حشد الشعبی تونس

هفته گذشته در صحنه سیاسی تونس جریانی به نام «الحشد الشعبی» اعلام موجودیت کرد که به دلیل وجه تشابه نام آن با «الحشد الشعبی» در عراق جنجال زیادی را در این کشور به راه انداخته است.

سرویس جهان مشرق _ در جدیدترین تحولات جاری در عرصه تونس هفته گذشته، تشکلی در این کشور به نام «الحشد الشعبی» اعلام موجودیت کرد تا خیلی زود رسانه های مغرض داخلی و منطقه ای به دلیل تشابه اسمی با نیروی «الحشد الشعبی» عراق، آن را مرتبط با آن بدانند.

اما تشکل جدید خود را «تشکلی مردمی مدنی» با تمرکز روی طیف جوانان تونسی و مخالف تشکل ها و نهادهای قرار گرفته در منظومه «بهار عربی» می داند و حمایت و دفاع علنی و صریح خود را از نظام سوریه و «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور و نظام های حاکم در یمن و لیبی را مخفی نمی کند.

«المنصف الوحیشی»، سخنگوی رسمی الحشد الشعبی تونس، در سخنانی ضمن اعلام حمایت از کودتای «قیس سعید»، رئیس جمهوری این کشور و تحولات اخیر تونس، انقلاب سال ۲۰۱۱ را طرحی صهیونیستی با هدف ضربه زدن به اسلام و اتحاد و یکپارچگی عربی دانست.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر
منصف الوحیشی

رهبران این تشکل به داشتن گرایشات ملی گرایانه معروف و مخالف «حزب گرایی» و «جناح گرایی» هستند و آنگونه «انیس فعدان»، رئیس شورای رهبری الحشد الشعبی تونس می گوید، این تشکل، تشکلی مردمی است ... ائتلافی سیاسی مدنی مسالمت آمیز و بر عکس آنچه مغرضان اشاعه می دهند، ارتباطی با الحشد الشعبی عراق ندارد.

انیس فعدان با بیان اینکه الحشد الشعبی تونس وابسته به هیچ گرایش و ایدئولوژی دینی و مذهبی نیست که تاکنون موجب شکاف و تفرقه در جامعه تونس و خصومت و دشمنی  بین آنها شده، می افزاید: این تشکل به دنبال ایدئولوژی ملی است که در دل خود طرحی اصلاح طلبانه، روشنگرانه و انقلابی دارد و از این حیث نظام حاکم، دولت و قانون اساسی را به رسمیت می شناسد و برای رسیدن به مطالبات و اهداف خود قانونمند عمل خواهد کرد.

رئیس شورای رهبری الحشد الشعبی تونس درباره دروغ پردازی برخی رسانه مبنی بر وابستگی الحشد الشعبی تونس با الحشد الشعبی عراق و دیدگاه های خارجی این تشکل می گوید: صرف تشابه اسمی به معنای وابستگی این دو تشکل به یکدیگر نیست، چون تفاوت های ساختاری و عملکردی بسیاری بین این دو تشکل وجود دارد، از جمله اینکه ما دارای فعالیت مسلحانه و نظامی نیستیم، اما در عین حال حامی و طرفدار همه انقلابیون و مبارزانی هستیم که با گروه ها تروریستی در عراق و مصر و سوریه و لیبی مبارزه می کنند، چون بر این باوریم، هر تشکل و سازمانی حق دفاع از کشور خود را دارد و الحشد الشعبی عراق، تشکلی قانونی بر گرفته از دل مردم عراق هستند و نقش مهمی در غلبه بر داعش داشتند.

الحشد الشعبی تونس خود را ائتلاف سیاسی انتخاباتی معرفی می کند که قصد ورود به صحنه سیاسی این کشور را دارد و در این خصوص گفته شده که احزاب و شخصیت های سیاسی را در برخواهد گرفت و در این زمینه گفتگوهایی را با برخی احزاب از جمله «من اجل تونس» (به خاطر تونس) آغاز کرده و از پیوستن هر جناح و حزبی استقبال می کند.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر

آنگونه که این تشکل سیاسی تونسی اظهار داشته، دارای برنامه و طرحی اصلاح طلبانه ی فکری است و در صدد بنای دولتی پیشرفته و انقلابی اقتصادی، فکری و فرهنگی هستیم و در این زمینه برنامه خود را به زودی اعلام خواهیم کرد که بر مفاهیم عدالت، مساوات و برابری، مقابله با فساد و شفافیت استوار است و اعتقاد داریم، این مفاهیم پایه های دولت عادل را تشکیل می دهد.

این تشکل بر این باور است، دموکراسی لازمه ی یک جامعه است تا آن را به سمت جامعه ای فرهیخته و با فرهنگ سوق دهد، اما تأکید می کند، آنچه از دموکراسی در تونس شاهد آن هستیم، یک دموکراسی تحریف شده است و احزاب سیاسی بازیچه ای در این کشور بیش نیستند، به ویژه طی یک دهه اخیر، یعنی از سال ۲۰۱۱ تاکنون این روند در صحنه سیاسی و اجتماعی تونس تشدید و الحشد الشعبی در راستای مقابله با این روند و جهت مقابله با فساد سیاسی و اجتماعی و تجارت با دین تشکیل شده است.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر

ابراز نگرانی از تشکیل الحشد الشعبی تونس

اگرچه رهبران و مؤسسان این تشکل سیاسی اهداف و برنامه های خود را شفاف سازی و اعلام کرده اند، با این حال برخی از جریان های وابسته و مرتجع در تونس نسبت به اعلام موجودیت این تشکل ابراز نگرانی کرده و تشکیل آن را برنامه ای از پیش طراحی شده و دقیق با هدف ضربه زدن به جهان عرب و اسلام توصیف کرد.

منتقدین ادعا می کنند که مؤسسان الحشد الشعبی در تونس را گروهی نظامی انقلابی از چند کشور عربی تشکیل می دهند که دارای گرایشات و دیدگاه هایی مشابه «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی هستند و آن دیدگاه ها را تمجید و تشویق می کنند.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر

این منتقدین به عبارت «الحشد الشعبی و شورای رهبری الحشد» خورده گرفته و نامگذاری آن را برگرفته از تشکل الحشد الشعبی در عراق و سوریه می دانند و ادعا دارند، الحشد الشعبی تونس با همان مضمون و اهداف و شعارهای الحشد الشعبی عراق و سوریه و یمن فعالیت خود را در تونس آغاز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    22 7
    ای جان تونس هم اومد با ما. یه حشد شعبی بزنیم تو لیبی همه چیز عالی میشه
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      4 8
      از این به بعد ارتش شکست ناپذیر ایالات متحده بهونه داره تا هر روز تونس رو هم مثل عراق شخم بزنه
    • به ناشناس IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      1 0
      خداوند از ایالات متحده بسیار بزرگتر هست،شاید با ما نباشد،اما با شما هم نیست...
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    14 6
    اشکالش کجاست . سخن خناثان و نوکران و اجنبی پرستان از واهمه ای که دارند . اتفاقا باید مورد استقبال قرار گیرد و تبریک گفت و آرزوی موفقیت داشت . آنهم در شمال افریقا . .حشد الشعبی . یعنی نیرو و بسیج مردمی . برای دفاع کشور در برابر استکبار و اسرائیل . و دفع ظلم ظالمان .
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    11 6
    زمان عملیات سیف القدس . تجمعات مردمی در تونس با پشتیبانی از غزه و فلسطین و محور مقاومت برپا میشد. مشاهده عکس های بزرگ سرداران شهید محور از جمله حاج قاسم و عماد مغنیه . در دستان مردم تونس قابل توجه بود .. حتی در مغرب نیز دیده شد
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 7
    پرچمش که به مقاومت نمی خوره
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    10 3
    تونس کشوری بسیار زیبا با مردمانی خونگرم و بسیار دوست داشتنی است. امیدوارم استقلال و آزادگی خود را حفظ و ارتقاء دهند و آرامش داشته باشند.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 10
      ایکاش به جای صادرات تروریسم و تروریست به فکر رفاه مردم خودمون بودیم
    • علی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 2
      وای بر تو که میگی ایران تروریسم صادر میکنه شهدای مدافع حرم تروریست بودن؟ شهید حججی تروریست بود؟
  • mojtaba SE ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 0
    این گروه بجای آنارشیزم و شعار دروغین اصلاحات دنبال تشکیل مفهوم اپوزسیون در شعار ایده های بهتر برای مردم و تونس است..اما سئوال این است که چطور میخواهد بدهیهای کلان که نهایتا امریکا و دلالهای فرانسوی به دولتهای تونس داده اند رو بدهد....امریکا بالای 120 میلیارد دلار داده حالا به دروغ یا راست به تونس داده و این سطح از صنعت موجود در تونس رو برنامه ریزی کرده.قطارهای دهه 1970 و کارخانه های که با ذغال سنگ عموما کار میکنن.ووو...این جناب اپوزسیون سراب و تعلیم دیده غرب چطور میخواهد ترقی بیاره و با چه پولی و ورود از کجا برای صنعت بهتر..ایشان برای کمک و سوپاپ اطمینان دولت دست نشانده تونس آمده و از قصد نام الحشد ..رو گذاشته که توجه بیشتر بهش باشه که تا ده سال آینده با دوگانه سازی رژیم رو حفظ کنه. نه کنار بزنه و ترقی بیاره!!...پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • CA ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    18 8
    دولت قبلی افغانستان هم جمهوری اسلامی بود حالا این یکی معلوم نیست چی دربیاید اگر ملی گرایانه باشه در واقع میشه حزب اس اس! بسیج مردمی زمانی مردمی هست که تعصب نژادی ملی و رنگ و غیره رو کنار بگذاره و فقط دین اسلام شیعه ولایی با مرجعیت دینی امکان چنین کاری را داره.
  • ساسان IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 3
    این هم یک فتنه جدیده علیه محور مقاومت !!! ولی این بار در تونس
    • عرفان US ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 0
      احسنت کار محور مقابل هست
  • جاویدایراو NL ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 7
    اگه بشه عااااااااالیه!!!! یعنی ممکنه؟؟ یعنی این تشکل دوست ایران ماست؟؟؟؟؟
  • US ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 1
    به امید اینکه همه کشورها ی مسلمان یک گروه مردمی حشد الشعبی با خصوصیا ت حشدالشعبی عراق برای مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی داشته باشند .و بهتره که سالروز تشکیل حشد شعبی عراق رو در سال کشورهای آزاده جشن بگیرند و از این روز به نیکی یاد بشه.
  • ابوالفضل IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 8
    خب با این حساب تونس هم دیگه روی خوشی نخواهد دید
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    7 3
    به زودی در آمریکا حشد الشعبی درست میکنیم
  • GB ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 3
    بیشترین تعداد داعشی ها ور سوریه تونسی بودند. دم خروس و باور کنیم یا قسم حضرت عباس.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 1
      اتفاقا همون داعشی ها با حامیانشان نگزانند
  • ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    6 4
    این همان صدور انقلاب است.گام بعدی ایجاد حسینیه در کاخ نیویورک.به کوری چشم منافقین داخلی و صهیونیزم بین المللی.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 3
    به به عالی
  • ابن الأهواز IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 1
    زنده باد تونس و درود بر رئیس جمهور فرهیخته جناب قیس سعید که مملکت رو از دست تروریست های اخوان الشیاطین و جنبش النهضه نجات داد
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 5
    سلام امام علی ع می فرمایند:عدالت وسیله سنجشی است که خداوند برای مردم نهاد تا حق در جامعه استوار گردد.و ایجاد عدالت؛ مأموریت جهانی حضرت بقیةالله است که مدیران تازه نفس کشور باید از شهرستانها شروع و از کشور به جهان صادر کنند و این وظیفه ساکنان سرزمین پارس است که با تکبه بفرموده پیامبر اعظم علم را اگر در ثریا هم باشند بدست خواهند آورد بدست بیاورند و علم حکومتداری بر پایه عدالت را در جهان گسترش و نهادینه کنند و آفرین بر ابرمرد میدان مقاومت جهانی که نهال مکتب مقاومت و عدالت گستری را با خون پاک خود در خاورمیانه کاشت تا راهنمای باشد بر عدالت جویان در سرتاسر جهان .متواضعانه در مقابل این ابر مرد تاریخ جهان شهید زنده سردار دلها و قهرمان جهانی قاسم سلیمانی سر تعظیم فرود می آوریم و از روح پاک آن شهید التماس شفاعت در مقابل پیشگاه خدا برای موفقیت در راهپیمایی مسیر مکتب آن شهید سردار دلها را داریم .نسییم عدالت در جهان در حال گسترش است و سرتاسر جهان را فتح خواهد کرد و تونس اولین و آخرین نخواهد بود خبرهای شیرین در آینده در راه است انشاالله و توکل الله.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    اخوانی ها صداشون در اومده
  • ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 10
    یه عده مفت خور دیگه اضافه شد که مردم بد بخت ایران پول تو حلقومشون بریزن
  • سلام IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    ان شاالله روز موعود نزدیک است ،اللهم عجل لولیک الفرج.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس