موشک - نمایه

سوخت ژله‌ای که صنایع موشکی کشورمان به آن دست یافته، یک ترکیب مدرن و جدید است که در عین حذف کردن بسیاری از مشکلات سوختهای مایع و جامد در موشکها، بسیاری از نکات مثبت آنها را در خود جای داده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت، در تعریفی ساده، هر وسیله متحرک از یک منبع نیرو و تامین انرژی استفاده می کند که این منبع انرژی و تامین توان حرکتی، یکی از مهم ترین اصول در طراحی و ساخت آن وسیله متحرک به شمار می رود. در حوزه محصولات نظامی نیز یکی از مهمترین بخش ها در تامین نیروی حرکت، مربوط به انواع موشک و راکت هاست که این تجهیزات مهم، با توجه نوع و کارایی خود از انواع سوخت ها استفاده می کنند. به صورت کلی، سوخت موشک ها در دو نوع جامد و مایع تعریف و تقسیم بندی می شود که در ادامه تعریف کلی از آنها خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیروهای مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

آغاز شارژ راکت‌ها و موشک‌های ایرانی با کارت سوخت جدید/ اکسیر مرکب به کمک سلاح‌های ضدزره سپاه و ارتش می‌آید +عکس

در نگاه اول شاید برای بسیاری از مردم بحث سوخت مایع در موشک ها به عنوان یک وسیله که حرکت دارد، چیزی مثل بنزین یا گازوییل باشد ولی باید گفت که تعریف سوخت مایع در موشک ها بحث متفاوتی است. البته نباید فراموش کرد که در زیرمجموعه خانواده بزرگ سوخت مایع، بنزین و گازوییل و امثال آنها نیز وجود دارند ولی در حوزه موشکی بحث کاملا متفاوت است. در حوزه موشک های سوخت مایع ترکیبات بسیار مختلفی وجود دارد که برای نمونه موشک بالستیک V-۲ ساخت آلمان نازی به عنوان اولین موشک بالستیک عملیاتی در جهان از ترکیب الکل به عنوان سوخت اصلی و اکسیژن مایع در نقش اکسید کننده بهره می برد.

امروزه ترکیب هایی بر پایه اکسیژن و هیدروژن مایع، نفت سفید، هیدرازین و یا گاز متان به شکل مایع از جمله سوخت های پر استفاده در این بخش هستند که عمدتا برای راکت های ماهواره بر یا موشک های بالستیک دوربرد مورد استفاده قرار می گیرند. از مشکلات این سوخت ها زمان‌بر بودن پروسه سوخت گیری، اثرات خاص ترکیب و این مسئله است که پس از پر کردن پرتابه، امکان برگشت به سادگی میسر نبوده و بایستی شلیک انجام شود را می توان نام برد. در عین حال این سوخت ها زمان سوختن بیشتری را در اختیار کاربر داده و خصوصا در بحث های فضایی و محموله هایی که نیاز به انجام مانور در خارج زمین دارند، امکان قطع و وصل کردن چند بار سیستم های پیشران بر اساس این سوخت ها وجود دارد. موشک معروف ایرانی شهاب 3 را شاید بتوان معروف ترین محصول نظامی سوخت مایع ساخت کشور دانست.

موشک‌های ایرانی با «سوخت ژله‌ای» چابک‌تر و قدرتمندتر از گذشته می‌شوند/ نسل جدید ماهواره‌برهای بومی آماده صعود به مدارهای بالاتر +عکس

موشک ایرانی شهاب ۳ - پیشران این موشک از سوخت مایع بهره می برد

موشک‌های ایرانی با «سوخت ژله‌ای» چابک‌تر و قدرتمندتر از گذشته می‌شوند/ نسل جدید ماهواره‌برهای بومی آماده صعود به مدارهای بالاتر +عکس

سجیل - موشک ایرانی با برد دو هزار کیلومتر و پیشران سوخت جامد

در بحث سوخت جامد، ذکر یک مثال در ابتدا شاید خالی از لطف نباشد. پیشران جامد در حقیقت یک پدیده جدید نبوده و به نوعی باروت را می توان اولین سوخت جامد به حساب آورد که انفجار آن و ایجاد نیرو می تواند انواع گلوله ها را به حرکت در آورد. در سالهای اخیر انواع مختلفی از سوخت های جامد توسعه پیدا کرده اند که بیشتر برای راکت ها و موشک در حوزه نظامی و فضایی به کار می رود. در حال حاضر ترکیباتی بر اساس آمونیوم نیترات، پتاسیوم یا بر اساس ترکیبات مواد منجره سری RDX یا HMX ساخته می شود.  موشک های سوخت جامد به صورت کلی زمان آماده سازی و پرتاب کم تری را در اختیار کاربران خود می دهند و البته در عین حال در مقایسه با گزینه های سوخت مایع گران تر هستند.

به صورت کلی و برای استفاده در گزینه های رزمی و با توجه به نیاز به واکنش سریع سیستم های پیشران سوخت جامد طرفدار بیشتری دارند. در جمهوری اسلامی ایران می توان از خانواده موشک های سری فاتح 110 یا سجیل به عنوان گزینه های سوخت جامد معروف نام برد. ولی این تمام قصه سوخت های موشکی نیست.

سوخت ژله ای چیست و چه مزایایی دارد؟

اگرچه دستیابی کشورمان به چرخه بومی سوخت مایع و جامد، موضوع جدیدی محسوب نمی شود اما سخنان چند روز قبل سردار مهدی فرحی از روسای سابق سازمان هوافضای وزارت دفاع در یک گفتگو تلویزیونی به مناسبت روز صنعت دفاعی، موجب شد تا بار دیگر توجهات به سمت این تکنولوژیم هم در حوزه موشکی جلب شود. وی در این گفتگو، اشارات مهمی به بحث پیشران های سوخت مایع موشکی در کشورمان داشت و بیان کرد که: " در زمان‌های گذشته روی نگه‌داری موشک‌های سوخت مایع مشکل داشتیم اما امروز با کار کردن روی ترکیب سوخت، به درجه‌ای رسیده ایم که ماندگاری سوخت مایع ما از سوخت جامد کمتر نیست و این می‌تواند به نگهداری موشک‌ها در مدت زمان بیشتری کمک کند. "

با توجه به این اشارت، این سوال مهم مطرح می شود که سوختی که سردار فرحی از آن صحبت می کند، چیست و به چه کار می آید؟ این ماده در تعریف کلی، به عنوان سوخت ژله ای شناخته می شود و در حقیقت ماده مورد نظر در وضعیتی همانند ژله و نیمه جامد قرار می گیرد. سوخت ژله ای در حقیقت یک نوع سیال غیرنیوتنی است. در تعریف سیال غیرنیوتنی باید گفت که  این ماده نوعی سیالی است که گرانروی آن با نرخ کرنش وارد بر آن تغییر می‌کند. در نتیجه چنین سیالاتی فاقد گرانروی معین هستند. سیالات غیر نیوتونی به سه دسته مستقل از زمان وابسته به زمان و ویسکوالاستیک تقسیم می‌شوند که سوخت ژله ای مورد نظر ما از نوع وابسته به زمان است.

پیشران های ژله ای با اضافه کردن مواد ژله سازی که به طور معمول به شکل پلیمرهای قابل تورم هستند، به پیشران های مایع ساخته می شوند. مواد تشکیل دهنده سوخت ژله ای می تواند از انواع گوناگون بر اساس مواد مختلف از نفت سفید گرفته تا هیدرازین در کنار ترکیباتی مثل پودر آلومینیوم باشد.

موشک‌های ایرانی با «سوخت ژله‌ای» چابک‌تر و قدرتمندتر از گذشته می‌شوند/ نسل جدید ماهواره‌برهای بومی آماده صعود به مدارهای بالاتر +عکس

دو نمونه از سوخت های ژله ای

اگر بخواهیم از نقاط مثبت این سوخت صحبت کنیم می توان به این موارد اشاره کرد :

اولا همان طور که گفته شد این سوخت ها در بحث نگهداری رفتاری شبیه به سوخت های جامد داشته و زمان بیشتری را در بحث نگهداری در اختیار کاربر قرار می دهند. این سوخت ها از نظر ایمنی و اثرات جانبی، به نسبت سوخت های مایع معمول، گزینه های بسیار ایمن تر و کم خطر تری هستند. در عین حال این سوخت جدید به مانند سوخت مایع قابلیت خاموش کردن و فعال کردن مجدد را دارد و به همین دلیل این نوع از سوخت نه فقط برای موشک های، بلکه برای انواع پرنده های بدون سرنشین و پرتابه های فضایی نیز یک گزینه مطلوب به حساب می آید.

در سوخت های ژله ای ابتدا ماده مورد نظر بیشتر وضعیت شبیه به سوخت جامد دارد و به همین دلیل نقل و انتقال و تزریق با بارگذاری در سیستم پیشران مورد نظر آسان تر است (مزیت مهم سوخت جامد)، همچنین به دلیل داشتن قابلیت ژله مانند و نرم می توان آن در اشکال مختلف قالب ریزی کرد و در عین حال با فعال شدن سیستم پیشران و وارد آمدن میزان کافی از عواملی مثل ضربه، فشار و حرارت پیشران مورد نظر به وضعیت مایع در آمده و با قدرت بیشتری فعالیت می کند (مزیت مهم پیشران های سوخت مایع).

سوخت ژله ای؛ کلیدی برای ماهواره برها و پیشران های پر سرعت

با توجه به اطلاعات مطرح شده در بالا می توان گفت با یک تکنولوژی مدرن سوختی طرف هستیم که هم از قدرت بالایی برخوردار بوده و هم امنیت بیشتری دارد و در عین حال به خاطر شکل ژله ای خود در بحث های حمل و نقل و نگهداری و سایر ویژگی ها نیز نمره قبولی دریافت کرده . ترکیب این عوامل، این ماده سوختی را به گزینه ای مناسب برای تامین نیروی انواع موشک های کروز و بالستیک، ماهواره‌بر ها و فضاپیماها و همچنین توسعه پرتابه های "رم جت" بدل کرده است.

مسئله سوخت ژله ای از جمله مباحثی در حوزه فناوری سامانه های پیشرانه است که در سالهای اخیر توجه به آن در کشورهای مهم و قدرتهای مشهور موشکی، بسیار بیشتر شده است. با توسعه دانش و فناوری های مربوط به این مسئله در حال حاضر برای نمونه کشور آلمان و بخش تحت مدیریت این کشور در کمپانی اروپایی MBDA که در بحث ساخت تسلیحات موشکی فعال است آزمایش های موفق فراوانی را در بحث موشک ها با پیشران ژله ای انجام داده است.

موشک‌های ایرانی با «سوخت ژله‌ای» چابک‌تر و قدرتمندتر از گذشته می‌شوند/ نسل جدید ماهواره‌برهای بومی آماده صعود به مدارهای بالاتر +عکس

تست راکتی بر اساس پیشران ژله ای در تاسیسات شرکت MBDA در آلمان

ارتش آمریکا از دیگر نهادهای فعال در این زمینه است. یک مثال جالب در خصوص قابلیت های سوخت های ژله ای آزمایش انجام شده در آمریکا به سال 1999 میلادی است که در طی آن یک موشک ضد زره تاو مجهز به سیستم پیشران ژله ای موفق شد به بردی دو برابر برد اصلی خود دست پیدا کند. در عین حال اداره های تحقیقاتی دولتی و خصوصی در هندوستان و چین نیز از دیگر طرف های فعال در این بخش هستند.

موشک‌های ایرانی با «سوخت ژله‌ای» چابک‌تر و قدرتمندتر از گذشته می‌شوند/ نسل جدید ماهواره‌برهای بومی آماده صعود به مدارهای بالاتر +عکس

شلیک موشک تاو مجهز به پیشران بر اساس سوخت ژله ای از روی یک دستگاه زره پوش مدل بردلی ارتش آمریکا

با توجه به این توضیحات و در صورتی که گمانه زنی از ویژگی های مطرح شده توسط این مقام مسئول در وزارت دفاع کشورمان، دستیابی به سوخت ژله ای باشد باید گفت جمهوری اسلامی ایران وارد یک رقابت و جمع محدود از کشورهای دارنده این فناوری بسیار مهم و اثرگذار در حوزه موشکی شده که از انواع موشکهای بالستیک، ماهواره‌برها و حتی موشکهای کوچک همچون ضدزره می توانند از آن بهره مند شده و به زودی باید شاهد رونمایی یا شلیک رسمی اولین موشک یا ماهواره‌بر ایرانی مجهز به پیشران های فعال با این سوخت جدید باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 134
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 38
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    ترکیه مفلوک هم غیر از کاباره چیز دیگری نمی تواند بسازذ.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      49 11
      چیکار به ترکیه داشت این موضوع.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      18 49
      باید خانوادت یه جا کار کنن یا نه? برای اشتغال زاییشون باید قدردان باشی ناشکر
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      21 69
      ساخته بهترش هم ساخته
    • US ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      58 4
      تجهیزات نظامی ترکیه غالبا با همکاری شرکای کانادایی و اروپایی ساخته و به کار گیری و بومی سازی میشه.اما ایران به علت تحریمها یا با تحقیق و و یا بامهندسی معکوس ساخته میشه یعنی به مراتب سخت تر از ترکیه .برای همین هست که برای ایران دستیابی به اینها یک شاهکار محسوب میشه
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      18 59
      ترکیه ناو جنگی میسازه چی میگی
    • سوسان IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      24 70
      اف 16 سی موتور توربوفن و موشکهای دریائی محصولات ترکیه هستند وضع ایران که در مورد کاباره خیلی خرابتره صحبتشو نکن مواد مخدر در ایران سه برابره و ایران بیستمین مصرف کننده مشروبات الکلی هست در حالیکه توریست الکلی در ایران وجود نداره
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      29 39
      با این عقاید فاشیستی مملکتو ببرین سمت تجزیه
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      32 15
      ۱۰:۴۴ خودش یک پانترکه فتنه گره دوباره می خاد جو راه بندازه
    • پاپک آذری iran IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      73 10
      پانترک مفلوک و کاسه لیس ترکیه و آقا رجب عثمانی ، ما آذری و ایرانی تبار هستیم هیچ ارتباطی خونی و نژادی و تباری بین ما آذری های ایران و ترکیه وجود ندارد، تاریخ بخوانید نادان بی خرد که ترکان عثمانی خلافت خونریز وحشی عثمانی چه جنایاتی در آذربایجان ایران مرتکب شدن هنگام اشغال آذربایجان، به زنان آذری تجاوز کردند کودکان و مردان آذربایجان را قتل عام کردند که ثبت تاریخ شده آنوقت تو نادان از قاتلین اجداد آذری من دفاع و پشتیبانی میکنی شرم بر تو اگر ایرانی آذری باشی شرم بر تو نادان کاسه لیس ترکیه ! مشرق جان لطفا نشر بفرمایید
    • RO ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      32 54
      اتفاقا همه ترک های جهان از شرق آسیا تا شرق اروپا ارتباط خونی و زبانی باهم دارن
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      54 10
      من با دوستان اذری صحبت کردم همشون از پانترکا متنفرن این پانترکان صهیونیستی میت فقط قصدشان فتنه گری هست و نه چیز دیگری همشم در حال مزخرف گویی هستند لعنت بر فتنه گران پانترک
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      43 8
      ماشاالله ٱقا رجب ترکیه چقدر مزدور فارسی نویس مجازی تربیت کرده در تمام سایت های ایرانی مشغول دفاع از طورکیه و عثمانی و آقا رجب هستند .. ولی اینو بدانید ما هم چهل میلیون کرد ایرانی در خاک طورکیه جعلی داریم دست از پا خطا نکنید وگرنه ترکیه رو تجزیه خواهیم کرد در پاسخ آن شخص نادان مدافع ترکیه عرض کردم ، د ضمن من کرد نیستم .. من فرزند آذربایجان ایران عزیز هستم ضد گانت کان مجازی مزدور عثمانی
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      46 12
      برای همین بزرگان آذربایجان گفتند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی !!!
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      9 27
      مهم اینه که مردمشون رفاه و آرامش دارند که ما نداریم.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      22 7
      ۱۱:۴۸ فعل حال که خانواده تو دارن اونجا کار می کنن توهم اینجا داری در دفاع از خانوادتت و اربابت می نویسی. آفرین به مزدوری کاسه لیسی مثل تو دست مزدتتم از خانوادتت بگیر اخرش وقتی اربابت داد بهشون
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      22 8
      ناشناس 11:48 قطعا خودت تو یکی از همان کاباره ها به دنیا آمدی که حالا شدی مزدور عردوغان
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      0 2
      پس ترکیه چی بود
    • افشین IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      13 10
      الان این مقاله چه ربطی به ترکیه داشت؟؟ج بازی،نخورید. اینها منافقین آلبانی یا فارسی،نویسان اسقاطيلي هستند و از هر فرصتی برای نفاق استفاده میکنند. اصلا به اینها بها ندید و اعتنا نکنید. بعضی وقتها خودشون نظر میدن و باز خودشون جواب میدن و تکرار مکررات.
    • هیچکس IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      2 1
      می بینم از لشکر مرغ همسایه سوپرمنیون اتک خوردی برادر =)))
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      3 0
      میگم چقدر زیباست ، ژل تزریق کرده !
    • RO ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 15
      منم خودم کوردم و پژاک رو سربازان قهرمان ترک به زانو درمیارن
    • علی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 1
      متاسفانه طرز تفکر افرادی مثل تو بی خبری از دنیا ودر عالم خیال و اوهام سیر کردن کهشاید هم سن و سال کمی داری که احساسی و براساس تبلیغات رسانه های داخلی حرف میزنی . اول اینکه ما باید تا میتوانیم خود را قوی کنیم و به تجهیزات روز مجهز نماییم. دوم اینکه یکی از فاکتورهای مهم در نیروهای نظامی شناخت دشمن یا رقیب یا قدرت های اطراف خود میباشد . اما در خصوص ترکیه با توجه به همپیمانی ترکیه با امریکا و عضو ناتو بودن وپشتیبانیهای مختلف که غرب از ترکیه دارد ترکیه هم از لحاظ نیروی پیاده و هم از نظر تجهیزات یکی از قوی ترین ارتشها را دارد و ضمنا ترکیه دارای زیر ساخت خوب مناسب و قوی در ساخت تجهیزات نظامی در تمامی عرصه ها میباشد در این ایام میتوان تواناییها و امکانات ارتش ترکیه را بیشتر لمس کرد نمونه های آن میتوان به قدرت اثر گذار پهپادی ترکیه در اذربایجان یا لیبی و.. ونیز قدرت تهاجمی نیروی هوایی آن و تواناییهای نیروی دریایی چه در سطح وچه در زیر سطح آن رابخصوص در ساخت مشاهده کرد . ما الان باید برای این همسایه خود در عین دوستی و برادری مراقبت شدیداز آن را داشته باشیم و مناسب است که وزارت دفاع با فرماندهی جدید ان ان شاالله تلاش بیشتر برای طراحی وساخت تجهیزات پیشرفته در تمامی زمینه ها را مد نظر داشته باشذ و با جدیت دنبال کند الان طرف های مقابل ما امریکا اسراییل وکلا کشورهای غربی و هم پیمانانشان میباشد . دوست عزیز زود جوگیر نشید و مبنای ما تبلیغات الکی رسانه ها نباشد واقعیت های میدانی باید بررسی شود ومسئولین نظامی ما بایستی بسیار هوشیار و دقیق همه منطقه را رصد کرده وزیر نظر داشته باشیند.
  • ایران iran IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    71 5
    درود و سپاس بر فرزندان ایران عزیز ، سپاس از دانشمندان و نخبگان و اساتید حوزه دفاعی و نظامی ، دنیا قانون جنگل حکمفرماست به حکم قانون جنگل باید قوی شد، که ضعیف محکوم به فناست، تنها راه بقا و حیات هر ملتی قوی شدن، قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
    • دکتر محلاتی FR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      31 1
      با شما موافقم و البته دوست و میل دارم که صفات زیر را اضافه کنم : دانشمندان ایرانی و نخبه و مومن و مصلح وانقلابی و بسیجی زیرا در کلمه بسیج یک نوع طراوت و دینامیک و بسیج شدن که همان mobilisation در فطرت ان نهفته شده است چنان حرکتی در جامعه ایجاد میکند که خداوند گفته از تو حرکت و از من برکت و انقلابی بودن همان « از کافران یعنی کسانی که حق را میپوشانند اطاعت نکنید » و در جای دیگر قران مجید نوشته شده چرا در صورتی که قوی هستید با کفار نرمش بخرج میدهید. من الله توفیق
    • افشین IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      6 0
      آفرین بر نوشته دکتر محلاتي. زیبا و همچنین مستند هست. حتی ما در همین موضوع کرونا بواقع بسیج شدن ملت را در ابتدای بیماری دیدیم که چگونه یک ملت با بسیج شدن مشکل ماسک گان و حتی الکل را حل کردند.دفاع مقدس هم جای خود.
  • ناشناس IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    21 30
    از خودرو سازی چه خبر؟؟؟در ساخت مسکن چه کردیم؟؟/واکسن کرونا چه شد؟؟از نرخ ارز و معیشت مردم چه خبر؟؟؟اعتبار پاسپورت چه شد؟؟؟نرخ بیکاری چند درصد؟؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      18 8
      ٱنها رو باید بری از اربابت بپرسی که تو رو اجیر کرده برای اینکار مزدور فارسی نویس ! ما ایرانیان عجله ای نداریم قطعا در تمامی عرصه ها پیشرفت خواهیم کرد تا چشم دشمنان ایران کور شود ، کور باد چشمان دشمنان میهنم فارسی نویس های مزدور مجازی
    • NL ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      15 4
      هنوز نفهمیدی هر موضوعی جائی داره .ازشدت سوزش قاطی کردی مغلطه وهذیان میگی
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      13 3
      آره تو راست میگی ... همچین که یک پیشرفتی تو مملکت صورت میگیره تو و امثال تو حرف از گرسنگی و فقر و بیچاره گی می زنین تا چند تا مخاطب نادان تر از خودتون پیدا بکنین و ذهن مردم عامی رو از پیشرفت های کشور معطوف به مشکلات شکم شون بکنین ! تو از قماش همون اراذل و اوباش و دله و دزدهایی هستی که زیر لوای برجام و اصلاح طلبی و حل مشکلات اقتصادی , هشت سال آزگار روزگار مردم ایران رو با وعده های سر خرمن و رفع تحریم ها سیاه کردین , اگر مشکلات اقتصادی تو مملکت هست اول تا آخر مقصر تو و امثال تو هستین و بانی و باعثش هستین , تف به اون روی دریده تون که ذره ای شرم و حیا تو وجودتون نیست و به هر وسیله ای فقط میخواین به اهداف کثیف خودتون برسین حتی اگر قرار باشه خودتونو بذارین سر طبق و بفروشین .
    • افشین IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 0
      همه این مشکلات رو که شما حل کردید.یادتون گذشت؟ اون روزیکه با یک دلاری و هزار تومنی توخیابون و در جلوی ماشین آقای کلفت ميرقصيديد همه این مشکلات حل شد. البته یادتون نره شما یک رقص دیگه به ملت بدهکار هستید.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      مجبور نیستی مقاله نظامی بخونی که بعدش حرف نامربوط بزنی
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    16 0
    اگر برای سوخت خودرو هم قابل استفاده باشد، انقلانی در صنعت خودرو است
  • مهدی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    11 1
    ما می توانیم درود و سپاس خداوند بر تمام نیروهای مسلح و تمام کسانی که برای ایران قوی تلاش می کنند باید قوی شویم
  • رهام حسامی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    7 0
    تلاش اصلی برای توسعه مخلوطی از سوخت های ژل بر اساس مشتقات هیدرازین بود.سوخت های ژل در مرحله ذخیره سازی حالت جامد لاستیکی دارند در حین تزریق به سوی مایع تغییر شکل میدهند و در نهایت مثل یک مایع میسوزند.سوخت های ژل در مقایسه با سوخت های جامد و مایع ایمنی بیشتری دارند این سوخت ها در حالت ذخیره چنانچه با هوا تماس داشته باشند یک لایه سفت در بالای سوخت تشکیل میشودژل همانند مایعات و برخلاف جامدات در برابر ضربه اصطکاک و تخلیه الکترواستاتیکی مقاوم است و منفجر نمیشودژل نمودن سوخت های منفجره مایع روشی مناسب برای افزایش کارایی وایمنی این دسته ازموادپرانژی میب اشد باژل نمودن سوخت مایع خطرات ناشی ازنشت وریزش و نیز فراریت سمیت آن کاهش یافته و موجب افزایش ایمنی به هنگام کاربا این ترکیبات میشود همچنین برای افزایش انرژی و چگالی سوخت های ژله ای ازپودرهای جامدفلزی مانند الومینیم منیزیم و بور درترکیب این مواداستفاده میشود به علاوه باژل نودن سوخت مایع یکنواختی و پایداری ذرات فلزی افزده شده به آن افزایش می یابدضربه ویژه ( ایمپالس ویژه ) : مواد پر انرژی جامد اکثرا همون مواد فعال در سوخت جامد مانند پودر المینیوم ، منیزیم و بور هستند . با اضافه كردن ذرات جامد پرانرژي فلزي و غيرفلزي به مواد منفجره هوا سوز (FAE)، سطح انرژي و در نتيجه ضربه ویژه آنها به ميزان فوق العاده اي افزايش مي يابددانسیتهژل کردن سوخت مایع این مشکل از بین میره .به دلیل اهميت توزيع يكنواخت و همگن اين ذرات جامد درون سوخت مايع موجب میشه كه مشخصه كلوئيدي * ژل به عنوان يك مزيت مورد توجه قرار بگیره.ایمنی و ریالیبلیتی رزونانس شدید سوخت مایع در حین حرکت موشک هست . این رزونانس هم با تغییر مرکز ثقل موشک روی هدایت موشک تاثیر میزاره و هم ایجاد الکتریسته ساکن میکنه که میتواند در مواردی خطرناک باشه .رهام حسامی ترم چهارم هوافضا
    • افشین IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      5 1
      آفرین.توضیح خوبی بود.انشالله پرس رو هم همین اندازه جدی بگیری تا در آینده بتوانی خدمت ارزنده ای به کشورت بکنی و ما ام تشکر کنیم.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    33 38
    درود بر نیروهای مسلح انقلابی کشورمان
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    1 0
    سوخت ژله ای با نیمه جامد چه فرقی داره؟
    • افشین IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      2 0
      مگه سوخت نیمه جامد هم داريم؟؟ شما کجا همچین چیزی،رو دیدی یا شنيدي؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    12 54
    بازم به گرد پای ترکیه بزرگ نمیرسین در هیچ ضمینه ای تاکید میکنم در هیچ ضمینه ای
    • پانترک تروریست IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      35 40
      ۱۲:۰۱ شما فعلا گرد زیر پای ما هستین برید با سلاح های که هر کدوموشو با یک عمری مزدوری برای ارباب به دست اوردید خوش باشید خخخخ پانترک حراف کثیف
    • FI ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      27 6
      تا ده سال دیگر کشور ترکیه با سیاست های جدبد خردوغان به ورشکستگی خواهد رسید.
    • سید IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      19 0
      بیسواد زمینه درست است.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      20 0
      شما فعلا روی خواندن و نوشتن کار کن تا زمینه را درست بنویسی . وارد معقولات نشو
    • بهروزکیان IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      8 0
      قربونت شما بجای این نماد ایرانی چرا از مدل ترکی استفاده نمی کنی؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      16 1
      ازسواد بالات پیداس که مزدورو نادانو گمراه نیستی-زمینه .یادبگیر.ضمینه غلطه. ترکخان
    • افشین IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      11 1
      باشه تو راست میگی. به این اصلا اعتنا نکنید.اسقاطيلي مگه آموزش زبان فارسی،که میگی،ید دیکته فارسی توش نیست. ضمينه رو تو دیکته بهت نگفتن.
    • رضاایرانی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      11 0
      حداقل املا کلمات رو درست بنویس مجبوری بیسوادیتو هوار بزنی درثانی فرض حرف تو درست باشه و ترکیه در هر (ضمیمه ای خخخخ) زمینه ای از ما برترباشه این خود تحقیر ی مفرط از کجاست؟؟ والله خودتو واسه ترکیه پاره کنی کسی از ترکیه بهت تف نمیندازه خدایا باکری ها ترک زبان باشند این حقیرها هم ترک زبان؟؟؟ من خودم کرد هستم اما یک ایرانی با گویش کردی هرچی دارم از آبرو. عزت.احترام ..از نام مقدس ایرانه
    • افشین IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      7 1
      آفرین بر رضا ایرانی کرد زبان. ایران با تمام نژادها زبانها مذاهب و ادیان ایران هست و متعلق به همه.
  • خسرو IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    17 7
    این بنده خدا لیبرتی نشین که خیلی عصبی شده برای اینکه خواننده را منحرف کنه از کاباره سازی ترکیه نوشته آخه بی شعور موضوع چه ربطی به هم دارد
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      14 2
      بیشعور واقعیت را گفتم لعنت خدا به همه منافقین و پان مغولها و مزدوران رجوی و عردوغان
    • افشین IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      6 8
      واقعييت يادغير واقعييت. اینجا و این مطلب هیچ ربطی،به ترکیه نداره و نداشت. هر حرفی رو باید جای خودش زد.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    7 6
    امریکا ۱۹۹۱ ساخته!!! یعنی ۳۰ سال قبل!!!
    • رهام حسامی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      2 0
      خیر دوست گرامی در دهه 50 در مرکز NACA تحقیقاتی بر روی هیدروکربن ها وفلزات (بیشتر بورو منیزیوم) برای نوعی سوخت خاص مورد استفاده در رمجت ها درجریان بود،هرچند که راندمان کم احتراق بور وناتوانی منیزیم در افزایش برد رمجت ها مانع تحقیقات بیشتر شد. دردهه60 نیروی هوایی آمریکا از فرمول ژل هیدرازین به همراه آلمینیوم و برلیوم برای راکت های سوخت جامد و محرکه های پیشرفته استفاده کرد در همین زمان نیروی دریایی آمریکا سوخت هیدرازین اسید نیتریک را کشف کرد.از جمله موانع اصلی پیش روی سوخت های ژل عدم اسپری شدن یکدست در محفظه احتراق است.به طور کامل عملیاتی نشده هست.حالا متوجه شدید دارند تحقیق میکنند .
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    10 12
    حالم از بازی های شما بهم خرد
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      8 2
      مملکت و مملکت داری فقط فش فشه و توپ و تانگ نیست قدرت یک کشور شامل قدرن اقتصادی سیاسی نظامی ثروت و رضایت مندی ملت و دلگرم بودن ملت به حکومت کشور مرتبط است
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 3
      بازی هم حالش تو و امثال تو بهم میخوره !
    • افشین IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      چقدر مهم. اینکه حالت بهم خورده رو حتما در شورای امنييت سازمان ملل مطرح خواهند کرد.
  • علی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    2 3
    حالا که طبق معمول کار ناقص و به انتها نرسیده رو تبلیغ کردید به عنوان دست آورد به چندتا سوال هم فکر کنید اول افزایش حجم حاصل ترکیب افزوده ی پلیمری چطور قراره مدیریت بشه؟ با افزایش ابعاد احتمالا دوم افزودن پلیمر ژل ساز درسته پایداری رو افزایش میده ولی از طرف دیگه غلظت سوخت رو به دلیل ترکیب شدن کم میکنه با فشار و حرارت هم قرار نیست از فاز ژل بیاد بیرون نهایتا با تغییر پی اچ یا واکنش جانبی تغییر فاز میده، قراره تو چه کستی این واکنش انجام بشه؟
    • افشین IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 1
      یعنی تو بیشتر از محققان این مورد ميفهمي؟؟ اونیکه مدیر این پروژه هست و همه دانشمندان و پژوهشگران به همه اینها هم فکر میکنند و هم راه حلش رو پیدا کردن یا میکنند. ضمنا این سوخت تا هر ژله ای نمی مونه. خوب مقاله رو بخون.
  • Poya JP ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    6 5
    با تولید و تولید قدرت بازدارندگی ایران را عملی کنیم و قدرت بزرگی بر چتر امنیتی کشورمان بی افزائیم در همه زمینه ها
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    5 4
    بابا دستمریزاد
  • امیرمهدی(ع) IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 2
    سلام نظربراینکه این سوخت ها علم اش مربوط به 1995میلادی ایالات متحده امریکامیباشد اماعلم امروزو60سال آینده سوخت موشک های ما به 4نوع میباشد اولین موشک مافوق صوت سوخت اولیه هیدروژن مایع وثانویه اکسیژن برای موشک های دوربرد مورد بهره برداری خواهدگرفت دومین مورد سوخت هگزون مایع وسوخت ثانویه اکسیژن وسوخت پلاسما بدون اکسیدکننده برای پرتاب شاتل فضایی وموردبعدی ما سوخت زنون بااکسیدکننده اکسیژن /موشک فراابرصوت سوخت زنون با پلاسما واکسیدکننده اش اکسیژن هوا روی جت های بمب افکن های غول پیکر فراابرصوت باسرعت 7.500.000مایل درثانیه فراترازسرعت نور بادونوع سوخت یک مدل بدون سوخت میباشد یک مدل دیگر سوخت اتمی مجهزبه حمل 80تن بمب هدایت شونده مافوق صوت لیزری تاشعاع 65ماخ ودارای موشک های مافوق صوت بدون سوخت هسته ای وموشک های مافوق صوت بین قاره ای بدون سوخت لیزری ودارای چشم تلسکوپی بادید شفاف به شعاع 80000ماخ نوع بدنه المنیوم کامپوزیت وفیبرکربنات وپلیمری بافرمولاسیون خاص ویژه GOJ78ضدموشک های بالستیک اس 400و500روسیه وضدراکت ضدزره وضدحرارت بالا توپ های لیزری بریتانیا وامریکا وروسیه باتعداد خدمه سرنشین 35نفر عمودپرواز وفرودلیندینگ دارای 16موتور ودارای نسخه های سخت افزاری ونرم افزاری فوق مدرن دومنظوره هوایی وفضایی باتمامی امکانات فراتراز 6قاره دراین دومدل جت بمب افکن های ما دردومدل XR_jtw8000___XR_jtB180 موردطراحی وتاسال 2023میلادی هم به بهره برداری تولید قرارخواهیم داد این جت بمب افکن های فراابرصوت دومنظوره ارزش پایه گذاری قیمت اش طبق براورده محاسبات ارزیابی ما به قیمت 22تلریون دلار مدل XR_jtB180 ومدل دیگر غول پیکر بمب افکن های ما ارزش پایه قیمت گذاری اش 60تلریون.دلارارزش گذاری اش میباشد این دونوع مدل برای اولین بار درتاریخ تان تا 400سال آینده است ویکی ازجنگ افزارهای فوق مدرن محسوب میشود متعجب نشوید MBO/Amer mahdi mahdiane/AG صاحب امتیازعلم انرژی همجوشی هسته ای وعلم اکتشافات علم اتم دردهه 943میلادی وپدرپدرلیدرلیدرهاست ودرقیدحیات میباشد وقدمت عمربسیار بالا هم درکل سیاره هات عالم خدایان یکی ازپیرپیرحاکمان پادشاهان درنسل های گذشته هایتان میباشد که درآن دهه 943میلادی اولین کشتی ناوغول پیکرسفینه فضایی اتمی باتسلیحات جنگ افزارهای فوق مدرن با3راکتور انرژی همجوشی هسته به تکامل ساخته شد tankeyou/MBO
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      3 0
      ... فراترازسرعت نور بادونوع سوخت یک مدل بدون سوخت میباشد یک مدل دیگر سوخت اتمی مجهزبه حمل 80تن بمب هدایت شونده مافوق صوت لیزری تاشعاع 65ماخ ودارای موشک های مافوق صوت بدون سوخت هسته ای وموشک های مافوق صوت بین قاره ای بدون سوخت لیزری ودارای چشم تلسکوپی بادید شفاف به شعاع 80000ماخ !!! چرا اینقدر هذیان میگی؟ فراتر از سرعت نور؟!! به شعاع!! 80000 ماخ؟!! گودرزها به شقیقه پیوند زده ای ناقلا!! حداقل 80000 ماخ گودرز!!!
    • افشین IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      5 0
      خدا شفا بده. عزیز جان حتما برو دنبال مداوا.
    • DE ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      2 0
      واقعا کامنت خودت دو‌برابر سرعت نور نور افشانی کرد چی ماخ ماخ راه انداختی خب یکباره بگو یار منه باخ منه باخ چک میزنی میگم آخ‌....هر جسمی با سرعت نور حرکت کنه خودش به نور تبدیل میشه ولی این شامل هاله نور نمیشه ها
  • بی نشان IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    10 22
    تخت برا بیمارستان ندارید. سرم برا بیمار ندارید واکسن دارید وارد میکنید قطعه خودرو نمی‌تونید بسازید حالا برا من موشک بازی میکنید تازه این موشک‌ها همه خریداری شدس کی ما ایرانه جم کنید این مسخره بازیا رو
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      9 2
      خطاب به ۱۴:۴۵ تو جمع کن این مزخرفاتت رو مزدور
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      13 0
      بهتره زیاد به مغزت فشار نیاری عزیزم، تا حالا که آکبند مانده همان بهتر که به همین شکل آکبند نگهش داری شاید یکروز به دردت خورد موشک می‌سازیم خوبش هم می‌سازیم تا چشم دشمنان میهن عزیزمان ایران کور شود هر چیزی که نیاز کشور باشد خواهیم ساخت به کوری چشم شما ایرانستیزان فارسی نویس!
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 1
      آره تو راست میگی ... همچین که یک پیشرفتی تو مملکت صورت میگیره تو و امثال تو حرف از گرسنگی و فقر و بیچاره گی می زنین تا چند تا مخاطب نادان تر از خودتون پیدا بکنین و ذهن مردم عامی رو از پیشرفت های کشور معطوف به مشکلات شکم شون بکنین ! تو از قماش همون اراذل و اوباش و دله و دزدهایی هستی که زیر لوای برجام و اصلاح طلبی و حل مشکلات اقتصادی , هشت سال آزگار روزگار مردم ایران رو با وعده های سر خرمن و رفع تحریم ها سیاه کردین , اگر مشکلات اقتصادی تو مملکت هست اول تا آخر مقصر تو و امثال تو هستین و بانی و باعثش هستین , تف به اون روی دریده تون که ذره ای شرم و حیا تو وجودتون نیست و به هر وسیله ای فقط میخواین به اهداف کثیف خودتون برسین حتی اگر قرار باشه خودتونو بذارین سر طبق و بفروشین .
    • افشین IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      3 1
      اولا ده برابر این مشکلات رو کشورهای ازبابت دارن اما اونا خيانکاراني مثل تو کمتر دارن و رسانه ها فقط ایران رو نشونه گرفتن. دوما واکسن رو ده تا کشور هم نميسازن که یکیش ما هستیم که در چند نوع مبسازيم. اگه نبود دولت غربگدا الان ما واکسن صادر هم میکردیم. سوما شرط اول برای داشتن همه اینها امنيبت هستکه البته شما سهمش رو نداری. چهارما متاسفانه وقتیکه مردمی مثل تو دهن بین داریم سرم که هیچ هويجم کم میشه. چون قراره مثل پارسال که کرونا با سیر نابود شد امسال با هویج نابود بشه. خلاصه مطلب کمن نگاهت رو باز کن و اگه نمی تونی چشماتو ببند. اگه اینا رو میخريم پس اربابت چرا داره خودش رو برای قدرت موشکی ای،آن ج.. ميده؟؟
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    8 13
    قدیم ها همه این مطلب رو میخوندم الان دیگه حوصله این جفنگیات نیست دیگه
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      7 2
      از کی تا حالا اینا شده جفنگیات؟ باید عرض کنم شاید بخاطر همین به قول تو جفنگیات بوده که تا الان دشمن جرئت نکرده مثل عراق و افغانستان به کشورت حمله کنه...
    • افشین IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      3 0
      بما چه ربطی داره که تو میتونی یا نميخوني؟؟ خیلی آدم متشخصي هستی یا جزو خواصي؟؟ کسیکه به پیشرفت کشورش اونم در زمینه دفاعی و امنیتی بگه جنفگيات بهتره همون نخونه. اما نیازی،به گفتن نداره.نوشابه برا خودتون باز نکنید.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      3 0
      این مطالب برای بزرگسالانه پسرم. سایت "کیهان بچه ها" و عموپورنگ برای شما مناسبه.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    30 3
    سگ ترکیه اینجا زیاده....
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    5 10
    برا چهارشنبه سوری هم جواب میده؟
    • جواد RO ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      2 0
      آفرین بایدقوی تربشیم افرین برموشک سازان درضمن اونیکه گفته ماموشکو واردمیکنیم دقیقا ازکجا واردمیکنیم درضمن من به عنوان ترک ازترکیه خوشم نمیاد مردم ترکیه افرادی مثل ابوبکر عمر وعثمان رو دوست دارند کسانیکه فارس ترک کرد لر خلاصه هرچی غیر عرب بودروکشتند
    • ناشناس IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      2 0
      برای آدمهای بیشعور بله جواب میده.
  • عاشق ایران IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    5 1
    درودوصد درود براین دانشمندان خودمان ،نظرامام زمان ع برسراین فرزندان ایران زمین هست،%
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    1 1
    اششکستانی ها خفه لطفا
  • علی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    5 5
    سلام چرا نمیشه با این موشک‌ها کرونا را از بین برد یا برق تولید کرد راستی حتی سرم آخه به خاطر همین موشک‌ها چندین سال است که داریم این همه خسارت پرداخت میکنیم و تا حرفی میزنیم عده ایی می گویند خدا رو شکر امنیت داریم چه امنیتی که از خونه نمیشه بیرون بیایی و هر لحظه داخل خونه ات هم فکر میکنی نکند عزیزت کرونا بگیرد و از دست بره نگویید اونها وظیفه دیگران هست چون هر روز از زبان همین نظامی‌ها از هر جا سخنی میشنویم
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 4
      ببخشید چه خسارتی ؟؟؟؟ چرا حرف مفت میزنی ؟؟؟ چرا تا همچین چیزی میشه امثال شما اونو میخواید تحقیر کنید ؟؟؟ اگه این موشک ها نبودند امثال تو بجای اینکه درباره به حراج گذاشتن اون حرف بزنید داشتید تو اسرائیلی بردگی نتانیاهو را میکردید کرونا یک اپیدمی جهانی هست بفهم تر خدا !!!!!!!
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 6
      چرت نگو ... وظیفه دیگران هست تو هم خیلی دوست داری از همونا مطالبه کن ربطی نداره پس ... نزن
  • سعید IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    3 2
    واقعاً دست نیروهای مسلح ایران گرم،اگه دشمن کوچکترین تعرضی انجام بده(که نمیتونه)با خاک یکسان میشه حالا چه آمریکا،چه اسرائیل،چه عربستان و چه هر کشور دیگه ای،بحث ترکیه رو هم پیش نکشید که با ترکیه مشکلی نداریم اما اگه مشکلی هم به وجود بیاد شکست سختی میخوره
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    4 0
    زنده باد ایران درود بر نیروهای مسلح زحمت کش انقلابی
    • ایران IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 0
      ایول
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 2
    جمع معدود از کشورهای دارنده!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سلمان IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    1 6
    موشک یک سلاح ایستا و ثابته ، پایانه هاش رو بزنن موشک بلا استفاده میشه ، زاغه اش رو بزنند پایانه هاش بی کاربرد میشن ، شلیک هم بشه امکان رهگیری و انهدامش بالاست ، بخاطر بعد مسافت هم دقت و نقطه زنی پرخطایی داره. در کل با وجود ارزشمندی ، هزینه از دست رفت بسیار بالایی دارند . امروزه تقریبا در ارتشهای رده اول جهان موشک زمین به زمین منسوخ شده . دیگه خبری از ازمایشهای موشکی نیست. در کل در دکترین نظامی مدرن بیشتر از سامانه های تدافعی زمین به هوا استفاده میشه.
    • پرویز متکی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 2
      دیگه موشک از زمانه افتاده شده جنگ ویروس یک گرم ویروس میلیونها انسان را از پا در میاورد کجا کاری دیگه برای جنگ هزینه نمیکنند پخش ویروس کم هزینه ترین میباشد میلیونها نفر در طی یکماه از بین میروند حالا ما هی موشک بسازیم تو جنگ بودید اگر ان زمان ویروس بوده اگر منطقه را الوده میکردند همه جنگاوران مثل مرده روی زمین بودند
  • پرویز متکی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    4 11
    موشک درست میکنید درست موشک فضا میفرستید درست بهترین کشتی قاره پیما ه درست میکنید درست اینها. برای مردم اسایش نمیشه افتابه لگن هفت دست ولی از شام و ناهار خبری نیست اگر موشک درست میکنید برای بقای حکومت هست نه اسایش مردم خانم من تومور بدخیم دارد همیشه خدا شیمی درمانی میبریم خونه هستیم روزی سه ساعت برق قطع میشود کجای ترقی هستیم!!!!!! کجای پیشرفت هستیم!!!!!! گرانی بیداد میکند بی پولی فریاد میکند حالا هی موشک بساز ماها ضد خدا و پیامبر نیستیم ماها ضد جمهوری اسلامی نیستیم کجای دنیا دیدید روزانه این همه قطعی برق دارند اختلاس بیداد میکند دزدی شلوغ همگانی شده کجای کار مسولین لنگ هست جوانها تا چندسال پیش دین گریز بودند الان چه کار کردید جوانها دین ستیز شدند کجای کار مسولین لنگ میباشد
    • NL ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 1
      چرت و پرت گفتن هم حدی داره.شما خرج نمیکنی واسه در خونت آیفون تصویری و قفل درست درمون بذاری دزد نیاد خونت؟! چون مریض داری در و دیوار خونه رو ول میکنی به امون خدا؟ برو خدا روزیت رو جای دیگه حواله کنه کسی به این جوسازیهای عوامل دشمن توجهی نداره هر سازمانی وظیفه مخصوص خودش رو داره.دولت غربگدا که تازه عمرت تموم شده وظیفه درست کردن اقتصاد و معیشت و اینارو داشت نیروهای مسلح هم وظیفه زیاد کردن قدرت دفاعی ایران.
    • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      4 0
      شعر نگو عزیزم ! شما اگر شام و نهار نخوری درب منزلت رو باز می‌گذاری برای دزد و بیگانه ؟ اگر چفت و بست و امنیت خانه ات رو محکم نکنی میدونی چی میشه ؟ اگر یه کم فکر کنی میفهمی چفت و بست و ایمنی در خانه ات از هر چیزی مهمتر و، واجب تره ! اگر تسلیحات نظامی و دفاعی نداشتیم فکر کن الان امنیت داشتی که گوشی موبایل بگیری دستت شعر نو بنویسی و ژست روشنفکری به خودت بگیری ؟ یا خواب تشریف داری یا خودت رو به خواب زدی وقت بیداری عزیزم !
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    3 1
    باعرض سلام خدمت همه دوستان یه چند نکته به عنوان برادر شما یاد آوری کنم اولا همه ما ایرانی هستیم در کنار هم متحد باشیم امنیت داریم کار انگلیس و نوکر های آنها در داخل ایجاد اختلاف فرقه ای درایران جهت تجزیه ونابودی این ملکت هست دوم بد وخوب همه جاهست ایران وترکیه نداره ولی درسیاست کلی ترکهای عثمانی همیشه برعلیه ما بودن درکل تاریخ ماهیچ خیری ازاینا ندیدیم همیشه دست به خنجر بودن وهروقت توانستن ضربه زدن زمانی که داعش داشت ممالک اسلامی رو تجزیه میکرد وجنایت انجام می داد این اردوغان بود که هزاران ملیارد دلار سلاح فوق پیشرفته به داعش داد وتمام ثروت عراق وسوریه را از داعش مفت خرید صنایع نفت شد مال خر داعش سوم کسی که دوست از دشمن رو تشخیص نده عاقبت خوبی نداره هرچند در افلاک سیر کنه
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    2 0
    دروود بر جوانان غیور..شرافتمند وباغیرت ایران عزیز وپاک .. الله اکبر درود بشرفت خاک پاک کشورم وفرزندان باافتخاری که سربلندی ملت ایران رو پیش میبرند.. خدا پشت وپناهتون ای زحمتکشان عزیز.. لعنت خدا بردشمنان ایران
    • آریا یی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      3 0
      سنگ. کجا رو سینه میزنین ترکیه به ما چ ربطی داره خیلی دوسش دارین بعضیاتون برین اونجا اینجا نمونین برین با اردوقان بیاین به ما حمله کنین خخخخخ
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    جناب 12:14 فكر مي كني همه تسليحات آمريكايي همه ساخت اين كشورند؟ يا تسليحات فرانسوي يا ... عجيبه كه موضوع به اين بديهي را هنوز متوجه نيستيد.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    1 1
    ژله ای خالی فایده نداره ژله بستنی باید بشه
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      2 1
      نمکدون حتنا" شب ها تو آب نمک میخوابی اینقدر با نمک و تو دل برو هستی ! خخخخ
  • DE ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    8 2
    اون ناو پلاستیکی که ترکیه میسازه ، از خارج وارد میکنه به هم مونتاژ میکنه تازه در کار مونتاژ هم باید اروپائی و امریکا ئی ها باشند وگرنه تو همون مونتاژ هم تلمبه میزنند
  • حامد IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    4 1
    برای احمقها همیشه مرغ همسایه غازه..والا دوست ترکیه ای دارم که میگه شماقدرخیلی چیزها ک دارین رو نمیدونین مخصوصا استقلال وقدرت و نفوذ در ملتها
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    4 0
    این یعنی ما می توانیم ...درود بر شما
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    2 1
    شق القمر نکردید
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    5 0
    موشک ضد ماهواره بسازیم
  • محدثه IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    2 0
    ای کاش میشد از این همه فناوری بالا هوافضا در صنعت خودروسازی استفاده بشه . ای کاش وزارت دفاع به صنعت خودروسازی ورود پیدا می کرد . مردم ایران حق دارند خودرو خوب سوار شوند
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      راست میگی با قرآن محدثه جون ! وقتی نفت تحریمه میتتتیم حتی مابقی خودرو های داخلی رو صادر کنیم درآمد خوبی هم داره
  • محمد IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    افرین بر غیور مردان تا قوی نباشی قوی روی تو سوار
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    خودم وخونوادم فدای هر چی نخبه ووطن پرستم.
  • حمید IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    احسنت ، واقعا خداروشکر.
  • US ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    پاینده ایران
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    ایادر سوخت ژله ای هم جهت رسوندن سوخت به اطاق احتراق مثل سوخت مایع نیاز بپمپ هست .یا مثل سوخت جامده.ویه سئوال دیگه اینکه الان درمورد سوخت واقعا کشور ما درلبه تکنولوژی جهانی قرار داره. یعنی بکشورهای پیشرفته رسیده یاهنوز راه زیادی داریم
  • ایمان ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    خودرو بسازن موشک نخواستیم
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      اگه موشک نباشه خودرو تو خوابه
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    6 0
    من خودم تورک هستم و اهل آذربایجان ایران، این کسانی که در حمایت از رجب اردوغان می نویسند، تورک نیستند. فقط می خواهند بین ما ایرانیها اختلاف درست کنند. زنده باد ایران
  • خنگول IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    بیا!!! ما ژله نمی خوریم دادند به خورد موشک.
  • محمد IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    به نظر شما جای این همه بگیر و ببند و هزینه و خلاقیت و وقت و انرژی برای موشک بهتر نبود وضعیت نابسامان خودرو ومسکن و بیکاری را ساماندهی کرد
  • محمد IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    تا نابودی اسرائیل هیچی نمونده
  • ش. AE ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    باید قوی شویم و تنها راه قوی شدن داشتن سلاحی هم تراز با قدرتهای بزرگ و اون تنها داشتن بمب اتم هست تا همه دنیا از آمریکا و غرب تا دشمنان دوست نما خفه بشن و وراجی نکند
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 1
    تو سرتون با ایی موشکاتون نفس کشیدنم واسمون گرون کردید
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      2 0
      دهنتو ببند ‌... چه ربطی به موشک داره ...تو سر هفت جد و آبادت نظرت چیه اینارو به اربابت بدیم و مثل لیبی و عراق بشیم نفس رو بهت حرام میکنیم این تازه اول بدبخیتاته ... چنان بلایی به سر امثال تو میارم که اینروزا برتون آرزو بشه
    • منصف IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 0
      داعش
  • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 1
    توسرتون با ایی موشکاتون نفس کشیدنم واسمون گرون کردید
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    عالیه درود بر جوانان مومن و انقلابی و متخصص در عرصه صنعت دفاعی که باعث افتخار و اقتدار میهن عزیزمان ایران اسلامی هستند #ما می توانیم #ایران قوی #امنیت اتفاقی نیست
  • احمد GB ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 1
    به زودی طبق نقشه ابر قدرتها این موشکها بین ما و طالبان شلیک و تموم میشه. تو سر همدیگه و نه تو سر غرب
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    ایول ایشالا هر روز بیشتر از دیروز پیشرفت میکنیم
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 1
    خدا کنه داشته باشیم ولی همش تبلیغ
  • نفس IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 6
    یاشاسن آذربایجان یاشاسن ترکیه یاشاسن اتا تورک اردوغان اذربایجان بیر اولسون مرکزی تبریز اولسون تبریز باکی آنکارا بیز هارا فاسلار هارا
    • ای گده بو بحث ترکییه نه ربطی وار IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      4 0
      ای گده بو بحث ترکییه نه ربطی وار این بحث جه ربطی به ترکیه داشت
  • DE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 0
    موشک‌های ایرانی با «سوخت ژله‌ای» چابک‌تر و قدرتمندتر از گذشته می‌شوند/ آخ گفتی یاد یخ در بهشت ژله ای افتادم . ولی این سوخت ژله ای چه جهنمی برای دشمنان این مرز و بوم درست خواهد کرد انشا الله.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    عکسی که به اسم شهاب3 گزاشتن مال شهاب 2 هست شهاب3 بزرگتره
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    زیادی پیچیدش کردی چیزی که من از این مقاله فهمیدم اینه که: سوخت ژله ای همون سوخت مایع هست با این تفاوت که در دمای محیط حالت ژله ای داره تا ماندگاری بالا داشته باشه ولی در زمان سوزش با کمی حرارت به همون حالت مایع در میاد
  • رهام حسامی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    پیشرانه های موشک ژله ای (GRP) شامل ترکیبی از مایعات ، مواد ژل زا افزودنی ها و در صورت مفید بودن ذرات جامد قابل تحمل این چگالی و ضربه خاص را افزایش می دهد و می تواند به دلیل ماهیت انجام شود GRP از رسوب یا شناوری ذرات ترکیب شده حتی در زمانهای طولانی ذخیره سازی جلوگیری می کند. زیاد فرمول های تک پروپلانتی برای کاربردهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته اند راهنمای اساسی GGPT برنامه توسعه پزشکان عمومی بود که در صورت بروز تصادف دارای حداقل خطرات برای افراد محافظت نشده هستند ، الف نقص یا نوع دیگری از خرابی این امر با توجه به خود GP تک سلولی به عنوان به دست آمده است برای محصولات احتراق . اگر GP آزاد شود ، نشتی از آن خارج نمی شود ، اگر آزاد شود ، هیچ گونه نشتی بزرگ ایجاد نمی کندسطح تبخیر ، سرعت تبخیر پایینی دارد و بنابراین "توپ آتشین" ایجاد نمی کند. همچنین به خاک نفوذ نمی کند یا به فاضلاب ها سرازیر شود.
  • Ali archi IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    جالب اینجاست که اونهایی که از قدرت صنعت نظامی ترکیه حرف میزنند به راحتی چشم شون رو بر این واقعه میبندند که ترکیه با کنک مستقیم چند کشور یک پروژه نظامی رو به ثمر میرسونه ولی کشور ما به تنهایی به یک چنین چیزی دست پیدا کرده و بجای افتخار به علم و صنعت کشورمان ایران ، انرا تخریب هم میکنند
  • zeeyu IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    من خودم الان دنبال باروت میگشتم میخام خودم هم امتحان کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس