شکست آمریکا بایدن

یک اندیشکده آمریکایی مدعی شد اگرچه آمریکایی‌ها در گذشته حامی خروج نظامیان خود از افغانستان بوده‌اند، اما آنها رئیس‌جمهوری که رهبری کشورشان در این شکست را بر عهده داشته، مجازات خواهند کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی به تحولات افغانستان واکنش تندی نشان داد و نوشت: گروهی از مردم پایان پر هرج‌ومرج دخالت آمریکا در افغانستان را با آخرین روزهای ویتنام جنوبی مقایسه می‌کنند. آنها در این مسئله در اشتباه هستند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


اذعان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به بحران در سیاست خارجی آمریکا/ شکست در افغانستان ریاست جمهوری جو بایدن را نابود خواهد کرد

ناکامی افغانستان و احتمال شکست دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴

این اندیشکده عنوان کرد: آنچه در کابل در حال روی دادن است، شباهت زیادی به خلیج خوک‌ها در دوره ریاست‌جمهوری جان اف کندی و یا انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی دارد. شکست در ایران باعث شد تا جیمی کارتر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ میلادی بازنده شود و ناکامی افغانستان ممکن است باعث شود دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی کاخ سفید را ترک کنند.

رئیس‌جمهور بایدن در نظرسنجی‌ها از رأی بالایی برخوردار بود. به دلیل حمایت نمایندگان هر دو حزب از وی در موضوعات مختلف، وی ۱۰ درصد رأی بیشتر در مقایسه با همتایانش در زمان مشابه در دولت‌هایشان داشته است.  وی با دقت، تصویری آراسته از خود ارائه کرده و از رویارویی روزانه با خبرنگاران اجتناب کرده است. بایدن در اکثر اوقات، یک رئیس‌جمهور شایسته و قابل احترام به نظر می‌رسید. اما دیگر اینطور نیست.

اذعان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به بحران در سیاست خارجی آمریکا/ شکست در افغانستان ریاست جمهوری جو بایدن را نابود خواهد کرد

آنان که از تاریخ نمی‌آموزند، محکوم به تکرار آن هستند

در ادامه این گزارش آمده است: او گفته بود آنان که از تاریخ نمی‌آموزند، محکوم به تکرار آن هستند. بایدن نمی‌خواهد یک ویتنام دیگر رخ دهد. به همین دلیل، به شهروندان آمریکایی گفت که زمان خروج از افغانستان فرا رسیده است. مردم با این تصمیم موافقت کردند.

در آوریل، ۶۹ درصد آمریکایی‌ها از تصمیم بایدن برای خروج نیروهای ارتش از افغانستان حمایت کردند. تنها ۱۶ درصد مخالف این تصمیم بودند. در اطلاعیه خروج که ۱۴ آوریل منتشر شد، بایدن موضع روشنی داشت. نه ویتنام. و نه ایران. "ما عجله‌ای برای خروج نداریم. ما این کار را با مسئولیت پذیری، خودخواسته و به صورتی ایمن انجام می‌دهیم. "

اکثر مردم موافق این راهبرد بودند. در ظاهر، بایدن تصمیمی عاقلانه برای خروج از افغانستان گرفته بود.

اما همچنان یک احساس قوی‌تر وجود دارد که نظرسنجی‌ها نمی‌توانند آن را به سرعت نشان دهند. آمریکایی‌ها از شکست متنفر هستند و رئیس‌جمهوری که آمریکا را به شکست بکشاند، تنبیه خواهند کرد.

اذعان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به بحران در سیاست خارجی آمریکا/ شکست در افغانستان ریاست جمهوری جو بایدن را نابود خواهد کرد

تصاویر منتشرشده از کابل همگی نشان‌دهنده شکست هستند

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ادامه داد: رئیس‌جمهور بایدن مجبور شد از کمپ دیوید بازگردد تا توضیح دهد که چرا یک بحران حل‌نشده در کابل رخ داد. با این حال، او تقصیر را به گردن دولت قبلی انداخت و به شیوه‌ای باورنکردنی، مردم افغانستان را سرزنش کرد.

پیامدهای سیاسی در واشنگتن به اندازه آثار نظامی در کابل تأثیرگذار خواهد بود. این شرایط حتی می‌تواند ریاست جمهوری بایدن در انتخابات آتی را تهدید کند. زیانبارترین پیامد، واکنش منفی در مورد نحوه انجام خروج خواهد بود. بایدن به کشور قول داده بود که هیچ بالگردی وجود نخواهد داشت که "مردم را از بام سفارت سوار کند". او به این قول خود عمل کرد: سفارت آمریکا در کابل دارای سکوی نشست و برخاست بالگرد در زمین چمن جلویی است. اتفاقات وحشت‌آوری در ادامه روی خواهد داد. در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی، ۲۰ سال پس از ۱۱ سپتامبر، پرچم طالبان بر فراز سفارت جدید ۷۷۵ میلیون دلاری ایالات متحده در کابل برافراشته خواهد شد.

به لطف فناوری‌هایی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی در دسترس نبود، تصاویر منتشرشده از کابل همگی نشان‌دهنده شکست هستند.

اذعان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به بحران در سیاست خارجی آمریکا/ شکست در افغانستان ریاست جمهوری جو بایدن را نابود خواهد کرد

آمریکا نیروهای افغان را به حال خود رها کرد

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: افغان‌هایی که هنگام بلند شدن هواپیما از محفظه‌های چرخ سی-۱۷ سقوط می‌کنند، کمتر از یک نفر ایستاده در برابر تانک در میدان تیان‌آن‌من و یا روز ۱۱ سپتامبر نیستند.

در روزهای آینده، داستان‌های وحشتناک افغان‌های همکار آمریکایی‌ها به عنوان مترجم و یا کارکنان کشور میزبان که مورد شکنجه قرار گرفته و یا کشته خواهند شد، منتشر می‌شود. به علاوه، حدود ۳۰ هزار سرباز نیروهای ویژه افغان که شجاعانه در کنار نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند، اکنون توسط طالبان تحت تعقیب هستند. شکست فاحش در برنامه‌ریزی مناسب برای خارج کردن آنها، اتفاقی دردآور برای ایالات متحده در ۶ تا ۱۲ ماه آینده خواهد بود.

در پایان، عموم مردم باید آنچه در سال ۲۰۰۱ میلادی، ایالات متحده را به افغانستان آورد، بدانند: پناه دادن به تروریست‌ها توسط طالبان.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش اخیرا به نمایندگان کنگره گفت که وی پیش‌بینی می‌کند سازمان‌های تروریستی قادر خواهند بود آزادانه در افغانستان فعالیت کرده و ایالات متحده و متحدانش را تهدید کنند. ایالات متحده به کمک کنترل نظامی افغانستان توانست حملات مرگبار علیه آمریکا را برای ۲۰ سال متوقف نماید.

اذعان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به بحران در سیاست خارجی آمریکا/ شکست در افغانستان ریاست جمهوری جو بایدن را نابود خواهد کرد

بایدن نتیجه سیاست خودسرانه خود را در انتخابات خواهد دید

این اندیشکده در پایان تصریح کرد: اگر این خط شکسته شود، مردم می‌دانند چه کسی را باید سرزنش نمایند. صرف‌نظر از واقعیت‌های آشکار، بایدن همچنان معتقد است که این خروج مناسب در زمان مناسبی انجام شده است.

این اتفاق برای رأی‌دهندگان آمریکایی رخداد خوبی نخواهد بود. تأثیر منفی بر محبوبیت بایدن و اعتماد مردم آمریکا به رهبری و شایستگی وی قابل توجه خواهد بود و همه این اقدامات، خودسرانه بوده است. سیاست خارجی به صورت عادی، جایی است که روسای جمهور برای مخفی کردن اشتباهات خود در داخل کشور به سوی آن می‌روند. اما اکنون زمان مناسبی نبوده است.

رابرت گیتس، وزیر پیشین دفاع ایالات متحده، چندی پیش در یادداشتی نوشته بود که «بایدن تقریباً در مورد همه مسائل سیاست خارجی و امنیت داخلی در چهار دهه گذشته، اشتباه کرده است.» این ارزیابی وحشتناک در زمانی که ما این فاجعه سیاست خارجی پیچیده را در منطقه و بعدها در صندوق رأی مشاهده می‌کنیم، ثابت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    حالا دیواری کوتاه تر از بایدک نمیبینند که هر چه مسائل طبیعی ضعف در آمریکا را بر سر او آوار کنند . کمپانی های اسلحه سازی مدافع و پشتیبان جنگ های آمریکا . سعی دارند با قدرتی که در رسانه ها و حاکمان دارند . بایدن را مسبب خروج از افغانستان نشان دهند . در حالیکه این ترامپ بود بوسیله خلیلزاد و با حصور پمپئو با طالبان قرارداد صلح در دوحه را امضا کردند . ضمنا آمریکا کجا مسئولانه وارد شده و مثل همه جا غیر مسئولانه منجمله از افغانستان.هم خارج شد . این ژست های عوامفریبانه بدرد کسانی میخورد که تاریخ آمریکا خاصه بعد از جنگ جهانی دوم در حمله به بیش از پنجاه کشور را نداند . استعمارگران خصلتشان همین است . انگلیس و بقیه اروپا که در افریقا و آسیا حضور داشتند . با کشورها چه کردند .
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 0
    همه چی طبق نقشه پیش میره. میخان همه چیو بندازن گردن بایدن و برکنارش کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس