوند بخورند . هر کدام از ما که بابت جدا افتادن ها و ضعف حاکمان با خواندن تاریخ احساس بدی.بما دست میده . با همین امید سعی کنیم با تمام توان فعالیت کنیم دانش فرا بگیریم . تا بخواسته مان برسیم . اگر غری میزنیم.بحق باشد . خود برای اصلاح آن قدمی برداریم . با تلاش و مداومت و مایوس نشدن .
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    سال های با تبلیغات شان از طالبان یک دیو چند سر خونخوار درست کرده بودند اماکن سیاسی دیگر کشورها مثل همان کنسولگری خودمان در مزارشریف را زدند به شیعیان هزاره حمله ها کردند دسته مردم را زدند که آخرینش فاجعه مقابل مدرسه دخترانه بودند و همه را به اسم طالبان انجام دادن خب این تبلیغات داخل افغانستان دیگر جواب نداد سربازان ارتش افغانستان به پوچی رسیدند که این طالبان نه با ما کار دارد نه با شهر و مردم و ناموس و اموال ما و اصلا چرا باید با طالبان بجنگیم ؟ برای حکومت فاسد و وابسته کابل ؟ و طالبان به هر شهری وارد شد به تضمین هایش عمل کرد وقتی بامیانی ها دیدند طالبان در هرات چقدر انسانی برخورد کرده طبیعتا تمایلی به جنگ نداشتند این ها مطالبیه که آمریکایی ها نمی تونن درکش کنن البته بمباران تبلیغات علیه طالبان و قصه سازی ها هنوز ادامه دارد در همین کشور خودمان هنوز بسیاری از مردم طالبان را داعش می دانند !!!
  • محمدایوب IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    مهمترین درسی که میشود از پیروزی طالبان گرفت. افغانستان با داشتن 300هزار نظامی وبا کلی ابزار و ادوات جنگی. و20سال پشتوانه نظامی آمریکا. وسلفی نه چندان دور رییس جمهور افغانستان. با حر. جناب روحانی بایدن وحضور در خانه کدخدای روحانی. بوسیدن دستش. طالبان به راحتی. کل کشور را گرفت. قابل توجه بی معرفتان ونمک نشناس ها در ایران وطن فروشان کومله دمکرات. خلق کرد وبلوچ. ومنافقین تا دندان مسلح تحت حمایت صدام وامریکا. وپس از آن حمله همه جانبه لشگریان بحث صدام با حمایت مالی اعراب. وتجهیزات نظامی پیشرفته تمامی دنیای استکبار. واستفاده از سلاحهای کشتار جمعی نامتعارف از جمله شیمیایی. وخیانت اطلاعاتی ونفوذی منافقین. ووطن فروشان داخلی که امروزه تحت عنوان اصلاح طلب شناخته میشوند. وهنوز ادامه دارد در آن روز ارتش از هم پاشیده. ونبود سلاح مهمات. وهیچکس حاضر به فروش سلاح به مانبود. وبه اصطلاح امروز تحریم بودیم. جوانان غیور ووطن پرست با دستان خالی وبا تن وگوشت خود مقابل تانک‌های عراقی ایستادند وزیر تانکها تکه تکه شدند وزیر بمباران‌های شیمیایی سوختند. واتش گرفتند. ودرمقابل شکنجه های ددمنشانه. آنها مقاومت کردند. ویک سانت از خاک کشور را به دشمنان خارجی و داخلی با پشتوانه خارجی نداند. در آن روزها کسی به سلاح و مهمات و غذا ودارو. ونیازمندیها را نمی‌داد. اما هیچگاه کسی گریه وزاری ونمم غریبا در نمی آورد. وهرروز در سیمای ملی گریه نمی کرد ما نمی توانیم تحریم هستیم آب خوردن نداریم خزانه خالیست. باید درمقابل کدخدا زانو بزنیم ما بیچاره ایم. نداریم. نداریم نداریم. واین گریه وزاری ها هرروز تکرار شود. آنروز کشور دست مردان بود. ولباس خاکی وپیاده. اتو کشیده. وریش زنگ زده نبودند. کاخ نشین وشاسی بلند سوار نبودند. خانواده دو فرمانده جنگ در یک اطاق 6متری زندگی میکردند. فرمانده کنار رزمنده. وغذا با او میخورد شاسی بلند وشیشه دودی سوار و 450هزار تومان خرج مسواکش نبود. روی خاک کنار بسیجی می‌خوابید مانند امروز هواپیما از مشهد برای بردن تشک مخصوص برای ریش رنگ شده طوسی نمی آمد آری 8سال یک وجب خاک به دشمن داده نشد چون مرد بودند. اما امروز در عرض چند روز صنعت هسته ای با دستور کدخدا ویران وکاسه گدایی در دست پشت درب خانه کدخدا برای لقمه ای نان. آیا کسی هست بفمهد فرق آن زمان والان را.
  • GB ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    7 13
    حالا این یه فرصت برای جوونای انقلابیه که برن به مملکت برادران همسایه کمک کنن که آباد بشه. اگر ایران تو صنعت معدنی افغانستان سرمایه‌گذاری کنه. هم جوون های متخصص صاحب شغل میشن هم عوایدش به ۴تا برادر مسلمان افغانی میرسه. سرمایه‌گذاری تو جاده سازی و راه‌آهن هم خیلی خوب و مهم هست. ببینیم آقای رئیسی چیکار میکنه.
  • مهدی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    4 3
    یک شاهد دیگر برای اثبات این مدعا که آمریکا فقط با قدرت تبلیغات توانست برای خودش و ارتشش دبدبه و کبکبه ای به هم بزند و گرنه آن ها هیچ وقت در حد و اندازه ای نبودن که لقب کدخدا را بگیرند آمریکا فقط رسانه دارد همین
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    چرا آمریکا چسبیده به افغانستان برود هند،تایلند،اسپانیا و.... شهر های اون ها رو بگیره
  • US ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    اینا هم حالا از آب گل آلود ماهی میگیرن در حالیکه اصلا این جور نیست خود بنده هم پیروزی طالبان هم سقوط کابل طی دو روز را پیش بینی کردم و همین هم شد مسائل پشت پرده بسیاره حتی خوداینها هم نمی‌دانند.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    آمریکا نیروی نظامی افغانستان را به خودش وابسته نگه داشته بود و بدون کمک آمریکا قادر به ابتکار عمل نبود.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    احمق خان همه اینها از قبل طراحی شده بود طبق نقشه قبلی قدرت دادن دست طالبان با یه تیر چندتا نشون زدن بعد میفهمی یکی به ایران ربط داره
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    طالبان تهدید جدی برای اسلام و ایران هستش باید ایران نابودش کنه و افغانستان رو به اغوش ایران برگردونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس